Rijksdaalder 1876

In deze rubriek komen de berichten over misslagen, valse- en varianten van de koninkrijksmunten te staan.

Moderator: maarten89

michel2602
Volledig lid
Volledig lid

Rijksdaalder 1876

Bericht door michel2602 » 15 feb 2011, 19:29

Wat vinden jullie van deze?
http://cgi.ebay.com/Netherlands-2-1-2-G ... 4156c7ec75

Ik zou wel eens kennis willen maken met deze expert.
Het verhaal over de Japanse bezetting en het vernietigen van het Nederlandse geld op deze manier, klopt dat wel?

[thumbnail]http://i51.tinypic.com/2daxao1.jpg[/thumbnail]

[thumbnail]http://i55.tinypic.com/2r20t9l.jpg[/thumbnail]

[thumbnail]http://i56.tinypic.com/289d93d.jpg[/thumbnail]

[thumbnail]http://i52.tinypic.com/30lkjgx.jpg[/thumbnail]

[thumbnail]http://i54.tinypic.com/j79ic3.jpg[/thumbnail]

jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Rijksdaalder 1976

Bericht door jeffelz » 15 feb 2011, 19:52

Als ik zo naar de eerste foto's kijk lijkt het mij erop dat die laatste 6 er gewoon opgemaakt is.... Kijk maar eens naar de kleur en scherpte van de eerste 3 cijfers en daarna de laatste....
Verzamelaar zeldzame en proof munten van wilhelmina en proof munten juliana!

Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi » 15 feb 2011, 19:53

Natuurlijk een vervalsing!

Jammer van de prijs, anders was het een leuke "munt" geweest als hebbedingetje...

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 15 feb 2011, 20:12

Is toch geen geld, 5000 dollar voor zo'n UNC munt?
Waarschijnlijk is hij ook getroffen door de rampen van vorig jaar op Indonesië en probeert hij nu wat terug te verdienen. Ik heb het vermoeden dat er een palmboom op die knaak is gevallen waardoor die scheur is ontstaan.
Wat helemaal fantastisch is dat in 1876 helemaal geen rijksdaalder is geslagen, hoezo vals?

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi » 15 feb 2011, 20:14

Is het mogelijk de het jartal in de titel van dit topic te veranderen in 1876

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 15 feb 2011, 20:37

Is toch wel 'n wel interessant muntje.. :eeeh:

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Re: Rijksdaalder 1876

Bericht door Munthunter » 15 feb 2011, 20:39

Lumi schreef:Is het mogelijk de het jartal in de titel van dit topic te veranderen in 1876

Ludo
Ja hoor, is inmiddels gewijzigd in 1876

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

michel2602
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door michel2602 » 15 feb 2011, 20:52

Munthunter schreef:
Lumi schreef:Is het mogelijk de het jartal in de titel van dit topic te veranderen in 1876

Ludo
Ja hoor, is inmiddels gewijzigd in 1876

Gr. Jeroen
Oeps, sorry :oops:

Ja, leuk muntje toch, zeker voor die prijs?
Origineel? Jazeker, originele vervalsing.

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 15 feb 2011, 21:00

GOD ZY MET.... de 'smart ass' met een betonschaar :lol:

Groet, Robin
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 15 feb 2011, 22:55

Goedenavond Iedereen,

Ik heb contact gehad met de verkoper over dit stuk. Dit stuk komt uit een lot met allemaal geknipte stukken. Helaas si er geen verdere schriftelijke documentatie. De knip maakt het stuk juist interessant. Het is natuurlijk een eigentijdse vervalsing. Mogelijk de andere stukken die de verkoper heeft ook. Het zou zeer goed mogelijk zijn dat het verhaal wel klopt van de japanners die de zilverstukken willen invorderen. Vervolgens komt er een persoon aan die al zijn valst zilveren rijksdaalder wil inleveren, waarna ze worden afgekeurd en verveolgens geknipt om ze als zodanig herkenbaar te maken. Helaas ben ik niet op de hoogte van invordering door de japanners van alle zilverstukken, maar gezien de gang van zaken in de tweede wereldoorlog in Nederland zou het natuurlijk niet verwonderlijk zijn. Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat het stuk door de Nederlands Indische officials als vervalsing is bevonden en dat deze geknipt zijn. Zie ook de laatste MPO veiling voor geknipte eigentijdse vervalsingen. Al met al een zeer leuk stukje met een bijzonder verhaal. Alleen daarom is het niet zo afschuwelijk als door sommigen gesteld wordt. In ieder geval een stuk wat numismatisch onderzoek zou verdienen voor zover er al niet iets over is geschreven. Lon waar ben je toch als we je nodig hebben..............

