Hoge kwaliteit vervalsingen

Koning Willem I ☼ 1772 - † 1843
Regeerperiode: 1813 - 1840

Moderator: maarten89

Zilververzamelaar
Nieuw lid
Nieuw lid

Hoge kwaliteit vervalsingen

Bericht door Zilververzamelaar » 16 jul 2016, 23:56

hallo,

Ik ben begonnen met het verzamelen van van willem 1 2 en 3. Nu ben ik me wat aan het verdiepen in de vervalsingen, nadat ik per ongeluk wat vervalsingen had geruild.
Nu heb ik een weegschaal op 0.01 gram en een schuifmaat, en merk dat ik daar in principe tot nu toe alle vervalsingen mee kan elimineren. Daarnaast zijn ze slordig
en zitten er puntjes op van het gieten. Soms mist het randschrift of zijn ze te dik.

Maar ik vraag me af of er ook hoge kwaliteit vervalsingen bestaan, die zullen dan zeker ook van zilver moeten zijn. Anders klopt het gewicht en de afmeting niet.

Zijn er mensen met voorbeelden van bijv een 3 gulden munt in zilver, of een willem rijksdaalder met exact het juiste gewicht en de juiste maat,
die dan toch vals zou zijn. En als die er zijn, heeft iemand hier dan een foto van.

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Lotus07
Superlid
Superlid

Re: Hoge kwaliteit vervalsingen

Bericht door Lotus07 » 17 jul 2016, 10:27

Dan wordt het al een stuk moeilijker om zilveren vervalsingen van de echte te onderscheiden. Als ik een vervalser was, dan zou ik niet snel zilver gebruiken omdat je dan veel minder geld kunt verdienen op je 'vervalsing'. Wanneer zilver gebruikt wordt zou ik dat dan eerder aanduiden als replica, omdat vervalsingen vrijwel altijd uit minderwaardige legeringen worden geslagen.
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

Zilververzamelaar
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Zilververzamelaar » 17 jul 2016, 21:51

Hopen maar dat vervalsers inderdaad zo lui en zuinig zijn, maar zo'n munt van een paar duizend euro, kan toch wel voor een tientje zilver aan besteed worden, om iemand voor de gek te houden.
Ik bedoel dan inderdaad ook niet alleen oude vervalsingen, maar net zo goed moderne replica's.
Toch lijken er geen echt goede replica's of vervalsingen op de markt. Tenminste ik ken ze nog niet.

Maar misschien heeft een van jullie er wel gezien.

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 18 jul 2016, 10:32

Ik snap wat je bedoelt. Van hoogwaardige moderne replica's zijn er een hoop op de markt. Ik geloof dat mijn familie uit de erfenis van mijn grootvader een zilveren 3 gulden en gouden tientje van Willem I heeft ge-erfd. Dit zijn alleen wel replica's, staat er ook met een teken op aangegeven. Desondanks wel hele mooie stukken, ze zijn in proof kwaliteit geslagen en bevatten ook wel zilver en goud heb ik het idee. Of ze van puur zilver/goud zijn betwijfel ik eerlijk gezegd. Ik kan je wel een PB met foto's sturen als je daar behoefte aan hebt.
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

Zilververzamelaar
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Zilververzamelaar » 20 jul 2016, 11:55

Gemerkte replica's vormen geen vergissingsgevaar. Ik heb nog niemand gehoord met vervalsingen met een goed gewicht.
Als munten duizenden waard zijn zou je verwachten dat er ook professionelere vervalsingen op de markt komen.
Die dus het goede gewicht hebben en van zilver zijn. Alle die ik heb gekocht als oefenmateriaal zijn echt lichter.
Bijv. een halve gulden is dan 10 procent te licht.

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 20 jul 2016, 13:49

Zilververzamelaar schreef:Gemerkte replica's vormen geen vergissingsgevaar. Ik heb nog niemand gehoord met vervalsingen met een goed gewicht.
Als munten duizenden waard zijn zou je verwachten dat er ook professionelere vervalsingen op de markt komen.
Die dus het goede gewicht hebben en van zilver zijn. Alle die ik heb gekocht als oefenmateriaal zijn echt lichter.
Bijv. een halve gulden is dan 10 procent te licht.
Meestal zijn vervalsingen inderdaad te licht. Zilver en goud zijn vrij zware metalen. Alle gangbare metalen die ook voor munten gebruikt (kunnen) worden, zijn allemaal lichter. Wil je een goed gewicht, dan zou je de munt al dikker moeten maken.

Toevallig hadden we laatst een "gouden vijfje" met een goed gewicht, maar dat bleek toch geen garantie te zijn dat de munt ook echt is. zie topic
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 21 jul 2016, 09:59

Zilververzamelaar schreef:Hopen maar dat vervalsers inderdaad zo lui en zuinig zijn, maar zo'n munt van een paar duizend euro, kan toch wel voor een tientje zilver aan besteed worden, om iemand voor de gek te houden.
Ik bedoel dan inderdaad ook niet alleen oude vervalsingen, maar net zo goed moderne replica's.
Toch lijken er geen echt goede replica's of vervalsingen op de markt. Tenminste ik ken ze nog niet.

Maar misschien heeft een van jullie er wel gezien.
Er zijn niet zoveel echt dure koninkrijksmunten, maar van de dure munten zijn er wel degelijk goede vervalsingen bekend. Het kan dan gaan om een door een vervalser geslagen munt, maar ook om echte munten waar kleine veranderingen aan zijn gebracht om hem in een duurdere variant om te toveren. Denk bijvoorbeeld aan het veranderen van jaartal of muntteken. Er zijn allerlei manieren om dat te doen, welke niet allemaal even makkelijk te detecteren zijn. Het is niet voor niets dat er regelmatig stukken op het laatste moment worden teruggetrokken bij veilinghuizen.
Als je dus dure stukken koopt dan is het aan te raden om dat te doen bij partijen waarbij je terug kunt komen als de munt toch vals blijkt, en niet onbelangrijk, dat je weet wat je doet. Als je de benodigde kennis in zijn geheel niet hebt, dan is het raadzaam om je er eerst iets meer in te verdiepen. Alleen al het bestuderen van minder zeldzame (en dus goedkopere) stukken kan je een hoop leren. En bezoek bijvoorbeeld kijkdagen bij veilingen, waar je alle munten (dus ook de dure en zeldzame stukken) uitgebreid kunt bestuderen.
Als laatste tip: investeer in literatuur. Als je van plan bent om serieus geld in je hobby te stoppen dat verdien je dat ongetwijfeld terug.

Terug naar “Koning Willem I”