Wat is Eurobilltracker?

Links naar interessante websites.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Wat is Eurobilltracker?

Bericht door Munthunter » 26 jul 2009, 20:06

Sinds enige tijd ben ik EBT-er, oftewel een Euro Bill Tracker. Een Eurobilltracker voert de nummers van de Eurobiljetten in op een daarvoor opgezette website. Wanneer een andere EBT-er hetzelfde biljet invoert, of voor jou heeft ingevoerd dan is er sprake van een zogenaamde hit. En daar is het allemaal om te doen, een hit. Wanneer je een hit hebt krijg je een aantal gegevens te zien. Ten eerste met wie je een hit hebt, waar hij of zij vandaan komt, hoe veel dagen er tussen de beide invoerdata zitten en hoeveel kilometer het biljet heeft afgelegd.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik me af en toe ook wel eens af vroeg waarmee ik bezig was. Tsja je hebt een hit, maar wat houdt dat nu in? Het kost best wat tijd die ik ook in mijn muntenverzameling had kunnen steken. Je voert honderden biljetten in en dan heb je nog maar 1 hitje… En toch ben ik er mee door gegaan en heb nu inmiddels 15 hits, waarvan 3 buiten Nederland.

Ik verbaas mij over mijn mede EBT-ers waarvan enkele dagelijks ruim 1000 biljetten invoeren, ook op zondag!!! Ze hebben voor honderdduizenden Euro’s aan biljetten ingevoerd en blijken er aan verslaaft te zijn geraakt. Even voor de duidelijkheid:

Er zijn in totaal 146.950 gebruikers die samen voor €1.308.669.415 aan biljetten hebben ingevoerd. Dat zijn 64.493.435 biljetten (gegevens van zondag 26 juli 2009 20:06).

Natuurlijk zijn er heel veel van deze gebruikers al geen gebruiker meer en heeft het merendeel bijvoorbeeld maar 10 biljetten ingevoerd en daarna gestopt…

Toch is er iets wat mij er toe zet om biljetten in te voeren, deze te wisselen in winkels en deze nieuwe biljetten weer in te voeren op de EBT site. Het is leuk om te zien dat je biljet gedrukt is in Spanje en via Duitsland terecht is gekomen in jou kleine dorpje. In die tijd heeft hij een enorme afstand afgelegd en misschien wel door duizenden handen is gegaan. Je moet er dus wel een beetje fantasie bij hebben.

Kortom een aparte hobby, maar zo zijn er wel meer… Vissen, zoeken met een metaaldetector, vliegtuigspotten, suikerzakjes verzamelen, boomknuffelen, idolaat zijn van Startrek, etc. Als je maar wat te doen hebt en doe dan iets wat je leuk vindt!

Ga er eens kijken en meld je aan als EBT-er!
http://www.eurobilltracker.com/?referer=136390

Ik ben benieuwd of er nog EBT-ers zijn die willen vertellen waarom zij hun Eurobiljetten invoeren op de EBT site. Plaats maar een reactie!

Gr. Jeroen (Gebruikersnaam op EBT: 'Munthunter')
Afbeelding

sergeantmajoor
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door sergeantmajoor » 01 aug 2009, 17:23

:D hoi Jeroen en alle andere lezers van dit forum, ik ben ook zo iemand die al over de 50000 biljetten heeft ingevoerd.
Op EBT staan tientallen statistieken. De ene keer denk je ik ga een mijlpaal halen, bijv 500 biljetten, de andere keer denk je ik ga mijn voorganger inhalen die 160 biljetten voor ligt, of je wil de score van jouw plaats of land opdrijven, doel is eigenlijk wat je r zelf van maakt,die dag dat je de biljetten invoert.
Ik kan me erg verheugen op een nieuwe mijlpaal en dan ineens drie dagen achter ellkaar geen een biljet invoeren, dus verslaafd ben ik niet, maar wel ENTHOUSIAST.

