Wang Mang Spadegeld

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Azië.

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Wang Mang Spadegeld

Bericht door George_III » 26 jan 2015, 20:44

Een van mijn favoriete "munten" uit mijn collectie, die ik jullie niet wou onthouden. Tevens ook mijn eerste veiling aankoop bij de MPO en mijn oudste niet Romeinse/Griekse munt;
img071.jpg
Zo op het eerste gezicht lijkt het geen munt, eerder een soort amulet. Het is echter wel een munt uit China, gegoten onder keizer Wang Mang. Voorop staat "Huo Pu" , wat staat voor "Geld Spade". Dit type maakt deel uit van de laatste reformatie, en is gegoten tussen 14 en 23 na Christus. Deze bronzen "munt" (betaalmiddel) heeft een leuke historie:

Wang Mang (王莽) werd geboren in 45 (of 47) voor Christus, in een rijke familie met keizerlijke banden. Zijn vader, Wang Man, wie een halfbroer was van de keizerin Wang Zhengjun, had echter geen adellijke titel. Toch wist Wang Mang het in 8 voor Christus tot opperbevelhebber te schoppen. Toen de Keizer Cheng in 7 BC stierf, verloor de Wang familie hun bevoorrechte positie en werd Wang Mang gedwongen zich terug te trekken naar zijn landgoed Xindu. Pas in 2 vChr kon hij terug komen naar de hoofdstad, waar hij, nadat de nieuwe keizer in 1 vChr gestorven was, samen met Wang Zhengjun, de machts positie van de Wang familie kon herstellen. Tijdens de regering van de volgende keizer Pingdi, werd Wang Mang tot regent benoemd, waardoor hij zijn machtspositie kon uitbreiden, mede door een huwelijk van een van zijn dochters aan de keizer Pingdi.

In het jaar 6 overleed Pingdi, waar Wang Mang beschuldigd van werd. Liu Ying werd tot troonopvolger benoemd, maar hij zou echter nooit keizer worden en in 9 AD greep Wang Mang de macht en liet zich tot keizer kronen. Hij was echter niet geliefd als keizer, mede door zijn economische en sociale reformaties, waardoor de boeren vaak in opstand kwamen. In 23 AD leidde de pretendent Gengshi, een telg uit de Han-familie, een leger naar Wang Mang's hoofdstad Chang'an en viel deze aan. Het volk kwam toen ook in opstand en Wang Mang werd op 4 Oktober 23 door soldaten vermoord, zijn lichaam werd in stukken gehakt en zijn hoofd werd naar Wancheng vervoerd, waar het boven op de stadsmuur werd geplaatst. Een stel boze inwoners haalde het hoofd eraf, sneed zijn tong eraf en "voetbalde" met zijn hoofd (lees: schopte er tegen aan). Hierna werd de Han-Dynastie weer hersteld, door keizer Genghsi.

Tijdens de regeringsperiode van Wang Mang is de Muntslag vaak hervormd. Een eerste keer in het jaar 7, toen hij nog "waarnemend keizer" (regent) was. Voor de kleine, allerdaagse transacties bleven de Wu shu (beter bekend als "cash") en de Ta-Ch'uan Wu-Shih (50 Wu Shu) circuleren, maar het volk werd gedwongen om hun goud in te leveren voor nieuwe bronzen "munten", de (500 cash) of Ch'i Tao Wu-Pai de Yi-Tao P'ing Wu-Chien (5000 cash), twee Sleutels/messen, waarvan de laatste deels ingelegd met goud was. Het volk was echter gewend met goud te betalen en had geen vertrouwen in deze nieuwe muntslag, waardoor Wang Mang de muntslag opnieuw moest hervormen.

In het jaar 9 AD werden de twee "key-coins" ongeldig verklaard en werd er weer een nieuwe munt geïntroduceerd, de Hsiao-Ch'uan Chih-Yi, met dezelfde waarde als de Wu Shu. De Ta-Ch'uan Wu-Shih munten (50 Wu Shu) bleven wel geldig, in tegenstelling tot de Wu Shu zelf. De bevolking vertrouwde dit systeem ook niet en bleef de nu illegale Wu Shu munten gebruiken. Wang Mang was echter zo gedetermineerd om zijn nieuwe geldsysteem te laten slagen, dat hij mensen die de Wu Shu munten nog in hun bezit hadden, liet verbannen of executeren! Gelukkig hebben ze dit niet gedaan met de Gulden :lol:!

Bij de derde reformatie (10 AD) pakte hij het anders aan; Nu circuleerde er munten van 1, 10, 20, 30, 40 en 50 Wu Shu, en er werd een nieuw soort geld ingevoerd, het spade-geld. Het spade-geld was een belangrijk betaalmiddel uit de Zhou dynastie (1045 tot 256 BC), maar werd al een lange tijd niet meer gebruikt. Wang Mang voerde spades in met de waarde 100, 200, 300, 400 tot en met 1000 Wu Shu. Er waren nu dus 16 circulerende typen munten. Ook werd het circuleren van Kauri-schelpjes en schilpadden schilden weer legaal, hoewel deze ook alleen als reken eenheden zouden kunnen hebben gediend. Deze periode was helaas maar van korte duur en munten hieruit zijn (behalve de 1000 Wu Shu) nauwelijks betaalbaar.

Het experiment van de derde reformatie slaagde niet, en het beleid werd in hetzelfde jaar weer terug-gedraaid naar het tweede beleid. In het jaar 14 AD werd de laatste reformatie gehouden: De Pu Huo spades werden ingevoerd (Het type in mijn collectie), met een waarde van 25 Wu Shu. Verder werden ook twee nieuwe Cash munten ingevoerd, met dezelfde waarde als de Wu Shu, de Pu Ch'uan en de Huo Ch'uan.

Zo, een heel verhaal, maar hopelijk vind iemand dit leuk om te lezen.

Groet,

Mika
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door George_III op 27 jan 2015, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Re: Wang Mang Spadegeld

Bericht door Stephan O » 27 jan 2015, 06:33

Zeker leuk om te lezen :thumb up: Mooi achtergrond verhaal.

Ik had er geen weet van dat het in China net zo toeging als in het Romeinse rijk. Met die vele kort-heersende keizers.
Zeer interessant.

Ik zie uit naar een volgend stuk ;)

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

Philippe2 België
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Philippe2 » 27 jan 2015, 10:59

Zeer mooi verhaal, doe zo verder :thumb up:
Grtjs

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 27 jan 2015, 14:55

:klap: :thumb up:

Erg leuke informatie om te lezen.

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 27 jan 2015, 17:46

Gaaf verhaal zeg! Ik ga nu toch anders tegen mijn cash-muntjes aankijken nu ik dit gelezen heb!
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

Terug naar “Azië”