Catawiki

Links naar interessante websites.
eric-t

Catawiki

Bericht door eric-t » 01 dec 2009, 18:40

www.catawiki.nl

Wat is Catawiki?

Catalogus
Het hart van Catawiki is een online catalogus met afbeeldingen en gegevens van alles dat verzamelaars verzamelen. De catalogus wordt net als Wikipedia door gebruikers onderhouden.

Verzameling bijhouden
Op basis van de centrale catalogus kun je je eigen verzameling bijhouden. Staat een item uit je verzameling al op Catawiki dan zet je die met een muisklik in Mijn Verzamelingen (met de optie "Bulk toevoegen" zelfs series in een keer). Staat het nog niet op Catawiki? Voeg het dan eerst toe aan de catalogus. Zo help je mee de catalogus compleet te maken.

Kopen en verkopen
Je koopt en verkoopt ook op basis van de centrale catalogus. Staan de items die je wilt verkopen in de catalogus dan zet je die met een muisklik te koop in Mijn Shop. Je hoeft dan niet alle gegevens opnieuw in te voeren en geen foto te maken. Hiermee onderscheidt Catawiki zich duidelijk van traditionele marktplaatsen als eBay en Marktplaats. Bijzonder is ook dat je winkel rechtstreeks benaderbaar is via een eigen URL (www.catawiki.nl/jouwshop).

Zoeklijst bijhouden
Ook maak je snel een zoeklijst met items die nog ontbreken in je collectie. Die kun je makkelijk printen en meenemen naar een beurs. Je krijgt automatisch bericht als een door jou gezocht item te koop wordt aangeboden.

www.catawiki.nl

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 01 dec 2009, 19:19

Ik had deze website al in 'the picture' gezet, maar wat extra aandacht kan natuurlijk geen kwaad.

Met dank aan Eric!

Zie ook het andere topic over Catawiki ► http://forum.munthunter.nl/./viewtopic.php?f=19&t=205
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Re: Catawiki

Bericht door Munthunter » 18 okt 2010, 19:17

Heb nu al een aantal keren de site van Catawiki bezocht en 'schrik' ook hier weer van de onwaarschijnlijk absurde prijsopgave.

Neem nou een gouden tientje van 1897, deze zou volgens de prijsindicatie van catawiki in de kwaliteit Fraai, €85,- waard zijn. Iedere geïnteresserde in deze munten zal wel weten dat alleen de goudprijs inmiddels al bijna €100,- meer is.

http://www.catawiki.nl/catalogus/10-gul ... 0a3&type=s

Mijn mening is dan ook, mocht je het initiatief nemen om dergelijk prijsopgaven op je site te zetten, zorg er dan ook voor dat deze actueel blijven, Dit werkt enkel misleidend voor onbekenden en haalt de functionaliteit van een dergelijke site grof onderuit. Munten.com heeft ook nog steeds een stokoude database on-line staan, welke belachelijke bedragen laat zien. Ik koop zo een tig-aantal gouden 10tjes op voor €85,-, Fraai of niet...

Gr. Jeroen

eric-t

Bericht door eric-t » 18 okt 2010, 19:20

Meteen onder de prijzen staat een knopje "Prijssuggestie" waarmee je verbeteringen kan doorgeven. Veel eenvoudiger ook nog dan mopperen op een forum.

Het hele idee van een "wiki" is dat iedereen zijn/haar bijdragen kan leveren, en samen de gegevens actueel kunnen houden. De prijzen horen daar natuurlijk ook bij.

eric-t

Bericht door eric-t » 18 okt 2010, 19:22

maar ik heb er even 100 euro van gemaakt hoor. Bedankt voor de tip.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 18 okt 2010, 19:28

eric-t schreef:Meteen onder de prijzen staat een knopje "Prijssuggestie" waarmee je verbeteringen kan doorgeven. Veel eenvoudiger ook nog dan mopperen op een forum.
En laat ik dat nou toch ook gedaan hebben, maar geven beide sites (Catawiki én Munten.com) nog geen reactie. Eerlijk is eerlijk Catawiki nog maar kort geleden benaderd. Leuk overigens dat je weer op het forum bent Eric! :D

Maar goed, ik neem aan dat als men dergelijke service wil bieden, het vertonen van een prijssuggestie, dat je dan wel van te voren bedenkt dat de GOUDprijs erg onderhevig is aan prijsstijgingen en prijsdalingen. Deze prijssuggesties zijn wel van erg lang geleden en ik denk niet dat er nog niemand is geweest die hier iets van heeft gemeld en dat ik nu de eerste ben...

