Zilverbonnen uit erfenis.....

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

Marie José

Zilverbonnen uit erfenis.....

Bericht door Marie José »

Dag allemaal,

Kort geleden zijn mijn ouders overleden en bij het opruimen van de inboedel vond ik een aantal zilverbonnen en een 10 gulden biljet uit 1933.
Ik heb geen idee wat de waarde is van deze biljetten en ik heb in mijn omgeving geen experts op dat gebied.
Zo zijn er ook nog wat muntjes tevoorschijn gekomen.
Het zou fijn zijn als ik van u hierover meer informatie zou kunnen krijgen. Ik heb een link naar de foto's hieronder ingevoegd.

Alvast bedankt voor het meedenken. Hartelijke groet, Marie José

https://www.dropbox.com/sh/h2inv4tligvuc7b/GN2G17LDRS
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Zilverbonnen uit erfenis.....

Bericht door Jan W »

Gecondoleerd met het overlijden van je ouders. Verstandig om even de vraag hier neer te leggen Ik zal een paar van je vragen beantwoorden.

De zilverbon van 5 gulden 1944 staat als type 22-1b in de Muntenalmanak (waar ook een prijslijst van biljetten instaat). Cataloguswaarde in zeer fraai (een kwaliteitsaanduiding voor gebruikt maar nog in goede staat) is rond de 80 euro. Dit exemplaar zit daar wel onder met die bruine vlekken.

De zilverbon van 2,5 gulden uit 1938 komt veel voor en zal rond de 2 tot 5 euro doen.
Idem voor de zilverbon 1938 van een gulden.

Het biljet van 10 gulden uit 1933 is type 40-1a en staat in zeer fraai 27,50 euro. Dit exemplaar haalt die kwaliteit niet en zal dus minder opbrengen.

Het muntgeld: zilveren gulden en rijksdaalder: zilverwaarde. Halve gulden idem (vanwege de aangesoldeerde ring). Centen 1918 en 1922 koop je voor rond de 1 à 2 euro. Van de halve cent kan ik het jaartal niet goed zien. Als het er een uit 1915 is dan zal deze rond de 10 euro kosten. Andere jaren uit de jaren '10 zijn een paar euro waard.

Ik heb de muntalmanak uit 2012 gebruikt, wellicht zijn prijzen iets gewijzigd in 2013. De prijzen zijn aankoop prijzen. Bij verkoop moet je rekenen op ongeveer 50-60% van die waarde.

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”