Russische gouden dukaten

In deze rubriek komen de berichten over misslagen, valse- en varianten van de koninkrijksmunten te staan.

Moderator: maarten89

spatbord
Donateur
Donateur

Russische gouden dukaten

Bericht door spatbord » 15 apr 2014, 11:09

Van de gouden dukaten zijn er heel wat in Rusland geslagen. De muntalmanak verwijst voor meer info hierover naar het artikel 'Valse Nederlandse Dukaten' van A. v.d. Wiel uit het jaarboek voor munt- en penningkunde 1952 en het artikel van Rob Kooij in Muntkoerier jaargang 1993, nummer 7.
Heeft iemand toevallig een kopie van deze artikelen? Ik kan ze namelijk niet online vinden.

Ik zat te kijken naar de dukaten in de Karel de Geus veiling, en hij heeft daaar enkele dukaten uit 1849 (lotnummers 701-703). Bij de laatste staat dat het om een Russische slag gaat. Nu vond ik de volgende uitleg (van Rob Kooij) via Google: Op alle in Rusland geslagen dukaten van het nieuwe type (dus vanaf 1818) staat de L van BELGII boven de tussenruimte tussen de letters G en E van LEGEM.
Op alle in Nederland geslagen dukaten staat deze L meer naar links en vrijwel boven de G van LEGEM.
Ik zie echter tussen de drie loten geen verschil wat betreft de lokatie van de L. Heeft iemand anders betere ogen?

Uit eigen collectie hieronder de achterkant van een dukaat 1841 (hele oplage in Rusland geslagen) en 1921 (Nederlandse dukaat). Als ik deze vergelijk met de dukaten in de Karel de Geus veiling lijkt het erop dat ze alle drie Russisch zijn?

1841, Russisch:
Afbeelding

1921, Nederlands
Afbeelding

marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Re: Russische gouden dukaten

Bericht door marksch » 14 mei 2014, 15:03

Hoi,

Met de informatie die je geeft kan ik precies aangeven welke munt de "echte" moet zijn, als tenminste duidelijk is dat een van de twee "vals" is. Zonder vergelijkingsmateriaal zou ik op basis van die L niet direct kunnen aangeven welke de "valse" is.

Het probleem hier is dat je een dukaat uit 1841 niet met een dukaat uit 1921 kunt vergelijken omdat de spatiëring van de tekst een klein beetje verschilt.

Vriendelijke groet,

Mark

kl-euro
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door kl-euro » 19 feb 2019, 09:41

Hier ook even een oud draadje afstoffen.

@ spatbord

Mijn interesse voor dukaten is wat aangewakkerd en ik kan ook weinig of geen verschil zien bij Russische en Nederlandse dukaten.
Voordat ik daar in duik alla oom Dagobert wil ik graag ook wat meer weten hierover.

Je schreef:
“De muntalmanak verwijst voor meer info hierover naar het artikel 'Valse Nederlandse Dukaten' van A. v.d. Wiel uit het jaarboek voor munt- en penningkunde 1952 en het artikel van Rob Kooij in Muntkoerier jaargang 1993, nummer 7.
Heeft iemand toevallig een kopie van deze artikelen? Ik kan ze namelijk niet online vinden.”

Heb jij inmiddels het artikel van A. v.d. Wiel en Rob Kooij gevonden en/of daar een afschrift van of een link?
Of heb je zelf nog aanvullende informatie over deze materie?

Alvast mijn dank, mvg, :) .

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 19 feb 2019, 11:00

Stuur me even een PB met je emailadres, dan mail ik de artikelen naar je toe.
Edit: Ik kan overigens aanraden om hier het jaarboek van het Koninklijk Genootschap voor Munt- en Penningkunde van 2005 te bestellen. Tegenwoordig nog maar 25 euro, en daar krijg je heel veel voor. Ik copy/paste even:
Heruitgave van de Tijdschriften (1893-1914) en de Jaarboeken (1914-2004) voor Munt- en Penningkunde

Digitale heruitgave op CD/DVD van alle officiële uitgaven van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Munt- en Penningkunde vanaf de oprichting in 1892 tot het verschijnen van deze DVD in het voorjaar 2008. Uiitgegeven werd het Tijdschfrift vanaf 1893 tot en met het 1e kwartaal van 1914, daarna het Jaarboek.

Deze uitgave is een ideaal naslagwerk voor numismaten, historici en andere geïnteresseerden en is uiteraard ook zeer geschikt als naslagwerk in bibliotheken en archieven. Met de zoekfuncties van PDF kunt u op 1 of meer trefwoorden zoeken in de volledige tekst van alle tijdschriften en jaarboeken. Ook als een vermelding slechts als bijzaak in een noot staat vermeld vindt u deze in enkele seconden terug en krijgt u een veel rijkere "vangst". Nog nooit was de volledige serie Jaarboeken zo eenvoudig te doorzoeken

Terug naar “Misslagen, valse- en varianten Koninkrijksmunten”