Zou deze echte zijn ?
Moderator: Arjena3
Zou deze echte zijn ?
Van onderstaand biljet heb ik helemaal geen verstand behalve dat ik weet dat er vele vervalsingen zijn.
Nu heb ik deze in bezit gekregen, ziet er oud uit, watermerken ed maar geen idee...
Iemand die verstand heeft van deze biljetjes ?
Nu heb ik deze in bezit gekregen, ziet er oud uit, watermerken ed maar geen idee...
Iemand die verstand heeft van deze biljetjes ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Donateur
Re: Zou deze echte zijn ?
Ik heb ze ook en ik weet ook niet goed hoe je die eruit pikt. Dus ik hoop dat er iemand meer van weet.
Nederlands & Overzees Papiergeld, Nederlandse Coincards.
Lid IBNS Nederland.
Lid IBNS Nederland.
Arjena3,
Deze is minder waard, links bovenin staat een watermerk RP, dit is de goedkopere uitvoering B.
De A uitvoering is met een watermerk "Fleur-de-Lis", dit is het betere biljet, deze zou ongeveer 4x
de waarde van biljet B hebben. Maar dat is net wat de "gek" er voor geeft. Deze kennis komt uit
de Katalogus "Albert Pick" van enige jaren geleden. Er is inmiddels qua prijs veel veranderd.
Groeten Ostara-nl.
Deze is minder waard, links bovenin staat een watermerk RP, dit is de goedkopere uitvoering B.
De A uitvoering is met een watermerk "Fleur-de-Lis", dit is het betere biljet, deze zou ongeveer 4x
de waarde van biljet B hebben. Maar dat is net wat de "gek" er voor geeft. Deze kennis komt uit
de Katalogus "Albert Pick" van enige jaren geleden. Er is inmiddels qua prijs veel veranderd.
Groeten Ostara-nl.
Verzamelaar van Bankbiljetten/Munten Nederland/Ned.Indie. Schoolgeldbiljetten/Rekenmunten/Euro.
Heren, deze "assignaten" zijn gemaakt in het Frankrijk van NA de bestorming van de Bastille.
Zoals jullie weten stormden de Franse troepen naar het Noorden op, en hebben delen van zuidelijk Nederland bezet. Daar hebben deze biljetten daadwerkelijk gecirculeerd, en zijn daarmee (ook) Nederlands papiergeld. Misschien neem ik ze nog eens op in een volgende editie van de catalogus
De 10 Livres in deze uitvoering bestaat er in een paar varianten, allen redelijk gemakkelijk te vinden... Zelfs onversneden vellen. De variaties zitten hem voornamelijk in de datum op het biljet. Het echte biljet bevat een Droogdruk stempel en een watermerk. Het is in boekdruk gedrukt.
Er zijn veel vervalsingen. De meeste vervalsingen zijn gestempeld met de tekst "FAUX".
Nog mooier zijn de exemplaren gestempeld door de "verificateur". Deze zijn namelijk zeker "echt". Maar direct gecancelled en opgenomen in een archief.
En nu te vinden in een aantal collecties.
Zoals jullie weten stormden de Franse troepen naar het Noorden op, en hebben delen van zuidelijk Nederland bezet. Daar hebben deze biljetten daadwerkelijk gecirculeerd, en zijn daarmee (ook) Nederlands papiergeld. Misschien neem ik ze nog eens op in een volgende editie van de catalogus

De 10 Livres in deze uitvoering bestaat er in een paar varianten, allen redelijk gemakkelijk te vinden... Zelfs onversneden vellen. De variaties zitten hem voornamelijk in de datum op het biljet. Het echte biljet bevat een Droogdruk stempel en een watermerk. Het is in boekdruk gedrukt.
Er zijn veel vervalsingen. De meeste vervalsingen zijn gestempeld met de tekst "FAUX".
Nog mooier zijn de exemplaren gestempeld door de "verificateur". Deze zijn namelijk zeker "echt". Maar direct gecancelled en opgenomen in een archief.
En nu te vinden in een aantal collecties.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Verificatie: Echt!
Vals!
-
- Donateur
Enkhuizen ligt toch niet echt in het Zuiden, en dat is zo'n assignaat die ik nog geregeld tegen kom.Patrickp_nl schreef:Zoals jullie weten stormden de Franse troepen naar het Noorden op, en hebben delen van zuidelijk Nederland bezet. Daar hebben deze biljetten daadwerkelijk gecirculeerd
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
De recepissen van Enkhuizen zijn door de Municipaliteit Enkhuizen aangemaakt, niet door de Franse troepen meegenomen.
