Halve cent 1819

Koning Willem I ☼ 1772 - † 1843
Regeerperiode: 1813 - 1840

Moderator: maarten89

Volgers: Melcoins, spatbord

Halve cent 1819

Berichtdoor spatbord » 27 Sep 2017, 09:03

Ik heb hier een halve cent uit 1819 liggen, in erbarmelijke kwaliteit (maar het jaartal is nog zichtbaar). Omdat dit buiten mijn verzamelgebied valt, wil ik hem op marktplaats zetten. Maar wat is een realistische prijs voor zoiets? Bij Schulman zat laatst een (niet veel beter) exemplaar in de veiling welke voor 130 is afgeslagen, bij NMV hadden ze er een paar jaar terug een in een iets betere kwaliteit (maar nog steeds flink gecorrodeerd) die op 260 werd afgeslagen. De mijne zal allicht minder opbrengen dan wat die andere twee opbrachten. Maar is 50 euro een redelijke vraagprijs? Te optimistisch, gezien de kwaliteit? Kan ik er meer voor krijgen? Inzicht is welkom!

Hieronder staan eerst de foto's van mijn exemplaar, daaronder het exemplaar van NMV (zij hebben de foto niet meer op hun website staan).

DSC_2617.JPG

DSC_2618.JPG

M140290.jpg
spatbord
Donateur
Donateur

eBay: http://

Re: Halve cent 1819

Berichtdoor CorioCoins » 27 Sep 2017, 11:23

hey michiel,

ik zou persoonlijk wel de 50 euro betalen, maar om eerlijk te zijn denk ik dat de retailwaarde toch 100% hoger ligt voor een juiste koper...

mocht je hem voor 50 van de hand willen doen dan voel ik me zeer aanbevolen.

mvg

Bert
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor spatbord » 27 Sep 2017, 12:28

Dank je voor dat antwoord, Bert. Ik zal hem eerst eens voor 100 op Marktplaats zetten, en kijken of er enige reactie volgt. Mocht er weinig uit komen dan zal ik jouw aanbod in mijn achterhoofd houden.
spatbord
Donateur
Donateur

Berichtdoor Melcoins » 27 Sep 2017, 12:43

Ha Spatbord,

Mijn Krause 2013 geeft voor F: 400 USD. Zou de 40% regel gehanteerd mogen worden dan is VG: 160 en G: 64 en AG: 25,6 USD.

En het exemplaar van Schulman wordt beoordeeld als GOED: start: 64 ex, estimate: 80 ex, resultaat: 130 ex EUR.

Opmerkelijk is de getalsgelijkheid van Krause met de startprijs van het exemplaar van Schulman. Men moet dan wel vergeten dat Krause USD en Schulman EUR is.
De getalsgelijkheid zou immers ook verklaard kunnen worden doordat de startprijs 80% van estimate is -of- doordat het 50 EUR plus commissie en BTW daarover is. Toeval? De inbrenger/verkoper mocht (aangenomen dat commissie verkoper is gelijk koper) tenminste netto 50 EUR verwachten.

Die 50 is weer gelijk aan de 50 die jij als startprijs noemt. De startprijs is dus redelijk, verstandelijk begrijpbaar. Alleen gaan er mogelijk nog kosten voor jou af.
Bij Schulman moest de koper er zonder verzendkosten er tenminste 80 EUR voor over hebben. Dat verschil tussen 80 en 50 zou een verkoop moeten bespoedigen.
Dus voor een snelle verkoop is 50 echt minimum.

Met wat meer geduld voor een veiling is mogelijk meer te verwachten. Schulmans resultaat 130 is ongeveer 100 voor verkoper en 165 koper. NMV resultaat 230 is ongeveer 200 voor verkoper en 290 voor koper.

Uitgangspunt was de 40% regel. Mag men hiervan uitgaan bij deze lage(re) kwaliteitswaardering(en)? Is het niet meer een impulsaankoop?? In dat perspectief zou het raadzaam zijn om de prijs door een veiling te laten bepalen.

Aan te dragen vergelijkingsmateriaal is bij een private verkoop altijd goed om tot een voor beide partijen faire prijs en goede koop te komen. De door jou aangedragen resultaten van Schulman en NMV geven aan dat 50 EUR voor de koper een risicoloze en potentieel profijtelijke aankoop zal kunnen zijn.

Ander vergelijkingsmateriaal versterkt dat beeld. De Ruiter heeft op MASHOPS 4 aanbiedingen van F- t/m PR: 650 - 6500 EUR. MASHOPS heeft de naam dat de prijzen zo hoog zijn dat zij als uitgangspunt moeten worden genomen om in onderhandeling te treden.

Heeft een ander forumlid mogelijk een recentere catalogus??

Mvgr, Mel
Melcoins
Donateur
Donateur

Berichtdoor Melcoins » 27 Sep 2017, 12:49

spatbord schreef:Dank je voor dat antwoord, Bert. Ik zal hem eerst eens voor 100 op Marktplaats zetten, en kijken of er enige reactie volgt. Mocht er weinig uit komen dan zal ik jouw aanbod in mijn achterhoofd houden.

Je 100 EUR startprijs vergeleken met Schulman en NMV resultaten betekent voor de koper: geld terug of verdubbeling ! Mvgr, Mel
Melcoins
Donateur
Donateur

Berichtdoor spatbord » 27 Sep 2017, 12:54

Ik heb zelf een NVMH catalogus uit 2013, daarin heeft deze in F een waarde van 750 euro. Met de door jou genoemde 40% regel kom je dan op 300 voor ZG en 120 voor G.
Maar aangezien ik nooit naar munten in dit soort kwaliteiten heb gekeken heb ik geen flauw idee wat een beetje gangbaar is. Ik zou zeggen dat munten in deze kwaliteiten dermate weinig verhandeld worden dat het altijd een beetje 'wat de gek er voor geeft' is. Het zijn tenslotte alleen de zeldzaamste munten die in deze kwaliteit nog verzamelwaarde hebben.

Ik had nog niet op MAshops gekeken. Toch wel weer opvallend dat de Ruiter er hiervan 4 heeft staan, het is toch een behoorlijk zeldzame munt...

Ik denk overigens dat mijn munt wel nog iets minder van kwaliteit is dan NMV/Schulman (jaartal wat slechter leesbaar), dus ik denk dat een lagere prijs dan hun veilingopbrengsten gerechtvaardigd is. Anyway, ik heb hem nog niet op Marktplaats staan, en zal bij deze alle forumbezoekers een eerste kans geven. Heb je interesse? Dan mag je hem voor 100 euro overnemen. Volgens Mel is dat een no-brainer. :knipoog:
spatbord
Donateur
Donateur

Berichtdoor Melcoins » 27 Sep 2017, 13:16

spatbord schreef: Volgens Mel is dat een no-brainer. :knipoog:

:hahaha: Altijd fijn wanneer men wordt begrepen! Ik probeerde dat Engelse woord "NB" niet te gebruiken. Op de grond van de gegevens is het juist. Mel
Melcoins
Donateur
Donateur

Terug naar Koning Willem I