Op mijn nieuwe site heb ik een aantal onderwerpen staat onder Muntenkennis. Een onderwerp is de zeldzaamheid/ verkrijgbaarheid van munten in een bepaalde kwaliteit. Hierop moet ik wel aanmerken dat de omschrijving fdc ook daadwerkelijk fdc is en niet Unc, wat door velen al gezien wordt als fdc.
Kijk dus vrijblijvend is op mijn website www.muntenkopen.nl op het stukje Muntenkennis.
Vriendelijke groet,
Danny Neuzerling
www.muntenkopen.nl
Zeldzaamheid Wilhelmina munten in pr, fdc en proof
-
- Lid
Re: Zeldzaamheid Wilhelmina munten in pr, fdc en proof
Hi Danny,
Ik heb even op je site gekeken, de munten die je aanbiedt behoren niet tot mijn interesse, dus was ik snel uitgekeken. Ik heb nog wel een blik geworpen op het hoofdstukje “Zeldzaamheid” en zag ik dit staan:
Ik heb even op je site gekeken, de munten die je aanbiedt behoren niet tot mijn interesse, dus was ik snel uitgekeken. Ik heb nog wel een blik geworpen op het hoofdstukje “Zeldzaamheid” en zag ik dit staan:
Dat klopt niet, want de betekenis van unicum is: uni - cum («Latijn) het -woord unica, unicums iets enigs in zijn soort; iets waarvan slechts één exemplaar bestaat. Dus 1 - 12 exemplaren is onzin.R4: UNICUM. munt is van de grootste zeldzaamheid. 1-12
-
- Lid
Beste Londoh,
Ik moet je gelijk geven in de definitie van Unicum, ik heb deze dan ook aangepast op de website in "Van de hoogste zeldzaamheid, slechts enkele stuks bekend". Het betreft hierbij een overname van een definitie zonder zelf kritisch er over nagedacht te hebben. Bedankt voor je input.
vriendelijke groet,
Danny
Ik moet je gelijk geven in de definitie van Unicum, ik heb deze dan ook aangepast op de website in "Van de hoogste zeldzaamheid, slechts enkele stuks bekend". Het betreft hierbij een overname van een definitie zonder zelf kritisch er over nagedacht te hebben. Bedankt voor je input.
vriendelijke groet,
Danny
Hi Danny,
Overigens wordt "Unicum" wel degelijk in de numismatiek gebruikt. Je zou dit boven R4 moeten plaatsen, R4 wordt dan, in jouw geval, 2 - 12 exemplaren.
Groetjes
Londoh
Overigens wordt "Unicum" wel degelijk in de numismatiek gebruikt. Je zou dit boven R4 moeten plaatsen, R4 wordt dan, in jouw geval, 2 - 12 exemplaren.
Groetjes
Londoh
-
- Lid
Het is inderdaad een optie om Unicum boven R4 te plaatsen, maar R4 "Van de hoogste zeldzaamheid" is voor de Koningrijksmunten redelijk alles omvattend. Tevens is de omschrijving dan redelijk conform de algemene omschrijving voor de zeldzaamheid die ook in de almanak wordt gehanteerd. En van de Koningrijksmunten zijn ook slechts enkele munten die als unicum kunnen worden beschreven, zijnde 1 stuk van geslagen of als enige overgebleven.londoh schreef:Hi Danny,
Groetjes
Londoh
Een munt in de kwaliteit fdc die als Unicum omschreven staat, heeft dan ook de definitie "geen enkel krasje, pitje, volledige slag, originele muntkleur/ of volledig gezwart muntplaatje.
groet Danny
Hi Danny,
Zoals ik reeds meldde ben ik nauwelijks op de hoogte van het gebied waarop jij je beweegt. Ik heb veel onderzoek gedaan naar de munten van Nederlands Indië en heb meerdere munten gevonden die te boek stonden als “Unicum”. Ook heb ik heel veel munten gevonden die nergens omschreven staan. Hierdoor ben ik nogal wantrouwend geworden tegenover veel wat er geschreven staat. Ook zijn in mijn ervaring vaak munten zeldzamer of juist niet dan er in de catalogi staat omschreven. Ik ben er bijna zeker van dat dit ook het geval moet zijn in jouw gebied. Mijn ervaring is dat veel numismaten elkaar na-papagaaien zonder de materie echt zelf te onderzoeken.
