Mijn verzameling Frankrijk en kolonies vanaf het jaar 1000 tot 2000

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Europa (voor euro).

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Mijn verzameling Frankrijk en kolonies vanaf het jaar 1000 tot 2000

Bericht door maarten89 » 16 jan 2021, 17:02

Buiten sneeuwt het en binnen heb ik een mooie munt gekregen. In navolging wat Pim doet met Duitsland. Wil ik het gaan doen met Frankrijk. Heb dit met Pim overlegt. Die vind het ook leuk .

Als eerste munt om mee te beginnen Gouden 1/2 Louis d'Or 1727I geslagen te Limoges

Gouden halve louis D'or

Vandaag wil jullie terug nemen naar jaar 1727. Het jaar waarin deze munt is geslagen. Maar ook het jaar dat Royal bank of Scotland word opgericht. Het jaar dat George, prins of wales koning word op 25 oktober. Na de dood van zijn vader George II. Jullie kunnen al raden hoe zijn zoon in de boeken komt! George III hij blijft tot zijn dood in 1820 koning. Genoeg over Engeland. Dit is een Franse munt. Wat gebeurde aan de andere kant van het 'kanaal'.

Laten we eens kijken wat gebeurde in het paleis in Versailes. Er gebeurde natuurlijk hier genoeg. Op 14 augustus word er een tweeling geboren. Twee dochters van Louis XV namelijk, prinses Henriette- anne van Frankrijk en prinses Louise-Elisabeth van Frankrijk. Het waren geen mannelijke troon opvolgers dit was politieke terleurstelling. De oude Salische wet die in Frankrijk al sinds jaar 500 van kracht is, staat beschreven dat vrouwen geen recht hebben op de troon, leengoederen en andere eigendommen. De Engelse kennen deze wet niet. Daar hadden zijn diverse koninginen aan de macht geweest. Andere kant van het verhaal is dat koning wel blij was. Hij dacht dat hij geen kinderen kon krijgen. De koning was al getrouwd sinds 1725. Hij was dus blij dat kon zeggen dat hij vader was geworden. Niet van 1 maar 2. Later volgende meer dochters en gelukkig nog 1 zoon.Maar die laten we verder buiten beschouwing.

Als kind aan het koninklijke hof betekende dat je ook mocht deelnemen aan het hofleven. Dit betekende als je 12 jaar was je eigen festiviteiten mocht organiseren. Een soort sweat sixteens party. Maar dan minder Amerikaanse. Grapje natuurlijk, het waren netter feesten.

Henriette was een schoonheid mooier dan haar tweelingzus. Ook was ze erg bekwaam in het bespreken van het bespelen van intrumenten. Ze was har favoriete kind van haar vader dit was te merken aan dat ze geen vijanden aan het hof had. Ondanks haar schoonheid en poging voor huwelijk is dat er niet van gekomen. Ze stierf op 24 jarige leefdtijd in 1752 aan de pokken. Ze ligt begraven in de Saint Denis baseliek.

Haar zus Louisa- Elisabeth van Frankrijk. Was ambitieuzer en trouwde met Infante Phillip de jongste zoon van Koning Phillip V van Spanje. Ze kreeg 3 kinderen. Ook haar zus werd niet oud en overleed in 1759 op 32 jarige leeftijd. Ook zij is bijgezet koninkelijke basiliek van Saint Denis. Beide graven zijn tijdens de revolutie vernield.
louis1727voorzijde (2).jpg
louis1727keerzijde (2).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka en Zwitserland

maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Re: Mijn verzameling Frankrijk en kolonies vanaf het jaar 1000 tot 2000

Bericht door maarten89 » 16 jan 2021, 17:12

Het jaar 1760 is voor Frankrijk geen succes jaar wat betreft koloniën. Frankrijk verlies canada aan Engeland. Ook verlies het Louisiana en we moeten niet de Franse en Indische Oorlog vergeten. De slag bij Restigouche - Britse troepen verslaan de Franse troepen in de laatste zeeslag in Nieuw-Frankrijk. (8. juli 1760) Indië. Ook is de 7 jarige oorlog nog in volle strijd.