Voor mij is het echter ondoenlijk om alle websites die dergelijk prijssuggesties hanteren aan te schrijven, het lijkt mij dan ook meer de verantwoordelijkheid van de sitebeheerder. Daarbij snap ik ook niet dat de verkopers op Catawiki dit niet opmerken, ik kreeg van een verkoper terug dat hij daar niet over gaat, maar dergelijke prijzen staan wel in ZIJN advertentie.

Het idee achter we Wiki-sites ken ik, maar bedenk mij dan ook altijd dat inderdaad iedereen er maar wat op kan zetten en dat derhalve de informatie niet altijd hoeft te kloppen.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 18 okt 2010, 19:32

eric-t schreef:maar ik heb er even 100 euro van gemaakt hoor. Bedankt voor de tip.
Beste Eric,

Gezien de actuele goudprijs is een ► 10 Gulden munt Nederland met 6,72 gram € 169,15 per stuk Dus je zit er nog bijna €70,- vanaf met €100,- ;)

Lijkt mij het makkelijkste als je de laagste prijs, dus die in fraai, €165,- maakt. Maar goed ik zou wel de goudprijzen in de gaten houden. Bijvoorbeeld op deze site:

http://www.goud-zilver-diamant-inkoop.n ... edelmetaal

Gr. Jeroen

Munteric
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Munteric » 17 jan 2011, 21:06

Hallo,
Ik heb me een aantal weken geleden aangemeld bij Numista en Catawiki met als doel het online bijhouden van mijn verzameling maar ook voor het verwerven van informatie over munten en eventueel ruilen, kopen en verkopen.
Na beide sites een aantal weken te hebben gebruikt heeft Catawiki voor mij de voorkeur. Ik geef mijn + en - punten van Catawiki op basis van mijn ervaring met beide websites.

+ punten
1.Goede invoer controle. (Bij foutieve of ontbrekende informatie, krijg je en email met het verzoek e.e.a te corrigeren en te verbeteren)
2.Overzichtelijk en snel vinden van informatie
3.De info icoontjes boven de munt en het rode streepje wat aangeeft dat je de munt in je verzameling hebt
4.Export functie naar excel en het waarde overzicht
5.Kopieer funtie voor toevoegen van gelijksoortige munten

- punten
1.De bulktoevoeging aan je verzameling is nog enigzins omslachtig. Die van numista werkt eenvoudiger als een soort van excel spreadsheet invoer formulier
2.Met uitzondering van de nederlandse munten ontbreken er nog al wat munten in de buitenlandse munten. Maarja dat is een kwestie van tijd.
3.Ik kon de prijs waarvoor ik een munt gekocht had die ik tijdens de bulk toevoeging had ingevoerd achteraf niet meer wijzigen
4.Nadat je een reeks munten hebt aangevinkt voor bulk toevoeging en vervolgens op een specifieke munt "entered" voor details te bekijken en je daarna terug gaat, zijn je vinkjes voor bulk toevoeging verdwenen. Je
kunt dit vervolgens herstellen door op de "terug" knop van je browser to drukken. Maar als je hiet niet opkomt kun je weer opnieuw beginnen met aanvinken.
5.Als je een munt opzoekt in de verzameling en je blijkt die munt al te hebben (rood streepje) dan kunt je op dat moment niet meteen doorlinken naar je verzameling om je aantal aan te passen. (Beter in numista waar
je per munt het aantal per kwaliteit kan ingeven.

Ik hoop dat velen hun bijdrage zullen leveren aan Catawiki zodat de catalogus snel volledig wordt en dar ook prijsindicaties beter en vollediger worden. Ik zal in iedergeval ook mijn bijdrage leveren. Ik vind het een goede site :wink: :!:

Groeten,
Eric.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 17 jan 2011, 21:14

Dank je Eric voor deze gebruikerservaringen!!!

