Collectie Teylers online

Links naar interessante websites.
Robin
Moderator
Moderator

Collectie Teylers online

Bericht door Robin » 26 sep 2011, 12:05

Ik was ineens de collectie van het Teylers kwijt.. dus heb ze maar even gemaild..

De reactie van Jan Pelsdonk..

Geachte heer Veldema,

De informatie staat nog op het internet, alleen is de toegankelijk nog niet optimaal. Wij gaan binnen afzienbare tijd verbeteringen aanbrengen. Ondertussen is de onderstaande methode de weg naar het collectiebestand:

1) ga naar onze website www.teylersmuseum.eu
2) scroll naar beneden totdat links onderin een rode knop ‘Verken de Ovale Zaal!’ zichtbaar wordt, klik daarop
3) klik op ‘ga naar Teylers Universum’
4) klik op ‘zoeken’ ongeveer in het midden van uw venster aan de linkerzijde
5) maak eventueel een selectie van de deelcollecties, typ uw zoekterm in en klik op ‘zoek’
6) mocht u een uitgebreide zoekopdracht willen maken, kunt u deze optie alleen bereiken nadat u bij stap 5 op ‘zoek’ hebt geklikt. Uitgebreid zoeken vindt u dan in het midden van de rode bovenbalk van de webpagina.

Dank voor uw lovende woorden. Naast webbezoek wil ik u van harte aanbevelen ook af en toe eens bij het museum langs te gaan: via tentoonstellingen laat Teylers Museum stukje bij beetje haar hele numismatische collectie zien.

Met vriendelijke groet,

Drs J.E.L. (Jan) Pelsdonk
Conservator Numismatisch Kabinet
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

Robin
Moderator
Moderator

Re: Collectie Teylers online

Bericht door Robin » 26 sep 2011, 12:08

Het ging nog even verder..

Geachte meneer Pelsdonk,

Dank u voor uw snelle reactie.
Heel fijn te weten dat de muntenverzameling nog virtueel te bezichtigen is.
Vindt u het goed dat ik uw reactie op het munten en bankbiljettenforum plaats?
Zo kunnen een groot aantal mede-liefhebbers genieten van het moois dat het Teylers te bieden heeft.

U voelt mijn volgende vraag waarschijnlijk al aankomen...
Wordt dit prachtige initiatief gevolgd door het muntmuseum in Utrecht?

Ik heb het museum bezocht, maar was eigenlijk wat teleurgesteld door de beperkte hoeveelheid tentoongestelde munten.
Online is eigenlijk alleen de collectie koninkrijk te bezichtigen.
Er moeten zich daar zoveel unieke stukken uit onze numismatische historie bevinden die nu onbereikbaar zijn voor de vele liefhebbers.

Ik heb nog wel het boekje '50 topstukken' gekocht, maar helaas waren ook daarin heel weinig munten te vinden.

Ik hoop dat u mijn vragen niet vervelend vindt..

Met vriendelijke groet,
R. Veldema

de reactie..

Geachte heer Veldema,

Dat is uiteraard prima. In het Geldmuseum wordt ondertussen hard gewerkt aan de ontsluiting van de collectie. Ook die collectie zal op het internet getoond gaan worden: een gigantisch karwei dat waarschijnlijk in delen komt.
De collectiedatabase van het Geldmuseum is in de tussentijd ook te raadplegen in de publiekscomputer in de bibliotheek van het Geldmuseum: dat is al een hele verbetering met het recente verleden, toen de hele collectie inderdaad verborgen was voor het publiek.

Met vriendelijke groet,

Drs J.E.L. (Jan) Pelsdonk
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi » 26 sep 2011, 12:39

Mooi link!!

Heb er een paar nog voor mij onbekende penningen gevonden van Philips de Montmorency :klap:

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 26 sep 2011, 13:04

@Ludo,

Ik zie nog wel eens muntjes uit Weert langskomen in de lijsten van Gijs Henzen.. maar wat een prijzen!!! :dizzie:

Ben echt heel benieuwd wat er allemaal uit de krochten van het geldmuseum wordt opgedolven.
Ik verheug me erg op de 'provinciale'gulden 1815 Java.. een unicum!

