chinese cash munten

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Azië.

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
hierm
Donateur
Donateur

chinese cash munten

Bericht door hierm » 23 aug 2011, 21:04

Op dit moment ben ik bezig cash munten te identificeren.
Nu stuitte ik op 2 munten, die qua tekens gelijk zijn zijn, maar toch verschillend.
Volgens mij komen deze munten uit de periode 1821-1851.
Een cash munt heeft een dikke vlakke rand en het middengedeelte is ook vlak met daarop de tekens.
De rechtermunt heeft echter aan de achterkant een vlakke rand, maar die gaat vloeiend over in een vlak met puntjes. De tekens zijn ook niet strak.
Kent iemand dit verschijnsel, is dit een valse munt of.....................................
Wie kan me hierbij helpen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat

bart België
Senior lid
Senior lid

Re: chinese cash munten

Bericht door bart » 24 aug 2011, 08:22

De periode is juist: de regering van Hsuang-tsung. Het munthuis is Boo-ciowan oftewel Peking - Board of Revenue.
Volgens mij is de rechtse vals: vooral de tekens met het munthuis lijken me "te modern". Het zou me zelfs niet verwonderen dat deze munt geslagen is i.pl.v. gegoten, maar dat valt op de scan niet te zien. Het is echter wel een feit dat zelfs dergelijke vrij waardeloze cashmunten in groten getale worden vervalst. Dit om te verkopen op toeristische markten als "oude Chinese cashmunten", maar ook om setjes te vervaardigen met een munt van elke Mantsjoe-keizer. Ik heb zelf zo'n setje, waar op de voorkant een andere keizersnaam staat en waar de achterkant overal perfect hetzelfde is, tot in de kleinste details hetgeen onmogelijk is gezien de tijdsperiode waarin deze munten zouden moeten gemaakt zijn (1644-1911).
De linkse lijkt mij OK.
Verzamelaar van wereldmunten op type

dutchgalego
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door dutchgalego » 24 aug 2012, 20:42

bart schreef:De periode is juist: de regering van Hsuang-tsung. Het munthuis is Boo-ciowan oftewel Peking - Board of Revenue.
Volgens mij is de rechtse vals: vooral de tekens met het munthuis lijken me "te modern". Het zou me zelfs niet verwonderen dat deze munt geslagen is i.pl.v. gegoten, maar dat valt op de scan niet te zien. Het is echter wel een feit dat zelfs dergelijke vrij waardeloze cashmunten in groten getale worden vervalst. Dit om te verkopen op toeristische markten als "oude Chinese cashmunten", maar ook om setjes te vervaardigen met een munt van elke Mantsjoe-keizer. Ik heb zelf zo'n setje, waar op de voorkant een andere keizersnaam staat en waar de achterkant overal perfect hetzelfde is, tot in de kleinste details hetgeen onmogelijk is gezien de tijdsperiode waarin deze munten zouden moeten gemaakt zijn (1644-1911).
De linkse lijkt mij OK.
Wat oude Chinese cash munten betreft, geldt: hoe versleten des te beter.
Ze zijn en blijven hoe dan ook mooi!

dutchgalego
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door dutchgalego » 08 nov 2014, 10:44

Chinese vervalsing zijn er vandaag de dag in grote getallen aanwezig en dat geldt zowel voor cash geld van voor 1900 als de zilver dollars en candereens van rond de eeuw wisseling 1900.
De marktsites Ebay en Ali Baba hebben deze stand van zaken als maar verslechterd, waardoor in sommige gevallen het echte van het valse niet meer te onderscheiden is.
Mijn ongevraagd advies aan een ieder is om geen "duur" Chinees muntgeld online te kopen, tenzij je magnetische zilver in je collectie wil hebben.

Ik heb nog wat magnetische zilver in de aanbieding. :lach: :sarcasm2:

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 08 nov 2014, 12:27

dutchgalego schreef:Chinese vervalsing zijn er vandaag de dag in grote getallen aanwezig en dat geldt zowel voor cash geld van voor 1900 als de zilver dollars en candereens van rond de eeuw wisseling 1900.
De marktsites Ebay en Ali Baba hebben deze stand van zaken als maar verslechterd, waardoor in sommige gevallen het echte van het valse niet meer te onderscheiden is.
Mijn ongevraagd advies aan een ieder is om geen "duur" Chinees muntgeld online te kopen, tenzij je magnetische zilver in je collectie wil hebben.

Ik heb nog wat magnetische zilver in de aanbieding. :lach: :sarcasm2:

de kwaliteit van de valse chinese cash munten is in 99% van de gevallen zo slecht dat je het eenvoudig al op de foto's kunt herkennen. Ook de chinese zilver munten zijn in ruim 90% ook eenvoudig al op de foto's te herkennen.

Maar de tip om niet online chinese munten te kopen is wel goed, koop zoiets alleen als je zeker bent van je zaak.

De meeste echte originele cash munten hoeven ook niet duur te zijn. Een mooie Wu Zhu hoeft echt niet meer dan 10 euro te kosten, een cash munt uit de tang dynastie koop je al voor 5 euro en middeleeuwse cash munten van de noordelijke song heb je ook al onder de 5 euro. Praat je over de laat middeleeuwse cash munten van bv Cheng Zu dan heb je die al voor onder de 2 euro.

Van de latere cash munten kan je helemaal goedkoop een verzameling uitbreiden. Op de markt zijn veel Chien Lung cash munten te vinden voor 30 a 40 cent per stuk. Valse zijn vaak nog duurder (hoe raar dat ook klinkt)

dutchgalego
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door dutchgalego » 08 nov 2014, 20:02

Nou, ik heb hier verschillende 1 mace and 4.4 candereens munten die (als ze niet magnetisch waren) duizenden euro's waard zijn. Eentje heeft zelf iets van 45.000 dollar in een veiling opgeleverd. Een fake is minimaal 30 euro waard.
Kortom, ik denk dat wij het over verschillende munten hebben. :sarcasm1:

leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn » 08 nov 2014, 21:18

links is echt,rechts is te mooi om waar te zijn.
als ie goed gebruikt is dan is dat het bewijs :sttt:
collector of world coins and banknotes,philippine
see you at muntmanifestatie wave:

Terug naar “Azië”