Ook in Delft, Dordrecht, Rotterdam, Schiedam, Provincie Holland ('s-Hage), provincie Overijssel, Alkmaar, Gouda, Provincie Zeeland, Provincie Oost- en west Vlaanderen (toen Nederlands) en Gorinchem (Mis ik er nog een, ik doe het even uit het hoofd), heeft men vergelijkbare briefjes gemaakt. Met termen als "verwisselbare assignaten", recepissen, etc. Etc. De latere provinciale recepissen waartegen deze kleine biljetten konden worden ingewisseld, met waarden van 27, 54, 90, 180, 270, 360 en 450 Guldens (zelfs de 27 gulden was al een vermogen in die tijd!) De biljetten waar dit topic mee begon zijn van RF (Republic Francaise). Dat zijn de biljetten die de Franse troepen meenamen.
Over de biljetten in Nederland aangemaakt bestaat geen enkele discussie dat ze Nederlands zijn...
Maar hoe zit dat met de Franse biljetten, door het Franse leger meegenomen?
Als de Reichskreditkassenscheinen uit 1939, door de Duitsers als wettig betaalmiddel in Nederland toegewezen (gedurende ongeveer 3 weken, tot bleek dat de Duitsers de Nederlandse economie niet konden ontwrichten foor maatregelen die DNB had genomen, en de biljetten dus in Nederland niet geaccepteerd werden door het volk.... Als die biljetten aangemerkt worden als Nederlands (Mevius deed dat eind jaren '70, Toele eind jaren '80 en ook in mijn catalogus zijn ze opgenomen...)
Dan horen de Franse Assignaten tussen 1791 en 1794 ook in het rijtje van Nederlandse papieren betaalmiddelen!
De te lezen tekst luidt dan ook dat deze recepis (ontvangstbewijs met geldswaarde) in de toekomst ingewisseld kan worden tegen Lands recepissen (weer een ander stuk papier waar wordt beweerd dat het waarde heeft)Ook in Delft, Dordrecht, Rotterdam, Schiedam, Provincie Holland ('s-Hage), provincie Overijssel, Alkmaar, Gouda, Provincie Zeeland, Provincie Oost- en west Vlaanderen (toen Nederlands) en Gorinchem (Mis ik er nog een, ik doe het even uit het hoofd), heeft men vergelijkbare briefjes gemaakt. Met termen als "verwisselbare assignaten", recepissen, etc. Etc. De latere provinciale recepissen waartegen deze kleine biljetten konden worden ingewisseld, met waarden van 27, 54, 90, 180, 270, 360 en 450 Guldens (zelfs de 27 gulden was al een vermogen in die tijd!) De biljetten waar dit topic mee begon zijn van RF (Republic Francaise). Dat zijn de biljetten die de Franse troepen meenamen.
Over de biljetten in Nederland aangemaakt bestaat geen enkele discussie dat ze Nederlands zijn...
Maar hoe zit dat met de Franse biljetten, door het Franse leger meegenomen?
Als de Reichskreditkassenscheinen uit 1939, door de Duitsers als wettig betaalmiddel in Nederland toegewezen (gedurende ongeveer 3 weken, tot bleek dat de Duitsers de Nederlandse economie niet konden ontwrichten foor maatregelen die DNB had genomen, en de biljetten dus in Nederland niet geaccepteerd werden door het volk.... Als die biljetten aangemerkt worden als Nederlands (Mevius deed dat eind jaren '70, Toele eind jaren '80 en ook in mijn catalogus zijn ze opgenomen...)
Dan horen de Franse Assignaten tussen 1791 en 1794 ook in het rijtje van Nederlandse papieren betaalmiddelen!
leuke topic>
Als je deze twee hebt mag je er wel vanuit gaan dat je een echte hebt? of komen hier ook vervalsingen van voor?Patrickp_nl schreef: Het echte biljet bevat een Droogdruk stempel en een watermerk. Het is in boekdruk gedrukt.
...........afwezig..... :wave:
Leuk topic! Interessante geschiedenis ook naast de mooie biljetten.Patrickp_nl schreef:Als de Reichskreditkassenscheinen uit 1939, door de Duitsers als wettig betaalmiddel in Nederland toegewezen (gedurende ongeveer 3 weken, tot bleek dat de Duitsers de Nederlandse economie niet konden ontwrichten foor maatregelen die DNB had genomen, en de biljetten dus in Nederland niet geaccepteerd werden door het volk.... Als die biljetten aangemerkt worden als Nederlands (Mevius deed dat eind jaren '70, Toele eind jaren '80 en ook in mijn catalogus zijn ze opgenomen...)
