Chileense gouden munt uit 1947

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Zuid Amerika.

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
goudhuys

Chileense gouden munt uit 1947

Bericht door goudhuys » 15 okt 2011, 15:02

Beste muntverzamelaars,

Mijn ouders hebben deze munt bij hun huwelijk cadeau gekregen en willen deze gaan verkopen.
Uiteraard heeft het een goudwaarde maar zou deze munt ook interessant zijn voor verzamelaars?
Weet iemand iets te vertellen over deze munt, achtergrond en thema?
En hoe vind ik potentiële verzamelaars die interesse in deze munt zouden hebben?
Is er iets te zeggen over de waarde van deze munt? Wat betekent het S icoontje rechts op de munt?
Het gewicht van de munt is 18gr.

Alvast bedankt voor uw informatie
Ralph
Afbeelding
Afbeelding

Einstein
Senior lid
Senior lid

Re: Chileense gouden munt uit 1947

Bericht door Einstein » 15 okt 2011, 16:00

Het muntmerkteken So = Santiago.
De munt van 100 pesos zelf, is geen zeldzaamheid: 500.000 exemplaren geslagen, waardoor er geen numismatische meerwaarde aan gegeven kan worden.
Het gewicht zou 20,334 gram moeten zijn... (vervalsing?)
In ieder geval spreken we hier over de gangbare dagprijs van het goud!
Groetjes,
marc

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 15 okt 2011, 16:21

Hier even een scan uit de nieuwste Krause van 2011. Toch een leuke munt, met een leuke prijs (in dollars).

Afbeelding

Van harte welkom op Hét Munten en Bankbiljetten Forum Ralph!

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

goudhuys

Bericht door goudhuys » 15 okt 2011, 19:16

Dank Marc en Jeroen - dat is al interessant, vooral het lijstje uit de Krause.
Gewicht zal wel door pa zelf op keukenschaaltje zijn gebeurd..dus die 18 zal wel 20gram zijn.

1947 inderdaad het jaar waar er de meeste zijn geslagen helaas althans ik ga er van uit dat mintage de oplage is.
Wat betekenen de afkortingen UNC en BU? of zijn dat de waarden in US dollar? Dan zou deze munt dus 750 $ waard zijn?
Maar dat lijkt me niet want die is voor alle jaargangen hetzelfde in deze lijst.

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 15 okt 2011, 19:30

Voor de diverse kwalificaties/gradaties kun je HIER meer lezen.

Ik denk dat de waarde in de Krause catalogus van $750 wel redelijk is hoor, met de huidige goudprijs 22 karaat goud 91,6% goud € 30,92 per gram kom ik zo rond de €630,- en dan is dat enkel de goudwaarde en hebben we het nog niet over de verzamelwaarde.

Kortom een leuk muntje!

Gr. Jeroen

goudhuys

Bericht door goudhuys » 15 okt 2011, 19:56

Goh..het wordt steeds interessanter straks ga ik nog verzamelen :-)
Aangezien deze 45 jaar in het slangenleren doosje heeft gelegen zijn er geen beschadigingen dus wel UNC of BU waardig lijkt me.

In je screenshot van de Krause gids staat "0.9000 GOLD" staat dit voor het karaat (KRT) ?
Dus 9 krt of betkent dit 90% goud.
Jij gaat uit van 22 KRT welke gelijk staat met 91.7 %, mijn vraag waar je dit uit afgeleid hebt?

Maar afgezien daarvan, waar ga je nou met een dergelijke munt naartoe als je hem wilt verkopen en
je er een verzamelaar blij mee wilt/kunt maken?

Sorry als ik lastig ben :oops:

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 15 okt 2011, 20:08

Nee hoor je bent zeker niet lastig!

Je kunt de munt te koop aan bieden op een veilingsite als E-bay of Marktplaats, maar ook hier op het forum.

0.900 goud betekend dat er 0.900 goud zit in 1.000, voor het gemak 900 gram goud in 1000 gram product (munt/ring/etc.). Het overige is een ander materiaal, wat uiteen kan lopen van zilver tot koper, en dergelijke. Men voegt dit toe om het materiaal sterker te maken, puur goud is zacht en dat maakt de kans op slijtage en beschadigingen natuurlijk groter. Echter verminderd het de waarde van het product wel, omdat het waardevolle goud in mindere mate aanwezig is.

