3 Gulden munt Willem I 1823U

Koning Willem I ☼ 1772 - † 1843
Regeerperiode: 1813 - 1840

Moderator: maarten89

Frank
Aankomend lid
Aankomend lid

3 Gulden munt Willem I 1823U

Bericht door Frank » 05 aug 2017, 17:33

Beste forumleden,

Onze opa had een muntenverzameling waaronder deze 3 gulden munt met Willem I met 1923.

Uit mijn eigen research tot nu toe begrijp ik dat deze geslagen is in Utrecht. Echter zijn er ook vele vervalsingen in de omloop en vraag ik me af of onze munt wel echt is. Ik heb verschillende foto's van echte munten vergeleken, maar kon zelf geen verschil vinden.

Als onze munt echt is, wat zou de waarde ervan ongeveer zijn? Ik lees op het internet namelijk verschillende verhalen over.

Hopelijk kunnen de kenners hier ook hun meningen delen, alvast bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

sgtravel
Donateur
Donateur

Re: 3 Gulden munt Willem I 1823U

Bericht door sgtravel » 05 aug 2017, 17:45

Ik zet gelijk een paar vraagtekens bij de slijtage van het jaartal met name "23", deze vertoond veel meer slijtage als de rest van de munt. Wellicht kun je hem even wegen, om te kijken of het gewicht klopt!
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

CorioCoins
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 05 aug 2017, 18:06

Ik vermoed dat deze wel echt is jaartalzwakte komt vaker maar dat is niet postief voor waarde (ergens tussen 540 en 720 euro particuliere verkoop)

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 06 aug 2017, 20:27

Laatst hadden we een soortgelijke munt, maar die was op het eerste gezicht al vals. Bij deze denk ik dat hij wel eens echt zou kunnen zijn. Het gewicht en de diameter zijn heel belangrijke gegevens bij deze munten, dus dat zouden we graag nog weten.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Frank
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Frank » 13 aug 2017, 14:02

Excuses voor de late reply. Ik heb zelf geen goede keukenweegschaal en ben afgelopen week naar een mobiele busje van het Goudwisselkantoor (de Ruiter BV) bij mij in de buurt geweest. Ik had via hun website verzamelaarsmarkt.nl gelezen dat zij vrijblijvend o.a. muntenverzameling konden taxeren/nakijken. Ik was dan ook erg benieuwd wat zij van de munten collectie van mijn opa vonden. Onze munt heeft de volgende specificaties:

Diameter 40 mm / 4 cm
Gewicht 32,2 Gram
Niet magnetisch

Bovenstaande gegevens zijn getest bij de mobiele Goudwisselkantoor. Volgens de medewerker zou de munt echt zijn, maar om er 100% zeker van te zijn moest ik naar het hoofdkantoor in Klaaswaal. Behalve voor deze drie gegevens had ik verder echt heel weinig aan deze medewerker. Ik deed alsof ik echt nog helemaal niets wist of research had gedaan en dus totaal geen verwachtingen had. Ik kreeg het gevoel dat men voornamelijk alleen geinteresseerd is in het omwissellen van sieraden van goud of zilver. Hier ging hun verhaal alleen maar om, hoewel ik daar dus voor iets anders zat, maar goed dat terzijde.

Iemand tips waar ik een goede taxatie kan krijgen van onze munten collectie?

Koevoets numismatics
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 13 aug 2017, 15:04

Afhankelijk van waar je vandaan komt kan dat bij verschillende handelaren hier op het forum. Ikzelf werk vanuit Eindhoven, CorioCoins vanuit Heerlen, Mooie Muntjes vanuit Ursem, Hansafloep vanuit Tilburg. Ongetwijfeld vergeet ik nog handelaren die ook hier actief zijn.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 13 aug 2017, 20:38

Bij de MPO kun je ook langsgaan in IJsselstein
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 13 aug 2017, 21:38

Frank schreef: Diameter 40 mm / 4 cm
Gewicht 32,2 Gram
Niet magnetisch
Volgens het boekje zou de diameter 40 mm zijn en ht gewicht 32,298 gram. Dit geeft al een goede indicatie dat de munt echt is (het laatste decimaal van ht gewicht moet je een een beetje met een korreltje zout nemen). Het is behoorlijk lastig een vervalsing te maken die én de goede afmeting én het goede gewicht heeft. Ik zie ook niks vreemds aan het uiterlijk. Ik denk dat hij echt is.

De munt ziet er ook heel netjes uit qua kwaliteit. Ik denk Zeer Fraai tot Prachtig. Dan zit je qua waarde volgens muntalmanak op € 1100-1750. Nou moet je die cataloguswaarde ook met een korreltje (nou ja: kilootje) zout nemen, omdat die catalogus eerder de prijslijst van de verkopende handelaar is. Maar een eurootje of 1000 zou hij makkelijk waard kunnen zijn.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Mooie Muntjes
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Mooie Muntjes » 13 aug 2017, 21:56

€ 1000 is teveel voor deze 3 gulden munt. De kwaliteit is in orde maar niet top. De munt heeft toch de nodige slijtage en erg belangrijk bij 3 gulden stukken is een gave rand. Bij deze munt zijn toch wat wat lichte deukjes in de rand te zien. Een taxatie van € 700 - € 850 is ons inziens reëler.

Teun & René

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 14 aug 2017, 02:05

Mooie Muntjes schreef:De kwaliteit is in orde maar niet top. De munt heeft toch de nodige slijtage en erg belangrijk bij 3 gulden stukken is een gave rand. Bij deze munt zijn toch wat wat lichte deukjes in de rand te zien. Een taxatie van € 700 - € 850 is ons inziens reëler.
CorioCoins schreef:Ik vermoed dat deze wel echt is jaartalzwakte komt vaker maar dat is niet postief voor waarde (ergens tussen 540 en 720 euro particuliere verkoop)
Ik denk dat deze waarde bepaling realistisch is zoals Bert en Mooie Muntjes aangeeft.
In Dendermonde word deze munt zelfs met betere kwaliteit aangeboden minimum prijs is 500 Euro - Maximum prijs (kwaliteit zeer fraai) dan 700 a 800 Euro.
Hoger blijft hij netjes liggen.
En eerlijk gezegd denk ik zoals Bert aangeeft gaat een particulier er wel 500 Euro voor willen betalen maar voor een handelaar is dit geen goede deal.
Dus naar mijn bescheiden mening als je voor deze kwaliteit 500 a 550 Euro krijgt heb je een goede zaak gedaan.
Groeten Luc. :)

Frank
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Frank » 09 jul 2018, 18:17

Beste allen,

Mijn excuses om nu pas een reply te geven, maar ivm drukte lagen mijn prio's ergens anders. In ieder geval allen hartelijk dank voor uw antwoorden.

Nu wil ik graag naast deze munt ook de rest van de muntencollectie van mijn opa na laten kijken/taxeren. Hebben jullie ook een goed en betrouwbare adres in Zuid-Holland? Ik ben zelf woonzaam in Rotterdam namelijk, alvast bedankt!

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 09 jul 2018, 18:24

Je woont niet zo ver van IJsselstein af dus ik zou naar de MPO Heritage gaan, hebben veel kennis van zaken.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Frank
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Frank » 10 jul 2018, 17:22

Hartelijk dank, ik ga hun website bekijken voor meer info

Terug naar “Koning Willem I”