Naast EBT doe ik sporadisch wat aan metaaldetector lopen, drie jaar niet gedaan, ook iets waar je tijd in moet steken....

nou ik hoor wel als er meer reacties komen.
ik kom op deze hyve vanwege mijn deelnmae aan eurobilltracker.com

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

ebt

Bericht door grivnagozer » 04 aug 2009, 12:06

het is gezonder in de open lucht met mooi weer dan starend naar een beeldscherm, maar goed, ik ben geen EBT maar het lijkt me als leek dat je wel een mijlpaal kan halen met briefjes van 500 euro in te voeren dan een briefje van 5 euro. :D Welkom op het forum, sergeantmajoor!

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 21 aug 2009, 17:13

Tja ik had er nog nooit van gehoord EBT... en ik weet ook nog niet wat ik er van moet vinden... :? maar ik ben ook actiever met munten dan met bankbiljetten.

Op zich wel een grappig idee. Ik denk dat iedere verzzamelaar wel eens een oude munt of briefje heeft vastgehad en het idee had wat zou hier allemaal mee gebeurd zijn, wie heeft deze munt vastgehad, wat heeft ie er voor moeten doen om 'm te krijgen en wat heeft ie er vervolgens mee gekocht. Bijvoorbeeld bij die oude plantagemunten ben ik wel benieuwd naar de geschiedenis van de mensen die er mee betaalden, maar ja met munt is dat niet te achterhalen, alleen soms met munten via veilingen of die je via persoonlijk contact krijgt.

Kun je bij die briefjes ook verhalen zetten, bijvoorbeeld: die was het eerste 5 eurobriefje dat ik ooit in handen kreeg, ik heb 'm eerst vijf jaar bewaard maar toen toch maar uitgegeven voor een reep chocolade, of blijft het puur bij locatie en tijdstip?

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 21 aug 2009, 18:11

Je kunt er inderdaad je vraagtekens bij zetten. Ik ben ooit begonnen en niet meer gestopt. Toch heeft het bij mij niet zo'n hoge prioriteit meer.

Je kunt inderdaad een korte omschrijving neerzetten, waar je het biljet hebt gekregen of wat de staat was. Toch is het tijdstip en plaats het meest van belang.

Het is altijd wel leuk als je weer een hit hebt met iemand ver buiten de landsgrenzen.

Ik heb wel mijn vraagtekens bij sommige deelnemers die soms wel 300 biljetten per dag invoeren... Wat een werk!!!

Tsja er zijn wel gekkere hobbies.

Het internet is eindeloos! :D Net als dit forum...

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 22 aug 2009, 14:28

Waarom staat een EBT-er altijd graag achteraan bij de rij van het postkantoor?

Ze houden er van om nummertjes te trekken, deze om te wisselen en aan het einde van de dag met een emmer vol eurocentjes voor de balie te verschijnen en dan te vragen: wil ff wisselen..

Tja ieder zijn tijdsbesteding.

In Limburg 2004 was er een verdacht persoon met een bloknoot bij de Bruna die de gehele dag aantekeningen stond te maken. Toen de politie hem oppakte verklaarde de persoon in kwestie dat hij het aantal papieren vijfjes opschreef die hij zag rouleren, om vervolgens geld uit de pinapparaat te halen en deze aan het eind van de dag om te wisselen in briefjes van 5.
Dat is de eerste keer dat ik de term EBT hoorde.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 22 aug 2009, 19:31

Hahaha, ja dat verhaal heb ik ook gehoord denk ik. In mijn versie pinde de persoon in kwestie een bepaald bedrag bij de Rabobank en stortte dit nadat hij de nummers had overgenomen weer terug bij het stortingsautomaat.

Tsja dan ben je wel erg ver heen...

