Wie, Wat, Waarom?

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

SnakeDoc
Donateur
Donateur

Wie, Wat, Waarom?

Bericht door SnakeDoc »

Ik ben nu een aantal weken lid van dit forum, en zie dat de echte actieve leden zich vooral richtingen op het verzamelen van wereld, euro en Nederlandse munten.

Af en toe is een bankbiljetten liefhebber, en soms eens een berichtje in het daarvoor bestemde Topic.

Toch weet ik nog niet goed wie hier echt fanatiek verzamelaar is van het Nederlandse bankbiljet, uiteraard van VOOR de euro ;)

Richt jij je bijvoorbeeld op de diverse types, wil je 1 exemplaar van elk soort, ga je voor UNC, of moet het juist gecirculeerd zijn, bezoek je regelmatig veilingen, of speur je de online marktplaatsen af?

Allemaal vraagjes waar ik wel wat antwoord op zou willen, indien mogelijk natuurlijk :shifty:
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Wie, Wat, Waarom?

Bericht door Ilosab »

Er zijn heel wat experts van het Nederlandse bankbiljet geweest op dit forum. Door strubbelingen tussen die leden en de beheerders/moderatoren is bijna 95 % afgehaakt als lid of leveren geen bijdragen meer. En ik kan je vertellen dat daar mensen bij zaten die HEEL VEEL konden vertellen over het Nederlandse bankbiljet. Kijk eens op de site van Patrick Plomp, http://www.patrickp.nl , daar vind je veel informatie over het Nederlandse papiergeld. Hij is ook de voorzitter van de IBNS, Internationale Bank Note Society, afdeling Nederland. Wat echt een aanrader is dat is een bezoek aan de Papermoneyfair op 6 of 7 april in Valkenburg (Lb), zie http://www.papermoney-maastricht.eu Dit is één van de grootste papiergeldbeurzen van Europa en daar kun je ook veel IBNS leden ontmoeten in de speciaal daarvoor ingerichte ruimte zie http://www.ibns.nl. Ondanks dat het voor mij 450 km rijden is op en neer naar Valkenburg ga ik er wel heen op 6 april want dit evenement wil ik echt niet missen.

Ik ben een verzamelaar van kampgeld (WOI & WO II), biljetten Overzeese Gebiedsdelen, Wereld (1 van ieder land), Hongarije en Nederland. Nederlands papiergeld is over het algemeen aan de prijzige kant maar het zijn wel mooie biljetten. Ik ben geen type die echt honderden euro's aan 1 biljet zal besteden omdat ik over het algemeen mijn kans afwacht en probeer om een koopje te scoren, dat gaat me wel goed af. Ik speur alles af, Marktplaats-eBay's uit diverse landen-veilingen-beurzen. Als het UNC is dan heb ik daar geen moeite mee maar dat hoeft niet persé voor mij. Onlangs de Bulls eye Frans Hals gekocht en één dezer dagen komt de 6AA variant van de 5 gulden binnen.

V.w.b. het Nederlandse papiergeld is het hier wel eens drukker geweest maar staat nu op een heel laag pitje.

Groeten, Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
lelystad Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door lelystad »

ik verzamel hier de gulden biljetten erbij
maar alleen als het voor een leuk bedrag is,heel erg weinig dus greeny
en dat is moeilijk maar eens in de zoveel tijd kom je een advertentie tegen die of door iedereen gemist is of zo vaag is dat niemand er op reageerd
en dan ga ik mailen of bieden :lollig:
en dat leverd zulke leuk koopjes op dan word het nog leuker om zoiets ''erbij'' te verzamelen

dus geen beurzen wel marktplaats,ebay ed
1biljet per soort
redelijk heel,al is het soms een enorme verassing in wat voor staat biljetten binnen komen

groeten lelystad
Al heeft iedereen je verlaten en er niemand meer om je geeft heb je toch nog iemand die aan je denkt. De belastingdienst.
Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem »

Het is zoals Alfred al aan gaf wel is drukker geweest met biljetten op het forum er was elke dag wel is wat nieuws op het gebied van bankbiljetten. Het is zo zonde dat de leden die hiermee bezig waren vertokken zijn, een hoop kennis is verdwenen, hopen dat dit tzt weer veranderd en dat ze weer terug mogen keren!! Ik hoop dat dit gauw realiteit word.