Ik heb gekozen voor de waardeaanduiding van 22 karaat, aangezien die het dichtste in de buurt kwam, maar eerlijkheidshalve moeten we dus stellen dat jouw munt tussen de 21 en 22 karaat zit, laten we zeggen 21½ karaat. ;) Maar zo was het makkelijker voor mij, hahaha. Ik ga overigens uit van BU, aangezien hij in een verzamelaarscassette zit, staat er niets op de binnenkant van de cassette, een briefje of zo?

En tsja ik zie een verzamelverslaafde in aantocht, maar ach wat zou dat er zijn ergere verslavingen Ralph!!!

Voor de overige, verbeter me a.u.b. als ik fouten heb gemaakt, ik doe het even uit de losse pols. :)

Gr. Jeroen

Einstein
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein » 15 okt 2011, 20:19

Naar mijn bescheiden mening is het géén BU: het doosje past niet bij de munt, aangezien de opening veel te groot is!
marc

goudhuys

Bericht door goudhuys » 15 okt 2011, 20:22

Fijn te horen dat ik nu eens niet lastig ben haha En ja, er zijn veel ergere verslavingen!

Hartelijk dank voor je uitleg volgens mij is het allemaal duidelijk zo en zal afwachten of de medeforumleden nog
aanvullingen en/of kritiek hebben :-)

Ik zal mijn vader vragen of hij de munt op deze site wilt aanbieden..en dan jullie bedanken met een donatie als dank voor
de hulp.

Wellicht tot later
Ralph

goudhuys

Bericht door goudhuys » 15 okt 2011, 20:41

Einstein schreef:Naar mijn bescheiden mening is het géén BU: het doosje past niet bij de munt, aangezien de opening veel te groot is!
marc
Heb het voor je nagevraagd maar ze hebben de munt zo cadeau gekregen van een duitse zakenrelatie.
Zou het kunnen zijn dat het originele doosje misschien wat saai was voor en bruiloft en men bij een juwelier dit doosje heeft gekocht?
Als dat consequenties heeft voor de prijs ..so be it

In ieder geval: deze munt is te koop en mocht er iemand op dit forum interesse hebben mag hij mij een mailtje sturen.

MVG Ralph

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 16 okt 2011, 12:05

Leuk dat je voor het forum kiest om deze munt te verkopen.

Deze doosjes zullen vast wel te koop zijn, zonder munten en wellicht dat hij zo aan zijn 'jasje' is gekomen.

Succes!

Gr. Jeroen

goudhuys

Bericht door goudhuys » 16 okt 2011, 21:45

Munthunter schreef:Leuk dat je voor het forum kiest om deze munt te verkopen.

Deze doosjes zullen vast wel te koop zijn, zonder munten en wellicht dat hij zo aan zijn 'jasje' is gekomen.

Succes!

Gr. Jeroen

al maken je collega 'verkoop" moderatoren het mij als complete leek niet erg makkelijk :dizzie:
Hoe wil ik als leek daar nou een "vaste prijs" aan hangen? Het is toch wat de "liefhebber" er voor(over) heeft
met als minimum de goudprijs..dacht ik..

bernard3
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 » 16 okt 2011, 22:02

goudhuys schreef: al maken je collega 'verkoop" moderatoren het mij als complete leek niet erg makkelijk :dizzie:
Hoe wil ik als leek daar nou een "vaste prijs" aan hangen? Het is toch wat de "liefhebber" er voor(over) heeft
met als minimum de goudprijs..dacht ik..
Die regel is ingevoerd om te voorkomen dat het hier een soort marktplaats wordt. Daar is de verkoop vaak maar een zooitje ongeregeld en brengen mensen vaak of idiote biedingen uit of reageren verkopers nooit op een bod. Met deze regels blijft de forummarkt overzichtelijk, maar ze zijn inderdaad eigenlijk meer gericht op de verzamelaar die al weet wat iets waard is.

Mijn advies: pak gewoon een vraagprijs die wat boven de goudprijs zit, misschien 700 - 750 euro. Gezien de cataloguswaarden zal de munt namelijk niet snel meer waard zijn dan de goudwaarde. Kijk wat voor reacties er komen en dan kan iemand jou nog per pb een ander bod uitbrengen. Zo voldoe je lijkt mij aan de regels en kunnen mensen jou ook een bod uitbrengen, maar via pb.

