Afgekeurd biljet 10 gulden 1968

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

janssenfrank
Superlid
Superlid

Afgekeurd biljet 10 gulden 1968

Bericht door janssenfrank » 16 sep 2016, 18:40

Op catawiki staat momenteel een biljet van 10 gulden 1968 te koop. Het biljet is afgekeurd en op de achterkant is met viltstift een nummer geschreven.

Zie hier het kavel

Is (was) dit de normale manier om een bankbiljet af te keuren? En kan iemand zien wat er mis mee is? Of is het een gevalletje huisvlijt?
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

lelystad
Senior lid
Senior lid

Re: Afgekeurd biljet 10 gulden 1968

Bericht door lelystad » 16 sep 2016, 20:58

leuke vraag greeny

ik denk niet dat je hier een sluitend antwoord op gaat krijgen
ik denk niet dat dit een afkeur exemplaar is dan zou een kruis voldoende zijn

ik denk dat het een uithouder geweest is bij de drukker
die 3068 van het serie nummer en 96997.6 als referentienummer van het biljet wat rechts links boven onder van dit vel heeft gezeten

of inderdaad huisvlijt :lach:

groeten lelystad
Al heeft iedereen je verlaten en er niemand meer om je geeft heb je toch nog iemand die aan je denkt. De belastingdienst.

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 16 sep 2016, 21:22

Dank je wel, Lelystad.

Enne... een uithouder, wat houdt dat in?

Grappig is nog dat in dezelfde veiling één kavel verder ook een zelfde tientje wordt aangeboden, met een drukfout. Je ziet een blauwe veeg ovr het papier. Blijkbaar is die wel aan de controle ontsnapt :roll:

lelystad
Senior lid
Senior lid

Bericht door lelystad » 16 sep 2016, 22:06

janssenfrank schreef:Dank je wel, Lelystad.
voor wat? :lach:
is gewoon mijn gedachte maar is totaal nergens op gebaseerd

een uithouder is 1 exemplaar wat uit de partij gehouden word om achteraf iets te kunnen zien
bv een nieuwe partij papier of een andere soort inkt nieuwe drukpers

groeten lelystad
Al heeft iedereen je verlaten en er niemand meer om je geeft heb je toch nog iemand die aan je denkt. De belastingdienst.

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 23 dec 2016, 13:45

Ja dit is de wijze waarop de biljetten werden afgekeurd. Het viltstift geplaatste nummer is het vervangende exemplaar.
De biljetten werden op diverse wijzen gecontroleerd. Naast de mechanische controle was er ook een handmatige controle.
De biljetten werden in het vel zodanig genummerd, dat de stapels na het snijden eerst verticale stroken werden.
Deze werden dan op elkaar geplaatst en tot pakken gesneden. De pakken waren dan netjes opvolgend genummerd.
Wanneer er na het stroken snijden een (of meer) exemplaren van de strook een probleem had(den), werd de hele strook ongeldig gemaakt met een viltstiftstreep. Soms nog met een extra streep door het serienummer.
Vervolgens ging de strook terug in de stapel!
Bij de controle vóór de strokenstapel gesneden werd, moesten de afgekeurde stroken verwijderd worden en vervangen door een strook uit een ongenummerd vel. Deze werden dan handmatig van een nummer voorzien (later werden gewone biljetten als voorraad gehouden voor replacement en de nummers niet apart geregistreerd).
De handgenummerde strook verving dan de afgekeurde strook, waarna de stapel tot pakje gesneden werd.

In jouw geval (ik heb ze al een aantal keer voorbij zien komen); is er een HUMAN ERROR geweest. De strook is wel afgekeurd, maar is in de stapel blijven zitten. Vervolgens gesneden en in het pakje terecht gekomen.

Een wonder dat deze zeldzame afgekeurde biljetten voor zo relatief weinig geld verkocht worden. Ze zijn echt zeldzaam!
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002". Bestelbaar op http://www.patrickp.nl

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 25 dec 2016, 21:28

Dank je wel, Patrick.

Maar hoe kan ik weten dat dit biljet werkelijk een afgekeurd biljet is. Het lijkt me vrij makkelijk zelf thuis na te maken.

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 25 dec 2016, 23:35

janssenfrank schreef:...Maar hoe kan ik weten dat dit biljet werkelijk een afgekeurd biljet is. Het lijkt me vrij makkelijk zelf thuis na te maken.
Net als met alle stempels, en toevoegingen... Erg lastig! In dit specifieke geval ben je geholpen door het biljet dat ervoor of erna zat en in dezelfde veiling werd aangeboden en een misdruk was.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002". Bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”