Bankbiljetten kerkbezoek Blaricum.

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

rtholen
Globale moderator
Globale moderator

Bankbiljetten kerkbezoek Blaricum.

Bericht door rtholen » 15 jun 2016, 21:53

Onlangs deze 'bankbiljetjes' gekocht voor bezoek aan de kerk te Blaricum.
Staan deze ergens in een catalogus beschreven?
Alvast dank voor de hulp!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janssenfrank
Superlid
Superlid

Re: Bankbiljetten kerkbezoek Blaricum.

Bericht door janssenfrank » 15 jun 2016, 23:07

Interessant spul. Ik ben eens heel benieuwd. Interessant dat je moet betalen om een kerkdienst te mogen bijwonen. Dat je iets mag geven, okay; maar moeten.

En ook interessant is het verschil in waarde (5 cent en 25 cent). Waarschijnlijk mochten de rijken vooraan zitten en wilde meneer pastoor het gepeupel een beetje uit zijn zicht hebben.

Mocht hier niemand iets weten over deze biljetten, misschien dat ze je bij de parochie zelf kunnen helpen.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc » 15 jun 2016, 23:11

Ik hou van dit soort waarde papiertjes,

Leuke vondst!

Als je meer weet, dan lees ik het hier graag :)
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.

Stephan O
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O » 16 jun 2016, 07:56

Ik kan wel een poging wagen waarvan ik denk hoe het zit.

Ik denk dat we hier een vroege variant van de collectebonnen zien.
Dit is niet bedoeld om toegang te krijgen tot een kerkdienst, maar bedoelt als gift in de collecte.
Veel kerken tegenwoordig werken met collectebonnen of munten. Speciale bonnen of munten die je bij de kerk kunt bestellen om in de collectes uit te geven.

Dit om te voorkomen dat al je kleingeld steeds op is na zondag ;)

'Geldig voor een kerkdienst' lijkt mij omdat je deze bonnen maar 1 keer gebruiken (ze zijn ook maar 1 keer betaald).
De waardes hebben dan te maken met de gulheid van de gever, wil je voor de collecte 5 ct of 25 ct geven.
(Bij ons in de kerk zijn de bonkeuzes tegenwoordig 25ct, 75ct, 1.25 euro, 2.50 euro)

Dit is wat ik hierover kan bedenken

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 16 jun 2016, 09:28

Hmmm... waarom zou je geld uitgeven om bonnen te laten maken? Om te voorkomen dat je kleingeld op is? Ik vind het geen sterk argument. Doen jullie dat echt zo in jouw kerk? Niet dat ik het niet geloof, maar meer dat ik het een beetje onzinnig vind.

In de kerk in mijn geboortedorp hadden ze altijd twee collectes. De eerste was zgn. plaatsengeld en de tweede was dan voor een of ander goed doel. Nu heb ik dat plaatsengeld nooit begrepen. Dat was een kwartje (in guldens, geen idee wat het nu is), maar waarom moet je betalen om een kerkdienst te mogen bijwonen. Ter dekking van de kosten zou men zeggen, maar juist een kerk zou zich daar niet druk om moeten maken. Men geeft wat men kan geven. Maar goed: op de bonnen staat "plaats 5 cent" en "plaats 25 cent". dat klinkt mij echt als plaatsengeld in oren.

Nog even een gedachtespinsel van mij: zijn er al kerken waar je de collecte kunt pinnen?

Zou het soms zo zijn dat die bonnen zijn bedacht om bijzondere collecteopbrengsten te voorkomen?

Als ik pastoor was geweest, had ik voor de collecte de mensen even Mattheus 6, 2-4 even in herinnering gebracht
Dus wanneer je aalmoezen geeft, bazuin dat dan niet rond, zoals de huichelaars doen in de synagoge en op straat om door de mensen geprezen te worden. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. Maar als je aalmoezen geeft, laat dan je linkerhand niet weten wat je rechterhand doet. Zo blijft je aalmoes in het verborgene, en jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.
Geld moet immers rollen, of beter nog: knisperen. Misschien maar goed dat ik geen pastoor ben geworden.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Stephan O
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O » 16 jun 2016, 12:01

Dag Frank, het gebruik van bonnen is denk ik niet enkel en alleen om te voorkomen zonder klein geld te zitten.
Het is ook een handig systeem voor de Penningmeester van de kerk. De bonnen worden bij hem gekocht. Dus voordat de bonnen in de collecte belanden heeft hij het geld al binnen en kan aan de hand daar van op voorhand al de 'kosten dekken' zoals jij het noemt :P
(Ook is het voor het gemeentelid aantrekkelijker, omdat je de overboekingen voor het betalen van de bonnen bij de belastingdienst op kan geven als gift en het kleingeld uit je portemonnee niet :P)

Bij ons is zijn er ook meerdere collectes(drie op het moment: eerste voor de kerk(onkosten onderhoud kerkgebouw, pastorie en activiteiten vanuit de kerk gefinancierd), tweede voor een goed doel, derde voor rente en aflossing(onlangs is het kerkgebouw vernieuwd/verbouwd, hier moeten de leningen nog voor worden afbetaald).

Het woord plaatsengeld ken ik niet, maar het zou zomaar kunnen dat deze bonnen inderdaad speciaal bedoeld was voor die collecte voor plaatsengeld.
Als deze bonnen in de collectezak verdwenen wist men dus ook niet hoeveel ieder betaalde en zou een arme net zo goed vooraan in de kerk kunnen zitten.

Volgens mij wordt je met een collecte voor plaatsengeld ook niet afgedwongen om te betalen, het is je eigen keuze of en hoeveel je in een collectezak stopt ;)

Gr, Stephan

BTW: over pinnen heb ik ook wel vaker nagedacht, ik weet ook niet of het al ergens bestaat, maar je kunt natuurlijk altijd via internetbankieren een gift overmaken ;)

En zelf ben ik ook groot voorstander van Matteüs 6: 2-4 ;)
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 16 jun 2016, 12:31

Ik heb deze bonnen niet terug kunnen vinden in de Plomp catalogus maar ik denk dat Patrick ze heel erg interessant zal vinden. Ik zou hem even een PB sturen.
Ik ben best wel benieuwd naar zijn reactie.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 14 jul 2016, 21:28

Ilosab schreef:Ik heb deze bonnen niet terug kunnen vinden in de Plomp catalogus maar ik denk dat Patrick ze heel erg interessant zal vinden. Ik zou hem even een PB sturen.
Ik ben best wel benieuwd naar zijn reactie.

Alfred
Hij Alfred,

In de genoemde catalogus staan alleen bonnen en biljetten die inwisselbaar zijn (geweest) tegen goederen of diensten. Feitelijk betreft het hier plaatsbewijzen en geen geld.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002". Bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”