Bernard

goudhuys

Bericht door goudhuys » 17 okt 2011, 20:28

Dank je wel Bernhard, hier kan ik wat mee.
Ik vrees echter dat mijn vader het allemaal "teveel gedoe" zal vinden.
Beschouw deze munt maar als "verkocht aan goudinkoper"

Allen hartelijk dank voor de hulp en informatie die jullie ons verstrekt hebben
Laatst gewijzigd door goudhuys op 17 okt 2011, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 17 okt 2011, 20:42

Hoi Ralph.

Excuses voor het achterwege laten van wat informatie vanuit mijn kant, maar met tijden moet ik ook nog werken, belachelijk! ;)

Maar Bernard heeft een prachtige uitleg weten te geven, waar ik helemaal achter sta. Ik begrijp dat het voor jou, als beginnen verzamelaar (ja, ja, ik voel het al aankomen), lastig is om een startbod vast te stellen. Bernard heeft al een juiste omschrijving gegeven hoe je dit het beste aan kunt pakken, zodat je een eerlijke prijs mag verwachten.

Je hebt nu al een richtprijs dus ik hoop er het beste van!

Vriendelijke groeten,

Jeroen

@ Bernard3, bedankt! :klap:

goudhuys

Bericht door goudhuys » 17 okt 2011, 20:46

Beste Jeroen,

Jeetje werk je ook nog erbij? Dat kost toch veel te veel vrijtijd greeny

In het bijzonder een dank aan jou Jeroen!
Maar lees even de reactie net voor die van jouw gepost. Tenzij er iemand deze week kenbaar maakt dat hij hem
heeeeel graag wil voor zeg €750 gaat mijn vader geen avonturen aan en zal hij gewoon naar de lokale goudmijn gaan gaf hij mij net te kennen.

MVG, Ralph

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 17 okt 2011, 20:58

Ah die had ik gemist ;)

Hartelijk dank voor je compliment.

Ik wil geen boze verhalen vertellen over de goudinkopers, maar jullie wel een paar tips meegeven.

Zoek goed uit, eventueel met hulp van de leden van dit forum, wat de munt met de huidige goudwaarde (intrensieke GOUD-waarde) waard is.
De inkopers hebben er een handje van om in een keer van alles te benoemen waardoor je munt opeens een stuk minder op zal gaan leveren. Denk aan smeltkosten en dergelijke. Wanneer je een prijs hebt die eerlijk en kloppend is, heb je iets om aan vast te houden. Een inkoper koopt namelijk het liefste van een leek en dat zal bij ons verzamelaars niet anders zijn, daar moeten ook wij eerlijk in zijn.

Een verzamelaar die een dergelijke munt wil kopen, zal altijd wel iets extra's willen geven, zeker als hij/zij op zoek is naar een dergelijke munt die niet zo vaak aangeboden wordt. Het zou jammer zijn als deze munt de smeltkroes gaat ontmoeten en het dan ook is gedaan met 1 van de 540.000 exemplaren. Tsja zo denkt de verzamelaar...

Gezien deze munt al geruime tijd in jullie bezit is, zou ik er nu geen haastklus van maken en goed nadenken wat jullie er mee willen gaan doen. Hoe dan ook ben ik erg benieuwd hoe je ervaringen zullen zijn bij een goudinkoper. De laatste maanden regent het flyers op mijn deurmat met uitnodigingen daar op om mijn goud in te komen leveren in een donker cafeetje hier op de hoek... Je munt is gewild! hahaha

Gr. Jeroen

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 17 okt 2011, 21:14

Heb laatst wat goud weggedaan.
De (oude bekende) opkoper gaf 23 euro voor 1gr 14 karaat, maar zei dat die standjes in winkelcentra en die opkoop in bussen ... 9 euro per gram 14 karaats geven.
Echt oppassen, dus!
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

goudhuys

Bericht door goudhuys » 17 okt 2011, 21:48

Neem jullie adviezen en waarschuwing ter harte. Wees gerust het is een echt winkeltje dus niet in een donkere
kroeg en man met gleufhoed :LoneRanger:

Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz » 17 okt 2011, 22:50

goudhuys schreef:Neem jullie adviezen en waarschuwing ter harte. Wees gerust het is een echt winkeltje dus niet in een donkere
kroeg en man met gleufhoed :LoneRanger:
Ook die pakken leken hard aan, vergis je niet hoor! :(
Ik zou zo'n gouden munt nooit voor minder wegdoen dan de huidige goud prijs, een mooie munt en als ik het geld had zou ik hem kopen :thumb up:
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!

Terug naar “Zuid Amerika”