Rijksdaalder 1863

Koning Willem III ☼ 1817 - † 1890
Regeerperiode: 1849 - 1890

Moderator: maarten89

HuubJG Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Rijksdaalder 1863

Bericht door HuubJG » 27 jan 2020, 23:31

Mijn grootvader had tot voor kort zo'n 120 rijksdaalders gespaard, niet omdat hij een muntenverzamelaar was maar omdat rijksdaalders uit de 'handel' werd gehaald. Helaas heeft hij deze van de hand gedaan. Toen ik klein was heb ik was ik er door gefascineerd en mocht er een meenemen. afgelopen weekend vond ik deze terug en zag ik dat het jaartal 1863 erop aangegeven is. Zoals gewoonlijk google er bij gepakt en tot de conclusie gekomen dat het deze munt relatief zeldzaam is. Met mijn kennis kan ik niet zeggen of het gaat om een echte of een replica, wat is jullie verwachting in hoeverre mogelijk met bijgaande foto's.
zou lijkt de munt redelijke slijtage te hebben en ben ik wel benieuwd welke kwaliteit/waarde aan deze munt kan worden toegekend
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Re: Rijksdaalder 1863

Bericht door Koevoets numismatics » 28 jan 2020, 08:27

100% replica.

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 04 feb 2020, 11:00

Koevoets heeft natuurlijk gelijk 100% replica

Patvk Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Patvk » 05 apr 2021, 09:38

Waarom is dit een replica? Ik zie het niet..

Peter1978 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Peter1978 » 05 apr 2021, 12:46

Vergelijk deze maar eens met een echte Willem III Rijksdaalder, maakt niet uit welk jaartal, dan zie je het gauw genoeg :knipoog:

PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 » 05 apr 2021, 13:08

Peter1978 schreef:
05 apr 2021, 12:46
Vergelijk deze maar eens met een echte Willem III Rijksdaalder, maakt niet uit welk jaartal, dan zie je het gauw genoeg :knipoog:
"Oh ja momentje ik heb er net tien hier liggen, pak ze er even bij." :wtf:

Serieus, dit is niet erg behulpzaam voor iemand die wat wil leren. :dizzie:

Patvk Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Patvk » 05 apr 2021, 13:32

Ik weet nog niet waar ik op moet letten, dus voor hetzelfde geld zit ik 2 vervalsingen met elkaar te vergelijken :oops:
Kan je een hint geven?

Ik vergelijk hem hiermee (neem aan dat die echt is :suprised: ):
https://www.ma-shops.nl/henzen/item.php?id=43855

En voor mijn ongetrainde oog zijn ze gewoon hetzelfde. Afgezien van de kwaliteit natuurlijk.

Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Alexander » 05 apr 2021, 14:07

Soms is het heel gemakkelijk om een valse van een echte te onderscheiden, de afwerking is meestal een eerste indicatie.
Daarnaast de zeldzaamheid, het jaartal is een schaars jaartal, zo niet het zeldzaamste jaartal voor dit type rijksdaalder.

We moeten het hier doen met afbeeldingen, in het 'echt' zou je de rijksdaalder kunnen wegen en zou deze 25 gram moeten zijn, als hier een afwijking in zit van meer dan een gram (hier ben ik misschien nog wat genereus) is dat al een signaal om er beter naar te kijken. Ook het randschrift (wat aan de zijkant van de munt zit) is meestal verkeerd aangebracht, de letters, als die er al staan, zullen waarschijnlijk scheef staan en de spatiering zal ook niet juist zijn.

Als ik naar de afbeeldingen kijk heb ik al een onderbuik gevoel dat me zegt dat er iets niet klopt, het muntoppervlak ziet er wat korrelig uit, kijken naar het lijf van de leeuw.
Slijtage op plaatsen waar het niet gebruikelijk is. De 'parels aan de rand die niet mooi zijn.
Maar ook de kleur van de munt staat mij niet aan, ook dit is lastig uit te leggen.

