Zilveren tientjes 1970-1973, met gepolijste stempels.

Koningin Juliana ☼ 1909 - † 2004
Regeerperiode: 1948 - 1980

Moderator: maarten89

kenzo
Nieuw lid
Nieuw lid

Zilveren tientjes 1970-1973, met gepolijste stempels.

Bericht door kenzo » 18 sep 2011, 12:13

Hallo,
wou graag weten of er bij de zilveren tientjes uit 1970-1973 ook munten zijn die met gepolijste stempel zijn geslagen?
en zo ja wat zijn dan de kenmerken waar je dit aan kan herkennen? en wat is de oplage?
hopende op jullie hulp.

m.v.g.
Richard (kenzo)

kenzo
Nieuw lid
Nieuw lid

Re: Vraagje

Bericht door kenzo » 18 sep 2011, 12:24

Oke,
bedankt.
ik heb van iemand een 10 gulden gekocht en die zei mij dat het er 1 was met gepolijste slag?
heb er niet meer voor betaald als een ander tientje maar ik zie er geen verschil in.
waar kan je aan zien als hij wel hiermee geslagen is?

Gr. Richard

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 18 sep 2011, 12:36

Eurocoin schreef:
is het er een van 1970 of 1973.
Dit doet er toch niet toe ??

@Richard : Proof munten zijn munten waarvan zowel de stempel waarmee geslagen wordt als het muntplaatje waarop geslagen wordt gepolijst is.
Typisch aan proofmunten is dat deze munten een zeer hoge spiegelglans vertonen in het veld, terwijl het onderwerp mat is.

mvg Kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten

leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn » 18 sep 2011, 12:51

aangezien er van de 1ne maar 40 zijn scheeld dat duizend(den) euroos. :dizzie:
collector of world coins and banknotes,philippine
see you at muntmanifestatie wave:

kenzo
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door kenzo » 18 sep 2011, 13:29

Hallo,
het is 1 van 1973.
heb toevallig 4 tientjes uit deze periode en zie wel verschil zoals kevin omschreef met het spiegelen.en in vergelijking met de andere munten is er een duidelijk verschil tussen de afbeelding van juliana, die erg mat is en de omlijsting die dus erg glanst en spiegelt.bij de andere munten die ik heb is dit bij allebei(afbeelding en omlijsting)veel meer gelijk en mat.en de randen van de munt zijn scherper.
het is trouwens geen proof munt maar 1 uit de circulatie.
mocht dit echt zo'n munt zijn heeft hij dan nog extra waarde?

Gr. Richard

kenzo
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door kenzo » 18 sep 2011, 13:45

Heb van de munt een foto gemaakt. Ze zijn allebei van hetzelfde jaartal.
De rechtermunt is de munt waar het om gaat.ik zie duidelijk verschil.
Gr. Richard
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 18 sep 2011, 13:55

kenzo schreef:Heb van de munt een foto gemaakt. Ze zijn allebei van hetzelfde jaartal.
De rechtermunt is de munt waar het om gaat.ik zie duidelijk verschil.
Gr. Richard
Afgaande op deze foto zou ik er vanuit gaan dat de rechtse munt inderdaad een PROOF munt is en de linkse van een mindere kwaliteit (ben niet op de hoogte van de zilveren tientjes)
In principe heeft deze rechtse munt dan ook een hogere waarde dan zijn broertje links.

mvg Kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 18 sep 2011, 15:20

Eurocoin schreef:mooie munt die rechtse. de waarde van een proofmunt van dat jaar is ongeveer 25 euro
Knap dat jij dat zo uit een niet al te duidelijke foto kunt opmaken!

Voor zover ik op de foto kan zien gaat het zeker niet om een gave proofmunt, en is dan ook zeker lang geen 25 euro waard....
Zelfs een gave proofmunt inclusief cassette is nog ruim onder dat bedrag verkrijgbaar.
Het zou plezierig zijn als je wat zorgvuldiger omgaat met je berichtgeving...

Luit

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 18 sep 2011, 15:31

Euromunt.

Iedereen weet dat de prijzen de in de catalogi worden vermeld richtprijzen zijn, als je voor deze prijzen aankoopt betaal je veelste veel, en net wat luit zegt deze munten zijn voldoende te koop voor lagere prijzen ( ongeveer 17,50.)
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 18 sep 2011, 15:35

Begint het alweer?
Een proofmunt voor een verzamelaar is doorgaans een munt in de orginele verpakking, in ongeopende capsule. Als je snuffelt op MP o.i.d. zie je dat de munt in die vorm vaak wordt aangeboden voor een prijs onder de 20 euro.
Niels, ik hoef jou toch niet uit te leggen wat het verschil is tussen een marktprijs en een catalogusprijs? En houd je toch eens in... Dit is geen chatbox maar een muntenforum!
O ja, tot slot, ik ben niet van plan dit verder uit te leggen, niet op het forum en ook niet per PB aan jou :twisted: .

