corne.jpg
Wie Nederlands papiergeld wil verzamelen kan niet zonder deze catalogus, welke zelfs via Bol.com nog te bestellen valt. Pick is een wereldcatalogus op paiergeld, en vergeleken daarmee geeft Pick biljetprijzen en Akkermans variantprijzen. Dat is de enige echte tip die ik kan geven aan mensen die Nederlands papiergeld willen bestuderen, want als iets niet in de Akkermans opgenomen is, is er ook eigenlijk nooit melding van gemaakt.
Wat je dan ook verzamelt aan munten of papiergeld, streef gewoon naar een betaalbare prijs-kwaliteitsverhouding. Kijk eerst naar je eigen inkomsten en verzamel navenant, en maak direct de keuze tussen wat je wil: een grote hoeveelheid of het duurste catalogusnummer? Werk gewoon naar een eigen doel toe, en als je geen geld hebt voor het duurste catalogusnummer, heb je misschien wel het geld voor een "vuller", een duidelijk gerouleerd exemplaar wat minder mooi is. In verzamelen gaat tijd zitten, beleggen is altijd een haastklus. Wat wil je dus zelf?
Ik verzamel geen Nederlandse biljetten, en ik koop alleen NL als ik overal ben behalve in Nederland; vooral momenteel Frankrijk ligt nog vol guldens op papier als wel metaal. Wat ik zelf verzamel is Rusland, en dat is niet op kwaliteit maar in historisch perspectief. Rusland is het enige land te wereld dat zowel bankbiljetten heeft gekend op stafkaarten, postzegels, aandelen-couponnetjes etc. Dat interesseert mij, ik vind het intrigerend.
http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=4& ... esj#p24361 (dan weet je ook waarom)
Dat intrigerende moet je altijd in de collectie weten over te brengen naar een ongeinteresseerde, bvb. je partner. Als deze het niet leuk of interessant vindt, dan heb je je hobby alleen maar voor jezelf. Met Nederlands papiergeld adviseer ik altijd om het belevingsbeeld compleet te maken. Het Vondelvijfje wordt ingewisseld voor een metalen 5 gulden munt, heb altijd dus voor etalering in vitrine ook een serietje muntwaarden achter de hand. Een hoop serieuze bankbiljettenverzamelaars schuwen het metaal, en de meeste mensen die een tientjesverzameling zien van Frans Hals met en zonder bulls-eye, teltientje en noem maar op, zeggen direct: dat moet je inwisselen bij de bank. Ben je direct uitgeluld, toch?
In mei zou er een nieuw type biljet van 5 euro worden vervaardigd. Neem je die op in je verzameling of niet? Aan een ieder de keuze. Maar Franse assignaten en Duitse Reichsmarken hebben hier ook gecirculeerd op Nederlands grondgebied, en de biljetten van Luxemburg hebben tot en met de dood van Willem III ook als Nederlands geld gegolden, doch deze staan weer niet in de Akkermans.
Verzamel je dus historisch, dan hoort een vernietigingsstempel op een papieren zilverbon, een gemeentelijk noodgeldbiljet of een kampgeldbiljet afhankelijk waar je woont, er ook bij. Verzamel je volgens catalogus, welke kies je dan: Pick of Akkermans. Dat is de basis van de collectie, de basis van je etalering en daarmee je eigen zeggingskracht.
En schroom niet wat te schrijven, anders blijven het altijd dezelfden die dat doen, en dit forum is bedoeld om elkaar aan te vullen tot een gemeenschappelijke basiskennis waaraan ook de zwijgende lezertjes nog iets hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.