Gothic Crown 1847 Queen Victoria Engeland

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Europa (voor euro).

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Gothic Crown 1847 Queen Victoria Engeland

Bericht door Jan W » 18 feb 2016, 17:24

Onlangs deze Gothic Crown gekocht via een Zweedse munthandelaar. Ik had eigenlijk niet meer verwacht deze munt zelf ooit te bezitten want de meeste zijn in heel mooie (Prachtig-UNC) kwaliteit bewaard gebleven en brengen dan hoge bedragen op. Te hoog voor mij in ieder geval. :knipoog: Gelukkig kwam er, een zeldzaamheid, nu eens een gecirculeerd exemplaar voorbij waarvan de prijs een stuk vriendelijker was.

De Gothic Crown is in 1847 geslagen in een oplage van 8.000 stuks (al heb ik ook gelezen dat er wellicht maar 7.000 stuks geslagen zijn). In 1853 is er nogmaals een hele kleine serie aangemaakt die zeer zeldzaam is. Het ontwerp was van William Wyon.
De achtergrond van deze munt is met mysteries omgeven. Is de munt geslagen ter ere van het 10-jarig jubileum van Victoria? Als voorbereiding om te testen of het publiek rijp was voor de Florins die vanaf 1849 in deze stijl werden uitgegeven? En het schijnt dat de gehele oplage in Proof geslagen is maar er zijn ook exemplaren gewoon in omloop gekomen (en veel exemplaren ontberen gewoon het Proof karakter). Op een andere site las ik juist weer dat niet alle 1847 exemplaren in Proof geslagen zijn.

In ieder geval sloot het ontwerp helemaal aan bij de opleving van de Gothische stijl in het Engeland van die tijd. Opvallend is ook dat er in het omschrift hoofd- en kleine letters zijn gebruikt. Dat zie je zelden op munten. De meeste munten zijn bewaard gebleven zoals ze van de pers zijn gekomen of hebben maar heel even gecirculeerd voor ze uit omloop werden gehaald. Maar een klein aantal vertoont sporen van heviger circulatie. Toch zijn ook die mindere kwaliteiten zeer gezocht omdat een perfect exemplaar erg duur is. Van de site van een Engelse munthandel: Crowns featuring the very beautiful gothic style design were struck in only two years. Specimens are dated MDCCCLXVII for 1847. The only other date issued was 1853, solely as a proof edition. This coin type is therefore a key component for any British type collector. Even circulated examples are scarce and command a premium price.

Het droevige nieuws voor de verzamelaar is dat deze munt ook veel nagemaakt wordt. En er zijn van deze munt echt heel goede vervalsingen bekend. Op het Coinforum las ik verhalen van mensen die te goeder trouw bijvoorbeeld via Ebay voor 1000-den ponden zo'n munt hadden gekocht om later (soms veel later) tot de ontdekking te komen dat het een vals exemplaar was. Iemand had twee exemplaren waarvan hij dacht dat heel misschien één niet goed was. Helaas voor hem was ook de andere vals... Het advies is dan ook om deze munt nooit via Ebay of particulier te kopen.

Wat mij betreft is dit nu al de aankoop van het jaar. :knipoog:
Crown 1847 Engeland.jpg
Crown 1847 Engeland ak.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

spatbord
Donateur
Donateur

Re: Gothic Crown 1847 Queen Victoria Engeland

Bericht door spatbord » 18 feb 2016, 17:32

Erg mooie munt! Als het zo moeilijk is om echt van vals te onderscheiden, hoe weet je dan dat deze wel echt is? :twisted:

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 18 feb 2016, 18:12

Schitterende munt Jan :thumb up:
Heb even op ebay gekeken, maar een PR63 kost al snel $9.500 :shock:
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC/MS64>
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 18 feb 2016, 18:44

Mooie aankoop jan, in onze club komt hij soms te sprake.
maar het blijft een dure munt, ook al heeft hij in de omloop geweest.
Leuk voor jou, " grote munt verzamelaar ' :knipoog:
Groeten luc

