Congo: een land waar ik niks van begrijp

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Afrika.

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Lotus07
Superlid
Superlid

Congo: een land waar ik niks van begrijp

Bericht door Lotus07 » 23 dec 2014, 17:58

Ik zat vandaag even mijn Congolese munten uit te zoeken en nu kwam ik terecht bij een 1 lituka muntje van 1967. Ik wil in mijn bestand precies hebben staan 'welke' Congo (je hebt er meerdere) deze munt als betaaleenheid gebruikt heeft en daarbij vind ik het ook prettig om te weten wat de munteenheid (met onderverdeling) precies is.

Op de munt staat 1K (wat staat voor 1 Lituka, de betaalwaarde van de munt) en hij is uitgevene door de "Banque Nationale du Congo". Allemaal vrij duidelijk lijkt me toch?
Echt niet.

Ik ging vervolgens kijken op de Numista pagina van de munt, en daar vond ik dat de munt als betaalmiddel werd gebruikt van de Democratische Republiek Congo, tussen 1967 en 1993. Dat is opzich nog niet zo heel vreemd, maar dat komt nog. In dat land in die tijd was de munteenheid blijkbaar de Zaïre, waarbij de onderverdeling geldt 1 Zaïre = 100 Likuta en één Likuta is op z'n beurt weer 100 sengi waard. MAAR, er in 1971 ontstond het land Zaïre, de opvolgstaat van de D.R.C., dat ook de Zaïre als munteenheid gebruikte tussen 1967 en 1993, op die munten stond dat ze werden uitgegeven door de "Banque du Zaïre". Waarom zou een land z'n munteenheid vernoemen naar land dat ze nu niet zijn, maar pas later gaan worden? Hadden ze al voorspeld dat hun land, de D.R.C., omgedoopt zal worden tot het nieuwe land Zaïre? Hoort mijn muntje dan niet gewoon bij de munten van Zaïre, of toch bij de D.R.C.? Ik snap er echt helemaal niets meer van. Hopelijk kunnen jullie me hier wat meer over vertellen.

http://en.numista.com/catalogue/republi ... ngo-1.html
http://en.numista.com/catalogue/zaire-1.html
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

hierm
Donateur
Donateur

Re: Congo: een land waar ik niks van begrijp

Bericht door hierm » 23 dec 2014, 19:16

Ik vermoed dat je veel te moeilijk denkt.
Het woord zaire is afkomstig uit het Kikongo, een afrikaanse taal, die voornamelijk gesproken wordt in de grensgebieden van het huidige DRC, de republiek Congo en Angola.
Het woord nzere uit het Kikongo betekent eigenlijk rivier en wijst naar de Congo River die door dit gebied stroomt. En congo betekent in die taal gewoon jager.
Dus de namen zaire en congo komen uit beide (huidige) landen.
De munteenheid zaire verwees dus naar de rivier en later heeft men die naam aan het land gegeven.
Tevens is de naam Zaire ook de naam van een provincie in Angola, deze provincie grenst aan de DRC.

Nu spreek ik zelf geen Kikongo, maar wel een beetje Kiswahili, deze talen zijn verwant aan elkaar (Bantoetaal).
Ki voor de namen congo en swahili kun je vergelijken met ons lidwoord De of Het of in het duits met Der, Die of Das.Het Kiswahili kent geen 2 zoals bij ons, of 3 zoals bij de duitsers, maar 7 van die vervoegingen. Ik ga ervanuit dat het Kikongo ook meerdere lidwoorden kent.
Li voor Likuta staat voor enkelvoud en Ma in Makuta staat voor meervoud.

gr
Ina
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 23 dec 2014, 20:23

Ah, zo zit het dus, dankjewel! :thumb up:
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

Henri De Ryck
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Henri De Ryck » 24 dec 2014, 09:56

Als ik mij goed herinner uit mijn kindertijd (in Congo): eerst heette het land Belgisch-Congo. Na de onafhankelijkheid is het Congo (de democratische republiek) geworden. Mobutu heeft op zeker moment die naam veranderd in Zaïre. Toen ze die hebben afgezet, is het terug Congo geworden. Het is dus gewoon de naam van het land die veranderde; de munteenheid hadden ze al vanaf de onafhankelijkheid.
NB: zo had de provincie Katanga ook een tijdje zijn eigen munt.

Aernout
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout » 26 dec 2014, 10:34

Voor Belgisch Congo (1908-1960) had je ook nog Kongo-vrijstaat (1885-1908) een privé-eigendom van de Belgische koning Leopold II

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen

Stephan O
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O » 05 jan 2015, 10:57

interessante informatie rondom de geschiedenis van Congo.

Maar een ding is me nu niet helder: de tekst "Banque du Zaïre" op de munten van 1967-1993, verwijst dan dus niet naar de bank van het land, maar naar de provincie in Angola? of is de naam van de bank naar de munt die ze daar sloegen: de Zaïre?

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

bart
Senior lid
Senior lid

Bericht door bart » 05 jan 2015, 16:35

"Banque du Zaïre" is de nationale bank van de Republiek Zaïre, zoals de Democratische Republiek Congo officieel van 1971 tot 1997 heette. Voor 1971 en na 1997 heet(te) de nationale bank "Banque Nationale du Congo", verwijzend naar de Democratische Republiek Congo oftewel Congo-Kinshasa.

De "Banque du Zaïre" heeft dus niets te maken met de gelijknamige provincie in Angola.
Verzamelaar van wereldmunten op type

Stephan O
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O » 06 jan 2015, 07:33

Excuus, ik begreep uit het relaas van Lotus dat op munten van voor 1971(namelijk 1967-1970) ook de naam "Banque du Zaïre" was vermeld, maar zie nu in de link dat er wel die periode wordt aangeduid 1967-1993 maar er geen munten zijn geslagen van 1967-1970.

Vandaar mijn verwarring.
Dank voor het ophelderen.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

Terug naar “Afrika”