Koningin-moeder 'Emma' op twee bankbiljetten...

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Koningin-moeder 'Emma' op twee bankbiljetten...

Bericht door Munthunter »

Koningin-moeder Emma op 2 bankbiljetten

Ze was maar 10 jaar (officieel 8 jaar) koningin/regentes van Nederlands, maar toch erg geliefd bij het Nederlandse volk. Dat was ook niet zo vreemd, aangezien haar man, Koning Willem III, juist niet zo geliefd was bij het volk. Koning Willem III was een opvliegend man, treiterde de hofhouding en verstierde vele officiële gelegenheden, nationaal en internationaal. Toen hij vanwege een nierziekte en zware geestelijke klachten de taak van Koning niet meer op zich kon nemen werd zijn veel jongere vrouw, Emma, koningin/regentes. Koning Willem III was in 1839 getrouwd met zijn volle nicht Sophie van Württemberg, welke overleed in 1877. Koning Willem III vond zichzelf nog te jong om al als weduwnaar door het leven te gaan en besloot nogmaals te trouwen met de 41 jaar jongere Emma van Waldeck-Pyrmont, dit geschiedde op 7 januari 1879. In 1880 werd hun dochter Wilhelmina geboren. Of Willem III wel de echte vader van Wilhelmina was stond ter discussie maar het tegendeel is nooit bewezen.

Toen de gezondheid van Koning Willem III in 1888 achteruit denderde kwam men al snel tot de conclusie dat Emma het stokje van Koning Willem III over moest nemen. Wilhelmina was te jong en aangezien Emma zelf zowel via haar moeder als haar vader ook een afstammeling was van de dochter van stadhouder Willem IV, Carolina van Oranje-Nassau, en diens afstammelingen waren weer in de grondwet van 1917 gerechtigd tot de Nederlandse troon.

• Artikel 15:

Bij ontstentenis van een opvolger, krachtens een der vier voorgaande
    artikelen tot de Kroon geregtigd, gaat deze over op de wettige mannelijke
    uit mannen gekomen nakomelingen van wijlen Prinses CAROLINA VAN ORANJE,
    zuster van wijlen Prins WILLEM DEN VIJFDE en gemalin van wijlen den
    Prins van Nassau-Weilburg, op gelijke wijze als in artikel 11 ten opzigte
    van de nakomelingen van wijlen Koning WILLEM FREDERIK, Prins van Oranje-Nassau, is bepaald.

Kortom het huwelijk tussen neef en nicht, had ook z'n voordelen. Emma kon zonder problemen het stokje overnemen van koning Willem III, na de beëdiging 20 november 1890. Dit was op het nippertje want 3 dagen later, op 23 november 1890, overleed koning Willem III. Het koningschap werd overgedragen aan de tienjarige prinses Wilhelmina. Aangezien Wilhelmina nog veel te jong was om deze taak op zich te nemen, werd Emma regentes voor haar dochter en is op 8 december 1890 daartoe beëdigd. Emma bleef regentes tot aan Wilhelmina's achttiende verjaardag in 1898. Hierna werd Wilhelmina de Koningin van Nederland.

Zoals ik al schreef was Emma een geliefd koningin/regentes en werd ook wel koningin-moeder genoemd van het volk. Ze was betrokken met het volk en was punctueel en stelde zich open voor eenieder die haar wilde spreken.

Als koningin/regentes was het niet gebruikelijk om munten te slaan met een afbeelding van Emma hierop, evenals de biljetten. Toen Emma in 1934 overleed werden in opdracht van koningin Wilhelmina postuum twee Nederlandse bankbiljetten van 10 en 20 gulden uitgegeven met de afbeelding van koningin Emma. De biljetten kwamen in roulatie omstreeks 1939-1940 en werden beiden op 26 september 1945, uit de roulatie gehaald.

Ik denk dat, gezien de periode dat deze twee biljetten rouleerden, dit de reden is dat er nog zoveel UNC (ongecirculeerde) biljetten voor handen zijn. De periode overlapte immers de complete tweede wereldoorlog, de tijd dat iedereen zijn geld veilig verstopte voor de Duitse bezetter.

