Vraag over 10 gulden 1940 II Meisje met Druiven

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

Grijsaard
Volledig lid
Volledig lid

Vraag over 10 gulden 1940 II Meisje met Druiven

Bericht door Grijsaard » 04 jan 2010, 10:39

Aangezien ik gisteren ingesneeuwd was ging ik maar weer eens zwijmelen bij mijn bankbiljetten. Als Dagobert Duck was ik aan het spelen met mijn centjes, tot plots mij opviel dat mijn 10 gulden 1940 II (mevius 42-1) het watermerk heeft van den 'Grijsaard'! Dit in tegenstelling tot de 10 gulden 1940 II (mevius 42-2), welke een meisje met druiven heeft als watermerk. Dit is overigens zeer logisch, het biljet heet immers meisje met druiven :)

Nu is mijn vraag voor de kenners, waarom heeft de eerste versie hetzelfde watermerk als de grijsaard? Is er iemand die hier meer informatie over heeft?

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 10 jan 2010, 14:39

Dit biljet staat in de Muntalmanak van de NVMH vermeld als: Meisje met druiven. Er staan wel meer foute omschrijvingen in deze almanak : 50 Gulden 1945 Stadhouder Willem de III , het portret is toch echt van Stadhouder Willem de II .

In Bolten en in de catalogus van Akkermans/Vercoulen staat het wel correct vermeld : de Schone Herderin.

Het watermerk van de Griisaard werd ook gebruikt bij de 10 Gulden Emma 1940, blijkbaar had men nog veel bankpapier op voorraad met dit watermerk, en werd het gewoon eerst opgemaakt. (ons ben zunig :) )
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”