Ik heb nog wel een vraag over het gebruik van Reichskreditkassenscheinen. In de catalogus van Rosenberg (17de druk, 2009) staat:
Die Scheine waren für die Zivilbevölkerung - wie auch für das Militär - in den deutsch besetzten Gebieten bestimmt, in denen die Landeszahlungsmittel nicht ausreichten (mit Ausnahme der als Inland geltenden und wieder angeschlossenen Gebiete wie Elsass-Lothringen sowie weiteren wie z. B. dem Protektorat Böhmen und Mähren, Belgien, Luxemburg oder den Niederlanden).
Eingeführt wurden sie zunächst in Polen, später auch in Norwegen, in den Balkanstaaten usw. Die Zilvilbevölkerung benutzte daneben weiterhin die einheimischen Banknoten.
Reichskreditkassenscheine brauchten im innerdeutsche Zahlungsverkehr nicht angenommen zu werden und dienten bis Ende 1944 auch als "Reisegeld" für Wehrmachtsangehörige, denen die Aus- und Einfuhr von Reihcsbanknoten untersagt war. Ab 1. Januar 1945 waren sie ungültig.
Als ik bovenstaande lees vraag ik me af of deze biljetten ooit officieel in Nederland zijn ingevoerd als wettig betaalmiddel? Het lijkt me van niet.
Ze zijn zoals beschreven ook toegewezen aan Nederland, voor het geval de binnenlandse betaalmiddelen niet toereikend voor het betalingsverkeer waren.
Zoals je misschien bij sommige biljetten gezien hebt (100 gulden model 1930, 10 gulden 1940 herderinnetje, 25 gulden Mees en anderen) is er sprake van een overgang van druk vóór en na de inval.
Toen DNB doorkreeg dat de Duitsers Nederland daadwerkelijk zouden veroveren, gaven zij twee opdrachten:
1. Alle bijkantoren dienen de voorraad gereed papiergeld terstond te vernietigen (hetgeen ook direct werd gedaan)
2. Johan Enschedé diende de voorraad gereed papiergeld (nog niet gecreëerd door DNB, maar zou wel door publiek geaccepteerd kunnen worden, immers het geld was reeds "af") terstond te vernietigen, inclusief al het materiaal dat gebruikt werd om het papiergeld te kunnen reproduceren.
Dit stelde de Duitsers voor het dilemma dat ze de grote voorraden niet konden misbruiken om de Nederlandse Economie te ontwrichten. (Het papier zonder tegenprestatie/waarde uitgeven, waardoor de Nederlandse gulden in een enorme inflatie terecht zou komen, en het publiek vanzelf alternatieven zou zoeken, bijvoorbeeld in de voorhanden zijnde Reichskreditkassenscheinen.)
Ze zijn dus formeel wettig betaalmiddel op Nederlands grondgebied geweest, en slechts 3 weken in kleine delen van het land gebruikt.
Er zijn vele verhalen over NSB'ers en verzetstrijders, maar wat ik uit overlevering en verhalen gemerkt heb, is dat in oorlogstijd het ZEKER NIET zo was, dat iedereen expliciet partij koos en bij een van de twee kanten aansloot. Wel was de algemene verontwaardiging van het bezetten van een land dat expliciet neutraal wilde zijn (net als in WO-I) dusdanig groot, dat alles wat de Duitsers inbrachten met grote tegenzin door de massa geaccepteerd werd.
Met name bovengenoemde DNB maatregel 1. zorgde ervoor dat op 10 mei de commissarissen der Koningin aan de provincie- en gemeentebesturen lieten weten dat er onder strenge voorwaarden lokaal noodgeld geproduceerd mocht worden. Echter binnen 5 dagen was Nederland reeds volledig in Duitse handen, en liet de Duitse bezetter weten dat al het uitgegeven noodgeld terstond diende te worden ingenomen en vernietigd.
De discussie of iets wel of niet Nederlands papiergeld is, is altijd subjectief (geweest). Als iets van papier is en er staat een waarde in guldens, euro's of een tegenwaarde in goederen op (soep, brood, vet, etc.). Wat maakt het papiergeld, en wat maakt het een waardebon.