Beide biljetten zijn nog vrij gemakkelijk in mooie staat aan te komen. Het tientje had een oplage van maar 4.000.000 exemplaren en is derhalve een stuk prijziger dan het biljet van 20 gulden. Deze had namelijk een oplage van 23.757.500. Dit laatste biljet is dan ook in ongecirculeerde staat aan te schaffen voor een bedrag van, om en nabij, €75,-.

Het 10 gulden biljet 'Emma'

AfbeeldingAfbeelding

Het 20 gulden biljet 'Emma'
AfbeeldingAfbeelding

In mijn ogen, prachtige biljetten!

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
oscar

Bericht door oscar »

kunst veel mooier als de biljetten van tegenwoordig.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Inderdaad ware kunstwerk'jes' die in een lijstje aan de muur niet zouden misstaan.

Helaas zijn de saaie Eurobiljetten wat minder fraai, hoewel de biljetten boven de 50 Euro mij toch wel op een of andere manier aanspreken.

Jammer genoeg halen ze het bij lange na niet bij de prachtige guldenbiljeten zoals deze of het 50 guldenbiljet (zonnebloem), de Vuurtoren en ga zo maar door.

Reden te meer om deze biljetten niet te vergeten en hier op het forum onder de aandacht te blijven houden. Bedankt voor je reactie!

Gr. Jeroen
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Ik hou van zulk soort biljetten. En maar goed ook dat er veel van is anders kon ik het niet betalen.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Leuke aanvulling:

Op verzoek van het publiek sierde Emma op dit biljet en het reservebiljet van tien gulden. Het portret is een pentekening ,
gemaakt aan de hand van een nooit gepubliceerde foto uit de collectie van de hoffotograaf Ziegler.
In eerste instantie wenst de Bank ook nog een watermerkportret. Om karikaturale redenen gaat dat niet door.
Het ontwerp op de keerzijde krijgt heel wat gedaantewisselingen: van fonteinen met bloemruikers, via Amsterdamse
stadsgezichten met delen van het paleis op de Dam en afbeeldingen van de Westertoren, Het Centraal Station,
Berlage's nieuwe Beurs en de Oude Kerk naar het panorama van de Gelderse Kade, Zuidertoren, Schreierstoren en Sint Nicolaaskerk.
Voor het ontwerp van dit biljet wordt de goedkeuring van de koningin gevraagd aangezien het de afbeelding van haar moeder draagt.

Gr. Jeroen
JvH - Johan
Volledig lid
Volledig lid

Re: Koningin-moeder 'Emma' op twee bankbiljetten...

Bericht door JvH - Johan »

als haar vader ook een afstammeling was van de dochter van stadhouder Willem IV, Carolina van Oranje-Nassau, en diens afstammelingen waren weer in de grondwet van 1917 gerechtigd tot de Nederlandse troon.

mag ik aannemen dat 1817 bedoelt word?? anders had Emma geen regentes kunnen worden! :lach:
SnakeDoc
Donateur
Donateur

Re: Koningin-moeder 'Emma' op twee bankbiljetten...

Bericht door SnakeDoc »

Net het verhaal hierboven even rustig door gelezen. Ik spaar die biljetten allemaal wel, maar zelden kom je iets van de achtergrond te weten.

Bewijst maar weer eens waar zo'n forum goed voor kan zijn.

Leuk stukje geschiedenis, leuke biljetten!

Dat tientje vind ik helaas niet zo mooi als de 20. Heb hem dan ook nog niet in bezit.
De prijzen voor dat biljet (online) lijken ook behoorlijk te verschillen. Ik heb ze voor 40 a 50 weg zien gaan, maar in de zelfde kwaliteit ook voor 110 of 120 euro.

Zal toch niet lang duren voordat hij in mijn map beland. Wachten op een betaalbaar en beetje aardig exemplaar!
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”