gulden 2001 proof zilver

Koningin Beatrix ☼ 1938
Regeerperiode: 1980 - 2013

Moderator: maarten89

rinuske
Senior lid
Senior lid

Bericht door rinuske » 03 dec 2009, 19:06

ik heb er een bemachtigt voor €11,00, mooie prijs
grtz Rinus

iedere munt is er een!!!
hoe verder weg ,hoe interessanter ie is

marcnonor
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door marcnonor » 03 dec 2009, 21:55

Munthunter schreef: Ps. Mooie avatar Marc!
Ik moest mijn avatar gewoon aanpassen naar deze. ben stiekem helemaal verliefd geworden op het prinsesje. :wink:

Wat betreft die zilveren gulden zal ik eens rustig om mij heen kijken.
Bedankt voor jullie tips.

muntman1
Volledig lid
Volledig lid

Re: gulden 2001 proof zilver

Bericht door muntman1 » 23 okt 2010, 17:49

http://www.muntenrijk.nl/1-gulden-2001- ... p-284.html

1500.- , tel uit je winst ;)

Gr, Matthijs
Geld lijkt op vet: van beide is er genoeg alleen op de verkeerde plaats

Verzamel al het NL geld.

sgtravel
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 23 okt 2010, 18:03

muntman1 schreef:http://www.muntenrijk.nl/1-gulden-2001- ... p-284.html

1500.- , tel uit je winst ;)

Gr, Matthijs
Dit is nog een koopje voor deze munt, normaal betaal je er zo'n €2400,- voor.
Ben benieuwd wat er mis mee is, wellicht een nikkelen gulden in het doosje gestopt?
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 23 okt 2010, 18:35

De zilveren loekie gulden is geslagen in zilver voor het personeel van de munt om hen te bedanken voor de geleverde inspanningen ten tijde van de invoer van de euro. In Nederland zijn vanaf 1999 euromunten geslagen zoals jullie weten. Dit naast de normale guldenmunten leverde een gigantische klus op voor het muntpersoneel. Deze hebben dan ook enige tijd heel hard moeten werken. Daarom is deze gulden ook in zilver geslagen en aan hen uitgereikt. 2 stuks zijn er in het goud geslagen, maar voor wie die bedoeld waren is mij niet duidelijk.

Enige jaren geleden zag je deze stukken nog beneden de 1000 euro.1000 gulden is een koopje voor zo 'n stuk. Ik heb er zelf eentje gehad en weer weggedaan. Ik zou het oznder problemen nogmaals kopen. Het is een mooie munt en ik heb wel wat met zilveren en gouden afslagen. Maar ieder zijn smaak.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 25 okt 2010, 23:54

http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 26 okt 2010, 16:16

Ja, maar wel een beetje aan de te dure kant. Ik heb mijn exemplaar een 3 jaar geleden gekocht voor 850 euro. Als ik dit geweten had had ik hem nog een paar jaar vastgehouden. Maar goed zo gaan die dingen.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa

asperger
Lid
Lid

Bericht door asperger » 11 jun 2012, 21:16

ik weet niet of het tegen de regels is dat ik hier post maar wat is +/- de huidige waarde van de zilveren 2001 gulden.
ik heb het dan over die gene waar er 400 van zijn gemaakt en volgens mijn info er 120 zijn vernietigd.
ik heb deze munt gekocht in 2001 maar ik kan er weinig info over vinden

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 11 jun 2012, 21:45

asperger schreef:ik weet niet of het tegen de regels is dat ik hier post maar wat is +/- de huidige waarde van de zilveren 2001 gulden.
ik heb het dan over die gene waar er 400 van zijn gemaakt en volgens mijn info er 120 zijn vernietigd.
ik heb deze munt gekocht in 2001 maar ik kan er weinig info over vinden
Ik neem aan dat je het dan hebt over de 'laatste gulden' met het ontwerp van Tim van Melis. Daarvan zijn er inderdaad 400 in zilver gelsagen en 40 stuks zijn vernietigd omdat ze 'over' waren. Bij Theo Peters kun je er eentje ophalen voor 2500 euro... De munt is destijds alleen gegeven aan medewerkers van de KNM en bobo's uit de politiek en het bankwezen. Een beperkt aantal is aan Tim van Melis gegeven voor zijn familie en een paar vriendjes. De munten die vervolgens over waren zijn dus omgesmolten.
Via de KNM personeelsleden zijn er wel een zwikje in omloop gekomen en die duiken regelmatig op op veilingen waar ze vaak tot rond 2000 euro scoren. Een hele enkele keer kom je er zomaar eentje tegen in het marktcircuit en kun je met wat mazzel er eentje kopen voor een euro of 700. Het enige veschil wat je ziet met een 'gewone' proofmunt van Loekie de Leeuw is het certificaat in het doosje, maar voor de rest? Geen enkel verschil! Als je ze naast elkaar in de capsule houdt heb je een weegschaaltje nodig om ze uit elkaar te houden! Vreemd genoeg blijven ze wel regelmatig opduiken in het veilingcircuit en wat dat betreft zijn ze te vergelijken met de gouden Eru-gulden.

