1 Córdoba 1912 Nicaragua - eenmalig type

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Zuid Amerika.

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Jan W
Donateur
Donateur

1 Córdoba 1912 Nicaragua - eenmalig type

Bericht door Jan W » 05 mar 2016, 21:43

In 1912 ging Nicaragua over op een eigen muntenserie: de Córdoba, onderverdeeld in 100 Centavos. De 1 Córdoba was gelijk de grootste zilveren munt met een diameter van 38 mm., een gewicht van 25 gram en een gehalte van 0,900 zilver. De munt werd niet in Nicaragua geslagen maar bij de Engelse munt van Heaton te Birmingham. Onder het jaartal 1912 staat klein een H te lezen.

De afgebeelde persoon is Francisco Hernández de Córdoba, een Spaanse conquistador die de eerste steden, Leon en Granada, van Nicaragua stichtte rond 1524. In 1526 werd hij jammerlijk onthoofd. Zijn botten werden niet zo lang geleden ontdekt toen archeologen in Leon Vieje (het oude Leon, het nieuwe Leon ligt 18 kilometer verderop) opgravingen deden. Voor een mooi verhaal over die opgraving en de historische achtergrond: http://www.latinamericanstudies.org/col ... ordoba.htm

Deze Córdoba is een eenmalig type die in 1912 in een oplage van 30.000 of 35.000 stuks werd geslagen (ik lees verschillende oplagecijfers op sites). Bijzonder is dat Hernández de Córdoba en face is afgebeeld in plaats van opzij zoals bij de meeste munten.
Deze munt is zeer gezocht bij verzamelaars. De meeste exemplaren die je tegenkomt (áls je ze tegenkomt want ze zijn redelijk schaars) hebben gecirculeerd en vertonen randschades. De kwaliteiten in MS gaan al snel naar de duizenden dollars in de handel. Een exemplaar in MS66 ging in 2013 weg voor 11.750 dollar. :suprised:

Onderstaand exemplaar kwam ik tot mijn verrassing (ik zocht de munt al lang) in 2012 tegen bij een Duitse handelaar:
Nicaragua cordoba 1912.jpg
Afgelopen week kocht ik eenzelfde exemplaar, weer bij een (andere) Duitse handelaar. Deze gaat door naar een mede-verzamelaar waarvan ik wist dat hij ook al jaren naar deze munt op zoek was.
Cordoba 1912 Nicaragua.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Re: 1 Córdoba 1912 Nicaragua - eenmalig type

Bericht door LUC » 05 mar 2016, 22:59

Mooie munten Jan,
Eigenlijk de eerste keer dat ik deze munt zie.
Blijkbaar een land met veel bergen.
" EN DIOS CONFIAMOS" is dit in het nederlands zo iets als " op God we vertrouwen ".
In ieder geval je mede verzamelaar mag zich gelukkig prijzen.
Groeten Luc. :)

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 06 mar 2016, 14:49

LUC schreef:In ieder geval je mede verzamelaar mag zich gelukkig prijzen.
Ja, hij is er heel erg blij mee. Kreeg gisteren al een enthousiast mailtje terug. Een wederdienst trouwens, via hem heb ik ook wel eens munten overgenomen waarvan hij wist dat ik die zocht.
Wie zei er dat munten verzamelen geen sociaal gebeuren is? :lach:

Palmbird
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird » 06 mar 2016, 18:33

Prachtige munt dankzij mooi ontwerp op beide zijden. :thumb up:
De eerste keer dat ik deze munt zie trouwens.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.

Terug naar “Zuid Amerika”