Nieuwe Aanwinsten, Maart 2014

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

SnakeDoc
Donateur
Donateur

Nieuwe Aanwinsten, Maart 2014

Bericht door SnakeDoc » 04 mar 2014, 13:48

Heb mijn Fraaie tientje van Lieftinck ingewisseld voor een ZFR. misschien zelfs bijna Prachtig variant.

Afbeelding
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.

Oosaenden
Donateur
Donateur

Re: Nieuwe Aanwinsten, Maart 2014

Bericht door Oosaenden » 05 mar 2014, 00:03

:thumb up: da's een hele mooie voor een Lieftinck, top !

Oosaenden
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden » 05 mar 2014, 00:05

Ik heb een 1 gulden bon 1916 ( AV 2.3 ) gekocht, weliswaar niet de beste kwaliteit, maar kan er zeker nog mee door Afbeelding

SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc » 05 mar 2014, 01:24

Je ziet ze anders veel minder :)
Prima biljet.

Koop je vooral bij handelaren, bij veilingen, webshops, of struin je de online marktplaatsen af?
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.

Oosaenden
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden » 05 mar 2014, 09:09

Snakedoc, deze komt van mp. Ik koop soms wat op mp, mits het bedrag niet te hoog is. Verder veel op ebay bij bekend zijnde handelaren, en vnl. binnen Noord Europa. Ik ga wel veilingen bezoeken, maar mijn probleem is tijd.
Meestal ben ik in het weekeinde druk met andere dingen & bezig met de kinderen dus kom ik er niet aan toe om naar een beurs of veiling te gaan.
gisteren ook nog deze gekocht:
Afbeelding
De twee nietgaatjes zijn erg jammer, want verder ziet dit biljet er goed uit.
Hij werd geadverteerd als ZF/PR, maar door de gaatjes gaat ie de PR niet halen

stevenbron
Lid
Lid

Bericht door stevenbron » 05 mar 2014, 13:10

SnakeDoc schreef:Heb mijn Fraaie tientje van Lieftinck ingewisseld voor een ZFR. misschien zelfs bijna Prachtig variant.
Mag ik vragen wat je voor dit schitterende exemplaar hebt betaald? Ben ook op zoek naar een Lieftinck namelijk. 8):
Mijn persoonlijke bankbiljettensite: stevenbron.nl
Ik verzamel: wereldbiljetten, polymer en commemorative.

Arjena3
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 05 mar 2014, 13:13

Oosaenden schreef:Snakedoc, deze komt van mp. Ik koop soms wat op mp, mits het bedrag niet te hoog is. Verder veel op ebay bij bekend zijnde handelaren, en vnl. binnen Noord Europa. Ik ga wel veilingen bezoeken, maar mijn probleem is tijd.
Meestal ben ik in het weekeinde druk met andere dingen & bezig met de kinderen dus kom ik er niet aan toe om naar een beurs of veiling te gaan.
gisteren ook nog deze gekocht:

De twee nietgaatjes zijn erg jammer, want verder ziet dit biljet er goed uit.
Hij werd geadverteerd als ZF/PR, maar door de gaatjes gaat ie de PR niet halen
Leuk dat je dit biljet laat zien, het is zeker een mooi biljet maar ik zie een leermomentje in het graden :-)

Dit biljet zou ook zonder de nietjes de PR niet halen, de reden hiervoor is dat er voor PR teveel vouwen in het biljet zitten en de hoeken te veel zijn afgesleten.
Helaas moet je er vanuit gaan dat de meeste aanbieders een biljet overgraden in de aanbieding, dit is namelijk in hun voordeel omdat een hoger aangeboden biljet, zeker bij de minder ervaren bankbiljetverzamelaars, veelal een hogere prijs oplevert.

Zonder de nietgaatjes zou ik dit biljet ZF graden, de aftrek voor de gaatjes is dan weer een persoonlijk iets; een ZF biljet zou in beginsel geen nietgaatjes en scheurtjes mogen hebben, sommige verzamelaars vinden de nietgaatjes minder erg dan vlekken, zelf heb ik liever een biljet met gaatjes dan met ( roest ) vlekken.