Ik maak altijd de vergelijking met de kadobon van de Praxis. Dat is in mijn ogen geen papiergeld, maar wel geld waard. Echter alleen bij Praxis.
Er staan in de catalogi van Verkooijen en Toele/Jacobi meerdere particuliere/bedrijfsmatige/instellingen uitgaven die echt alleen in die specifieke instelling of bedrijf geldig waren. En in mijn beleving geldt dat wel degelijk als papiergeld. Zo ook de kantinebonnen van DGBR (Westerbork 1946) en het militair kantinegeld uit 1954 (zonder jaar op biljet). De een kon alleen in Westerbork gebruikt worden, de ander alleen bij de CADI (militaire cantine dienst).
Dus kantinebonnen wel, en waardebonnen niet. Hoe zit het dan met de kantinebonnen van de sportvereniging (consumptiebonnen enzo)? Dat is in mijn beleving geen papiergeld...
Lastig hoor!
Zoals je misschien bij sommige biljetten gezien hebt (100 gulden model 1930, 10 gulden 1940 herderinnetje, 25 gulden Mees en anderen) is er sprake van een overgang van druk vóór en na de inval.
Toen DNB doorkreeg dat de Duitsers Nederland daadwerkelijk zouden veroveren, gaven zij twee opdrachten:
1. Alle bijkantoren dienen de voorraad gereed papiergeld terstond te vernietigen (hetgeen ook direct werd gedaan)
2. Johan Enschedé diende de voorraad gereed papiergeld (nog niet gecreëerd door DNB, maar zou wel door publiek geaccepteerd kunnen worden, immers het geld was reeds "af") terstond te vernietigen, inclusief al het materiaal dat gebruikt werd om het papiergeld te kunnen reproduceren.
Dit stelde de Duitsers voor het dilemma dat ze de grote voorraden niet konden misbruiken om de Nederlandse Economie te ontwrichten. (Het papier zonder tegenprestatie/waarde uitgeven, waardoor de Nederlandse gulden in een enorme inflatie terecht zou komen, en het publiek vanzelf alternatieven zou zoeken, bijvoorbeeld in de voorhanden zijnde Reichskreditkassenscheinen.)
Ze zijn dus formeel wettig betaalmiddel op Nederlands grondgebied geweest, en slechts 3 weken in kleine delen van het land gebruikt.
Er zijn vele verhalen over NSB'ers en verzetstrijders, maar wat ik uit overlevering en verhalen gemerkt heb, is dat in oorlogstijd het ZEKER NIET zo was, dat iedereen expliciet partij koos en bij een van de twee kanten aansloot. Wel was de algemene verontwaardiging van het bezetten van een land dat expliciet neutraal wilde zijn (net als in WO-I) dusdanig groot, dat alles wat de Duitsers inbrachten met grote tegenzin door de massa geaccepteerd werd.
Met name bovengenoemde DNB maatregel 1. zorgde ervoor dat op 10 mei de commissarissen der Koningin aan de provincie- en gemeentebesturen lieten weten dat er onder strenge voorwaarden lokaal noodgeld geproduceerd mocht worden. Echter binnen 5 dagen was Nederland reeds volledig in Duitse handen, en liet de Duitse bezetter weten dat al het uitgegeven noodgeld terstond diende te worden ingenomen en vernietigd.
De discussie of iets wel of niet Nederlands papiergeld is, is altijd subjectief (geweest). Als iets van papier is en er staat een waarde in guldens, euro's of een tegenwaarde in goederen op (soep, brood, vet, etc.). Wat maakt het papiergeld, en wat maakt het een waardebon.
Ik maak altijd de vergelijking met de kadobon van de Praxis. Dat is in mijn ogen geen papiergeld, maar wel geld waard. Echter alleen bij Praxis.
Er staan in de catalogi van Verkooijen en Toele/Jacobi meerdere particuliere/bedrijfsmatige/instellingen uitgaven die echt alleen in die specifieke instelling of bedrijf geldig waren. En in mijn beleving geldt dat wel degelijk als papiergeld. Zo ook de kantinebonnen van DGBR (Westerbork 1946) en het militair kantinegeld uit 1954 (zonder jaar op biljet). De een kon alleen in Westerbork gebruikt worden, de ander alleen bij de CADI (militaire cantine dienst).
Dus kantinebonnen wel, en waardebonnen niet. Hoe zit het dan met de kantinebonnen van de sportvereniging (consumptiebonnen enzo)? Dat is in mijn beleving geen papiergeld...
Lastig hoor!