Misschien gemakkelijke om te vermelden is om te kijken naar de G van 2-1/2 G, hier zie je een slijtageplekje waar het oorspronkelijke materiaal zichtbaar is namelijk koper. Volgens mij is dit een koperen rijksdaalder waar een dun laagje witmetaal over is aangebracht. Her en der zie je meer plekjes waar het koper tevoorschijn komt.

Er zullen vast meer forumleden zijn die aanvullende punten naar voren kunnen brengen waarom dit geen echte rijksdaalder is.

Patvk Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Patvk » 05 apr 2021, 14:22

Er werd heel stellig gesteld dat dit een replica is, dus het leek me dat je dat heel makkelijk ziet van een afbeelding, zonder dat het gewicht bekend is en zonder het randschrift te zien. Of is het meer van; dat is een heel schaars jaar, dus zal wel vals zijn.

Die verkleuring, wat ook op de 2 zit, had ik ook gezien, maar dacht dat dat viezigheid was. Ik had de link nog niet gelegd met het onderliggend materiaal.
Ik waardeer iedere hulp, dus bedankt heren.

Peter1978 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Peter1978 » 05 apr 2021, 20:33

Het ligt niet zozeer aan het schaarse jaartal maar meer omdat bekend is dat er van de Willem III Rijksdaalder 1863 veel valse exemplaren in omloop zijn, net als de Rijksdaalders uit 1840 en 1898. Er wordt ook voor gewaarschuwd in de Muntalmanak. Je ziet deze vervalsingen regelmatig op marktplaats voorbij komen, vaak verkregen uit "nalatenschap" of "gevonden bij opa op zolder". Hetzelfde geldt voor de Gulden 1896 en de 3 Gulden stukken van Willem I.

Waar ik in mijn eerdere post op doelde, en dat antwoord is hierboven al gegeven door Alexander, van een echte Willem III Rijksdaalder is de afwerking vele malen mooier. Daarom schreef ik ook dat het niet zozeer uitmaakt om welk jaartal het gaat, je kan deze ook prima vergelijken met een goedkoper jaartal. Voor een paar tientjes kun je al een originele Willem III rijksdaalder kopen in een nette kwaliteit. Kijk en vergelijk, zo heb ik het ook moeten leren.

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 05 apr 2021, 21:43

Patvk schreef:
05 apr 2021, 14:22
Er werd heel stellig gesteld dat dit een replica is, dus het leek me dat je dat heel makkelijk ziet van een afbeelding, zonder dat het gewicht bekend is en zonder het randschrift te zien. Of is het meer van; dat is een heel schaars jaar, dus zal wel vals zijn.

Die verkleuring, wat ook op de 2 zit, had ik ook gezien, maar dacht dat dat viezigheid was. Ik had de link nog niet gelegd met het onderliggend materiaal.
Ik waardeer iedere hulp, dus bedankt heren.
- De korreltjes op de munt en het poreuze opervlakte zijn van het gieten deze munten werden en worden geslagen en niet gegoten. Voor een verzamelaar een duidelijk punt om op te letten.
- De "slijtage" is niet echt conform de werkelijke slijtage ik zie weinig krassen maar toch is de munt zo zwaar "afgesleten" dat er geen baard of manen van de leeuw overgebleven zijn.
- de kleur klopt ook niet en is dit dus ook geen 945/1000 zilvergehalte zoals het hoort te zijn.

Tevens zal het incorrecte randschrift ook een signaal moeten geven en zonder dat ik de rand heb gezien, kan ik met een hoge zekerheid zeggen dat GOD * ZY * MET * ONS * of ontbreekt of schots en scheef met verkeerde letters er staat, gewoon omdat dit een van de meest voorkomende type vervalsing is. Tevens zal ook het gewicht niet in de buurt van 24,8 gram liggen (oorspronkelijk 25 maar met deze slijtage zou het ca. 24,8 moeten zijn)

Dus nee, onze conclusie is niet uit de lucht gegrepen omdat het een lastig jaar is, maar omdat wij als handelaar dit soort vervalsingen maandelijks een aantal keer voorbij zien komen.