Dan nu de munt. Gouden Louis d'or 1760BB geslagen te Strasbourg. Een wens die lang had, is eindelijke in vervulling gegaan. Niet 1 maar 2 gouden munten in korte tijd.
Maarten.jpg
Laatst gewijzigd door maarten89 op 16 jan 2021, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.

vutter Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door vutter » 16 jan 2021, 18:02

Prachtige munten voor je verzameling en een heel mooie uiteenzetting omtrent de tijd van deze muntslag. Ik wil ook altijd alles weten van
een detector vondst, dat maakt een aanwinst compleet.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 16 jan 2021, 20:02

Leuk Maarten dat je ook een topic over munten van Frankrijk begint, net zoals Pim met Duitsland.
Mooie munten en leuk om het verhaal er bij te lezen.
Misschien nog een tip, misschien dat je de afbeeldingen nog wat kunt bewerken voordat je je ze plaatst.
Zodat de munten goed rechtop staan, dan kunnen ze ook beter bewonderd worden.
Ik hoop nog veel mooie verschillende munttypen voorbij te zien komen.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 » 16 jan 2021, 20:05

koenmunten schreef:
16 jan 2021, 20:02
Leuk Maarten dat je ook een topic over munten van Frankrijk begint, net zoals Pim met Duitsland.
Mooie munten en leuk om het verhaal er bij te lezen.
Misschien nog een tip, misschien dat je de afbeeldingen nog wat kunt bewerken voordat je je ze plaatst.
Zodat de munten goed rechtop staan, dan kunnen ze ook beter bewonderd worden.
Ik hoop nog veel mooie verschillende munttypen voorbij te zien komen.
Dankje koen heb ik gedaan maar doordat met mobiel is gemaakt draait weer automatisch . Had nu al naar laptop gemaild en bewerkt. Snap niks van. Maar als je er op klikt. Doet hij direct draaien

Ger1 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Ger1 » 16 jan 2021, 20:44

Zo moeilijk kan het echt toch niet zijn hoor :LoneRanger:

Maarten.jpg

Mvg, :)

maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 » 16 jan 2021, 20:49

Ger1 schreef:
16 jan 2021, 20:44
Zo moeilijk kan het echt toch niet zijn hoor :LoneRanger:

Maarten.jpg

Mvg, :)
Thanks aangepast

Pim Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Pim » 17 jan 2021, 12:50

Tof dat ik je geïnspireerd heb voor een Frankrijk topic! Ik vind dit een leuke manier om te laten zien wat je verzamelt, en om anderen enthousiast te maken voor jouw verzamelgebied.

En wat een leuk eerste stukje! Heel interessant, en een fenomenale munt natuurlijk!!

maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 » 22 jan 2021, 10:09

Vandaag wil ik jullie meenemen naar het jaar 1777.

Het jaar waar in wij in Nederland nieuwe gouverneur-generaal kregen over Nederlandse indië op 4 oktober 1777 werd Reinier de Klerk beëdigd . De Amerikaanse vrijheid oorlog nog volle gang is. Maar op 20 dec erkent Marokko als eerste land Verenigde staten van Amerika als onafhankelijke staat.
Verschillende beroemde personen worden in 1777 geboren, Desiree Clary ( verloofde van Napoleon Bonaparte, koningin van Zweden en Noorwegen . Maar ook Alexander 1 van rusland ( Russisch tsaar)
Maar ik wou het met jullie stil staan over iets minder bekend iemand. Op 3 januari word geboren in Ajaccio, Frankrijk Maria, Anna (Elisa) Bonaparte. Ze was de jongere zus van Jawel Napoleon Bonaparte. Het schijnt dat ze scherpe tong had en niet lievelingszusje van Napoleon. Ook was ze weinig in Frankrijk. Ze trouwen 1797 met rijke Corsicaans edelman Felix Baciocchi.
In 1805 toen Napoleon Piomnbino en Lucca veroverde maakt hij haar als vorstin. In 1807 kreeg ze de titel Groothertogin van Toscane erbij. Deze titel had ze maar daar was ook mee gezegd. Ze had niks te vertellen.
In 1814 steunde haar zwager die overliep naar Oostenrijk . Dit verslechterde relatie met haar broer alleen maar. Toen deze tegenval kwam trok zich terug nam ze de titel gravin van Compignano .Met congres van wenen werden titels de ze van broer had gekregen weer afgenomen. Wel mocht ze haar rijkdom behouden. In totaal kreeg ze 4 kinderen. Elisa overleed in 6 augustus 1820.

