10 gulden 1943

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

verhoeven jos België
Volledig lid
Volledig lid

10 gulden 1943

Bericht door verhoeven jos » 29 feb 2020, 16:29

heb het als VF gecatalogeerd, is dan 40€ waard kan dit?

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groeten
Jos

Oosaenden Nederland
Donateur
Donateur

Re: 10 gulden 1943

Bericht door Oosaenden » 29 feb 2020, 16:56

dat hangt er van af of je een catalogusprijs volgt zoals Plomp of AV, of dat je een reeële verkoopprijs hanteert. De verkoopprijs is mij altijd geleerd als gemiddeld 1/3 van de cataloguswaarde. In dit geval zou ik als verkoopprijs geen €40,- aanhouden. In Zf is een prijs van €15,- om te starten meer voor de hand liggend, in Unc is €40,- wel aannemelijk, gr.
Nederlands & Overzees Papiergeld, Nederlandse Coincards.
Lid IBNS Nederland.

verhoeven jos België
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door verhoeven jos » 29 feb 2020, 17:34

Oosaenden schreef:
29 feb 2020, 16:56
dat hangt er van af of je een catalogusprijs volgt zoals Plomp of AV, of dat je een reeële verkoopprijs hanteert. De verkoopprijs is mij altijd geleerd als gemiddeld 1/3 van de cataloguswaarde. In dit geval zou ik als verkoopprijs geen €40,- aanhouden. In Zf is een prijs van €15,- om te starten meer voor de hand liggend, in Unc is €40,- wel aannemelijk, gr.
dank voor de reactie, mijn prijs is overgenomen uit "world paper money", maar heb dikwijls twijfel aan die prijs.
ga eens een test doen, en mijn cataloog prijzen van mijn biljetten, delen door 3, en dit dan vergelijken met aankoopprijs
Vriendelijke groeten
Jos

verhoeven jos België
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door verhoeven jos » 29 feb 2020, 17:51

Hoi

heb de prijzen gedeeld door 3 en ook eens 75% genomen, lijkt mij dat 75% merendeels korten bij de aankoopprijs liggen.
Vriendelijke groeten
Jos

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 29 feb 2020, 19:56

Ik zou de nieuwe catalogus van Patrick Plomp aanschaffen, ga ik op zeker doen volgende maand.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Oosaenden Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden » 29 feb 2020, 23:21

verhoeven jos schreef:
29 feb 2020, 17:51
Hoi

heb de prijzen gedeeld door 3 en ook eens 75% genomen, lijkt mij dat 75% merendeels korten bij de aankoopprijs liggen.
De verkoopprijs kan wezenlijk verschillen van de aankoopprijs, dat hangt er van af aan welke kant van de lijn je hangt. Maar ik snap niet precies wat je hier schrijft. Bedoel je dat de biljetten die je aangekocht hebt te duur betaald zijn als je de 1/3e staffel aanhoudt ?
Overigens is het aan te bevelen zoals Ilosab schrijft, de nieuwe catalogus van Patrick Plomp aan te schaffen voor een juiste bepaling van het Nederlandse papiergeld
Gr.
Lid IBNS Nederland.

Oosaenden Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden » 01 mar 2020, 12:59

Ik heb even de catalogus van Plomp erbij gepakt, jou biljet ( Pl.41) is een reguliere serie ( DA-DK ) en in VF is de cataloguswaarde €55,-. 👍🏼
Gr.
Lid IBNS Nederland.

verhoeven jos België
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door verhoeven jos » 01 mar 2020, 18:01

Oosaenden schreef:
01 mar 2020, 12:59
Ik heb even de catalogus van Plomp erbij gepakt, jou biljet ( Pl.41) is een reguliere serie ( DA-DK ) en in VF is de cataloguswaarde €55,-. 👍🏼
Gr.
dank voor de info
Vriendelijke groeten
Jos

verhoeven jos België
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door verhoeven jos » 01 mar 2020, 18:01

Ilosab schreef:
29 feb 2020, 19:56
Ik zou de nieuwe catalogus van Patrick Plomp aanschaffen, ga ik op zeker doen volgende maand.
ga de catl. zeker een bekijken
Vriendelijke groeten
Jos

Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 03 mar 2020, 19:13

verhoeven jos schreef:
29 feb 2020, 16:29
heb het als VF gecatalogeerd, is dan 40€ waard kan dit?

Afbeelding

Afbeelding
Dit biljet is zeker geen zeer fraai en ook geen 40 euro waard.

Overigens is dit biljet in UNC ook geen 40 euro zoals een ander schreef.

