gouden dubbelkop

Koningin Beatrix ☼ 1938
Regeerperiode: 1980 - 2013

Moderator: maarten89

poppie74
Aankomend lid
Aankomend lid

gouden dubbelkop

Bericht door poppie74 » 05 jan 2014, 20:15

Hallo
na mij voorgesteld te hebben in andere rubriekr hier even een vraag
ik heb hier een gouden gulden dubbelkop althans certificaat geeft aan dat goudgehalte 915/1000 is en de munt weegt 13 gram op munt staat 1980 ?
Maar certificaatje staat 2004 bij de munt dusof deze ook echt van goud is zoals in mijn ander bericht is dit helaas ook gekocht bij het muntenhuis
dus wat is het gewicht dat je zeker weet het is van goud
Ik heb ook nog wat gouden tientjes maar daar ben ik niet bang voor die zijn destijds bij de bank gekocht

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Re: gouden dubbelkop

Bericht door llinde » 05 jan 2014, 20:37

Ik vermoed dat het wel echt goud is, maar geen echte munt maar een penning.

Luit

baardman
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door baardman » 05 jan 2014, 20:45

Als op de "munt" een rode leeuw staat afgebeeld ben ik bang dat deze is verguld met een laagje goud (915/1000).

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 05 jan 2014, 21:22

De dubbelkop gulden is allleen in zilver (witte cassette) en in nickel (blauwe cassette) uitgegeven.

De "gouden" gulden is verguld en is geen officiele uitgifte. Is door diverse bedrijfjes uitgegeven voor veel geld. Maar op de bekende sites te vinden voor ongeveer 2€.

Vind het vervelend om weer slecht nieuws te brengen.

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 05 jan 2014, 21:26

De Dubbelkop is ook in goud uitgegeven met een oplage van slechts 7 stuks, jouw exemplaar is zeer waarschijnlijk een vergulde penning !!!
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC/MS64>
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 05 jan 2014, 21:28

Ps. De blauwe cassettes kosten destijds 25 gulden, vorige maand op een veiling kwam ik er nog 10 stuks tegen voor minder dan 10€. Op de bekende sites zie je ze ook meestal voor minder dan 1,50€ verkocht worden. Zelf heb ik er nog 2 voor 3€ verkocht vorige week.

Op dit forum vind je bv ook een topic over de 2€ cc van grAce kelly. Die was 80€ destijds en tegenwoordig 1600€ waard. Soms worden munten veel waard, maar het kan ook helaas de andere kant op gaan.

Helaas verkoopt de knm ook troep sinds ze muntpost hebben overgenomen, maar de echte munthuizen verkopen beter spul dan de schimmige commerciële bedrijven die zich munthuizen noemen en penningen verkopen onder de noemer munt.

Ook de vergulde dubbelkop gulden is niets meer dan een penning.

mmmunten
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door mmmunten » 05 jan 2014, 22:00

Weeg de munt nog eens nauwkeurig na en meet de diameter even met een schuifmaat.
13 gram is bij exact dezelfde afmetingen veel te zwaar voor een verguld exemplaar en duidt wel degelijk op een echt gouden munt/replica/naslag.
Even ter vergelijking: de .999 gouden Ninaber gulden uit 2001 weegt volgens de almanak 13,2 gram, net als de .999 gouden Tim Melis gulden uit hetzelfde jaar.
Indien jouw gulden van .916 goud is gemaakt, dan zou ik een gewicht van iets minder dan 13 gram verwachten.

De gewone nikkelen gulden weegt 6 gram en de .925 zilveren uit 2001 weegt 7,1 gram. De diameter is 25mm.

Van de dubbelkops gulden uit 1980 zijn volgens de almanak 157 exemplaren in zilver geslagen en 7 exemplaren in goud, afkomstig uit de inhuldigingsset. De gouden exemplaren zijn zeer schaars en dus ook zeer kostbaar! (catalogusprijs: 25.000 euro). De kans is echter groot dat je hier te maken hebt met een naslag cq. replica van later datum. Meet en weeg deze munt dus nog eens na.

Een beetje misleidend exemplaar zit in de serie van vergulde zilveren replica's van Het Nederlands Munthuis. Deze serie kom je regelmatig tegen op veilingen en omvat replica's van vooral gouden tientjes, maar ook vijfjes en twintigjes en daarnaast de vergulde zilveren replica's van de Tim Melis uit 2001 alsmede de dubbelkop uit 1980. Die laatste heeft op de muntzijde onder de 80 een stempel met daarin HNM en daaronder een 925 zilvermerk. Deze weegt inclusief de plastic capsule iets meer dan 12 gram en is net iets groter en dikker dan een echte gulden. Dit kan dus behoorlijk misleidend zijn!
Naast de merktekens op de muntzijde is een ander visueel verschil de kartelrand zonder de gebruikelijke randtekst.

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 05 jan 2014, 22:51

[quote="neozion"]Soms worden munten veel waard, maar het kan ook helaas de andere kant op gaan. quote]

De oplage is 30.5 mln en destijds waren er nog geen 15 mln Nederlanders. Iedere Nederlander kon dus al 2 munten krijgen. Dan kunnen ze toch bijna niet zeldzaam worden.

@Poppie74: misschien kun je nog een foto van de munt plaatsen. Ik ben er toch wel benieuwd naar.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 06 jan 2014, 10:15

janssenfrank schreef:De oplage is 30.5 mln en destijds waren er nog geen 15 mln Nederlanders. Iedere Nederlander kon dus al 2 munten krijgen. Dan kunnen ze toch bijna niet zeldzaam worden.
De reguliere originele setjes zijn dan ook niet veel waard vandaag de dag. Dit is dan ook een mooie manier van geld verdienen door de Staat. In zo'n geval kun je er gewoon vanuit gaan dat veel mensen zo'n setje kopen en/of circulatiemunten bewaren. Geld dat dus nooit meer in omloop komt. Wat zullen de totale maakkosten zijn geweest per munt? 25 Cent? Dan heeft de overheid hier veel aan overgehouden.. :knipoog:

Net als aan de korte termijn waarin gulden munten konden worden ingeleverd bij de invoering van de euro. Ik denk dat er nog miljoenen aan gulden munten (en onderdelen) rondzwerven. Niet alleen in verzamelingen maar ook in laatjes en andere plekjes. Die munten worden tegenwoordig op beurzen per kilo aangeboden en brengen veel minder op dan de toenmalige waarde. Als de overheid nog een keer een extra moment inlast om oud muntgeld in te leveren zal dat een enorme berg aan oud geld opleveren denk ik.

leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn » 06 jan 2014, 23:01

ik vermoed dat de overheid niet zit te wachten om dure euro s voor oud metaal om te ruilen,jammer genoeg :jajajaja:
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes see you ,somewhere....

Terug naar “Koningin Beatrix”