Mijn advies: bied vooral niet op dergelijke aanbiedingen

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Mijn advies: bied vooral niet op dergelijke aanbiedingen

Bericht door Arjena3 »

Apart topic om verzamelaars te informeren of te waarschuwen. Kom je ook iets tegen en wil je advies of ook je mening geven plaats ze dan hier.

http://www.marktplaats.nl/a/postzegels- ... ousPage=lr

Deze aanbieder omschrijft het biljet als unc-..

Even kijken; dit biljet mist een complete hoek, de andere boven hoek is gevouwen en ingescheurd, de onder hoek is rond.

Waarom noem ik dit topic "bied vooral niet op dergelijke aanbiedingen"?

a) dit biljet is bij lange na niet unc-
b) door te bieden wordt het maken van aanbiedingen als deze beloond
c) Ik durf zonder het biljet in handen te hebben gehad te stellen dat dit biljet gestreken is.
d) zonde van het geld, mijns inziens is dit biljet hooguit 125 euro waard, als je het niet erg vind dat een hele hoek mist. je kan beter een mooie ZF bij MPO kopen voor 120 euro ;-)
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Re: Mijn advies: bied vooral niet op dergelijke aanbiedingen

Bericht door Stephan O »

Ik heb niet zo verstand van de kwaliteiten van biljetten en hoe een kleine beschadiging deze beïnvloed, maar de foto's laten mij een biljet in 'mooie' staat zien.

opmerkelijk vindt ik de tekst bij de advertentie:
Advertentie Marktplaats schreef:kwaliteit blijft een persoonlijke mening, kijk daarom goed naar de foto's en oordeel zelf, u ontvangt altijd het biljet dat staat afgebeeld op de foto's
Terwijl de Advertentie zelf kopt met UNC-

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Stephan O schreef:Ik heb niet zo verstand van de kwaliteiten van biljetten en hoe een kleine beschadiging deze beïnvloed, maar de foto's laten mij een biljet in 'mooie' staat zien.

opmerkelijk vindt ik de tekst bij de advertentie:
Advertentie Marktplaats schreef:kwaliteit blijft een persoonlijke mening, kijk daarom goed naar de foto's en oordeel zelf, u ontvangt altijd het biljet dat staat afgebeeld op de foto's
Terwijl de Advertentie zelf kopt met UNC-

Gr, Stephan
Een missende hoek bij een bankbiljet is eigenlijk hetzelfde als een munt die een randbeschadiging heeft omdat het ooit als medaillon is gedragen zeg maar.

Belangrijker is dat het prijs verschil ( ook de waarde ) aanmerkelijk lager is dan aanbieder doet voorkomen en inderdaad op het oog lijkt het biljet verder mooi maar een biljet met dergelijke hoeken heeft gecirculeerd en zal niet zonder gevouwen zijn tenzij de vouwen eruit gestreken zijn, wat ook weer van invloed is op de waarde.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Er van uit gaande dat iemand die geïnteresseerd is en een dergelijk bedrag voor een biljet als deze wil betalen op de hoogte is van de kwaliteiten lijkt mij de UNC- in de titel te verwaarlozen. Je kunt er bij zetten wat je wilt, maar deze biljetten zullen echt wel naar de echte verzamelaar gaan en die prikken hier toch wel doorheen?

Maar zijn de reeds geplaatste biedingen dan wel passend bij de daadwerkelijke staat van dit biljet?

Opmerkelijk is het wel dat deze aanbieder, die meer prijzige biljetten aanbiedt, zich eerst terugtrekt van een kwaliteitsoordeel, maar wel dit in de titel kopt. Ik mag toch hopen dat deze 'Friloo' weet wat UNC betekend.

Leuk en goed dat je het met ons deelt Arjen!

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Mooie Muntjes Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Mooie Muntjes »

Inderdaad, goed om hier eens aandacht aan te schenken. Wel strooien met termen als Pr+ en unc- (incl. De hoge cataloguswaarden) maar later melden dat men het zelf moet beoordelen (dat is jezelf vrijpleiten als koper ontevreden is). Helaas is dit een druppel op een gloeiende plaat....

Advies: gewoon kwaliteiten weglaten! Daarover is vaak discussie dus laat mensen met hun eigen ogen iets beoordelen (tenzij iets echt op een foto niet zichtbaar is).
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Of deze: http://www.marktplaats.nl/a/postzegels- ... ousPage=lr

Een rijksdaalder 1842 met muntmeesterteken zwaard, zo vals als het maar kan dus. Maar dat staat er niet bij vermeld...
SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc »

Heb er ook nog op geboden,

Niet goed naar de afbeelding gekeken en uiteindelijk contact gehad met de verkoper of er daadwerkelijk een stukje mist!

