100 Gulden biljet, welke variant ?

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

100 Gulden biljet, welke variant ?

Bericht door Nieuwemunt »

Beste leden,

Ik heb van marktplaats een aantal biljetten aangeschaft en bij thuiskomst zag ik dat er verschillende varianten zijn van dit 100 gulden biljet. Kunnen jullie mij aangeven om welke variant het gaat? Eventueel een verkoopwaarde ( om te kijken of ik een goede prijs heb betaald :knipoog: )

Ook wel leuk om te melden dat het opeenvolgende nummers zijn. Mevrouw gaf aan deze biljetten "nieuw" van de bank te hebben verkregen en altijd goed bewaard heeft. De biljetten zien er zeer goed uit, 1 biljet heeft een tikje gehad te zien aan de hoeken.

Alvast bedankt,

Groeten NM
image.jpg
image.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Re: 100 Gulden biljet, welke variant ?

Ik zie dat de foto's niet al te best zijn... Ik zal morgen met daglicht het weer proberen.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Misschien is scannen beter dan een foto nemen.

Maar ik vind de barcode kleur meer zwart dan bruin, dus variant 124-1x
Volgens mij is het copyright klein, dus dan is het variant 124-1b.

Dat is dan meteen de goedkoopste versie. Tja, de waarde vind ik moeilijk. Je ziet deze biljetten nog heel veel, dus als ze echt heel netjes zijn zou ik zeggen een eurootje of 60 per stuk. Je hebt twee opeenvolgende nummers, dus samen zullen ze nog wel iets meer waard zijn
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Als je geen catalogus bij de hand hebt of je wil meer gedetailleerde informatie ga dan naar de site van Patrick Plomp http://www.patrickp.nl/index.htm
Heeft mij al vaak geholpen als ik snel even iets moest opzoeken.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Ilosab schreef:Als je geen catalogus bij de hand hebt of je wil meer gedetailleerde informatie ga dan naar de site van Patrick Plomp http://www.patrickp.nl/index.htm
Heeft mij al vaak geholpen als ik snel even iets moest opzoeken.

Alfred
Bedankt voor deze tip!

Ik ging heen om een 25 gulden biljet en een 10 gulden biljet over te nemen maar toen gaf de mevrouw aan dat ze nog meer biljetten had die ze wilde verkopen. Kwamen ze aan met 3 x 100 gulden :onfused:
Omdat deze biljetten van een superkwaliteit zijn heb ik ze ook maar gekocht....
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Heel mooi, als je er een goede prijs voor hebt betaald dan is dat mooi meegenomen. Ik weet niet of je al veel biljetten hebt van Nederland maar voorheen gebruikte ik de Mevius catalogus maar dat is al een oudje. Ik heb de nieuwe catalogus van Patrick Plomp gekocht, daar staat (bijna) alles in van Nederland. Alles kan nooit want er komt altijd wel weer iets boven water. Ik krijg de catalogus volgende maand dus ik ben er wel benieuwd naar. Misschien een aanrader voor u.

Groeten, Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Beste Alfred,

Ik heb nog niet heel erg veel biljetten in mijn verzameling. Je moet denken aan de laatste biljetten van voor de euro en dan de lagere geldbiljetten. Van 5 gulden Vondel 2, 10 gulden Frans hals en ijsvogel en de zonnebloem (forum gekocht) en dan nu 100 gulden. De catalogus die ik nu gebruik is de muntalmanak 2012 dus erg gedateerd. Ik zal in de toekomst eens gaan kijken wat ik eventueel aan ga schaffen. Ik vind biljetten erg interessant maar noem me nog geen biljettenverzamelaar.

