Franse Sol 1780 over 1779 uit Aix

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Europa (voor euro).

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Franse Sol 1780 over 1779 uit Aix

Bericht door Jan W » 22 feb 2012, 11:14

Ik heb een Franse Sol liggen die geslagen is te Aix en Provence (muntteken: &). Het opvallende aan deze munt is de jaartalwijziging 1780 uit 1779. Deze jaartalwijziging kom ik niet tegen in mijn Krause of op internet. Op Franse sites kom ik wel sols tegen uit Aix, ik weet dat deze wat moeilijker zijn. Wie kan me meer vertellen over deze overslag? Komt dit vaker voor, wat is de oplage en wat is de waarde van deze munt?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Einstein België
Senior lid
Senior lid

Re: Franse Sol 1780 over 1779 uit Aix

Bericht door Einstein » 22 feb 2012, 21:49

Deze overslag gebeurde bij mijn weten enkel op de 1/2 sol (25 mm), en niet op de sol (29 à 30 mm).
Ongeveer de helft van de munten uit 1779 werden aldus behandeld, zowel in Aix-en-Provence (&) als in Montpellier (N).

Dit betekent dan dat jouw munt een oplage heeft van zo'n 125.000 exemplaren. In prachtige staat zal je dan ook al gauw 500 euro moeten neertellen voor een dergelijke munt, maar volgens de foto haal je hoogstens 20 euro voor jouw exemplaar.

Leuk om weten is ook dat de laatste jaartallen van deze munt - 1789, 1790, 1791 - vrij zeldzaam zijn, omdat een groot deel ervan tussen 1830 en 1857 hersmolten werd ten behoeve van de koperen muntslag van Louis-Philippe en Napoléon III.
Al bij al toch een interessant stukje Franse geschiedenis.
marc
Laatst gewijzigd door Einstein op 22 feb 2012, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 22 feb 2012, 23:00

Dank voor je reactie. Het gaat hier echter om een sol. Doorsnede 29 mm. met een gewicht van 11,32 gram. Waar ik ook zoek op internet, ik ben deze munt nog nooit tegengekomen in een lijst, catalogus of foto. Jouw opmerking dat deze overslag jou alleen bekend is bij de halve sol maakt me alleen nog maar nieuwsgieriger. Wellicht dat je nog andere bronnen kunt raadplegen?
Wat me ook opvalt is dat de fleur de lis lijken te zijn weggeschraapt. Als het slijtage is zou dat ook betekenen dat de andere kant met het hoofd van Louis XVI meer versleten zou moeten zijn. Dat wegschrapen moet wel lang geleden hebben plaatsgevonden want de munt heeft één en dezelfde patina. Zouden ze dat na 1793 hebben gedaan?

Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein » 27 feb 2012, 18:59

Een paar Franse en Belgische numimatici hebben zich heel eventjes gebogen over dit thema, maar ze brengen me allemaal hetzelfde nieuws:
er is absoluut niets bekend over een overslag bij de sol, zoals dat het geval is bij de 1/2 sol.
Merkwaardig is wel, dat ze ook allemaal dit feit onbelangrijk vinden en zelfs negeren: ze doen het af als een "variante"...

Persoonlijk ben ik het daar zeker niet mee eens, maar ja... wie ben ik???
Er zal dus geen verder onderzoek gebeuren naar dit fenomeen.
Groetjes,
marc

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 27 feb 2012, 23:33

Marc, dank voor je hulp en inzet! Inderdaad vreemd dat hier niets mee gedaan wordt. Tot men de munt zelf op de prijslijst zet natuurlijk :knipoog:

Wellicht dat er nog een keer meer duidelijkheid komt in deze materie. Op een mailtje van mij naar www.cbg.fr (een franse muntensite met heel veel aanbod) kreeg ik nooit een reactie. Wellicht dat mijn mail in het engels ook niet helemaal goed overkwam (mijn frans is helaas zeer beperkt, lezen is tot daaraan toe maar schrijven... :oops: ).
Aan de andere kant, misschien maken Franse numismatici zich ook niet druk over jaartalwijzigingen? Hoewel, als ik de vele varianten zie van de Franse 5 francs l'an 4 t/m 10? Daar letten ze zelfs op het aantal eikeltjes in de eikenkrans op de achterkant.

Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein » 28 feb 2012, 08:58

Dat je geen antwoord krijgt van CBG.FR verwondert mij eerlijk gezegd niet: die zijn gericht op pure handel, en er is zelfs geen ruimte om over de prijzen te onderhandelen.
Ze zijn daar trouwens veel te duur: heb in volle vertrouwen ooit eens een penning gekocht van 1794 (Lodewijk XVII) voor 90 euro, maar dan bleek dat een 19de eeuwse kopie te zijn, die amper 10 euro waard is...
De firma CBG heeft weliswaar een onwaarschijnlijk groot aanbod, maar je kan ze best zo snel mogelijk vergeten.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 28 feb 2012, 21:46

Hoi Marc,
Handelen over munten die via een site worden aangeboden gaat inderdaad soms moeilijk. Bij een Nederlandse en een Duitse site deden ze daar onlangs niet zo moeilijk over. Zo lang je maar een serieus bod doet. Anderen doen echter vele moeilijker en willen er niets van weten. Onlangs had ik interesse in drie munten die samen toch meer dan 300 euro moesten kosten maar had mijn twijfels over de gradering van twee van deze munten. De prijzen klopten wel bij de gradatie maar niet met hoe de munten er in mijn ogen uitzagen. Maar de handelaar wilde van niets weten. En dan gaat het voor mij ook over, die ene munt heb ik ook maar laten zitten :knipoog:

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 18 jul 2012, 16:46

Einstein schreef:Dat je geen antwoord krijgt van CBG.FR verwondert mij eerlijk gezegd niet: die zijn gericht op pure handel, en er is zelfs geen ruimte om over de prijzen te onderhandelen.
Ze zijn daar trouwens veel te duur: heb in volle vertrouwen ooit eens een penning gekocht van 1794 (Lodewijk XVII) voor 90 euro, maar dan bleek dat een 19de eeuwse kopie te zijn, die amper 10 euro waard is...
De firma CBG heeft weliswaar een onwaarschijnlijk groot aanbod, maar je kan ze best zo snel mogelijk vergeten.
Een vergissing van mij: het is niet CBG maar CGB, te bereiken via http://www.numishop.com. Ik heb daar afgelopen zondag een paar munten besteld en per Visa betaald. Kreeg maandag bericht dat ze op de post waren gegaan en vandaag lagen ze al in de bus. Onwaarschijnlijk snel vanuit Frankrijk.
De munten waren zelf ook niet duur. Onder andere een Engelse crown 1931 met een oplage van 4.056 stuks voor 160 euro. In Engeland zag ik ze te koop vanaf 300 pond in dezelfde kwaliteit (zo'n 360 euro nu de pond zo duur is). Verder een mooie zilveren 120 Grana uit Napels en Sicilië 1844 voor 48 euro en twee NL muntjes (kwartje 1849 en halve cent 1915 in mooie kwaliteit).
Ze zijn over het algemeen wel redelijk aan de prijs maar als je het enorme aanbod wat doorbladert kom je dus wel wat leuks tegen. Die crown is echt een koopje geweest. Toch vreemd trouwens dat zo'n munt in zo'n kleine oplage relatief nog niet eens zo duur is. Stel je voor dat de NL rijksdaalder 1931 een oplage had gehad van 4.056 stuks... onbetaalbaar :knipoog:

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 02 jul 2014, 22:04

Eens even een update. Ik heb onlangs bij Gadoury uit Monaco (ook de bekende uitgever van catalogi voor Franse munten) nog eens navraag gedaan. Ik kreeg als reactie op de foto's terug dat ik op bladzijde 467 van de catalogus Monnaies Royales Francaises uit 2012 moet kijken.

Nu bezit ik die catalogus niet. Kan iemand mij een scan leveren van die bladzijde of vertellen wat er op die bladzijde over deze sol geschreven staat? Ik ben heel benieuwd.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 09 jan 2016, 17:47

Jan W schreef:Eens even een update. Ik heb onlangs bij Gadoury uit Monaco (ook de bekende uitgever van catalogi voor Franse munten) nog eens navraag gedaan. Ik kreeg als reactie op de foto's terug dat ik op bladzijde 467 van de catalogus Monnaies Royales Francaises uit 2012 moet kijken.

Nu bezit ik die catalogus niet. Kan iemand mij een scan leveren van die bladzijde of vertellen wat er op die bladzijde over deze sol geschreven staat? Ik ben heel benieuwd.
Iemand? :knipoog:

DutchNapoleon
Donateur
Donateur

Bericht door DutchNapoleon » 09 jan 2016, 18:34

Ik heb de gadoury van 2013 volgens mij... zal van de week eens kijken

DutchNapoleon
Donateur
Donateur

Bericht door DutchNapoleon » 10 jan 2016, 15:30

Sorry mijn Gadoury is van 2013 en gaat van 1789 tot 2013

Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein » 10 jan 2016, 15:43

Zijn ze bij Gadoury dan te lui om zelf eens een scan te maken van die bewuste bladzijde?
Het is erg gesteld met die handelaars van tegenwoordig...
marc