Gr. Jeroen

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 22 aug 2009, 20:22

zijn we het er toch nog ergens over eens...!!!whahahaha

benny20
Volledig lid
Volledig lid

eurobilltracker

Bericht door benny20 » 21 mei 2013, 20:44

Heb een leuke site gevonden.
waar je je gevonden biljetten kan invoeren. En dan kan je eveneens kijken als het op een andere plaats ook word ingevoerd. Zo kun je zien waar je euro biljet vandaan komt of naartoe gaat.

eurobilltracker

EuroBillTracker bestaat uit een internationaal team vrijwilligers dat zonder winstoogmerk als doel heeft om Euro biljetten te volgen over de hele wereld. Elke deelnemer geeft het serienummer en de locatie van elk biljet dat ze ontvangen in op EuroBillTracker. Uit deze informatie haalt de site:
• Verspreidingsinformatie: Elk Euro land heeft eigen reeksen van serienummers en op basis daarvan kunnen we verspreidingsgrafieken genereren die ons laten zien hoe de biljetten naar andere landen toe reizen. Kijk onder het kopje 'Verspreiding' voor meer informatie.
• Reisinformatie: Wanneer een biljet nogmaals wordt ingevoerd, worden de vorige gebruikers hiervan per e-mail op de hoogte gebracht. Deze hits kun je zien bij 'Statistieken'.
• Statistieken en ranglijsten: Wie geeft de meeste biljetten in? Welke landen presteren het best? Waar zijn de biljetten op dit moment?
Euro biljetten en munten zijn sinds 1 januari 2002 in roulatie en sindsdien zijn wij de biljetten gaan volgen. De site is in het leven geroepen door Philippe Girolami (giro). Anssi Johansson (avij) assisteert sinds halverwege 2003 met het onderhouden van de site. Het vertalen van de site en vele andere taken worden uitgevoerd door een groep actieve EBT gebruikers. Zonder hen zouden we nooit zo groot zijn geworden als we nu zijn :). Bedankt!
EuroBillTracker is op geen enkele manier verbonden met de Europese Unie, Europese Centrale Bank, Nationale banken of andere financiële instellingen. Het gebruik van EBT is volledig gratis. Kijk voor meer informatie in het menu onder FAQ, Statistieken en Verspreiding.
Ik spaar alle 2€ munten uit circulatie heb er momenteel 171 verschillende in mijn bezit.

Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Re: eurobilltracker

Bericht door Arjena3 » 21 mei 2013, 21:26

Daar ben ik al jaren lid van, maar tot op heden is er nog nooit een door mij ingevoerd biljet ergens anders opgedoken via deze site.

benny20
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door benny20 » 21 mei 2013, 21:45

ik ben nog maar juist lid. ik verlang al naar mijn eerste hit.
misschien eens vragen aan mijn baas of ik alle biljetten uit de kassa mag invoeren.
zou dan lekker vlot moeten gaan.
Ik spaar alle 2€ munten uit circulatie heb er momenteel 171 verschillende in mijn bezit.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 22 mei 2013, 22:02

Ook ik ben er geregistreerd, heb diverse (vele) biljetten ingevoerd en ook wel wat hits. Echter na een tijdje en dat begon bij mij al snel, begint het te vervelen. Ik vroeg mij op een gegeven moment af wat ik in godsnaam aan het doen was. Maar ach ieder zijn hobby en het leuke is dat na verloop van tijd je biljetten niet meer gevonden zijn. Zijn ze uit roulatie, is eurobilltracker op z'n retour, of wat zou de reden kunnen zijn?

Ik vond het destijds toch wel leuk genoeg om er een topic aan te wijden en wel deze: 'Wat is Eurobilltracker?'. Ik zal dit topic even samenvoegen met het door mij geopende, komt die ook weer eens onder het stof vandaan.

In ieder geval wens ik je veel plezier met het invoeren en de vreugde bij je eerste hits, want ze komen geloof dat maar.

Gr. Jeroen

Terug naar “Websites”