2,5 Gulden 1938 - Buiten Omloop gesteld (waarde)

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

Kingz
Senior lid
Senior lid

2,5 Gulden 1938 - Buiten Omloop gesteld (waarde)

Bericht door Kingz »

Kan iemand mij hier iets meer over vertellen, gaat deze bijvoorbeeld in waarde omhoog / omlaag? Is het uberhaupt iets waard...? Wat zegt de catalogus hiervan?
Er staat ook iets in het zwart gedrukt: .... V.M. Riet ofzoiets? Iemand een idee waar dat voor staat?

Wat zou men hier maximaal voor betalen in deze staat (ik weet het algemene vraag, maar meer zielen meer vreugde :wink: )

Afbeelding

Alvast bedankt,

Groetjes kingz
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!
andres

Re: 2,5 Gulden 1938 - Buiten Omloop gesteld (waarde)

Bericht door andres »

Akkermans/ Vercoulen is er een beetje vaag over, ze zijn soms lager gewaardeerd, maar ook wel hoger indien het biljet
met buiten omloop stempel zeldzaam is.
dit stempelen van biljetten werd vooral gedaan vlak na de Tweede wereldoorlog ivm de geldzuivering.
er zijn zo'n 10 verschillende gebruikte stempels bekend en 23 verschillende perforaties.
dit biljet is zonder stempeling zo'n 3 euro waard in zeer fraai ,
met stempeling en de naam van de desbetreffende ambtenaar J R van der Riet ?
zou ik er wel wat meer voor over hebben , 5 á 10 euro.
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

Herman schreef:Nou ik ben er niet vaag over, als ik hem zou moeten beoordelen. Dan kom ik met de volgende conclusie. :shock:
Het biljet is juist minder waard geworden, door het geklad wat erop staat.
Of nu ene meneer v.d. Riet er een oerlelijk stempel op heeft gezet of niet. :roll:
...
Grappig weer, verschil van verzamel interesses!! Echter de vraag is wat de markt ervoor overheeft, (iemand bereid is te betalen)

Misschien dat PatrickP hier nog iets interessants kan op aanvullen
...........afwezig..... :wave:
Londoh

Bericht door Londoh »

De stempels geven volgens mij een meerwaarde aan het biljet, want vertellen iets over de geschiedenis van de geldcirculatie. Veel verzamelaars realiseren zich niet dat zij met geschiedenis bezig zijn, zij worden slechts verblind door kwaliteit en vooral de "waarde". Niet de historische waarde maar de waarde in het huidige geld.
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

Herman schreef:Ha ha Gerard ik wist dat je zou reageren, ik dacht al waar blijft 'ie nou? :shock: :) :lol:
Ja voor de echte verzamelaars zal het een meerwaarde hebben, die rariteiten en kladderstempels en wat nog allemaal meer preferen.
Maar ik ben geen echte verzamelaar daarvan, (kan nog komen maar denk het niet) :roll:
Nee, ik ga voor een mooi biljet met zo weinig mogelijk fratsen.
Kon pas nog een biljet kopen van 1000 gulden, alleen was daar de koffiepot overheen gegaan. :shock: :)
Het kostte slechts €70,- heb het toch maar laten liggen.

Herman

Die van Spinoza?? had ik toch gekocht... en dan naar de bank gebracht... :wink:
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Herman schreef:Kon pas nog een biljet kopen van 1000 gulden, alleen was daar de koffiepot overheen gegaan. :shock: :) Het kostte slechts €70,- heb het toch maar laten liggen. Herman
Als het inderdaad één van de laatste edities was dan had ik hem voor dat bedrag graag willen hebben, met koffievlek. Niet om hem naar de bank te brengen maar om hem te houden, geen geld toch?

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Herman schreef:Ja ja grapjassen, dat had ik dan ook wel gedaan hoor. :shock: :lol: Nee het was de 1000 gulden 1926 Grietje Seel, kleur groen/lila vermengd met veel bruin (koffiekleur) :lol: Herman
Jammer, maar ook dat is een mooi biljet. Die heb ik al, de enige trouwens van de serie van 1000 gulden.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Londoh

Bericht door Londoh »

Even terug in de buurt van het onderwerp:

Een biljet van Nederlands Indie met een stempel van het KNIL - Biak. Zou dat geen meerwaarde betekenen ?

Afbeelding
Londoh

Bericht door Londoh »

Het stamt uit de tijd dat de soevereiniteit Indonesie reeds was overgedragen, Nieuw Guinea een Nederlandse kolonie was geworden maar nog geen eigen geld had. Zo zijn er meer van deze biljetten bijv. met stempels van notarissen.
Londoh

Bericht door Londoh »

Hi Herman,

Iedere verzamelaar vergaard zoals hem of haar dat goed dunkt, dat is een kwestie van persoonlijke smaak en inzicht. Ik wilde alleen maar aantonen dat een simpel stempel van een biljet iets heel speciaals kan maken.

Groetjes

Lon
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik vind het wel wat hebben. Het biljet en de stempel horen toch thuis bij de geschiedenis van Nederlands-Indië.

Gr. Alfred
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

ik vind absoluut wat hebben! londoh kan je wat vertellen over de stempel?
Londoh

Bericht door Londoh »

Als je hier meer over wilt weten zie de "Jubileumuitgifte van de Nederlandse Vereniging van Papiergeldverzamelaars 1986 - 2006" het artikel "De ontwikkeling van het geldstelsel van Nederlands Nieuw Guinea"door Hans P. van Weeren. Ik heb hem indertijd met wat research geholpen. In dit artikel staan vele stempels beschreven en afgebeeld.
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

Ik ging als klein kind, altijd met mijn vader naar de muntenbeurs.
Mijn vader verzamelde zelf destijds biljetten, en ik herinner me uit die tijd dat men een grote afkeer had voor biljetten voorzien van de diverse stempels.
Ongelooflijk dat dit binnen 10 jaar compleet is veranderd, en dat sommige stukken met stempel vele malen qua prijs over de kop zijn gegaan.

Zelf zie ik de biljetten ook liever met stempel, waarbij ik die van Lionel toch wel heeeeel erg apart vind!

N.a.v de verzamelaars van de Zeeuwse meisjes, ik zie die advertentie's nog voor me op marktplaats;
Een van de twee verzamelaars, woonachtig in de provincie Zeeland gaf de koptekst;

ALLE ZEEUWSE MEISJES MOETEN NAAR HUIS !!! :D

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”