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 18 sep 2011, 15:38

Eurocoin schreef:2 maar mijn berichtgeving klopt wel.
NEE, je berichtgeving klopt NIET!!
leer nu eindelijk eens een keer niet zo verschrikkelijk eigenwijs te zijn!! :evil: :evil:

Met de getoonde foto en een almanak is het absoluut onmogelijk een zinnig woord te zeggen over de waarde en toch doe je dat.
Als je niets nuttigs kunt zeggen, zeg dan gewoon een keer niets!! Daar doe je dan gelijk een heleboel forumleden een groot plezier mee. greeny

Luit

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 18 sep 2011, 15:38

Eurocoin schreef:
Dick schreef:Euromunt.

Iedereen weet dat de prijzen de in de catalogi worden vermeld richtprijzen zijn, als je voor deze prijzen aankoopt betaal je veelste veel, en net wat luit zegt deze munten zijn voldoende te koop voor lagere prijzen ( ongeveer 17,50.)
1 het is EUROCOIN
2 ik weet ook dat het richtprijzen zijn maar mijn berichtgeving klopt wel.
Nee, feitelijk klopt die niet. Want ik heb even lopen rond zoeken en ik kwam telkens deze munt tegen voor 17 a 19 euro. Als in de catalogus 500 euro staat hoeft niet te betekenen dat die munt dat echt waard is. Wel knap trouwens, want als de zilverprijs stijgt of daalt hoe kan een catalogus (die zichzelf niet aanpast lijkt me) de waarde bepalen van een zo'n munt. Dat is allemaal moment opname die prijzen. En ook richtprijzen zoals eerder gezegd.

Daarbij komt ook, de waarde is net wat een gek ervoor geeft. Als er veel vraag naar is en weinig aanbod gaat de prijs vanzelf stijgen want dan kunnen mensen er meer van vangen.

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 18 sep 2011, 15:38

Eurocoin schreef:
Dick schreef:Euromunt.

1 het is EUROCOIN
2 ik weet ook dat het richtprijzen zijn maar mijn berichtgeving klopt wel.
eurocoin, ik stop ermee, je zult hoe dan ook gelijk willen krijgen, een keer toegeven dat je ongelijk hebt is blijkbaar moeilijk :silent:

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 18 sep 2011, 15:49

Eurocoin schreef:in een ander topic werd nog door u beweert dat een proofmunt die beschadigt is geen proofmunt meer is.
er word vermeld dat deze munt is aangekocht in kwaliteit proof. proof=proof en in de muntalmanak2011 heeft een zilveren 10 gulden 1973 in proof een waarde van 25 euro
Beste Eurocoin, Proof is geen kwaliteit maar een manier van productie. ( staat ook in de almanak)
Een volledig onbeschadigde proof munt in fdc zou die waarde van €25 meekrijgen ( ook al zijn ze veel goedkoper te vinden)
De rechter munt op de foto van Kenzo is inderdaad een proofmunt zo te zien maar wel één die enorm beschadigd is en daardoor zelfs nog minder waard is dan een onbeschadigde UNC munt ( of te wel gewoon zilverwaarde)
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

kenzo
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door kenzo » 18 sep 2011, 15:57

Hallo,
een pittige discusie teweeg gebracht.
maar oke deze munt zat in een map van juliana waar ook 20 zilveren guldens,7 rijksdaalders en dus 2 tientjes inzaten.
dus het is echt geen fdc munt en aangezien hij toch wel beschadigd is komt hij voor mij niet eens in aanmerking voor unc.
maar ik begrijp nu ook dat hij dus niet van een gepolijste druk is?
die bestaat alleen met het jaartal 1970 en daar zijn er dus maar 40 van.(iemand in het bezit van deze zeldzame munt?)
ik heb de munt ook gekocht onder de zilverprijs maar deze meneer zei er wel bij dat hij dus van die gepolijste druk was.
jammer genoeg niet waar maar kan me er ook verder niet druk om maken.
Gr. Richard

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 18 sep 2011, 16:05

Hallo Richard,

Het gaat er inderdaad gezellig aan toe. Er liggen er hier continue een paar met elkaar overhoop...............maar soms is het toch ook wel de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet :lollig:
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 18 sep 2011, 16:15

Spaarvarken schreef:Hallo Richard,

Het gaat er inderdaad gezellig aan toe. Er liggen er hier continue een paar met elkaar overhoop...............maar soms is het toch ook wel de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet :lollig:
Een discussie ontrent een bepaald onderwerp waar meerdere leden bij betrokken zijn kan nooit geen kwaad, zolang het maar leuk en informatief blijft.

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 18 sep 2011, 17:41

kenzo schreef:maar ik begrijp nu ook dat hij dus niet van een gepolijste druk is?
die bestaat alleen met het jaartal 1970 en daar zijn er dus maar 40 van.
Beste Kenzo, de rechter munt op jouw foto is wel gepolijst ( of te wel proof) daar zijn er 105.750 van gemaakt en 4.505.000 in UNC
van 1970 zijn er 40 in Proof 20.000 in Prooflike en 5.980.000 in UNC

Omdat er van 1970 slechts 40 in proof zijn staat deze op €1500,-
Van 1973 zijn er dus 105.750 waardoor er ruim voldoende van zijn voor allle verzamelaars en dus maar een prijskaartje meekrijgt van €25,- ( mits onbeschadigd)
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

Terug naar “Koningin Juliana”