Jou biljet zou ik waarderen als ZF- ( de min is dus voor de nietgaatjes ),

stevenbron
Lid
Lid

Bericht door stevenbron » 05 mar 2014, 13:19

Ik deel helaas de ervaring dat handelaren vaker een hogere grade aan hun biljet toekennen dan ik zou doen. Tegelijk bespeur ik ook bij veel verzamelaars de neiging om hun eigen biljet een lagere grade te geven dan hij 'in werkelijkheid' heeft, wellicht uit een soort voorzichtigheid om zich niet rijk te rekenen? :thuink:

Arjena3
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 05 mar 2014, 14:06

stevenbron schreef:Ik deel helaas de ervaring dat handelaren vaker een hogere grade aan hun biljet toekennen dan ik zou doen. Tegelijk bespeur ik ook bij veel verzamelaars de neiging om hun eigen biljet een lagere grade te geven dan hij 'in werkelijkheid' heeft, wellicht uit een soort voorzichtigheid om zich niet rijk te rekenen? :thuink:
Of verzamelaars dat doen om zich niet rijk te rekenen weet ik niet, ik in ieder geval niet. Ik grade naar de richtlijnen van handelaren, let wel de richtlijnen die zij hanteren wanneer zij een biljet zouden (in)kopen.

Overigens vind ik dat er te weinig staffels zijn om een biljet te graden FR, ZF, PR en UNC is naar mijn mening te kort om een biljet de juiste waardering te geven.
de toevoeging van een plus of een min is persoonlijk en staat niet beschreven. Het Amerikaanse systeem is vele malen uitgebreider , misschien te uitgebreid, maar een uitgebreider - beschreven- systeem zou zeker waar het gaat om oude en zeldzamere biljetten veel beter zijn.

Ook mis ik een systeem waarin de waardering direct gekoppeld staat aan de zeldzaamheid en gebruiks geschiedenis van een biljet, als voorbeeld:
de biljetten van 1000 gulden uit de jaren 30 zijn vrij makkelijk in een mooie kwaliteit te krijgen, dit omdat het biljet niet populair was om mee te betalen binnen de groep die dergelijke waardes konden veroorloven. houd dus in dat de eisen die je stelt aan de kwaliteit van een dergelijk biljet hoger zouden kunnen zijn dan bijvoorbeeld het 500 gulden biljet uit de jaren 30. Dit biljet was heel erg populair om mee te betalen onder de bedrijven waardoor een 500 gulden in mooie kwaliteit vele malen lastiger is om te vinden en je je af kan vragen of de waarderings eisen voor dat biljet niet wat lager kunnen zijn...

Hoe dan ook het waarderen van biljetten is tot op zekere hoogte persoonlijk, zowel bij verzamelaars als bij handelaars.

Oosaenden
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden » 05 mar 2014, 15:23

Arjen, dank je wel. Ik deel je mening overigens over het graden. Zelf heb ik niet veel op met het toekennen van een plus of min. Ik had de vouwtjes en hoeken wel gezien maar de nietgaatjes waren voor mij het meest opvallend. Wat mij opvalt is wat de gangbare waarde van een biljet in de handel is ten opzichte van de oplage. Soms zijn er miljoenen gedrukt, en blijft de waarde vrij hoog, bijv.20 gulden 1945 AV 42.1, ten opzichte van lagere oplage's zoals de Stuurman die dan toch voor heel wat minder van eigenaar wisselt.

SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc » 05 mar 2014, 19:43

stevenbron schreef:
SnakeDoc schreef:Heb mijn Fraaie tientje van Lieftinck ingewisseld voor een ZFR. misschien zelfs bijna Prachtig variant.
Mag ik vragen wat je voor dit schitterende exemplaar hebt betaald? Ben ook op zoek naar een Lieftinck namelijk. 8):
Dat mag,

Ik heb er €122,- voor betaald via Ebay.

Op Marktplaats koop ik niet boven de 75 euro, mits ik de artikelen kan afhalen.
Ik kom het biljet vaak in Fraai tegen en dan ligt de prijs vaak een stuk lager. Hij maakt richting de ZFR.+ in prijs dan ook een behoorlijk sprongetje (mijn inziens).
Om een voorbeeld te geven, ... ik heb mijn eigen Fraai variant gisteren verkocht op Marktplaats voor €55,- Veel meer zat er echt niet in.