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 18 feb 2016, 20:05

spatbord schreef:Erg mooie munt! Als het zo moeilijk is om echt van vals te onderscheiden, hoe weet je dan dat deze wel echt is? :twisted:
Oei, 100% zekerheid? Er zijn wel wat trucjes om de echtheid te bepalen. Eén daarvan is dat de V van Victoria ongeveer gelijk staat met "et" in het randschrift (Decus et Tutamen Anno Regni Undecimo).
Gothic crown 1847 detail 1.jpg
Verder zijn er van de (helaas) goed gemaakte valse exemplaren allerlei details bekend zoals een "schaduw" achter de A van Regina, uitstekende puntjes in het veld achter de hals en tussen de letters van Anno. Dit exemplaar heeft dit gelukkig allemaal niet. Vanuit Zweden is nog een Certificate of Authenticity onderweg, die waren ze vergeten in de envelop te doen.
sgtravel schreef:Schitterende munt Jan :thumb up:
Heb even op ebay gekeken, maar een PR63 kost al snel $9.500 :shock:
Dank je, de prijzen zijn inderdaad schrikbarend terwijl de munt niet echt zeldzaam is, maar iedereen wil 'm gewoon graag hebben. De laatste paar jaar is het helemaal omhoog geschoten. Zelfs een exemplaar met soldeersporen van een broche bracht op een veiling 650 Engelse ponden op (ongeveer 838 euro).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 18 feb 2016, 20:31

Op Alilexpress koop je er 5 voor $18. :)
In ieder geval is het wel handig om te weten waarop te letten. Als je verzamelgebied zo breed is als het jouw, is het soms wel veel werk om dat voor elke munt weer op te zoeken!
Vanuit Zweden is nog een Certificate of Authenticity onderweg, die waren ze vergeten in de envelop te doen.
Oh, dan zit je wel goed, als er een Certificate of Authenticity is. :knipoog: Ik krijg soms wel de indruk dat een Certificate of Authenticity juist de kans verhoogt dat je met een vervalsing te doen hebt... (Niet dat ik dat in dit geval waarschijnlijk acht)Hoe groter de kitch die men uitgeeft (denk Nederlands Muntenhuis), hoe vaker er een certificaat van echtheid bij zit. En als het om oude munten gaat: als je de munt na kunt maken lijkt zo'n certificaat van echtheid me een eitje. :)

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 18 feb 2016, 21:22

Die Gothic Crowns op Ali zijn nog wel herkenbaar als vals... :knipoog:
spatbord schreef:Oh, dan zit je wel goed, als er een Certificate of Authenticity is. :knipoog: Ik krijg soms wel de indruk dat een Certificate of Authenticity juist de kans verhoogt dat je met een vervalsing te doen hebt... (Niet dat ik dat in dit geval waarschijnlijk acht)Hoe groter de kitch die men uitgeeft (denk Nederlands Muntenhuis), hoe vaker er een certificaat van echtheid bij zit. En als het om oude munten gaat: als je de munt na kunt maken lijkt zo'n certificaat van echtheid me een eitje. :)
Precies, dat laatste klopt. :suprised: Dat Certifcate of Authenticity zijn mijn woorden. In dit geval kun je het vergelijken met dat Schulman of Elsen nog even een schriftelijke bevestiging geeft dat het om de real thing gaat. Bij dit soort munten is dat wel aan te bevelen. De echtheid wordt trouwens levenslang gegarandeerd (tot natuurlijk de handel failliet gaat..).

Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O » 18 feb 2016, 23:26

Wauw, mooie munt, Jan.
Dit is zeker een mooi ontwerp.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico » 19 feb 2016, 09:24

Gefeliciteerd met je mooie aanwinst Jan!

Cosimo
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Cosimo » 24 feb 2016, 16:10

Bijzondere munt! Leuk om er wat over te lezen en gefeliciteerd met de aanschaf van dit exemplaar. Die zal vast een mooi plekje in de verzameling krijgen. :)

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 24 feb 2016, 16:47

Dank jullie wel. Ik heb de munt ook maar gelijk gepromoveerd tot mijn avatar*. :knipoog:

(* - En yep, dit is dezelfde munt maar dan een eigen foto met daglicht genomen).

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins » 24 feb 2016, 20:59

Jan W schreef:Onlangs deze Gothic Crown gekocht via een Zweedse munthandelaar. Van de site van een Engelse munthandel: Crowns featuring the very beautiful gothic style design were struck in only two years. Specimens are dated MDCCCLXVII for 1847. The only other date issued was 1853, solely as a proof edition.

Nou, Jan W, ik hoop dat de achtergrond nog eens duidelijker wordt.
Beetje slordig van de Engelse muntenhandel er staat nu: 1867.
Liefhebbers kijken bij Numisor volgende maand.

Mvgr

Mel

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 24 feb 2016, 21:06

Melcoins schreef:
Jan W schreef:Onlangs deze Gothic Crown gekocht via een Zweedse munthandelaar. Van de site van een Engelse munthandel: Crowns featuring the very beautiful gothic style design were struck in only two years. Specimens are dated MDCCCLXVII for 1847. The only other date issued was 1853, solely as a proof edition.

Beetje slordig van de Engelse muntenhandel er staat nu: 1867.
Mvgr

Mel

Dat is heel oplettend van je Mel. :klap: Er had natuurlijk MDCCCXLVII moeten staan. Ik had het niet gezien.

Terug naar “Europa (voor euro)”