Verenigd Koninkrijk 1/2 penny 1775

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Europa (voor euro).

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Verenigd Koninkrijk 1/2 penny 1775

Bericht door George_III » 11 mar 2015, 21:49

Gewoon eentje die ik wou laten zien voor de lol:
img130.jpg
Je raad het al, een halfpenny van George III uit 1775, een redelijk vroeg jaartal voor zijn Engelse muntslag. Een van de leukste munt die ik van hem in mijn collectie heb, in een redelijke kwaliteit. Hoe zouden jullie hem graderen? Moet ik er wel bij zeggen dat de munt in het echt veel minder korrelig is :sarcasm2:

Groet,

Mika
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Verenigd Koninkrijk 1/2 penny 1775

Bericht door Jan W » 11 mar 2015, 22:57

Leuke munt die er voor het type ook nog eens goed uit ziet. Fraai+ is ie zeker in mijn ogen. Van deze munten zijn ook veel contemporaine vervalsingen gemaakt in die tijd. Die waren een stukje lichter dan de originele halfpennies. Die vervalsingen worden overigens ook verzameld, ook door Amerikanen omdat deze ook in de VS circuleerden.
In zijn begin periode werden er eigenlijk alleen maar gouden munten en kleingeld (shilling en kleiner plus kopergeld (1/2 penny en farthing)) geslagen. De eerste echte crown kwam pas in 1818 (al werden er wel Spaanse 8 Realen geklopt en ook overgeslagen maar dat waren emergency issues en de Dollar uit 1804 was van de Bank of England). De eerste pennies kwamen pas in 1797.

George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Re: Verenigd Koninkrijk 1/2 penny 1775

Bericht door George_III » 15 mar 2015, 16:22

Bedankt voor de reactie Jan, ik had hem ook ingeschat rond fraai. De allereerste niet-gouden munt die onder zijn regering werd geslagen (De patterns en de Northumberland shilling uit 1763 niet meegerekend), is de half-penny van 1770, tien jaar na zijn kroning. Zijn eerste zilveren munt was zelf nog later; de shilling en de six-pence van 1787. Die contemporaine vervalsingen zijn inderdaad leuk, ik zoek er nog een voor de verzameling.

Groet,

Mika

Terug naar “Europa (voor euro)”