Arjena3
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 05 mar 2014, 20:18

Oosaenden schreef:Arjen, dank je wel. Ik deel je mening overigens over het graden. Zelf heb ik niet veel op met het toekennen van een plus of min. Ik had de vouwtjes en hoeken wel gezien maar de nietgaatjes waren voor mij het meest opvallend. Wat mij opvalt is wat de gangbare waarde van een biljet in de handel is ten opzichte van de oplage. Soms zijn er miljoenen gedrukt, en blijft de waarde vrij hoog, bijv.20 gulden 1945 AV 42.1, ten opzichte van lagere oplage's zoals de Stuurman die dan toch voor heel wat minder van eigenaar wisselt.
De gedrukte oplage is bij bankbiljetten veel minder van belang voor de waarde, dit heeft alles te maken met het gebruik van een bankbiljet. bankbiljetten werden net als nu vervangen wanneer ze te slecht waren geworden vandaar dat je ook hoge oplages ziet staan. ook geld voor bankbiljetten dat deze in die tijd niet bewaard werden omdat zij in tegenstelling tot de zilveren munten geen waarde hadden wanneer ze ongeldig werden verklaard. Zilver had zeker in die tijd een waarde die los van het feit dat het om een munt ging ook doorging wanneer de munt niet meer geldig was. Bankbiljetten werden dus ingeleverd terwijl zilveren munten werden bewaard in het sigarenkostje ( ja mijn opa had er ook 1 ) :-) de waarde van een biljet word dus bepaald door het aantal nog in omloop zijnde biljetten die weer meer waard worden naarmate de kwaliteit stijgt.

Arjena3
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 05 mar 2014, 20:20

SnakeDoc schreef:
stevenbron schreef:
Dat mag,

lijkt mij een correcte prijs voor dit biljet, prima koop

Oosaenden
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden » 05 mar 2014, 22:25

Ja, dat zilver...prachtig. Mijn opa en oma hadden het zilver bewaard in een sigarenkist en een mooie zilveren drinkbeker.
Ik ben er een beetje door aangestoken, vandaar dat ik de laatste tijd zilveren Provinciale munten aan het verzamelen ben, naast de bankbiljetten.
@Steven, wat heb je een leuke site gemaakt, heb even snel gekeken :thumb up:

stevenbron
Lid
Lid

Bericht door stevenbron » 06 mar 2014, 08:23

Arjena3 schreef:
SnakeDoc schreef:
stevenbron schreef:
Dat mag,

lijkt mij een correcte prijs voor dit biljet, prima koop
Inderdaad een hele nette prijs, goed gedaan! :thumb up:

stevenbron
Lid
Lid

Bericht door stevenbron » 06 mar 2014, 08:25

Oosaenden schreef:@Steven, wat heb je een leuke site gemaakt, heb even snel gekeken :thumb up:
Dank je!

SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc » 20 mar 2014, 13:36

Kreeg vandaag mijn 10 Gulden Arbeid & Welvaart binnen uit 1921.

Net biljet, wel met een scherpe vouw door het midden. Erg blij mee!

Afbeelding

Afbeelding

Stephan O
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O » 21 mar 2014, 09:31

Mooi exemplaar!
Jammer van die vouw, maar de hoeken zien er nog goed uit.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

peterpaul31
Donateur
Donateur

Bericht door peterpaul31 » 21 mar 2014, 10:04

Stephan O schreef:Mooi exemplaar!
Jammer van die vouw, maar de hoeken zien er nog goed uit.

Gr, Stephan
Volgens mij zou ik dit biljet zelfs met 4 vouwen en gevouwen hoekjes nog wel in mijn verzameling willen als ie daardoor voor mij betaalbaarder werd ;)
verzamelaar van wereldmunten

Oosaenden
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden » 21 mar 2014, 10:24

Mooi biljet SnakeDoc. Dit is ws de AV 27.1b.1.2, papier nagelijmd, kun je dat voelen ? Of zien, en zo ja, hoe ?

SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc » 21 mar 2014, 13:00

Woei, daar ben ik heel slecht in. Ik heb geen idee waar ik dat aan moet voelen.

Ik vind het papier vrij stug. Beetje tegen het kartonnerige aan. Misschien dat dit de oorzaak is van na nalijmen?

Oosaenden
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden » 21 mar 2014, 13:27

Nou, daar geef je toch een goed antwoord. Ik beheers die kunst ook niet en probeer zo te leren :lach:
Ik weet namelijk niet wat dat hele proces " nalijmen " doet en is.
In AV cat.zijn meerdere varianten, en bij linnen kan ik me wat voorstellen, in dun/dik papier ook, maar nalijmen zegt me nu nog even niks. Misschien kan Arjen er wat meer over vertellen ?

Oosaenden
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden » 01 apr 2014, 13:50

50 Gulden Stadhouder Willem II, datum 7 mei 1945. Het watermerk is een vliegende meeuw Dit biljet is in 1960 uit circulatie gehaald. Het is een fragiel biljet, vrij klein en kwetsbaar. Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door Oosaenden op 02 apr 2014, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.

SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc » 01 apr 2014, 22:23

Mooie man! :thumb up:

Oosaenden
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden » 02 apr 2014, 09:14

:thumb up: dank je Snake, hij krijgt ook een mooi plekje. Het is wel jammer van de " roest " vlekjes, maar verder toch in prima staat.

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”