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 10 jan 2016, 20:57

Einstein schreef:Zijn ze bij Gadoury dan te lui om zelf eens een scan te maken van die bewuste bladzijde?
Het is erg gesteld met die handelaars van tegenwoordig...
marc
Ik dacht overigens hetzelfde na hun reactie... :sad:

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 11 jan 2016, 11:38

Enne, @DutchNapoleon: bedankt voor het meedenken. :thumb up:

Ik kwam bij het zoeken op internet trouwens opeens twee andere exemplaren tegen die op veilingsites werden aangeboden voor 13 en 25 euro (ofzo). Niet in geweldige staat maar gezien de prijzen duidt het er in ieder geval niet echt op dat dit een zeldzame variant is.. :sad: :knipoog:

DutchNapoleon
Donateur
Donateur

Bericht door DutchNapoleon » 11 jan 2016, 11:44

Graag gedaan... mocht je nog eens iets vinden van franse munten... ik zoek het graag op in mijn catalogus. Jammer genoeg dit keer niet echt kunnen helpen

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 11 jan 2016, 12:00

DutchNapoleon schreef:Graag gedaan... mocht je nog eens iets vinden van franse munten... ik zoek het graag op in mijn catalogus. Jammer genoeg dit keer niet echt kunnen helpen
De Gadoury 2013 (1792-2013) heb ik zelf ook. Nog gekocht tijdens de Muntmanifestatie in de "kilo-opruiming" bij Mevius voor een paar euro. Helaas hadden ze niet de andere versie met de munten vanaf 1602. :knipoog:

Over de Franse munten vanaf ongeveer 1792 is trouwens ook een mooie site te vinden waar je heel veel op kunt vinden: http://www.lefranc.net

DutchNapoleon
Donateur
Donateur

Bericht door DutchNapoleon » 11 jan 2016, 12:25

Dat is zeker een mooie site... ik wil eigenlijk ook munten gaan verzamelen van Napoleon uit andere landen zoals het Koninkrijk Italië maar ook van zijn broers etc. Is daar ook een catalogus van of website? Heb een beetje rond gezocht maar kon zelf niks vinden. Misschien heb jij nog tips?

Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein » 11 jan 2016, 12:39

DutchNapoleon schreef:Dat is zeker een mooie site... ik wil eigenlijk ook munten gaan verzamelen van Napoleon uit andere landen zoals het Koninkrijk Italië maar ook van zijn broers etc. Is daar ook een catalogus van of website? Heb een beetje rond gezocht maar kon zelf niks vinden. Misschien heb jij nog tips?
Er is natuurlijk het standaardwerk uit 1971, van Jean De Mey en Bernard Poindessault:
"Répertoire des Monnaies Napoléonides".
Misschien ouderwets, maar ze staan er allemaal in: Duitsland, Oostenrijk, België, Dalmatië, Egypte, Spanje, Italië, Luxemburg, Mascareignes, Noorwegen, Nederlandse Koloniën, Polen, Sint-Helena, Zweden, en Zwitserland.

Dit boek is nog redelijk gemakkelijk te verkrijgen.
marc

DutchNapoleon
Donateur
Donateur

Bericht door DutchNapoleon » 11 jan 2016, 13:23

Thx Marc, ik ga direct op zoek naar dat boek...

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins » 11 jan 2016, 21:33

Einstein schreef:
DutchNapoleon schreef:Dat is zeker een mooie site... ik wil eigenlijk ook munten gaan verzamelen van Napoleon uit andere landen zoals het Koninkrijk Italië maar ook van zijn broers etc. Is daar ook een catalogus van of website? Heb een beetje rond gezocht maar kon zelf niks vinden. Misschien heb jij nog tips?
Er is natuurlijk het standaardwerk uit 1971, van Jean De Mey en Bernard Poindessault:
"Répertoire des Monnaies Napoléonides".
Misschien ouderwets, maar ze staan er allemaal in: Duitsland, Oostenrijk, België, Dalmatië, Egypte, Spanje, Italië, Luxemburg, Mascareignes, Noorwegen, Nederlandse Koloniën, Polen, Sint-Helena, Zweden, en Zwitserland.

Dit boek is nog redelijk gemakkelijk te verkrijgen.
marc
Wat zijn munten toch leuk om nieuwe kennis op te doen of iets te herinneren! Bij het lezen van marc zijn opsomming dacht ik "Oh ... waar ligt of liggen de Franse "Mascareignes" ook al weer?" Als iemand Mauritius of Reunion had gezegd had ik het wel geweten. Een goede voor triviant.

Mvrg,

Mel

Terug naar “Europa (voor euro)”