Groet, Robin

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 08 jun 2012, 19:12

Vandaag voor de eerste keer geweest.
Imposant museum, het oude gedeelte onveranderd sinds de 18de eeuw .
Prachtige muntcollectie..
Aanrader!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groet, Robin

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 08 jun 2012, 20:05

Alleen al het gebouw en het meubilair zijn al een bezoek waard, schitterend. En dan nog de munten aanschouwen.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 08 jun 2012, 20:31

Ilosab schreef:Alleen al het gebouw en het meubilair zijn al een bezoek waard, schitterend. En dan nog de munten aanschouwen.

Gr. Alfred

Ma heeft een uur in de museumtuin gezeten, terwijl ik boven (en over) de muntvitrines aan het kwijlen was..

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Groet, Robin

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 09 jun 2012, 12:58

Robin schreef:
Ilosab schreef:Alleen al het gebouw en het meubilair zijn al een bezoek waard, schitterend. En dan nog de munten aanschouwen.

Gr. Alfred

Ma heeft een uur in de museumtuin gezeten, terwijl ik boven (en over) de muntvitrines aan het kwijlen was..

Groet, Robin
Robin,

hadden ze nog iets planta-achtigs? Digitaal kan ik niets vinden...
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 09 jun 2012, 13:15

koenmunten schreef:
Robin schreef:

Gr. Alfred

Groet, Robin
Robin,

hadden ze nog iets planta-achtigs? Digitaal kan ik niets vinden...
Heb niets gezien.. Veel penningen, noodmunten, provinciaal (met als speerpunten West-Friesland en Gelderland), hagemunten en koninkrijk van hoogste kwaliteit.
Het Koen's plantagemuntenmuseum wordt binnen niet al te lang tijd geopend in NIeuwegein, heb ik gehoord.. :knipoog:

Groet, Robin

marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch » 12 mar 2015, 16:49

Hoi,

Volgens mij is dit een goede gelegenheid om dit oude draadje nieuw leven in de blazen. In het Teylersmuseum is nueen expositie te zien met de verzameling van Marco Woestenburg. Tezamen met de collectie die het Teylers al had, moet dat een interessante tentoonstelling zijn. Daar wil ik dit jaar wel eens een kijkje gaan nemen.

Vriendelijke groet,

Mark

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen » 12 mar 2015, 18:06

Absoluut een aanrader om dit schitterende museum te bezoeken!
Een van de weinige musea die zoveel mogelijk intact zijn gelaten qua in- en exterieur, en niet voortdurend de boel hebben gemoderniseerd.

C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 01 jun 2015, 22:02

Ik denk dat ik binnenkort dit museum maar weer eens ga bezoeken.
Het Teylersmuseum is voor de numismatische verzamelaar één van de mooiste musea waar in ieder geval een permanente tentoonstelling v.w.b. de numismatiek te zien is.
Dat ze deze collectie onlangs verworven hebben is natuurlijk een mooie aanvulling op de al bestaande collectie.
Echter zijn er in Nederland nog tal van musea welke beschikken over een grote en mooie collectie numismatische voorwerpen.
Het probleem is echter dat die vaak diep opgeslagen liggen ergens in een depot en dat de enige die deze stukken hoog uit eens onder ogen krijgt is waarschijnlijk de conservator zelf.
Ik vind dat jammer, veel musea beschikken over een enorme collectie maar hebben gewoon weg niet de ruimte om ook alles tentoon te stellen.
Het kan dan ook nooit de bedoeling zijn geweest van de schenker of diegene waarvan ze de collectie ooit eens hebben verworven, dat deze niet of bijna nooit gezien wordt door het soort mensen wat hier brede interesse voor heeft.
Veelal duurt het jaren of zelfs decenia's lang voordat ook maar iets hiervan tentoon gesteld wordt, als je geluk hebt, maar in vele gevallen zul je ze in een mensen leven niet te zien krijgen.
Persoonlijk zie ik dan ook veel liever dat musea's dergelijke collecties ( die toch maar liggen te verstoffen ergens diep in een depot ) afstoten en ter veiling brengen zodat de ware liefhebbers voor de numismatiek ( zoals wij met ons allen DE VERZAMELAARS ) hier nog een leven van kunnen genieten en vervolgens ook de verzamelgeneratie weer na ons.

Groeten, Cor.

Terug naar “Websites”