Gr. Jeroen

willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo » 18 jan 2011, 01:27

Wel appart dat ik mijn eigenstukken tegen kom... Zo zie je maar wat je op een forum zet kan men gebruiken....
Hostis Honor Invidia

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 18 jan 2011, 08:41

willemo schreef:Wel appart dat ik mijn eigenstukken tegen kom... Zo zie je maar wat je op een forum zet kan men gebruiken....
Terwijl ik dit wel volkomen onaceptabel vind, zonder overleg Willemo???

Ik zou het persoon in kwestie er echt even op attenderen.

Gr. Jeroen

willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo » 18 jan 2011, 12:30

Herman schreef:Heb ik toch even een vraagje
Bedoel je dat jouw afbeeldingen gebruikt worden, in een grote catalogus online zoals Catawiki ??
Als ik het dan goed begrijp, zijn dat onverkochte items waarvan jij nog de eigenaar bent?
Of heeft iemand die items gekocht, en gebruikt die afbeelding omdat hij nu de rechtmatige eigenaar is.
Want dan is er natuurlijk niets aan de hand. :)
Anders vind ik het een hele rare toestand worden die Catawiki, waar men dus afbeeldingen kan plaatsen
en men dus zelf niet het item bezit maar wel in een catalogus plaatst! :shock:
Kan ook nog zijn dat men een afbeelding gebruikt om hiermede aan te geven welk item men nog zoekt?
Even een wat duidelijker omschrijving wat er mee gedaan word misschien. :)

Herman
Ja. Afbeeldingen die ik geplaatst heb op het vorige (overleden) forum. Overigens is dit bij meerdere leden gebeurd.
Hostis Honor Invidia

Cygnum
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Cygnum » 18 jan 2011, 12:34

Voor het invoegen van een watermerk gebruik ik zelf altijd WaterMark V2. Je moet het even in de vingers krijgen, maar ik vind het erg makkelijk in gebruik: http://download.cnet.com/WaterMark-V2/3 ... ag=mncol;1.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 18 jan 2011, 14:21

Ook Umark is een handig programma, gratis te downloaden volgens mij even Googlen

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 18 jan 2011, 15:32

Herman schreef: Of heeft iemand die items gekocht, en gebruikt die afbeelding omdat hij nu de rechtmatige eigenaar is.
Want dan is er natuurlijk niets aan de hand. :)
Herman,

met het aanschaffen van een artikel gaan de rechten van gemaakte foto's niet automatisch over naar de nieuwe eigenaar van dat artikel, dus ook dan is er nog wel wat aan de hand.

Luit

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 18 jan 2011, 17:41

Herman schreef: Van enig copyright is er in mijn beleving dan geen sprake meer als het beide betreft. :shock:
Copyright op de afbeelding blijft gewoon bij de oude eigenaar van het artikel en gaat officieel niet mee naar de nieuwe eigenaar van het artikel, tenzij dat nadrukkelijk anders is overeengekomen.
De afbeelding is immers een zogenaamd intellectueel eigendom, en het eigendomsrecht daarvan staat helemaal los van het afgebeelde artikel.
Anders zou het immers ook zo zijn dat als ik als winkelier veel werk maak van een reclamecampagne en daar veel geld aan heb uitgegeven, mijn concurrent koopt het betreffende artikel bij mij, hij ook alle foto's etc. zou mogen gebruiken voor zijn reclamecampagne...

Luit

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 16 okt 2011, 16:08

Ik verbaas mij nog steeds over de waarde die Catawiki vermeldt bij onder andere de gouden tientjes...
Op deze wijze worden mensen toch echt op het verkeerde been gezet, want men verwacht van een dergelijke website die zichzelf binnen zeer korte tijd zo krachtig heeft ingenesteld in de verzamelaarswereld, toch wel wat betrouwbaarheid.

Het is er al eerder over gegaan, maar dit staat er.

Ook vreemd dat iemand een gouden tientje aanbiedt voor €50,- Wie slim is koopt heb!!! http://www.catawiki.nl/shop/view/182932 ... arketplace

FDC/UNC: € 165,00
Pr (Prachtig): € 140,00
ZFr (Zeer Fraai): € 110,00
Fr (Fraai): € 110,00
G (Goed): € 110,00

Ik koop direct 100 gouden tientjes in de kwaliteit 'goed' voor €110,-! De huidige waarde is immers €208,66, da's snel verdiend dus!