Mvg

Francois
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 15 feb 2011, 22:58

Ik heb ook nog een paar riksen, even knippen hakken en klaar, gouden handel.
Ik denk dat Herman nu ook wat meer met munten gaat knutselen.

Ik heb in het verleden wel eens iets bij deze aanbieder gekocht. hij leek deskundig en betrouwbaar.
Verbazingwekkend dat hij nu met zo'n advertentie komt...

Het kan best een stuk belangrijke geschiedenis zijn, een echte eigentijdse vervalsing en een bijzondere historische knip, maar dan vind ik dat er toch een 0 teveel staat in de prijs...
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 15 feb 2011, 23:03

@koenmunten

Ik heb in het verleden ook wel eens iets gekocht van deze verkoper en wat betreft expertise is het niet echt geweldig en de vraagprijs is natuurlijk ook niet echt realistisch. Met dollartekens in de ogen dit proberen te verkopen kun je hem niet nawijzen. Kijk alleen maar eens naar het randschrift dat ziet er niet goed uit. Het is in ieder geval een munt met een verhaal, want ik vermoed niet dat de knip opzettelijk gemaakt is. Ik ben in ieder geval nieuwschierig geworden naar het verhaal hierachter en zal eens gaan kijken of ik hier iets over terug kan vinden of lezen.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen » 15 feb 2011, 23:42

Dit is zonder twijfel zoals eerder vermeld, een eigentijdse vervalsing.
Ik geloof dat Japanse verhaal niet echt, dit lijkt me eerder een commercieel verkooppraatje.

Typerend voor zulke stukken, is dat ze vrijwel allemaal de lopende band van het Muntcollegie gepasseerd hebben, bij 's Rijksmunt te Utrecht.
Hier werd dan opgetekend in/van welk materiaal ze geslagen/gegoten waren, welk jaartal ze bevatte, en in wat voor aantallen/op welke schaal dergelijke stukken voorkwamen.
Om geen nieuwe ellende te krijgen, werd elk stuk voorzien van een knip of instempeling.

Men zond zowel uit Nederlands Indie als vanuit alle nederlandse bankkantoren en postkantoren valse exemplaren richting Utrecht. Natuurlijk zijn er ook weer stukken terug naar Nederlands Indie gezonden, hetgeen dan diende als vergelijkingsmateriaal.

Informatie over bovengenoemde valt te halen uit de verslagen van het Muntcolleg(i)e, later ook wel Muntverslagen genoemd.
(Periode; 1860-1885)

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 16 feb 2011, 00:21

@Ron

Bedankt voor je aanvullende informatie dit sluit op zich aan bij wat ik zelf ook dacht. Zou dit toch niet plaatselijk onderzocht kunnen zijn? Ik kom op het internet meerdere hits tegen over het confisceren van plaatselijke valuta en het uitbrengen van bankbiljetten. Zo heel vreemd zou dit toch niet zijn?

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen » 16 feb 2011, 00:31

Ja, er werd wel degelijk naar gekeken. Maar men zond altijd stukken in ter beoordeling. Vrijwel jaarlijks werden meldingen gedaan van munten, veelal direct uit Java afkomstig.

De Javanen zelf 'knipten' denk ik niet zo snel, ze waren behoorlijk bijgelovig, en dan is verminken van een vorst op een munt geen goede daad...

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 16 feb 2011, 00:33

@Ron

Heb jij daar toevallig lijsten van o.id.? Mogelijk dat we dit stuk kunnen traceren in de lijsten die hiervan nog bestaan.

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen » 16 feb 2011, 00:37

De verslagen laten ons jammergenoeg geen precieze lijsten zien. Slechts grotere aantallen en opvallende zaken worden uitvoerig besproken.
Wellicht in het archief van Rijksmunt...

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 16 feb 2011, 00:41

Misschien leuk om eens te onderzoeken. De verkopende partij schijnt een hele verzameling geknipte vervalsingen te hebben, maar geen documentatie. Wat jammer is.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 16 feb 2011, 07:25

Spaarvarken schreef:Misschien leuk om eens te onderzoeken. De verkopende partij schijnt een hele verzameling geknipte vervalsingen te hebben, maar geen documentatie. Wat jammer is.
Dus geen knip voor de neus waard.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Terug naar “Misslagen, valse- en varianten Koninkrijksmunten”