Kreeg dit bericht van hem terug:

Hallo Stefan,

Helaas mist het biljet een klein hoekje.
En zit er onder het hoekje een en aan de andere kant van het biljet een minimaal "scheurtje" als je het al een scheurtje kan noemen.
Verder is het biljet in een ongebruikte staat.

Met vriendelijke groet,
Paul
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

spatbord schreef:Of deze: http://www.marktplaats.nl/a/postzegels- ... ousPage=lr

Een rijksdaalder 1842 met muntmeesterteken zwaard, zo vals als het maar kan dus. Maar dat staat er niet bij vermeld...
Ziet er inderdaad heel erg vals uit ( maar munten zijn niet mijn gebied )
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

SnakeDoc schreef:Heb er ook nog op geboden,

Niet goed naar de afbeelding gekeken en uiteindelijk contact gehad met de verkoper of er daadwerkelijk een stukje mist!

Kreeg dit bericht van hem terug:

Hallo Stefan,

Helaas mist het biljet een klein hoekje.
En zit er onder het hoekje een en aan de andere kant van het biljet een minimaal "scheurtje" als je het al een scheurtje kan noemen.
Verder is het biljet in een ongebruikte staat.

Met vriendelijke groet,
Paul
Als je al een scheurtje kan noemen ??? ik zag het meteen.. en hoe moeten we het anders noemen ? :lollig:
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Hoe komt er nu een scheurtje in een ongebruikt biljet en verdwijnt er ook nog eens een hoekje...
Lekker geloofwaardig zo.

Luit
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Ook deze is gerepareerd, Zien jullie wat er met dit biljet is gebeurd ?

http://www.marktplaats.nl/a/postzegels- ... dzaam.html
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal bij de hand ( :knipoog: ) maar als ik de foto zie in de NVHM catalogus dan lijkt dit biljet schoongemaakt. De kleuren en de tekening zijn namelijk veel lichter/vager dan op die foto.
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Jan W schreef:Ik heb geen vergelijkingsmateriaal bij de hand ( :knipoog: ) maar als ik de foto zie in de NVHM catalogus dan lijkt dit biljet schoongemaakt. De kleuren en de tekening zijn namelijk veel lichter/vager dan op die foto.
Dat niet alleen kijk maar eens naar het portret en de boeg van het schip. Ook zijn de roodkleurige omlijningen op diverse plaatsen niet aanwezig om een paar dingen te noemen.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Er bood al iemand 750 euro zag ik. Hopelijk leest deze persoon ook dit forum. :knipoog:

Misschien wel leuk om hier even goede foto's van op het forum te zetten zodat mensen kunnen vergelijken. Wellicht is het een idee om hier een compleet overzicht op de site te zetten? Of staat dat ook al op de site van ISBN?
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Jan, ISBN is een nummer van een boek, het is IBNS.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Jan W schreef:Er bood al iemand 750 euro zag ik. Hopelijk leest deze persoon ook dit forum. :knipoog:

Misschien wel leuk om hier even goede foto's van op het forum te zetten zodat mensen kunnen vergelijken. Wellicht is het een idee om hier een compleet overzicht op de site te zetten? Of staat dat ook al op de site van ISBN?
Prima :-)
500.jpg
succes met vergelijken ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Arjena3 schreef:Dat niet alleen kijk maar eens naar het portret en de boeg van het schip. Ook zijn de roodkleurige omlijningen op diverse plaatsen niet aanwezig om een paar dingen te noemen.
Het ontbreken van de roodkleurige omlijningen zijn inderdaad zeer duidelijk te zien. Dit geeft mij(niet biljetverzamelaar) al genoeg reden om af te haken.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc »

Het ontgaat mij even wat jullie bedoelen met roodkleurige omlijningen.

Ik heb in het NIeuwe Aanwinsten Topic een aantal weken terug een zelfde 500 gulden met afbeeldingen geplaatst (Weliswaar veel gebruikt), maar ook daar zie ik die rode lijnen niet. Waar moet ik op letten?
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Als je de afbeelding van het biljet vergroot zul je zien dat de voorgrond(voor en rondom het schip) is voorzien van een soort van roosvensters:

Afbeelding

Deze zijn rood en groen gekleurd. Als je nu hetzelfde bij het aangeboden biljet bekijkt is de rode bedrukking niet overal aanwezig:

Afbeelding

Gr, Stephan
SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc »

Dank,

Nu is het helder :)

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”