Rijksdaalder '43

Koningin Wilhelmina ☼ 1880 - † 1962
Regeerperiode: 1890 - 1948

Moderator: maarten89

Westland
Nieuw lid
Nieuw lid

Rijksdaalder '43

Bericht door Westland » 10 mei 2018, 10:57

Onlangs kocht ik een Rijksdaalder van Wilhelmina ('43) en gaf hem een baking soda bad. De munt kwam er mooi uit (bewijs dat het zilver is of reageren er nog andere metalen op baking soda?). Echter, het is een munt met een gekartelde rand, er staat dus niks op.

'God zij met ons' staat op elke rijksdaalder of is '43 de/een uitzondering? Dank!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janssenfrank
Superlid
Superlid

Re: Rijksdaalder '43

Bericht door janssenfrank » 10 mei 2018, 11:14

Naar mijn weten hoort hier inderdaad gewoon het randschrift GOD ZIJ MET ONS te staan. Een gekartelde rand heb ik nog nooit gezien bij deze rijksdaalders.

Maar de munt oogt me verder ook niet helemaal zuiver. Ik kan niet de vinger leggen op wat er nou precies mis is, afgezien van de wat vage letters in het omschrift.

Eigenlijk zou je de diameter eens moeten nameten met een schuifmaat en het gewicht kunnen bepalen op een beetje goeie weegschaal; het liefst een die op 0,01 gram kan wegen. Misschien heb je die zelf niet, maar wellicht als je eens in de stad bent, dat je eens bij een juwelier vraagt.

Verder eens even wachten op wat andere forumleden zeggen, maar persoonlijk is mijn gevoel niet goed bij deze munt.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Westland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Westland » 10 mei 2018, 11:18

Ik heb een weegschaaltje besteld maar heb het nog niet. Een schuifmaat heb ik niet, echter nu stel ik wel vast dat mijn magneet eraan plakt. De munt is dus sterk magnetisch en dat lijkt me geen goed teken want zilver is, voor zover ik weet, enkel zwak magnetisch.

Maar de munt moet minstens een laagje zilver hebben want reinigen in een bad van baking soda ging vlot, even in de veronderstelling dat baking soda enkel met zilver werkt.

Willem
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 10 mei 2018, 12:02

Deze is vals, ziet ze veel van dit jaartal op ebay.

Willem

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 10 mei 2018, 12:20

Adriaan
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Adriaan » 10 mei 2018, 20:39

Het lijkt ook wel of de parelrand aan de voorzijde langzaam overgaat in de rand. Aan de onderzijde van de munt is dit waarneembaar. Dit kan door de belichting komen maar op de achterkant van de munt is dit niet waarneembaar.

In het bescheiden album met koninkrijksmunten heb ik niet een munt die dit vertoont.

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 10 mei 2018, 21:18

Westland schreef:
10 mei 2018, 11:18
Ik heb een weegschaaltje besteld maar heb het nog niet. Een schuifmaat heb ik niet, echter nu stel ik wel vast dat mijn magneet eraan plakt. De munt is dus sterk magnetisch en dat lijkt me geen goed teken want zilver is, voor zover ik weet, enkel zwak magnetisch.

Maar de munt moet minstens een laagje zilver hebben want reinigen in een bad van baking soda ging vlot, even in de veronderstelling dat baking soda enkel met zilver werkt.
Ik weet niet hoe baking soda met andere metalen dan zilver reageert, maar het zou verzilverd kunnen zijn. Aan de andere kant: vaak zijn die Chinese munten kunstmatig gepatineerd en dat is best makkelijk weg te poetsen. Vaak zie je ook dat vervalsingen van koper zijn gemaakt en dat is weer niet magnetisch. Ik denk toch meer aan een nikkelen vervalsing.

Dit soort munten namaken vind ik echt heel zinloos. De echte munten zijn helemaal niet schaars of kostbaar.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Westland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Westland » 11 mei 2018, 17:33

Dank. Ik heb er eentje besteld in China om te kijken wat die munt zal doen in een bad met baking soda.

Westland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Westland » 12 jun 2018, 13:09

De Rijksdaalder uit China is aangekomen en totaal niet magnetisch. Wel met tekst op de rand. Hier heb je beide vervalsingen.

DSCN1237.JPG

Westland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Westland » 07 aug 2018, 15:03

Fake, fake, echt. Hoe schatten jullie de kwaliteit van de echte rijksdaalder in?

Koevoets numismatics
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 07 aug 2018, 15:30

Zeer Fraai+, gepoetst.

LeenCoins
Lid
Lid

Bericht door LeenCoins » 13 aug 2018, 14:38

Er zijn verschillende kenmerken (gewicht, magnetisme, randschrift, kleur, slijtage plekken). Als ik een foto zie dan kijk ik als eerste naar het haar van Wilhelmina. Midden in een haardos zie je een lok waarbinnen verder geen haren zijn te zien (plat vlakje). Je ziet dit bijvoorbeeld duidelijk bij de middelste rijksdaalder. Veel valse riksen zijn zo direct te herkennen, maar niet alle. Daar moet je naar eerder genoemde kenmerken kijken, maar dan moet je meestal toch de munt in handen hebben.

Terug naar “Koningin Wilhelmina”