Gouden Dukaat 1831 geslagen te Warschau

Koning Willem I ☼ 1772 - † 1843
Regeerperiode: 1813 - 1840

Moderator: maarten89

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Gouden Dukaat 1831 geslagen te Warschau

Bericht door rtholen » 08 apr 2011, 22:22

Onderstaande dukaat is al enkele jaren in mijn bezit.
Nadat ik deze week een interessant artikel hierover in handen kreeg, leek het me leuk deze munt eens te plaatsen.

Het betreft hier een gouden dukaat die gedurende de oorlog tussen Polen en Rusland in Warschau geslagen is.

De Poolse bank schrijft destijds onder andere aan den Directeur van de Munt te Warschau:

'Ik heb de eer U te verzoeken onmiddellijk aan de stempelsnijders der Munt opdracht te geven, dat zij alle andere werkzaamheden staken en voor alles beginnen met het graveeren der stempels voor de Hollandsche dukaten, waarop in plaats van het muntteeken en den Mercuriusstaf, welke voorkomen op de dukaten die in de Munt te Petersburg aanwezig zijn, een kleine adelaar moet komen.'

Deze dukaten dienden ter dekking van de schuld der Russische Regeering, tengevolge van den Poolschen Opstand, aan de bank te Warschau.
Men heeft voor de afbetaling dezer schuld Hollandsche dukaten geslagen, daar deze dukaten in den handel een gewild betalingsmiddel waren en de Poolsche Bank deze dukaten, door de handelsbetrekkingen naar de Oostzee, gemakkelijk kon verplaatsen.

In 1831 is er voor 464.619 Rubel en 6,5 Kopecke aan dukaten geslagen.
Daarnaast is er in 1832 nogmaals voor 2.452 Rubel en 35 Kopecken aangemunt.
Omgerekend is dit goed voor een slagaantal van 155.690 stuks. Deze munten zijn derhalve zeldzaam.

Bronnen;
Jacques Schulman; Handboek van de Nederlandse munten van 1795 tot 1975.
Andre Schulman; De dukaat met het jaartal 1831 te Warschau geslagen. Bijlage uit het Jaarboek Munt- en Penningkunde 1932.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

jantomat
Volledig lid
Volledig lid

Re: Gouden Dukaat 1831 geslagen te Warschau

Bericht door jantomat » 10 apr 2011, 19:52

hallo

mooi stuk en de catalogusprijs van deze?

groetjes
jan tomat
ik verzamel alles van belgie munten en biljetten munten van nederland en portugal e,n ook een beetje de euromuntjes

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen » 10 apr 2011, 20:00

Het laatst stuk wat op de markt kwam, ging weg voor een prijs van 1200 euro. Deze dukaat is door zijn internationale karakter zeer gezocht.

jantomat
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door jantomat » 10 apr 2011, 20:49

en hebben ze eigenlijk in omloop geweest of zijn deze munten algemeen zeer mooi en geen sleet op te zien?

groetjes
jan
ik verzamel alles van belgie munten en biljetten munten van nederland en portugal e,n ook een beetje de euromuntjes

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen » 10 apr 2011, 20:52

Ze hebben normaal gesproken veelvuldig gecirculeerd, deze zijn vooral gebruikt door de handel in het oosten. De dukaat was indertijd een zeer populaire en betrouwbare handelsmunt.

Terug naar “Koning Willem I”