Zelf heb ik kleine bescheiden verzameling Nederland - USA - Euro in UNC, maar ben er niet actief mee bezig. Ik richt me vooral op munten van Koninkrijk - USA - Euro en soms koop ik wel eens een biljetje.
Van biljetten kan ik dan ook genieten en dan vooral de Nederlandse, heb ooit mijn verzameling biljetten Nederland van de hand gedaan en achteraf enorme spijt hiervan gehad. Zo wil ik binnenkort de 50 Gulden zonnebloem weer aanschaffen in UNC, in mijn ogen het mooiste Nederlandse biljet dat er is.

Gr. Willem
SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc »

Leuk te lezen dat ik toch niet helemaal alleen groot liefhebber ben van het Nederlandse Biljet.

Ik heb in het verleden van alles gespaard, maar nu besloten slechts voor de Nederlandse bankbiljetten te gaan. Iets waar ik reuze veel plezier aan beleef.
Sommige biljetten zijn echt kunst! Probeer van ieder biljet 1 (zo mooi mogelijk) exemplaar te sparen. UNC is altijd wel leuk, maar een gebruikt biljet heeft ook wel wat. Het feit dat iemand daar jaren geleden mee in z'n broekzak liep ... Waanzinnig!

Best een dure hobby, maar dit houdt zijn waarde wel!

Handel op het moment ook regelmatig op Marktplaats.nl met wat dubbele biljetten.

Er valt in ieder geval genoeg mee te doen!
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm »

Beste SnakeDoc,

Als je iets leuks over een bepaald biljet te vertellen heb, plaats het hier, mogelijk dat er meer mensen geinterresseerd raken in het verzamelen.
Deel je kennis met ons en hou in gedachten : goed voorbeeld doet volgen.
Kans is groot dat anderen dan ook meer topics gaan plaatsen over deze vorm van verzamelen .
Ik verzamel zelf alleen maar munten, maar lees graag over andere gebieden.

Ina
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc »

Leuk voorstel Ina, maar ik lees hier verhalen op het forum waar ik qua schrijfwijze niet eens een beetje bij in de buurt kom.

Daarbij maak ik nog wel eens een flinke fout als het om de Nederlandse grammatica gaat, dus dat zal ik jullie allemaal besparen :)

Nieuw aanwinsten, vragen of kleine weetjes zal ik proberen te delen. Dat is nog een beetje voor me te overzien. :thumb up:
leon voorn Qatar
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn »

als je bezig gaat met verzamelen van biljetjes kun je even op de site van,
international banknote society nederland kijken
kom je ook wel bij patrick plomp uit en mensen die veel van biljetjes weten
leon voorn is nog maar een beginner vergeleken bij grivna en alfred :wave:
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 13 jaar Cu in Houten: :thumb up:
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

corne.jpg
Wie Nederlands papiergeld wil verzamelen kan niet zonder deze catalogus, welke zelfs via Bol.com nog te bestellen valt. Pick is een wereldcatalogus op paiergeld, en vergeleken daarmee geeft Pick biljetprijzen en Akkermans variantprijzen. Dat is de enige echte tip die ik kan geven aan mensen die Nederlands papiergeld willen bestuderen, want als iets niet in de Akkermans opgenomen is, is er ook eigenlijk nooit melding van gemaakt.

Wat je dan ook verzamelt aan munten of papiergeld, streef gewoon naar een betaalbare prijs-kwaliteitsverhouding. Kijk eerst naar je eigen inkomsten en verzamel navenant, en maak direct de keuze tussen wat je wil: een grote hoeveelheid of het duurste catalogusnummer? Werk gewoon naar een eigen doel toe, en als je geen geld hebt voor het duurste catalogusnummer, heb je misschien wel het geld voor een "vuller", een duidelijk gerouleerd exemplaar wat minder mooi is. In verzamelen gaat tijd zitten, beleggen is altijd een haastklus. Wat wil je dus zelf?