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

asperger
Lid
Lid

Bericht door asperger » 11 jun 2012, 21:51

ik heb hem niet gekocht voor de verzamelwaarde maar meer als beleggings object

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 12 jun 2012, 00:00

Ik zie dat deze munt niet echt in waarde is gestegen in de laatste drie jaar. Ik las wel bij de eerste posts dat iemand hem in 2009 te koop had op MP voor 2150,- of wel wilde ruilen tegen gouden tientjes. Als de verkoper dat laatste gelukt is was deze man/vrouw echt spekkoper. Het goud is sindsdien behoorlijk gestegen.
En zo zie je maar weer: ook bij munten als beleggingsobject zul je je altijd blijven afvragen of die andere munt niet een betere belegging was geweest. Ik kocht zelf laatst een mooie Dukaat uit 1803 voor 100 euro ofzo. Die dingen waren jaren geleden veel duurder, in 1977 was zo'n munt nog 400 gulden in Zeer Fraai. Als je de munt toen niet gekocht had (als belegging) en het geld op de bank had gezet. Plus rente op rente en dat 35 jaar lang?

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 12 jun 2012, 21:02

Jan W schreef:En zo zie je maar weer: ook bij munten als beleggingsobject zul je je altijd blijven afvragen of die andere munt niet een betere belegging was geweest.
MUNTEN in het algemeen zie ik niet als beleggingsobject. De fluctuaties in prijs zijn zeer grillig. Neem bijvoorbeeld de zilveren tientjes en vijftigjes (guldens) die alleen maar in prijs zijn gezakt t.o.v. de uitgiftejaren. Positieve voorbeelden zijn de gewone zilveren guldens en rijksdaalders en ook de roulatie zilveren 5-euromunten. Maar dan heb je het puur en alleen over de metaalwaarde.
Hetzelfde geldt ook voor b.v. 'groei'diamanten. Je betaalt een hoge prijs bij aanschaf maar bij verkoop blijk je een stukje koolstof op de markt te gooien met een (in het gunstigste geval) 'tegenvallende' verkoopprijs.
Munten of bankbiljetten voor de winst? Vergeet het maar! Die 5 gulden-muntjes, je zult er doorgaans minder dan de nominale gulden-waarde voor terug krijgen. En die 'laatste gulden' is van hetzelfde laken een pak tenzij je hem 'goedkoop' hebt aan kunnen schaffen. 925/1000 zilvergewicht bij 7.1 gram of anders wat een gek er voor geeft.
Ook de gouden tien en 20 euromunten gaan voor heel wat minder dan de oorspronkelijke aanschafprijs over de toonbank bij veilingen en een gemiddeld gouden tientje (gulden) gaat ook voor de goudprijs weg.
De golddiggers met munten gaan, net zoals bij World on Line of Facebook doorgaans grandioos op hun bek.
Maar Schulman zei toch al dat geld niet gelukkig maakt maar munten wel :LoneRanger: ?

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

llinde
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 12 jun 2012, 21:28

Eigenlijk is het heel simpel, alleen gouden en zilveren munten lenen zich voor belegging, en dan ook alleen maar als je ze kunt kopen en verkopen voor prijzen rond metaalwaarde.
Bij alle andere munten gaat het niet om beleggen, maar om speculeren en dat is iets heel anders.
Grote verschil is dat beleggen over een voldoende lang genomen termijn een waardevastheid te zien geeft en mogelijk iets aan winst.
Speculeren is normaliter meer voor korte termijn bedoeld en kan grote winsten, maar ook grote verliezen opleveren, zelfs het verlies van de gehele waarde.

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 12 jun 2012, 21:46

Martin schreef:Maar Schulman zei toch al dat geld niet gelukkig maakt maar munten wel?
Marvin
Geweldige uitspraak! :klap:

Cristina di Svezia
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Cristina di Svezia » 26 nov 2016, 16:40

Ik heb in een gulden van 2001 van Tim van Melis, met een soort leeuw daarop. Volgens mij is geen zilver. Het munt is in goede staat. Wie biedt wat? (redelijke boot, alstublieft) . Ik hoor graag van jullie. Buona serata, Cristina

Koevoets numismatics
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 26 nov 2016, 18:04

Beste Cristina, buiten het feit dat het niet de bedoeling is om rechtstreeks in een topic een munt aan te bieden, heeft jouw munt ook nauwelijks waarde.

