Is dit wat of om weg te gooien? 2NL en 2 BEL

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

King kong13
Lid
Lid

Is dit wat of om weg te gooien? 2NL en 2 BEL

Bericht door King kong13 » 12 sep 2013, 16:19

Dat noemen ze in slechte staat verkeren.

Afbeelding

Dick
Superlid
Superlid

Re: Is dit wat of om weg te gooien? 2NL en 2 BEL

Bericht door Dick » 12 sep 2013, 16:57

Er zijn altijd wel liefhebbers, weggooien kan altijd nog.

m.v.g.
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 12 sep 2013, 17:26

Als je iets wilt weggooien dan kun je het ook op de forummarkt zetten en kunnen kandidaten bieden, je weet nooit wat de gek er voor geeft. Wordt het nieuts dan kun je ze eventueel verkopen tegen verzendkosten. Er zijn overal verzamelaars met een kleinere portemonnee die je er misschien een plezier mee kunt doen.

Groeten, Alfred
Laatst gewijzigd door Ilosab op 12 sep 2013, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Arjena3
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 12 sep 2013, 17:27

ik noem dat "niet verzamelwaardig"

Als ik dergelijke biljetten aantref gaan ze bij mij de prullebak in, er staat al veel te veel van dit soort troep te koop op marktplaats

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 12 sep 2013, 17:52

Ik verzamel het ook niet maar misschien kan men er iemand anders een plezier mee doen. Ik heb ook wel hele slechte biljetten weggegeven aan iemand die er erg blij mee was. Geen verzamelaar maar iemand met weinig tot geen budget die uit nostalgie het wil hebben. In mijn ogen is er niets verkeerds om iemand een plezier te doen.

Groeten, Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

bernard3
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 » 12 sep 2013, 18:13

Mooie gedachte Alfred. Ik heb als klein jochie eens van iemand een paar slechte biljetten uit de Duitse hyperinflatietijd gekregen (100 miljoen mark en dergelijke). Vond ik toen prachtig - en ik heb ze nog steeds trouwens. Als je er zelf niets mee kunt, zet ze dan eens (voor niets) op de forummarkt, of geef ze aan je neefje, nichtje, buurjongetje of weet ik het wie. Misschien wordt er wel een nieuwe verzamelaar geboren.

Bernard

Pim
Senior lid
Senior lid

Bericht door Pim » 12 sep 2013, 18:36

Als iemand nog van deze 'slechte' biljetten weg wil gooien, wil ik ze wel hebben :)

Ps. Gaat u naar de Muntmanifestatie, dan zou ik ze wel willen hebben froggy

mmmunten
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door mmmunten » 12 sep 2013, 18:45

Beste Marc,

Gooi ze niet weg! Ook al ben ik geen biljetten verzamelaar, toch ben ik geïnteresseerd in de twee Nederlandse biljetten want ik zie ze als een leuk extraatje bij mijn verzameling Koninkrijk NL waarbij ik vooralsnog op type verzamel en nog niet op kwaliteit. Beide biljetten heb ik nog niet. Wil je ze kwijt, dan ontvang ik ze graag. Helaas heb ik geen geschikt ruilmateriaal, tenzij je geïnteresseerd bent in één van mijn Belgische muntjes van niet al te beste kwaliteit, zoals een 10 centime 1905 of 1 franc uit Congo 1928. ;-)
Zo niet dan vergoed ik je de kosten van porto en envelop. Stuur maar een PB met de details...

Groeten,

Marcel.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 12 sep 2013, 19:56

Kijk, dat bedoel ik dus. Er is altijd iemand die je er een plezier mee doet.

Gr. Alfred

leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn » 12 sep 2013, 21:58

de belgiesche biljetten heb ik wel 1 of 2 euro voor over
wil je ruilen voor Filipijnse biljetten ,mij zie je ook op de muntmanifestatie,leon voorn :wave:
collector of world coins and banknotes
see you at muntmanifestatie :wave:

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 13 sep 2013, 01:03

Ik hou me aanbevolen voor de Nederlandse biljetten. Kijk maar eens bij mijn doubletten (link onderin dit bericht) of je iets leuks ziet om tegen te ruilen.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 13 sep 2013, 07:56

Heel frappant eigenlijk. Iemand geeft aan dat hij wat biljetten eventueel wil weggooien en vervolgens vliegen de aanbiedingen over tafel.

Gr. Alfred

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 13 sep 2013, 08:50

Ilosab schreef:Heel frappant eigenlijk. Iemand geeft aan dat hij wat biljetten eventueel wil weggooien en vervolgens vliegen de aanbiedingen over tafel.

Gr. Alfred

Mooi is dat toch. De kracht van een forum. wat voor de één rommel is is voor een ander iets wat in zijn verzameling mag komen. :klap:

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 13 sep 2013, 16:02

Arjena3 schreef:ik noem dat "niet verzamelwaardig"

Als ik dergelijke biljetten aantref gaan ze bij mij de prullebak in, er staat al veel te veel van dit soort troep te koop op marktplaats
Je kan ze ook gebruiken als tijdsbeeld. Hoe onooglijk een biljet ook is, het is een stuk geschiedenis. Om mensen te enthiousiasmeren voor de hobbie kan je ook voor een paar euro een kleine collectie Tweede Wereldoorlog, Eerste Wereldoorlog, Interbellum en dergelijke aanleggen, want er blijft vraag naar oude biljetten. Men neemt altijd een lelijkerd voordat men een goede kan bekostigen. En zelf ben ik wel gecharmeerd van het aanwezige dna-materiaal op het Belgische biljet, want bloedspetters duiden toch op een misdrijf danwel een ongeluk. Vergeet niet dat vooroorlogse verzamelaars van biljetten niet bezig waren met bankfris, dat is iets trendy uit de zeventiger jaren van de vorige eeuw! Ook moet je er rekening mee houden dat in sommige gebieden behangpapier duur was, en daar gebruikte men massaal vervallen geld voor. Ook lampenkappen werden voorzien van postzegels en bankbiljetten, waar naalden, spijkers of lijm ruimschoots door het materiaal heen werd geperst. De opkomst van het toerisme in de twintiger jaren zorgde voor opgeplakte biljetten met de uitvinding van het cellofaan-plakband. Leuk tussen de fotootjes van het uitstapje. gooi dus niks weg en maak er een ander blij mee.

Arjena3
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 13 sep 2013, 17:48

grivnagozer schreef:

Je kan ze ook gebruiken als tijdsbeeld. Hoe onooglijk een biljet ook is, het is een stuk geschiedenis. Om mensen te enthiousiasmeren voor de hobbie kan je ook voor een paar euro een kleine collectie Tweede Wereldoorlog, Eerste Wereldoorlog, Interbellum en dergelijke aanleggen, want er blijft vraag naar oude biljetten. Men neemt altijd een lelijkerd voordat men een goede kan bekostigen. En zelf ben ik wel gecharmeerd van het aanwezige dna-materiaal op het Belgische biljet, want bloedspetters duiden toch op een misdrijf danwel een ongeluk. Vergeet niet dat vooroorlogse verzamelaars van biljetten niet bezig waren met bankfris, dat is iets trendy uit de zeventiger jaren van de vorige eeuw! Ook moet je er rekening mee houden dat in sommige gebieden behangpapier duur was, en daar gebruikte men massaal vervallen geld voor. Ook lampenkappen werden voorzien van postzegels en bankbiljetten, waar naalden, spijkers of lijm ruimschoots door het materiaal heen werd geperst. De opkomst van het toerisme in de twintiger jaren zorgde voor opgeplakte biljetten met de uitvinding van het cellofaan-plakband. Leuk tussen de fotootjes van het uitstapje. gooi dus niks weg en maak er een ander blij mee.
Ben ik wel met je eens maar de reden dat ik ze weggooi is omdat er zoveel troep is die ( zie marktplaats ) gewoon gebruikt word om mensen op te lichten ipv weg te geven. Ik zal ze dus nooit aanbieden en ook niet weggeven. Als ik wat weggeef is het een net zeer fraai biljet en afhankelijk wat je verzamelt zijn er een heleboel ZF biljetten te koop voor een paar euro ;-)