Patvk Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Patvk » 05 apr 2021, 22:25

CorioCoins schreef:
05 apr 2021, 21:43
...
Dus nee, onze conclusie is niet uit de lucht gegrepen omdat het een lastig jaar is, maar omdat wij als handelaar dit soort vervalsingen maandelijks een aantal keer voorbij zien komen.
Ik bedoelde niet dat die conclusie "uit de lucht is gegrepen", ik twijfel absoluut niet aan jullie kennis en kunde, maar je word toch wantrouwiger omdat het een schaars jaar is, lijkt me.

Ik wil mezelf graag behoeden voor vervalsingen/miskopen en dit soort uitleg, hoe en waar op te letten, werkt zeer verhelderend en dat waardeer ik zeer.

edit:
Met deze kennis krijg ik het wel een beetje warm bij m'n onlangs aangekochte dukaat.
edit2:
afbeelding werkt niet binnen de img tags
...
edit3
Bedankt Ger
dekaat.png
Laatst gewijzigd door Patvk op 06 apr 2021, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Ger1 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Ger1 » 06 apr 2021, 11:26

Je wilt iets plaatsen of reageren naar iemand.

Linksonder,
Klik op: Plaats reactie (Afbeelding 1)

Er verschijnt een leeg vak waarin je tekst kan of een afbeelding invoeren

Of in het vak waarop je wilt reageren rechtsboven,
Klik op: Reageer met citaat (Afbeelding 2)

Er verschijnt een vak met de tekst van iemand waarin je tekst en e.v.t. een afbeelding kan invoeren.

Schrijf in het vak wat je kwijt wilt, onder het vak staat Opties en Bijlagen
Klik op: Bijlagen (Afbeelding 3)

Afb 1-2-3.jpg

In het vak daaronder verschijnt Bestanden invoegen,
Klik op: Bestanden toevoegen (Afbeelding 4)

Je komt op je pc of tablet en daar zoek je naar de plaats waar de afbeelding staat,
Selecteer de afbeelding en,
Klik rechtsonder op openen, (Afbeelding 5)

Onder bestanden invoegen staat nu een vak met de naam van je afbeelding en Plaats in tekst | Verwijder bestand, (Afbeelding 6)

Afb 4-5-6.jpg

Zet eerst de cursor in het reageer vak op de plek waar je de afbeelding wilt hebben en,
Klik dan op Plaats in tekst, (Afbeelding 7)

Wil je nog even kijken hoe het eruit ziet klik dan op Voorbeeld, (Afbeelding 8)

Boven het reageer vak verschijnt een vak hoe het eruit komt te zien, (Afbeelding 9)

Wijzig indien nodig in de tekst reageer vak eronder,

En als je tevreden bent verstuur je het met Verstuur, (Afbeelding 8)

Afb 7-8-9.jpg

Mvg, :) .

P.S.
Omdat er maar 3 afbeelding per bericht verstuurt kunnen worden heb ik 3x3 afbeeldingen bij elkaar gezet.
Laatst gewijzigd door Ger1 op 07 apr 2021, 09:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Petertje Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Petertje » 06 apr 2021, 12:44

De rijksdaalder 1863 is familie van mijn munten. Gekocht op een parkeerplaats tijdens mijn vakantie in Indonesië begin jaren 90. Na wat onderhandelen voor fl. 5,- samen. Leuk souvenir, altijd bewaard.

Toen Nederland halsoverkop Indonesië verliet zijn er veel zaken achtergebleven, waaronder blijkbaar de stempels om deze munten mee te slaan.

Afbeelding

Afbeelding

Patvk Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Patvk » 06 apr 2021, 14:10

Ger1 schreef:
06 apr 2021, 11:26
...uitleg
Thanks Ger!

Terug naar “Koning Willem III”