Groeten NM

PS u = jij hoor :thumb up:
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Nieuwemunt schreef:...en bij thuiskomst zag ik dat er verschillende varianten zijn van dit 100 gulden biljet. Kunnen jullie mij aangeven om welke variant het gaat? Eventueel een verkoopwaarde ( om te kijken of ik een goede prijs heb betaald :knipoog: )
Hi NM,
Je foto's zijn helaas niet scherp genoeg om je te helpen. Doe je ons een plezier door ze even op de scanner te leggen???
Waar je naar kijkt zijn twee elementen op dit biljet:
De kleur van de barcode en de grootte van het copyright (©) teken, beiden op de achterkant van het biljet.
detail kleine c.jpg
detail grote c.jpg
Als het copyright teken even hoog is als de tekst die erachter staat noemen we het "klein". Als het duidelijk groter is, dan is het ... juist ja.
De kleur van de barcode lijkt ook moeilijker dan het werkelijk is. De lichtbruin is namelijk écht lichtbruin.
De ander kant van het kleurspectrum is minder goed herkenbaar, de donkere variant varieert namelijk van best wel donker tot vrijwel zwart.
Je kijkt dus naar:
A: Licht of Donkerbruine barcode, en
B: Groot of Klein Copyright teken.
De varianten zijn dan:
1. A: Donker, B: Groot
2. A: Licht, B: Groot
3. A: Donker, B: Klein
4. A: Licht, B: Klein

1, 2 en 3 zijn in gebruikte staat de waarde die ze opbrengen als je ze naar DNB brengt (Face Value noemen de Engelstaligen onder ons dat). Dus rond de 45 euro. In perfect 100% ongebruikte staat kosten ze rond de 75-225 euro in de reguliere handel. (de 3e variant deed laatst 60 euro op een veiling, maar dan komen er nog wel veilingkosten (20-25%) en evt. verzendkosten (€ 7-12) bij...)
(Catalogusprijzen van deze varianten in UNC 1. € 225, 2. € 150, 3. € 75)
4 is in gebruikte staat ook nog interessant voor verzamelaars. Een bijna UNC exemplaar heeft in mei van dit jaar nog een veilingopbrengst van €480 gerealiseerd. (Dat is dan € 615,33 met veilingkosten erbij. Een handelaar zal er iets/veel op willen verdienen. De vraagprijs op een beurs voor een "ECHTE UNC"* zal rond de € 1.250,= zijn. Meestal is daar wel iets op af te dingen) Overigens bracht dezelfde variant in 2011 in kwaliteit UNC niet eens de taxatiewaarde van 100 op, en ging voor 80 euro naar een nieuwe eigenaar. Na veilingkosten kwam die dan op € 99,36. Ga er vanuit dat je voor een XF (Prachtig) exemplaar ongeveer 50% van een UNC zult moeten neertellen/ontvangen.
(Catalogusprijs in UNC 4. € 1250)

Als je aan een handelaar verkoopt zal hij ook aan de inkoopkant willen verdienen, dus bovengenoemde prijzen 25 tot 40% eraf!

* Een "ECHTE UNC" is een biljet waar helemaal NIETS aan mankeert, dus 100% scherpe hoeken, geen lichte bundelvouwen of krimpbobbels, geen vochtwerking, geen verkleuring, geen vuil, drukgangen juist over elkaar gedrukt, recht gesneden, geen enkel defect dus!
Voor meer details, zoals welke serienummers in welke variant aangetroffen zijn, prijzen bij lagere kwaliteiten etc. verwijs ik naar de Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002 uit 2015.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Patrickp_nl schreef:...De kleur van de barcode lijkt ook moeilijker dan het werkelijk is. De lichtbruin is namelijk écht lichtbruin.
Lichtbruin2.jpg
donkerbruin tegen zwart.jpg
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Altijd weer fijn om een uitleg van je te lezen Patrick, bedankt voor de info.

Alfred
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Beste patrick,

Bedankt voor je duidelijke toelichting! Ik heb een scan gemaakt met mijn nieuwe printer/scanner en als ik de biljetten dan bekijk en met jouw toelichting zijn de biljetten bij lange na niet UNC. :knipoog:

Ik moet wel zeggen dat het op de scan lijkt alsof de biljetten krimpbobbels heeft maar met het blote oog zie ik dat niet zo terug. Maar een scan liegt niet :?

Ik heb de biljetten nu voor €125,- tezamen op marktplaats staan,maar even afwachten of ik daar reacties op krijg.
image.jpg
Het is duidelijk dat deze biljetten een zwarte barcode hebben en een kleine c.

Groeten NM

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”