Hoe zouden jullie dit biljet waarderen ?

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

Oosaenden Nederland
Donateur
Donateur

Re: Hoe zouden jullie dit biljet waarderen ?

Bericht door Oosaenden »

Goed verhaal Arjen, en inderdaad, hoewel mij het een en ander opviel aan dit biljet, zou ik er anders zomaar op aanspringen. Wat mij dan wel argwanend zou maken is 1: dat een dergelijk biljet op ebay staat, 2: op ebay kijk ik vrij secuur wie de verkoper is 3: het land van herkomst...., ik haal het niet overal vandaan :knipoog:
Van mij mag je meer van dit soort vraagstukken plaatsen :thumb up:
Nederlands & Overzees Papiergeld, Nederlandse Coincards.
Lid IBNS Nederland.
mk0111 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door mk0111 »

Mooie casus inderdaad... Ik heb niks met biljetten, maar vond het wel erg interessant!
Groeten,
Marcel

http://www.mk0111.nl
Mike1976
Donateur
Donateur

Bericht door Mike1976 »

Zeker erg leerzaam. Ben niet zo heel erg thuis in biljetten, maar verbreed graag mijn kennis.
Waarvoor mijn dank. Kom maar op met de volgende :angel: froggy
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Bij je allereerste foto's vielen me de perforatiegaatjes al op, die zie je als een schaduw terugkomen. Ik moet er wel bij zeggen dat jouw vraagstelling wel noopte tot zeer goed kijken want er moest iets met dit biljet aan de hand zijn. Dat het biljet ook nog is gerepareerd, schoongemaakt en bijgesneden is wel heel duidelijk geworden met de andere foto's erbij.
Wat een verhaal is dit eigenlijk, is de Spaanse verkoper hier al op gewezen? Ebay zelf? Want dit is toch gewoon oplichting als dit biljet te koop staat voor 2500 euro?

Bij munten kom je ook regelmatig herstelwerkzaamheden tegen: weggewerkte draagoogjes of brocheersporen, vlakgemaakte velden (waar iemand eerder bijvoorbeeld zijn initialen in had gekerfd) of bijgesneden hoofden (vooral het haar wordt dan weer wat bij gegraveerd).
matthijs11 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door matthijs11 »

Arjena3 schreef: Vraag je ook af waarom een dergelijk zeldzaam biljet word aangeboden op internet, een 500 gulden biljet in nette kwaliteit kan je zondermeer aanbieden aan ieder veilinghuis in Nederland, tenzij het biljet "behandeld" is.
Tja een verschil tussen wat de verkoper onvangt van, en de koper betaald bij een veilinghuis verschilt bijna 50%. Als verkoper zou ik mijn verzameling misschien ook wel eerst op een andere manier proberen te verkopen.......en als koper ben ik bereid af en toe eens risico te lopen ipv het veilinghuis te spekken.

Overigens een erg leerzaam stukje!! Hoewel ik zelf niet tegen bepaalde "cosmetische ingrepen" ben (bij munten dan, papier is niet zo mijn ding) vind ik wel dat dit erbij moet worden vermeld.
Jan W schreef: Bij munten kom je ook regelmatig herstelwerkzaamheden tegen: weggewerkte draagoogjes of brocheersporen, vlakgemaakte velden (waar iemand eerder bijvoorbeeld zijn initialen in had gekerfd) of bijgesneden hoofden (vooral het haar wordt dan weer wat bij gegraveerd).
Hoort niet helemaal in dit topic thuis, misschien wil je eens reactie geven in een ander topic: Ik ben wel benieuwd naar voorbeelden, anders dan verwijderde draagogen. Persoonlijk is dit voor mij de grens van het acceptabele, mits vermeld bij verkoop. Ik heb nog geen voorbeelden gezien van andere soort recente "aanpassingen", behalve kunstmatig aangebrachte patina's.
SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc »

Ik zie de laatste tijd deze ook geregeld op Marktplaats staan,

http://www.marktplaats.nl/a/postzegels- ... ousPage=lr

Zou die ook gerepareerd zijn? Je ziet duidelijk die perforatie gaten zitten.
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Zo te zien zijn dat geen perforatiegaten.

Deze ronde verkleuring is ontstaan terwijl het biljet gevouwen is geweest, als je het biljet zou vouwen zul je zien dat de twee "ronde bruine vlekken" op elkaar passen.

Het zou mij niet verbazen als er in het verleden een zilveren dubbeltje of iets dergelijk op de bewuste plek heeft gelegen.
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Ik zat eerder te denken aan magneetjes...

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Stephan O schreef:Ik zat eerder te denken aan magneetjes...

Gr, Stephan
Dat zou zo maar eens kunnen, goeie Stephan :lach:

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”