Groentje
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Groentje » 10 sep 2018, 21:13

Goedenavond,

Ik kan deze zilveren Loeki gulden aanschaffen voor de prijs van 1500 euro en wil deze graag cadeau doen aan een vriend van mij die munten verzameld en die erg belangrijk voor mij is geweest, maar het enige wat ik wil is niet opgelicht worden!

Is dit een goede prijs voor deze munt?

Groetjes groentje

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 10 sep 2018, 21:43

Ook al zou het een goede prijs zijn voor dit munttype dan nog is het belangrijk om te weten of de verkoper ook betrouwbaar is. Stel je voor dat iemand hier zegt dat het een prima prijs is en de munt die jij als leek koopt bijvoorbeeld een verzilverd exemplaar is....?

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 11 sep 2018, 15:13

NIET KOPEN ! ! !
Ten eerste heeft Jan gelijk.
Ten tweede eigenlijk voor 1500 euro
kan je een veel interessantere munt aankopen.
Ten derde zulke (munten) dalen gewoon in waarde.
Goede raad Afblijven.
Voor echte verzamelaars tellen deze (speciaale) munten toch niet mee.
Veel verzamelaars gaan dit zien als veel te dure brol.
Groeten Luc. :o

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 11 sep 2018, 17:03

Ik heb even op het internet gespeurd naar de prijzen van die zeldzame (munt). En daar zie je de eerste barsten al aan het plafond.
Een goede en zeldzame munt behoud zijn waarde en houd zich staande ook
wanneer er niet direct interrese is.
Bij deze penning beginnen ze te dalen
om de laagste en beste prijs, met als gevolg dat je na een tijd beland op "braderij " prijzen.
Een Betere aankoop is dan volgens mij
de gulden in goud 13,2 gram.
De wereld op zijn kop, Goud is hier dan
spot goedkoop. :knipoog:
Vriendelijke groeten Luc. :)

CorioCoins
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 11 sep 2018, 18:36

Hey Luc, het advies dat je hier geeft is niet ieders mening, dat je voor hetzelfde geld beter andere munten kunt kopen is toch echt een persoonlijke keuze...
De waarde van deze munt (geen penning want hij was immers gewoon uit te geven als gulden) is relatief hoog gezien het de laatst uitgegeven munt is van het gulden Koninkrijk en deze in lage oplage is geslagen. Of deze waardevast is kan men weinig zeggen maar een proof gulden 1892 is nu na 126 jaar ook nog meer dan 1000 euro waard ;-) Op korte termijn valt er geen winst te behalen behalve een mooi hiaat in een verzameling op vullen ...

Of er mooiere munten zijn? dat ligt aan de verzamelaar... Als de verzamelaar BEATRIX compleet heeft in PROOF alleen dit muntje ontbreekt lijkt me dit juist een perfect cadeau... Als iemand mij deze als verzamelaar van TOPkwaliteit in PR69 cadeau zou doen zou ik zeker GEEN nee zeggen ;-)

Nieuwe verzamelaars moeten gestimuleerd en niet ontmoedigd worden door bewoordingen als brol en dat deze niet meetellen voor een echte verzamelaar...
Ik ben dus geen echte verzamelaar, dat vind ik vervelend om te horen, ik besteed nochtans veel tijd en heb veel plezier aan mijn manier van verzamelen.

Als advies voor GROENTJE koop de munt wel van een gerenomeerde handelaar en 1500 is een prima gangbare prijs. Tevens het advies om de munt toch even te wegen de nikkelen weegt 6 gram en de zilveren 6,5 gram en een munt uit een doosje is makkelijk omgewisseld ;-)

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 11 sep 2018, 20:22

Oke Bert, mijn excuses.
Ik begrijp dat deze munt voor jullie anders is.
Ik zag het muntje hier al liggen bij onze handelaars.
Sorry voor mijn slecht en misplaats woord gebruik.
Vriendelijke groeten Luc. :)

CorioCoins
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 11 sep 2018, 21:09

Excuses naar mij zijn zeker niet nodig Luc ik lees graag uw anekdotes, maar er zijn verschillende verzamelaars en het zou jammer zijn om de nieuwe te ontmoedigen :-)

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 11 sep 2018, 21:35

Volkomen gelijk Bert.
Ik had niet goed nagedacht over deze topic en daardoor (weer) te vlug gereageerd. Als ik leden daardoor beledigd heb nogmaals sorry numis'MATEN'
Vriendelijke groeten.Luc :LoneRanger:

Terug naar “Koningin Beatrix”