Groetjes
Londoh
Zoals ik reeds meldde ben ik nauwelijks op de hoogte van het gebied waarop jij je beweegt. Ik heb veel onderzoek gedaan naar de munten van Nederlands Indië en heb meerdere munten gevonden die te boek stonden als “Unicum”. Ook heb ik heel veel munten gevonden die nergens omschreven staan. Hierdoor ben ik nogal wantrouwend geworden tegenover veel wat er geschreven staat. Ook zijn in mijn ervaring vaak munten zeldzamer of juist niet dan er in de catalogi staat omschreven. Ik ben er bijna zeker van dat dit ook het geval moet zijn in jouw gebied. Mijn ervaring is dat veel numismaten elkaar na-papagaaien zonder de materie echt zelf te onderzoeken.
Groetjes
Londoh
-
- Lid
Ik ben het met je eens dat er teveel vanuit de catalogus wordt beredeneerd dat als de prijs hoog is, dat de munt ook zeldzaam is. Er zit zeker een kern van waarheid in, dat de duurdere munten schaars of erg gewild zijn. Maar ik kom ook munten tegen van een paar tientjes in fdc kwaliteit in de catalogus staan, die ik nog nimmer in vol fdc heb gezien. Daarnaast heb ik naast mijn eigen kennis op zeldzaamheid in hoge kwaliteit het één en ander kunnen verifieren bij andere hoge kwaliteits verzamelaars, en die zeggen inderdaad ook dat sommige munten waarschijnlijk niet eens in fdc bestaan.
Danny
Danny
In principe kom je FDC munten alleen tegen in Sets. ( en dan nog kom je verassingen tegen )
De meeste handelaars gebruiken dan UNC maar dat is geen kwaliteitsaanduiding. UNC zegt alleen maar dat de munt ongecirculeerd is terwijl de munt vol met krasjers zit. Commercieel is UNC natuurlijk wel aantrekkelijk, het verkoopt makkelijker voor een relatief hogere prijs. Prachtig (+) zou de hoogste kwaliteit moeten zijn. Wil je verder verfijnen dan zou je het amerikaanse grading systeem moeten nemen al hoewel ik geen fan ben van verdeling in de hoogste kwaliteiten, MS 65 en hoger.
mvg
Roland
De meeste handelaars gebruiken dan UNC maar dat is geen kwaliteitsaanduiding. UNC zegt alleen maar dat de munt ongecirculeerd is terwijl de munt vol met krasjers zit. Commercieel is UNC natuurlijk wel aantrekkelijk, het verkoopt makkelijker voor een relatief hogere prijs. Prachtig (+) zou de hoogste kwaliteit moeten zijn. Wil je verder verfijnen dan zou je het amerikaanse grading systeem moeten nemen al hoewel ik geen fan ben van verdeling in de hoogste kwaliteiten, MS 65 en hoger.
mvg
Roland
-
- Moderator
Vind ik eigenlijk ook. Naast UNC zou men ook de kwaliteit moeten plaatsen (fr/zfr/pr/'fdc').RVCOINS schreef:In principe kom je FDC munten alleen tegen in Sets. ( en dan nog kom je verassingen tegen )
De meeste handelaars gebruiken dan UNC maar dat is geen kwaliteitsaanduiding. UNC zegt alleen maar dat de munt ongecirculeerd is terwijl de munt vol met krasjers zit. Commercieel is UNC natuurlijk wel aantrekkelijk, het verkoopt makkelijker voor een relatief hogere prijs. Prachtig (+) zou de hoogste kwaliteit moeten zijn. ...
mvg
Roland
mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen