Ik heb een biljet van 100 gulden uit 1938 in mijn verzameling.
Nu heb ik mij laten vertellen dat deze biljetten gedrukt zouden zijn met ander platen dan "normaal". Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Is dit uberhaupt waar en zo ja hoe kun je dit dan zien?
gr.
Marc
100 gulden 1938
Moderator: Arjena3
-
- Volledig lid
100 gulden
Ik heb daar niet eerder van gehoort. Wel zijn er zoals je misschien ook
wel weet verschillende handtekeningen combinaties, en dooronder ook weer verschillende uitgifte data. Hier nog wat gegevens.
Watermerk :1 VIS 2 Golven over hele biljet heldere en donkere lijnen
3 voorzijde in midden onder .B. (van dir. NB Beaufort.).
Uitgegeven vanaf 24 sept. 1931 tot AA AQ; 1e Delprat vissering, 2e Delprat/Trip AR/Av,
3e Westerman-Holstijn/Trip AW e.v.(1937)
4e Robbertson/Rost van Tongingen
5e dito met op achterzijde Amsterdam en Datum
(Mog . hier door oorlogsomstandigheden, de papier var.)

wel weet verschillende handtekeningen combinaties, en dooronder ook weer verschillende uitgifte data. Hier nog wat gegevens.
Watermerk :1 VIS 2 Golven over hele biljet heldere en donkere lijnen
3 voorzijde in midden onder .B. (van dir. NB Beaufort.).
Uitgegeven vanaf 24 sept. 1931 tot AA AQ; 1e Delprat vissering, 2e Delprat/Trip AR/Av,
3e Westerman-Holstijn/Trip AW e.v.(1937)
4e Robbertson/Rost van Tongingen
5e dito met op achterzijde Amsterdam en Datum
(Mog . hier door oorlogsomstandigheden, de papier var.)

Een biljet uit deze serie kent inderdaad door de oorlogsomstandigheden diverse soorten papier. Dit heeft als resultaat dat UNC biljetten vaak gehobbeld zijn. Dit wordt door verzamelaars geaccepteerd.
Dat er verschillende drukplaten zijn gebruikt is mij ook niet bekend, hoewel ik er niet raar van op zou kijken, gezien de omstandigheden.
Hier de gegevens uit Akkermans Vercoulen (2006) Sorry voor de slechte scan, maar het boek is vrij dik en ik moest al behoorlijk hard drukken
Kijk eens naar de Specimen (bovenaan rechts) en de data (1968) waarop die zijn gedrukt? Heeft iemand hier een verklaring voor?

Dat er verschillende drukplaten zijn gebruikt is mij ook niet bekend, hoewel ik er niet raar van op zou kijken, gezien de omstandigheden.
Hier de gegevens uit Akkermans Vercoulen (2006) Sorry voor de slechte scan, maar het boek is vrij dik en ik moest al behoorlijk hard drukken

Kijk eens naar de Specimen (bovenaan rechts) en de data (1968) waarop die zijn gedrukt? Heeft iemand hier een verklaring voor?

Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
-
- Volledig lid
Bedankt voor jullie antwoorden. Een blik op mijn biljet en de vergelijking met de scan van Akkermans Vercoulen leert mij dat het hier om een biljet gaat dat gedrukt is met originele platen (81.3a)
Op de scan wordt overigens ook nog onderscheid gemaakt tussen specimen/omloop en replacements. Hoe is dit verschil te herkennen tussen omloop en replacement? Ben hier wel benieuwd naar want is voor mij nieuw.
M.vr.gr.
Marc
Op de scan wordt overigens ook nog onderscheid gemaakt tussen specimen/omloop en replacements. Hoe is dit verschil te herkennen tussen omloop en replacement? Ben hier wel benieuwd naar want is voor mij nieuw.
M.vr.gr.
Marc
Leuke aanvulling:
Als reservebiljet bedoeld en kleiner van formaat dan de bestaande biljetten met hoge waarden.
Op het oorspronkelijke ontwerp staat rechts het hoofd van de Bijbelse figuur Maria Magdalena. De bankdirectie
is bang voor humoristisch bedoelde reacties op deze afbeelding, omdat het om een vrouw gaat die niet altijd
een kuis leven heeft geleid. Men kiest er dan ook voor om twee maal hetzelfde portret af te beelden.
Het is een onderdeel uit een schilderij van Philips van Dijk (1680-1753). Het bankbiljet wordt daarom ook wel
'het Spiegelbeeld' genoemd. Na de inval van de Duitsers worden alle drukvormen vernietigd.
Later vindt een reconstructie plaats maar met een wijziging van de volgorde van de gekleurde lijnen op de achterzijde.
Hieronder het schilderij van Philips van Dijk (1680-1753) welke in 1727 door hem is geschilderd. Het schilderij hangt in het Staatsmuseum in Berlijn.

Gr. Jeroen
Als reservebiljet bedoeld en kleiner van formaat dan de bestaande biljetten met hoge waarden.
Op het oorspronkelijke ontwerp staat rechts het hoofd van de Bijbelse figuur Maria Magdalena. De bankdirectie
is bang voor humoristisch bedoelde reacties op deze afbeelding, omdat het om een vrouw gaat die niet altijd
een kuis leven heeft geleid. Men kiest er dan ook voor om twee maal hetzelfde portret af te beelden.
Het is een onderdeel uit een schilderij van Philips van Dijk (1680-1753). Het bankbiljet wordt daarom ook wel
'het Spiegelbeeld' genoemd. Na de inval van de Duitsers worden alle drukvormen vernietigd.
Later vindt een reconstructie plaats maar met een wijziging van de volgorde van de gekleurde lijnen op de achterzijde.
Hieronder het schilderij van Philips van Dijk (1680-1753) welke in 1727 door hem is geschilderd. Het schilderij hangt in het Staatsmuseum in Berlijn.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Re: 100 gulden 1938
Dag, ik ben nieuw hier, en wil graag wat vragen. Met veel interesse het boek bekeken over het biljet van 100 gulden. Maar nu vraag ik me wat af, na lang puzzelen erachter gekomen waar de handtekeningen voor staan, nl. Delprat en Vissering, maar er staat ingebruikgenomen vanaf september en op mijn biljet staat een rood stempel 4 maart 1931. Hoe kan dat dan? Of is dat een erg blonde vraag? Serie begint met AL maar dat strookt dan ook weer niet met datum ingebruikname. Hoor het graag, bij gelegenheid.
Marijk
Marijk
en twee fotootjes erbij, ook wel handig denk ik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Donateur
Welkom op het forum!
Deze 100 gulden biljetten zijn in circulatie gegaan vanaf 25 September 1931.
Dat betekent natuurlijk niet dat de biljetten allemaal op die zelfde dag zijn gedrukt.
Dit gebeurde op verschillende datums, zowel voor als na die officiële 25 September in '31. In het geval van jou biljet was dit dus daar voor
Het hier boven gescande biljet is in de catalogus van Akkermans & Vercoulen te vinden onder nummer 81.1.
Duudelijk?
Deze 100 gulden biljetten zijn in circulatie gegaan vanaf 25 September 1931.
Dat betekent natuurlijk niet dat de biljetten allemaal op die zelfde dag zijn gedrukt.
Dit gebeurde op verschillende datums, zowel voor als na die officiële 25 September in '31. In het geval van jou biljet was dit dus daar voor

Het hier boven gescande biljet is in de catalogus van Akkermans & Vercoulen te vinden onder nummer 81.1.
Duudelijk?
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
ooooh.... duudelijk. Was dus waarschijnlijk echt een blonde vraag. Dankjewelhoor!