Nu de munt Ecu 1777 geslagen te Toulouse.(klik op de foto en hij draait automatisch 10x geprobeerd maar mijn mobiel leid eigen leven :lollig:)
16113069696788245349639204195051.jpg
16113069408487279042296105796281.jpg

Pim Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Pim » 22 jan 2021, 10:26

Blijven mooie munten, zeker in een goede kwaliteit zoals die van jou!
Weet je waarom die krassen op de muntzijde zitten? Is dat schade, of misschien om hem op het juiste gewicht te krijgen?

Waaraan herken je dat deze geslagen is in Toulouse? Hebben die Fransen net als de Duitsers letters die dat aangeven? Of gaat dat zoals met provinciaal met afkortingen? Vertel me meer!

maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 » 22 jan 2021, 10:33

Pim schreef:
22 jan 2021, 10:26
Blijven mooie munten, zeker in een goede kwaliteit zoals die van jou!
Weet je waarom die krassen op de muntzijde zitten? Is dat schade, of misschien om hem op het juiste gewicht te krijgen?

Waaraan herken je dat deze geslagen is in Toulouse? Hebben die Fransen net als de Duitsers letters die dat aangeven? Of gaat dat zoals met provinciaal met afkortingen? Vertel me meer!
De krassen zijn volgens mij afstel krassen. Ik moet mij daar nog eens goed in verdiepen.

Ja klopt letters geven ze aan welke plaats geslagen zijn. In dit geval de letter M is van Toulouse. Bijna elke grote plaatst heeft munten geslagen. De stad heeft hier mee langer historie.

Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 22 jan 2021, 10:45

Die krassen zijn inderdaad justeersporen, waarbij met een grove vijl te zware muntplaatjes op het juiste gewicht werden gevijld, vóór het slaan van de munt.

maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 » 23 jan 2021, 18:55

Pim schreef:
22 jan 2021, 10:26
Hebben die Fransen net als de Duitsers letters die dat aangeven? Of gaat dat zoals met provinciaal met afkortingen? Vertel me meer!
Pim terug komend op je vraag. Koning Louis XIV de zonnekoning had 38 verschillende steden gemunt. Zal besparen om alles op te noemen. Maar meest voorkomende zijn:

A= Parijs
AA= Metz
B=Rouen
BB= strassbourg
C= Caen( na 1694. Tussen 1643 en 1657 is namelijk Saint-lô)
D= Lyon
E= Tours
G= Poitiers
H= La rochelle
I= Limoges
K= Bordeaux
L= Bayonne
Q= Narbonne 1644-1653 , perpignan na 1711
S= na 1680 Reims
W= Lille
X=Amiens
Y= bourges
9= Rennes
🐴= Pau

maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 » 25 jan 2021, 00:41

Vandaag neem jullie naar een kolonie van Frankrijk, namelijk Frans Indo china. In kort uitleggen wat gebied besloeg.

De Fransen begonnen in met het koloniseren indochinese schiereiland. Maar 1862 kwam gebied bij noemde Cochin-china. Dit is van af Mekongdelta tot zuidelijk vietnam. Tegenwoordig beslaat het de landen Vietnam Loas en Cambodja.
Vanaf 1884 waren Annam en Tonkin toegevoegd aan het Franse rijk en noemde men Frans Indo china. Ze hebben prachtige grote zilveren piastre maar die heb ik helaas niet. Ik wil je jullie mooie 1 centimes 1923 mmt tunderbolt laten zien. Niet zeldzame munt op zich. Maar in deze kwaliteit wel lastig

maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 » 28 jan 2021, 18:33

1/2 gouden Louis d'r oplage is meer als broertje uit Limoges (1200) deze heeft een van 3200 muntplaats ϽϹ

Besançon
Is kleine stad in oostkant van Frankrijk. Vlakbij Zwitserland. Het is al oude plaats en word in de Romeinse tijd al genoemd. Ook later heilige Rooms rijk was het belangrijke plaats.
Screenshot_20210128-184016_Chrome.jpg
.
De Nederlandse koning Willem-Alexander draagt de erfelijke titel heer van Besançon, maar dat is alleen ceremonieel.

maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 » 30 jan 2021, 09:40

Het jaar is 1786. De zomer was koel in Europa, slechte oogsten. Het ging in Frankrijk al poosje berg afwaarts. Op 27 april namen de Britten Chagos-eilanden over wat nog eerst bij Frans Mauritius behoorde. De aftakeling van Frankrijk begon eigenlijk al 1776 toen deel van Amerika moesten afstaan. Na 1786 ging nog slechter. Daar wil 1787 bij stilstaan.
Ander leuk weetje is dat voor het eerst Mont-blanc op grens Italië werd beklommen op 8 aug 1786. Door dhr. Jacques balmat en Dr. Michel- Gabriel Paccard.

Nu de munt. 1/5 de ecu 1786 Q Perpignan. Dit ligt in het zuiden van Frankrijk. De munt heeft lagere oplage 29.000.

maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 » 09 feb 2021, 10:15

Vandaag willen jullie meenemen naar jaar 1757.
Het Tweede Verdrag van Versailles werd afgesloten te Versailles op 1 mei 1757 tussen het koninkrijk Frankrijk en Oostenrijk. Het veranderde het eerste Verdrag van Versailles in een uitdrukkelijk bondgenootschap, en Frankrijk beloofde toen Oostenrijk zijn hulp tegen Pruisen. Zelf verwierf het soevereiniteit over Chimay, Beaumont, Bergen, Ieper, Veurne, Oostende en Nieuwpoort, welke (met uitzondering van beide laatste, die dadelijk moesten worden overgeleverd) zouden afgegeven worden zodra keizerin Maria Theresia weer in het bezit van Silezië zou zijn. De rest van de Oostenrijkse Nederlanden zou in ruil voor de hertogdommen Parma, Piacenza en Guastalla, die het erf van de keizerin zouden vergroten, aan don Filips worden afgestaan. Maar Silezië werd niet veroverd en dus bleven de Zuidelijke Nederlanden onder Oostenrijks bestuur.

Het was sedert het einde van de 17e eeuw al voor de tweede keer, dat de Europese politiek de Zuidelijke Nederlanden tot een onafhankelijke staat wilde maken. Het door de Fransen beloofde koningschap van Maximiliaan II Emanuel van Beieren was daarvan een eerste voorteken geweest.

Een derde poging hiertoe, die eveneens mislukte, deed zich voor in 1783-84. Keizer Jozef II bereikte toen de toestemming van de kinderloze hertog Karel Theodoor van Beieren, wiens erfdeel aan hertog Karel II August van Palts-Zweibrücken zou ten deel vallen, om diens Beierse staten te ruilen tegen de Nederlandse staten, die tot koninkrijk zouden verheven worden. Hij was zeker van de instemming van Rusland, en Frankrijk beloofde hij het Naamse en Luxemburg af te staan. Maar door zijn ongeduld en plotse breuk met de Nederlandse republiek in 1784 haalde hij zich het ongenoegen van Versailles op de hals, en de Pruisen handelden dusdanig dat de hertog van Zweibrücken zijn woord brak. Ook deze derde poging sedert begin 18e eeuw, om een 'Belgische', soevereine staat te maken, mislukte bijgevolg, maar toont aan dat die idee in Europa leefde

Ook werd nog belangrijk iemand geboren namelijk:
Karel X van Frankrijk
Versailles, geboren op 9 oktober 1757 — Gorizia, overleden op 6 november 1836), graaf van Artois, was koning van Frankrijk en Navarra van 16 september 1824 tot 2 augustus 1830. Hij was een jongere broer van de voormalige koningen Lodewijk XVI en Lodewijk XVIII. In ballingschap steunde hij Lodewijk XVIII en uiteindelijk volgde hij hem op. Aan zijn bijna zes jaar durende heerschappij kwam in 1830 door de Julirevolutie een einde. In plaats van de oudste tak van het Huis Bourbon werd Lodewijk Filips, hertog van Orléans, uit het Huis Bourbon-Orléans tot koning verkozen. Karel X werd opnieuw verbannen en stierf zes jaar na zijn afzetting in Gorizia, dat destijds in het keizerrijk Oostenrijk was gelegen.