Ik verzamel geen Nederlandse biljetten, en ik koop alleen NL als ik overal ben behalve in Nederland; vooral momenteel Frankrijk ligt nog vol guldens op papier als wel metaal. Wat ik zelf verzamel is Rusland, en dat is niet op kwaliteit maar in historisch perspectief. Rusland is het enige land te wereld dat zowel bankbiljetten heeft gekend op stafkaarten, postzegels, aandelen-couponnetjes etc. Dat interesseert mij, ik vind het intrigerend. http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=4& ... esj#p24361 (dan weet je ook waarom)

Dat intrigerende moet je altijd in de collectie weten over te brengen naar een ongeinteresseerde, bvb. je partner. Als deze het niet leuk of interessant vindt, dan heb je je hobby alleen maar voor jezelf. Met Nederlands papiergeld adviseer ik altijd om het belevingsbeeld compleet te maken. Het Vondelvijfje wordt ingewisseld voor een metalen 5 gulden munt, heb altijd dus voor etalering in vitrine ook een serietje muntwaarden achter de hand. Een hoop serieuze bankbiljettenverzamelaars schuwen het metaal, en de meeste mensen die een tientjesverzameling zien van Frans Hals met en zonder bulls-eye, teltientje en noem maar op, zeggen direct: dat moet je inwisselen bij de bank. Ben je direct uitgeluld, toch?

In mei zou er een nieuw type biljet van 5 euro worden vervaardigd. Neem je die op in je verzameling of niet? Aan een ieder de keuze. Maar Franse assignaten en Duitse Reichsmarken hebben hier ook gecirculeerd op Nederlands grondgebied, en de biljetten van Luxemburg hebben tot en met de dood van Willem III ook als Nederlands geld gegolden, doch deze staan weer niet in de Akkermans.

Verzamel je dus historisch, dan hoort een vernietigingsstempel op een papieren zilverbon, een gemeentelijk noodgeldbiljet of een kampgeldbiljet afhankelijk waar je woont, er ook bij. Verzamel je volgens catalogus, welke kies je dan: Pick of Akkermans. Dat is de basis van de collectie, de basis van je etalering en daarmee je eigen zeggingskracht.

En schroom niet wat te schrijven, anders blijven het altijd dezelfden die dat doen, en dit forum is bedoeld om elkaar aan te vullen tot een gemeenschappelijke basiskennis waaraan ook de zwijgende lezertjes nog iets hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc »

Mooi verhaal.

Ik heb de keuze gemaakt om gewoon van elk (betaalbaar) Nederlands bankbiljet 1 exemplaar te sparen. Heb wel eens wat 'buitenomloop' materiaal gehad, maar dan kan ik alles wel gaan sparen. 1 Doel is genoeg, en dat is ook waar ik nog net de financiële middelen voor heb :)
Ik ben jaren geleden als 15-jarige jongen al begonnen met biljetjes, en kocht toen bij de munthandelaar de verscheurde, oude vieze exemplaren op.
Die hebben nu allemaal plaats gemaakt voor nette versies,.. want het liefst heb ik de biljetten zonder scheurtjes en zonder gaatjes.

De winkeltjes vermijd ik sindsdien. Heb destijds al mijn aankopen in Excel opgeslagen. Ben er achter gekomen dat die oude handelaartjes me destijds best genaaid hebben, terwijl ik op marktplaats of ebay wat meer risico neem, maar voor vele acceptabelere prijzen aan leuke (soms zelfs schaarse) biljetten kan komen.

Ik zweer overigens bij onderstaande catalogus. Vroeger gekregen van mijn vader, die het verzamelen op die manier wat aanmoedigen.
De zelfde catalogus denk ik, maar 4 jaar jonger?
Zijn de prijzen sindsdien erg veranderd? Voor de verkoop hou ik meestal de muntalmanak aan. Daar zijn de prijzen ook wat hoger :)

Afbeelding

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”