patrickp.nl schreef:andres schreef:volgens mij worden die nummers er apart op gedrukt, dmv numerateurs,
2 apart instelbare nummer stempels, komt geregeld voor bij amerikaanse dollarbiljetten.
nog nooit eerder gezien op een nederlands biljetje.
leuk biljet , Banknotow
Dit antwoord is het enig correcte antwoord.
De serienummers worden per VEL en niet per BILJET gedrukt.
Dus alle biljetten op een vel worden in één drukgang van serienummers voorzien.
Per biljet zijn er dus 2 numeroteurs die tegelijk verspringen.
Ik neem aan dat iedereen de 9-proef kent van deze serie biljetten? Om een vals biljet te ontdekken, moet je elk individueel getal van het serienummer bij elkaar optellen, en dat moet deelbaar zijn door 9.
(het laagst voorkomende nummer op deze biljetten is dan ook 0001000008. Meestal in de collectie DNB helaas.)
In dit geval 1+6+1+7+2+9+2+6+7+5=46
en 1+6+1+7+2+9+2+6+7+4=45
Met andere woorden: bij het serienummer linksboven is het laatste cijfer per abuis één getal te ver doorgerold.
Zeldzaamheid.
Dit kan behoorlijk lang doorgaan voor het ontdekt wordt. Als het dan ontdekt wordt, is het de keuze aan Joh. Enschedé om het te melden of niet.
Toch betreft het slechts één biljet in het hele vel dat dit betreft! De kans dat wanneer deze misdruk nog eens gevonden wordt, het serienummer in de buurt ligt, maar welk enkele honderden hoger is, is dus te verklaren uit het feit dat het maar één biljet in het vel betreft, en dit gedrukt werd met vellen van 6 bij 7 of zoiets (ik weet het niet precies) Maar dat zijn er dus 42 of meer per vel, serienummer verhoogd met 9 tegelijk (als de numeroteur het doet), dus de volgende zou linksboven minstens serienummer 1617293053 hebben. Na het snijden liggen de biljetten weer op volgorde. Het is voor Joh. Enschedé bijna niet te doen deze biljetten na het snijden er tussen uit te vissen. Later zijn de numeroteurs vervangen door minder storingsgevoelige exemplaren. Vandaar dat dit alleen op een select deel van de biljetten voorkomt.
Groetjes, Patrick.
P.s. Ik schat de waarde van een UNC exemplaar op 350 euro. Een ZFr exemplaar mag dan best 200 kosten hoor!
Je ziet ze inderdaad wel vaker, maar nu ook weer niet zo vaak dat je ze niet zeldzaam zou moeten betitelen. En dat sommigen beweren "ze zo vaak" te zien geloof ik niet. Misschien als je telkens in hetzelfde boek van dezelfde handelaar kijkt die er eentje heeft