2 1/2 cent 1884 - Proof en gouden afslag

Koning Willem III ☼ 1817 - † 1890
Regeerperiode: 1849 - 1890

Moderator: maarten89

Dennis88
Volledig lid
Volledig lid

2 1/2 cent 1884 - Proof en gouden afslag

Bericht door Dennis88 » 16 mar 2011, 07:21

Ik ben op zoek naar meer informatie over de gouden afslag(en) van de 2 1/2 cent 1884. Heb op internet erg weinig informatie kunnen vinden, enkel dat er twee bekend zijn (beide verschillende variantien?). Er is een kleine afbeelding te vinden op 1 website maar daar blijft het bij.

Weet iemand meer te vertellen over deze gouden afslagen of heeft iemand wellicht betere afbeeldingen? Met name:

-Proof of FDC?
-In prive bezit of museum?
-Veiling/verkoop historie?

Ik ben zeer geinteresseerd in de aankoop van een gouden afslag van dit jaartal (mocht er ooit 1 op de markt komen) en alle informatie is welkom.

Verder weet ik dat 19e eeuwse Proof munten van het koninkrijk slecht gedocumenteerd zijn (ik heb nog geen lijst kunnen vinden wat bekend is, al moet ik toegeven dat ik er nooit echt naar gezocht heb) vandaar de volgende vraag. Zijn er 2 1/2 centen 1884 in Proof bekend?

Alvast bedankt,

Dennis

jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: 2 1/2 cent 1884 - Proof en gouden afslag

Bericht door jeffelz » 16 mar 2011, 08:15

Hallo Dennis,

In de collectie van het geldmuseum is een 2.5 cent 1884 in goud! Dit kun je ook vinden op de website van het geldmuseum. ( www.geldmuseum.nl )
Deze zijn geslagen mijn gepolijste stempels ( proof )!
Ook bestaat er een 1/2 cent, een cent en een dubbeltje in gouden afslag, allen uit 1884!
Ook weet ik dat er een stuivertje 1879 in goud bestaat, een halve gulden 1868 in goud, een gulden 1867 in goud en een kwartje 1849 in willem 3 in goud!
Zoals ik weet had Koning Farouk ook zo'n 2,5 cent 1884 in zijn bezit.... maar zeker weten durf ik dit ook niet te zeggen!
Proof munten van het koninkrijk staan naar mijn weten niet gedocumenteerd! Overal zijn maar een x aantal van gemaakt... vooral de jaren 30 van wilhelmina zijn uitermate zeldzaam!
Ook bestaat er een 2,5 cent 1884 in gepolijste stempel ( proof )!
Of dit exemplaar ooit op de markt zal komen ga ik betwijfelen, maar mocht het er ook opkomen dan is een goed gevulde buidel zeer normaal! :knipoog:

Gr Jeffrey
Verzamelaar zeldzame en proof munten van wilhelmina en proof munten juliana!

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 16 mar 2011, 08:54

Hoi Dennis,

Allereerst van harte welkom op Hét Munten en Bankbiljetten Forum!

Op het forum heeft Maarten een mooi topic aangemaakt over de 'Gouden afslagen van Koninkrijksmunten', misschien vindt je dat wel interessant.

Ik ga er niet van uit dat dergelijke afslag van 1884, 2½ cent snel beschikbaar zal komen voor aankoop.

Ik wens je heel veel pleziert toe op én met het forum!

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 16 mar 2011, 13:24

een kind kan de was doen.... :knipoog:

http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=94 ... erd#p57770

Groet, Robin
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

Dennis88
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Dennis88 » 16 mar 2011, 18:07

Hartelijk dank voor jullie reactie. De gouden afslag in het muntmuseum is duidelijk onbereikbaar, ik zie nationaal erfgoed als dat nog niet zo snel aangeboden worden. Hopen maar dat het 2e exemplaar (als die daadwerkelijk bestaat en in prive bezit is) ooit op een veiling aangeboden wordt.

Ik had de post van Maarten89 inderdaad gezien maar behalve wat er bestaat (wat al een echte plus is) had ik graag wat meer informatie gewild. Vandaar mijn vraag.

Om even een korte introductie te geven waarom juist deze munt (mochten jullie daarin geinteresseerd zijn):

De eerste echte (verzamelwaardige) munt die ik ooit kreeg was een 2 1/2 cent 1884, van mijn oma, toen ik een jaar of zeven was (nu 15 jaar geleden). Daardoor ben ik aan het verzamelen gegaan en eigenlijk nooit gestopt.

Omdat ik hier in de V.S. veel beurzen afga en toch altijd naar de Nederlandse munten kijk die aangeboden worden (hoewel ik eigenlijk niks meer verzamel, enkel Amerikaanse munten koop en verkoop) kreeg ik het idee om, met die eerste munt in gedachten, een kleine set te verzamelen. Enkel 2 1/2 cent 1884, maar dan:

-1 volledige "rol" in zf/pr. kwaliteit (50 munten)
-1 exemplaar in FDC met originele muntkleur (MS65RD of beter)
-1 examplaar in Proof (als ik die kan vinden)
-En nu dus een gouden afslag

(eventueel een misslag als die bestaan)

Het houdt me bezig, dat is het belangrijkste. De rol schiet aardig op hoewel hier aan de westkust van Amerika ik ze al minder tegen kom. Komt waarschijnlijk omdat ik ze allemaal koop :dizzie:

Dennis

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen » 16 mar 2011, 18:35

Leuke insteek Dennis!

