Nieuwe Aanwinsten, Maart 2014

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

mummiepoep
Aankomend lid
Aankomend lid

Re: Nieuwe Aanwinsten, Maart 2014

Bericht door mummiepoep » 02 nov 2014, 05:35

Goedemorgen!

Even over het tientje van Lieftinck wat ik zag op jullie forum :)
Ik lees op sommige websites dat het tientje niet zou bestaan hebben, maar wel 1- en 2-Gulden biljetten.
Maar de aanwinst-foto's zijn wel duidelijk.
Hebben er nog andere waarden bestaan?

Nog even een vraag ...
Ik heb een zeer goede scan nodig van een Lieftinc-tientje (24 bits, 400 DPI) voor een artikel over de geldsanering (studie, niet commercieel).
Om nu zo'n tientje te kopen is ook wat ... Schijnt een kleine 200 Euro te doen.

Kan iemand voor mij zo'n afbeelding maken (2 zijden) of toestaan mij er een van te maken (liever niet iemand in Zuid-Nederland, want ik zit in Groningen).
De specificaties zijn: kleurdiepte 24 bits (True color), 400 DPI, geen verscherping of kleur-correctie, bij voorkeur RAW- of anders TIFF-bestand, bij voorkeur met macro-lens. Ja, een hoop eisen, he. Sorry, met een scanner is dat wat makkelijker dan met een fototoestel, want dan heb je al een full-crop nodig en die zal niet iedereen op de plank hebben liggen.

Bedankt voor de eventuele hulp.

Vriendelijke groeten.

P.S. Als dit verkeerd staat wil de mod het dan op de goede plaats zetten? Bedankt voor de moeite.

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Re: Nieuwe Aanwinsten, Maart 2014

Bericht door Patrickp_nl » 15 nov 2014, 10:10

Oosaenden schreef:Mooi biljet SnakeDoc. Dit is ws de AV 27.1b.1.2, papier nagelijmd, kun je dat voelen ? Of zien, en zo ja, hoe ?
Nalijmen, olieën, harsen, vernissen, etc. etc. het zijn grafische/druktechnische bewerkingen om het papier duurzamer te maken, gemakkelijker te bedrukken, en soms zelfs om het watermerk beter uit te doen komen of de inkt niet in het papier te laten wegvloeien.

Veelal zijn het korte series waarbij de samenstelling van het papier in combinatie met de nabewerking getest werden.
Het resultaat is dat je soms een plank hebt, die niet vouwt maar breekt.
Dun papier met hoog % linnen buigt eenvoudig. Hoe meer katoen hoe stugger.
En uiteraard als er ook nog houtvezels in de pulp zitten waarvan het papier gemaakt werd, dan breekt het biljet zeker (denk aan alle zilverbonnen 1914-1944).

Ofwel: Je kunt wel verschil voelen als je twee exemplaren van gelijkwaardige (goede) kwaliteit naast elkaar hebt. Echter met één exemplaar een blindproef doen welke variant het betreft op basis van hoe het papier aanvoelt heb ik nog niemand 100% goed zien uitvoeren.

Maar gelukkig is daar de AV, waarin uitstekend benoemd is welke seriereeksen bij welke variant horen. En daarmee is het ook voor de minder bedreven "voeler" mogelijk te bepalen welke variant/druktechnische nabewerking het betreft!
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002". Bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”