Dit is dan ook meteen het probleem van welke catalogus dan ook. Onderzoek naar veiling opbrengsten en verkoopprijzen geeft vaak een veel beter beeld van de waarde van bankbiljetten.
Een beginnende verzamelaar zou zeker niet zelf moeten graden en doorgaans ook door anderen "zelf gegrade" biljetten niet zomaar voor waar aan moeten nemen. Graden is niet alleen een vak maar ook een ervaring zonder naar persoon of waarde van een biljet te kijken aangezien een hoge grading een veel hogere waarde toekent.

Oosaenden Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden » 03 mar 2020, 21:50

Hieronder de verkoopprijs van dit biljet bij een bekende handel ter vergelijking:

10 gulden 1943 II Wilhelmina 44-1
Almanak: 44-1 2 letters 6 cijfers

Pick: 66
Kwaliteit
UNC €270,00
PR €110,00
F+ €40,00

Zoveel verschil kan er dus aanwezig zijn.......
Lid IBNS Nederland.

verhoeven jos België
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door verhoeven jos » 04 mar 2020, 15:10

In mijn cataloog "world paper money" 15 the editie : Pic 66

VG 7,5 $
VF 40 $
UNC 110 $

Maar ga het voor mij (het biljet) op fraai FR houden (VF is er over qua keuze ): waarde dan voor mijn cataloog tussen 7,5$ - 40$ : 15$
Vriendelijke groeten
Jos

Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 27 mar 2020, 01:42

Die persoon die dit biljet voor € 40,= in UNC aanbood, ik zou er graag 10 voor die prijs bij je bestellen.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 27 mar 2020, 01:55

Oosaenden schreef:
29 feb 2020, 16:56
De maker van een catalogus zal de marktwaarde over het algemeen zo nauwkeurig mogelijk trachten te benaderen. Maar veel van de markt bevind zich buiten het zicht van de catalogusmaker. (En een veiling is iets anders dan een marktprijs!)
Een advies 1/3 van de catalogusprijs te hanteren is m.i. kul. Zeker als het een recente uitgave is, zoals Owen Linzmayer's digitale, regelmatig geupdate Banknotebook.
Ik wil zeker niet beweren dat alle catalogi altijd de juiste prijs weergeven, ook niet mijn catalogus, hoe goed ik mijn best ook gedaan heb en vele verzamelaars betrokken heb bij het bepalen van de prijspeilen. Maar over het algemeen zitten de makers van een catalogus er toch niet zover naast als hier beweerd werd. Waar is dat op gebaseerd?
Overigens is de prijsschaal van regulier circulatiepapiergeld een logaritmische. Het prijsverschil tussen Goed tot en met zeer fraai is kleiner dan tussen zeer fraai en prachtig. Het verschil tussen prachtig en UNCirculated is vervolgens weer een factor zo groot. (Hoe zeldzamer het materiaal, hoe minder de kwaliteit er toe doet.)
Zoals Arjen terecht opmerkte, is het bepalen van de kwaliteit dan ook iets dat je niet lichtzinnig moet opnemen.
Het meest veilig (maar ik vind er niks aan) ben je dan ook met een "officieel" gekeurd/geslabbed biljet (maar over de kwaliteit van het slabben zijn ook al boekwerken geschreven, die ik hier niet zal herhalen).
In het kort: een UNC PMG66 (gewoon perfect) levert minder op dan een PMG67. En een PMG70 levert nog meer op.
Unc, unc'er, Unc'st? :lollig:

Mijn advies: gebruik de catalogus om een idee te krijgen wat een biljet zou kunnen kosten/opbrengen. Schat vervolgens in wat je er zelf voor over hebt, en ga dan je portemonnee niet te buiten. De markt voor Nederlands gebruikt papiergeld is redelijk krap momenteel. Misschien liever kopen dan verkopen in deze markt...
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 27 mar 2020, 02:14

1/3 van de catalogusprijs aanhouden werkt uitsluitend voor de goedkope biljetten, daar zijn er zat van. Zodra je naar de betere, moeilijkere, zeldzamere of hoe het ook wil noemen biljetten gaat kan je die regel rustig overboord gooien en in gevallen is 4x de catalogus een reele verkoopprijs.

Dit is dan ook de reden dat ik schreef dat een catalogus een momentopname is. veilingen volgen, beurzen afgaan, praten met handelaren etc etc is de bron voor de prijs van een biljet maar dat geld uitsluitend voor kwaliteit prachtig en unc en voor de lastigere biljetten.

Probeer maar eens een 25 gulden meisje in blauw in unc, unc- te kopen voor de catalogus waarde ;-)

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”