Je ziet het wel aan een bedrijf in Klaaswaal, die bied de grootste troep aan op MP mensen beiden zich suf erop en reken maar dat dit bedrijf z'n eigen kapot lacht. totdat kopers erachter komen dat ze getild zijn en stoppen met verzamelen, het is maar hoe je het bekijkt.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 14 sep 2013, 16:54

Ik verzamel munten op type en dan zijn ook munten van slechte kwaliteit welkom als ik dat type nog niet heb. Als ik later dan een betere tgenkom ruil ik 'm om. Ik kan me voorstellen dat er ook mensen zijn die op die manier biljetten sparen...
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

mmmunten
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door mmmunten » 15 sep 2013, 10:23

Ilosab schreef:Heel frappant eigenlijk. Iemand geeft aan dat hij wat biljetten eventueel wil weggooien en vervolgens vliegen de aanbiedingen over tafel.
Gr. Alfred
Okee, bij deze dan aan iedereen: Als je nog NL één-gulden biljetten overhebt, wil ik ze graag ruilen tegen mijn overtollige munten/biljetten, danwel tegen kleine vergoeding voor moeite en porto.

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 15 sep 2013, 15:01

Ik ben eigenlijk geen bankbiljetten verzamelaar, maar de 1 gulde biljetten vind ik wel leuk. Omdat ik de Nederlandse munten op type verzamel en wereldmunten met de waarde 1, zou ik dergelijke biljetten best willen hebben

Maar... niet tegen de hoofdprijs. Ze hoeven ook echt geen unc te zijn. Een papiertje van dik 50 jaar oud mag er best gebruikt uitzien.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Nico
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico » 15 sep 2013, 18:38

Arjena3 schreef:
grivnagozer schreef:

Ben ik wel met je eens maar de reden dat ik ze weggooi is omdat er zoveel troep is die ( zie marktplaats ) gewoon gebruikt word om mensen op te lichten ipv weg te geven. Ik zal ze dus nooit aanbieden en ook niet weggeven. Als ik wat weggeef is het een net zeer fraai biljet en afhankelijk wat je verzamelt zijn er een heleboel ZF biljetten te koop voor een paar euro ;-)

Je ziet het wel aan een bedrijf in Klaaswaal, die bied de grootste troep aan op MP mensen beiden zich suf erop en reken maar dat dit bedrijf z'n eigen kapot lacht. totdat kopers erachter komen dat ze getild zijn en stoppen met verzamelen, het is maar hoe je het bekijkt.
Het is maar hoe je het bekijkt inderdaad, maar als je je zo stoort aan het verkoopgedrag op MP, is het zeker te overwegen om dit soort biljetten weg te geven aan een beginnende verzamelaar. Daarmee maak je een lange neus naar alle handelaren die dit spul proberen te verkopen greeny

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 16 sep 2013, 12:10

Welkom op het forum, Nico, en ik ben blij dat je meedoet! groetjes, Eric.

Oosaenden
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden » 20 sep 2013, 20:38

Tsja, ik zou deze exemplaren zelf nooit aanschaffen, maar voor een hele kleine beurs kan dit toch nog leuk zijn.
Onze bankbiljetten geven in mijn ogen een stuk geschiedenis weer, tijdsbeeld van onze ouders en overgrootouders.
Als ik nu in een gezelschap een verfrommeld tientje laat zien hoor je alleen maar oooohhhh jaaaa, hadden we die nog maar :lollig:
Nederlands Papiergeld, Zilver, VOC, Nederlandse Coincards, en allerhande Curiosa
IBNS lid met onbekend lidnummer

JvH - Johan
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door JvH - Johan » 24 sep 2013, 13:54

kan iemand nog snel ff uitleggen hoe dat zit met dat: 100 frank of 20 belga? of ff door verwijzen naar de juiste rubriek voor uitleg? alvast bedankt

mmmunten
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door mmmunten » 24 sep 2013, 18:35

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”