Echter de 2,5 cent stukken, welke destijds werden geslagen, werden niet in rollen verpakt maar in juten/linnen zakken.
Deze werden verzegeld middels een gestempeld loodje en voorzien van papieren label met inhoudsbeschrijving.

Dennis88
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Dennis88 » 16 mar 2011, 18:56

Interessant! Hoeveel munten gingen er destijds in zo'n zak?

Hier in Amerika is er regelmatig een discussie wanneer de eerste rollen gemaakt zijn. Zo worden er op ebay "originele" rollen dollars aangeboden uit de jaren 80 van de 19e eeuw. De algemene mening is dat die vals zijn en gedrukt op modern papier dat gemaakt is om oud te lijken. Originele rollen die echt zijn uit die periode schijnen te bestaan maar worden vrijwel nooit aangeboden.

Aangezien ik er van uit ga dat er een stuk meer dan 50 in een zak gaan houdt ik het nu maar even bij een zelfbedachte "rol". Is toch iets makkelijker :wink:

Dennis

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 16 mar 2011, 19:29

jeffelz schreef:Hallo Dennis,

In de collectie van het geldmuseum is een 2.5 cent 1884 in goud! Dit kun je ook vinden op de website van het geldmuseum. ( http://www.geldmuseum.nl )
Deze zijn geslagen mijn gepolijste stempels ( proof )!
Ook bestaat er een 1/2 cent, een cent en een dubbeltje in gouden afslag, allen uit 1884!
Ook weet ik dat er een stuivertje 1879 in goud bestaat, een halve gulden 1868 in goud, een gulden 1867 in goud en een kwartje 1849 in willem 3 in goud!
Zoals ik weet had Koning Farouk ook zo'n 2,5 cent 1884 in zijn bezit.... maar zeker weten durf ik dit ook niet te zeggen!
Proof munten van het koninkrijk staan naar mijn weten niet gedocumenteerd! Overal zijn maar een x aantal van gemaakt... vooral de jaren 30 van wilhelmina zijn uitermate zeldzaam!
Ook bestaat er een 2,5 cent 1884 in gepolijste stempel ( proof )!
Of dit exemplaar ooit op de markt zal komen ga ik betwijfelen, maar mocht het er ook opkomen dan is een goed gevulde buidel zeer normaal! :knipoog:

Gr Jeffrey
Dat klopt helemaal. FF de farouk catalogus nagekeken. Terug komend op de 2 1/2 cent 1884 proof, ze bestaan. Maar ze zijn echt lastig. Onbetaalbaar? Nee, max 1000 euro als die op de markt komt. Gouden afslag ken 3 van. 1 bij geldbank museum, 1 bij het munt- penningkabinet Spaar en Voorschotbank te Surhuisterveen en 1 in prive verzameling.
Voor een gouden moet je hele dikke beurs hebben.

Gr.

Maarten
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka en Zwitserland

Dennis88
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Dennis88 » 16 mar 2011, 19:44

Ik denk dat de waarde van zo'n gouden afslag moeilijk te bepalen is en echt een geval "wat de gek er voor geeft". Denk dat ik zo'n 6000 euro er voor over zou hebben, ongeacht de kwaliteit.

Proeven en afslagen zijn, naast Proof munten, 1 van mijn favoriete delen van Amerikaanse numismatiek. Het verschil is dat hier alles goed gedocumenteerd is. Door de verspreide en minieme informatie over dit soort munten in Nederland heb ik me in het laatste nooit echt verdiept.

Zag dat een 2 1/2 cent 1890 Proof (Ex: Eliasberg) voor 400 euro verkocht is in de laatste Schulman veiling. Toch de Nederlandse veilingen maar eens in de gaten houden.

Dennis

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 16 mar 2011, 20:17

Inderdaad leuk om te lezen hoe jij bezig bent met 1 en dezelfde munt. Heeft wel zijn charme om alles rondom een dergelijke munt te willen verkrijgen.

Ik zal ze in de gaten houden! Kun jij niet wat reclame maken daar in de VS voor dit prachtige forum? ;)

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 16 mar 2011, 20:38

Dennis88 schreef:Ik denk dat de waarde van zo'n gouden afslag moeilijk te bepalen is en echt een geval "wat de gek er voor geeft". Denk dat ik zo'n 6000 euro er voor over zou hebben, ongeacht de kwaliteit.

Proeven en afslagen zijn, naast Proof munten, 1 van mijn favoriete delen van Amerikaanse numismatiek. Het verschil is dat hier alles goed gedocumenteerd is. Door de verspreide en minieme informatie over dit soort munten in Nederland heb ik me in het laatste nooit echt verdiept.

Zag dat een 2 1/2 cent 1890 Proof (Ex: Eliasberg) voor 400 euro verkocht is in de laatste Schulman veiling. Toch de Nederlandse veilingen maar eens in de gaten houden.

Dennis
KLopt, maar in amerika zit ook veel nederland spul hoor! Veel top materiaal nl zit ook in amerika. Ogen dus goed open houden, je weet maar nooit he :lach:

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 03 mei 2011, 13:58

Dit is het exemplaar uit GB museum
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Koning Willem III”