Oefen / Test / Reclame / Waarde / Biljet?

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

SnakeDoc
Donateur
Donateur

Oefen / Test / Reclame / Waarde / Biljet?

Bericht door SnakeDoc » 01 jul 2014, 19:18

Wie kan mij meer over dit papiertje vertellen.

Biljet is voorzien van een watermerk.

Heb geen idee waar het voor gediend heeft, al geeft de tekst misschien wat weg. Geen idee of dit allemaal proef materiaal is geweest?

Biljet is gedrukt door Joh. Enschede & Zonen te Haarlem.

Afbeelding

Afbeelding
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Oefen / Test / Reclame / Waarde / Biljet?

Bericht door Ilosab » 01 jul 2014, 19:43

Volgens mij is het geen biljet maar een soort van aandeel of zo.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 01 jul 2014, 21:12

Ilosab schreef:Volgens mij is het geen biljet maar een soort van aandeel of zo.
Volgens mij ook. Er staat op dat het een "effect" is. Ik ben niet zo'n beurskenner, maar aandelen en effecten gaan zo ongeveer hand-in-hand; net als obligaties en opties. Vraag me alleen niet wat dat allemaal inhoudt.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 01 jul 2014, 21:33

Er staat niet op dat het een effect is. Er staat op dat het een verklaring is. :)

Nou ben ik wel een beurskenner, alleen ben ik wat minder thuis in het oude spul. In ieder geval een beetje achtergrond:
tegenwoordig worden aandelen electronisch bijgehouden, maar in de goede oude tijd had je mooie stukjes papier waar je jaarlijks een stukje af mocht knippen, inleverde bij de bank, en in ruil daarvoor het dividend uitbetaald kreeg. Probleem daarmee is echter dan het letterlijk een waardepapier was: als je het kwijt was, kreeg je dat dividend ook niet... Tegenwoordig is dat wat makkelijker, maar daar staat tegenover dat het minder anoniem is. Vooral voor de belastingdienst is dat fijn. :)
Maar goed, vroeger had je dus mooie stukjes papier, zoals van bijvoorbeeld de Tapanoelie Rubber Cultuurmaatschappij (een beetje meer achtergrond daarover hier.
Nu dan even wat info die ik net met een beetje googelen bij elkaar heb gehaald, plus wat eigen uitleg/interpretatie: zoals je misschien bekend is heeft Nederland na de Tweede Wereldoorlog een grote geldsanering gehad. Nogal wat mensen hadden de oorlogstijd gebruikt om met zwarte handel een mooi bedrag bij elkaar te verdienen. Omdat men van mening was dat misdaad niet mocht lonen, werd al het geld ongeldig verklaard, en kon men oude bankbiljetten omwisselen voor nieuwe. Maar dan moest je wel een goede verklaring hebben voor de herkomst van het geld. Er was echter meer dan alleen papiergeld, er waren ook waardepapieren. Of deze om dezelfde reden om werden gewisseld, of dat het te maken had met dat men achter wat meer nadelen van papieren aandelen kwam (je raakt ze kwijt bij brand, makkelijk te stelen etc.), dat weet ik niet. Feit is, dat volgens artikel 44 van het besluit herstel rechtsverkeer, men oude aandelen in diende te leveren bij het nieuw opgerichte Centraal Bureau voor Effectenregistratie van de Vereeniging voor den Effectenhandel (een aandeel is een effect). Daar werd vervolgens geregistreerd dat jij dat aandeel had, en voor zover ik kan nagaan is sindsdien centraal bijgehouden wie wat heeft. Ook hier zal men ongetwijfeld hebben moeten aantonen waar men deze effecten vandaan had. Na het inleveren van je papieren aandelen kreeg je vervolgens een verklaring dat je je aandeel ingeleverd had. En dat is wat jij daar in handen hebt.

Een leuk stukje financiele geschiedenis dus!

SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc » 02 jul 2014, 12:07

Dank voor je leuke uitleg.

Jammer dat niet exact te achterhalen is uit welk jaar dit papiertje komt.

Zou zoiets nog wat waard zijn? Heb het toevallig afgelopen week op de kop getikt, maar wil er misschien wel weer vanaf!
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 02 jul 2014, 13:43

Veel succes dan want jaren geleden heb ik hem ook gehad en het kostte me 2 jaar om het weer te verkopen. Ik stond voor ieder bod open en uiteindelijk raakte ik het kwijt.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc » 02 jul 2014, 15:32

In dat geval gaat dit papiertje gewoon in de map.

In ieder geval leuk om naar te kijken!

lelystad
Senior lid
Senior lid

Bericht door lelystad » 16 jul 2014, 21:48

en mocht iemand er ook 1 willen
deze staat op marktplaats
achterkant is hetzelfde als die van snakedoc
Afbeelding

http://link.marktplaats.nl/m828833768

groeten lelystad
Al heeft iedereen je verlaten en er niemand meer om je geeft heb je toch nog iemand die aan je denkt. De belastingdienst.

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 18 jul 2014, 19:09

Verzamelaars van papiergeld mogen op deze effecten (dat zijn het toch echt) dan misschien "spugen", er zijn nog altijd verzamelaars van alles wat drukkerij Joh. Enschedé en Zonen heeft verlaten.
En laat dit nu een van hun meesterwerken zijn!
[P.s. ik verzamel geen effecten :gniffel: ]
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002". Bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”