Gr. Jeroen

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 16 okt 2011, 16:14

Ik heb getracht hem te kopen en moet zeggen dat het systeem perfect werkt, ben ik best wel een beetje jaloers op...

Ben benieuwd, want heb de aanbieder ook een mail gestuurd en gevraagd of het een echte is en of de vraagprijs klopt.

Gr. Jeroen

eric-t

Bericht door eric-t » 16 okt 2011, 16:27

Jeroen,

Bedankt voor je compliment en je interesse voor Catawiki.

Bij iedere munt staat een link "Geef suggestie voor cataloguswaarde" waarmee je verbeteringen kunt aandragen voor de catalogusprijs.

De waarde die bij dit gouden tientje stond is waarschijnlijk wat verouderd, en is natuurlijk sterk afhankelijk van de goudkoers.
Catawiki is momenteel aan het onderzoeken of we iets kunnen programmeren dat de cataloguswaarde bij niet-zeldzame munten afhankelijk wordt gemaakt van goud/zilver gehalte en gewicht. Zover is het nu helaas nog niet.

Eric

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 16 okt 2011, 17:12

OK, dat zou een grote verbetering zijn, aangezien een leek al snel uitkomt bij Catwiki als hij gaat rondneuzen op het internet.
De grote reclamecampagne zal daar zeker debet aan zijn ;)

Als diegene dan ook nog een verzameling van de hand zou willen doen en via Catawiki zijn waar zou verkopen, dan kan het zijn dat hij achteraf erg teleurgesteld is en dat willen jullie zeker niet, daar ben ik van overtuigd.

Ben benieuwd of dit inderdaad mogelijk is, maar misschien is een duidelijk opmerking (net als die link van de kwaliteitsomschrijving) met verwijzing naar een site met de actuele waardeopgaaf een andere optie. Ik denk dan aan een Klumpers edelmetaal, een Prakken edelmetaal, etc.

Het is zo jammer als mensen zich achteraf teleurgesteld voelen als blijkt dat ze een munt veel te goedkoop hebben aangeboden, er van uitgaande dat ze een eerlijke prijs vragen/ontvangen.

Gr. Jeroen

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 19 okt 2011, 11:24

Ik heb eergisteren op deze site gekeken en ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij niet werkt. Moeilijk zoeken veel troep geen echte aanwinst naast de mij bekende sites. Ze hebben t.o.v. veel andere sites voor het verkopen nog een flinke inhaalslag te maken wil het interessant zijn om er nog een minuut van mijn tijd in te stoppen.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa

Diocol Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Diocol » 19 okt 2011, 17:27

Krijg wel ongeveer elke dag spam van catawiki. Dan weer een aanbieding voor stripboeken? En dan weer voor andere prut.
Dit is zeker niet mijn site :thumb down:

Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi » 19 okt 2011, 17:46

Het is af en toe wel eens makkelijk om wat op te zoeken. Maar kopen is, vindt ik, een ramp. De te verkopen munt wordt niet afgebeeld, hiervoor in de plaats staat een voorbeeldfoto.....lekker makkelijk voor het bepalen van de kwaliteit en je weet niet wat je thuis krijgt. Daarbij zijn de prijzen veels te hoog, is alles niet overzichtlijk en het zoeken moeilijk.
Nee, geef mij marktplaats maar.

Catawiki :thumb down:
Marktplaats :thumb up:

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert

pokie
Donateur
Donateur

Bericht door pokie » 19 okt 2011, 18:10

Diocol schreef:Krijg wel ongeveer elke dag spam van catawiki. Dan weer een aanbieding voor stripboeken? En dan weer voor andere prut.
Dan heeft u zich hiervoor aangemeld en kunt u zich hier ook weer voor afmelden.
Gr. Ron.

Diocol Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Diocol » 19 okt 2011, 18:59

pokie schreef:
Diocol schreef:Krijg wel ongeveer elke dag spam van catawiki. Dan weer een aanbieding voor stripboeken? En dan weer voor andere prut.
Dan heeft u zich hiervoor aangemeld en kunt u zich hier ook weer voor afmelden.
Nee, absoluut niet voor aangemeld en ben ook niet van plan om voor alle spam mij af te gaan melden.

Terug naar “Websites”