Bron Wikipedia

Nu munt gaat om hele mooie Ecu 1757 L geslapen te Bayonne
20210203_143012.jpg
20210203_143004.jpg

Ger1 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Ger1 » 09 feb 2021, 14:09

Leuk stukje weer Maarten, :thumb up:

Mvg, :) .

maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 » 18 feb 2021, 11:34

Het jaar 1807 erg bewogen jaar. Met vele oorlogen en verdragen.
Ook jaar waar frankrijk Rusland aanvalt maar weer verdrag sluit. Maar we weten allemaal dat verdragen niet lang standhielden bij Napoleon.

20 francs 1807A geslagen te Parijs

Ger1 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Ger1 » 19 feb 2021, 08:50

Mooie munt Maarten :thumb up:
Ik heb deze ook maar met het mmt visje (Utrecht) 1813
Mvg, :) .

maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 » 11 mar 2021, 16:14

We belanden vandaag in 1798 het jaar waar deze munt is geslagen. 1 decime Lan 7D ( 1798) D = Lyon. Gaat hier zelfs om overslag 7 over 6

Het jaar waar in Frankrijk Rome bezet op 15 maart 1798. Ze nemen de paus zelfs gevangenschap en vestigende Romeinse Republiek. 2 dagen later word de VOC ontbonden.(17 maart)
Op 23 April word voor eerst Nederlandse grondwet aangenomen. Later komen echt veranderingen. Grootste verandering was de provinicies worden vervangen door departementen.
Op 18 mei verlaat een groot Frans leger bij Toulon onder van leiding van Napoleon. Later dat jaar word malta bezet , maar ook egpyte moet aan geloven. 21 juli word Mamelukken in de Slag bij de Piramiden in Gizeh verslagen. Her en der zijn aan het eind van jaar boeren in protest gekomen. Maar worden genadeloos neer geslagen. In Brabant word voor straf 190 personen gefuseerd

maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 » 08 apr 2021, 17:03

Denier 921- 936.  Mijn oudste munt Franse munt tot nu toe, geslagen in Lotharingen ten tijde van Hendrik de vogelaar.  Koning van Oost Frankische rijk, Hij was de grondlegger van de Ottoonse dynastie van Saksische koningen en keizers. Hij wordt algemeen gezien als de stichter en de eerste koning van de middeleeuwse Duitse staat, die voorheen bekendstond als het Oost-Frankische Rijk.

Hendrik de Vogelaar trouwde twee keer. Zijn eerste vrouw was Hatheburg, een dochter van Erwin, graaf van Merseburg. Dit huwelijk werd in 906 gesloten en 909, na de geboorte van een zoon, Thankmar, weer ontbonden; het huwelijk werd ongeldig verklaard. Op 19 september 909 huwde hij Mathilde van Ringelheim, een dochter van Diederik, graaf van Westfalen en Reginhilde. Hun kinderen waren:

·        Otto I, de latere koning en keizer van het Heilige Roomse Rijk;

·        Bruno de Grote, de latere aartsbisschop van Keulen;

·        Hendrik, de latere hertog van Beieren;

·        Gerberga, de latere vrouw van Lodewijk IV van Frankrijk en Lambert I van Leuven

·        Hedwig, de moeder van Hugo Capet, de stichter van het Franse koningshuis van de Capetingen! Vele nakomeling kwamen/komen hier nog verder in beschouwing.

Maar door interne machtsstrijd kreeg hij ook de meeste macht in het gebied Lotharingen waar eigenlijke Karel III de eenvoudige( west – Frankische rijk ) aan de macht was. Onder zijn bewind is deze munt geslagen. Vandaar dat ik hem ook opneem in mijn collectie.

Nog andere leuk weet je is zijn bijnaam de vogelaar was. Een vogelaar is iemand die op vogels jaagt. Het schijnt dat bezig was met vogelnetten toen hij hoorde dat hij koning werd.
hendrikvogelaar.jpg
Hendrik vogelaar met zijn vrouw. Bron: rijksmuseum

Terug naar “Europa (voor euro)”