Wat ik moet weten als ik wil beleggen?

In deze rubriek vindt je meer informatie over de steeds meer in trek zijnde belegging, of investeringsmunten in goud, zilver en platina

Moderator: euromunter

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Re: Wat ik moet weten als ik wil beleggen?

Bericht door Spaarvarken » 13 aug 2011, 09:50

Een goede belegger zorgt ervoor dat ie de risico 's gaat spreiden

1) Deels edelmetaal/grondstof
2) Aandelen
3) Obligaties
4) contanten
5) Vastgoed

Afhankelijk van het risico dat je wil lopen kun je dan het ene zwaarder laten wegen dan het andere. Heb je geen ervaring met beleggingen, dan kun je het beste kiezen voor beleggingsfondsen. Investeren in munten vanwege de verzamelwaarde is mogelijk, maar dit valt onder alternatieve beleggingen. Risicovol is het zeker, maar niet onmogelijk. In de V.S. is dit een geaccepteerde vorm van beleggen. Daarnaast zou je een eigen huis kunnen kopen of een groter huis............vergeet niet dat is de enige potentiële belegging waarvan je kunt genieten.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa

eurowin
Lid
Lid

Bericht door eurowin » 23 okt 2011, 17:44

Je kan nooit kopen als het "laag" staat om de simpele reden dat je dat niet kunt weten.

Mijn inziens koop je best op regelmatige basis (een) gouden munt(en) bv iedere 3 maand.

Als je dan op een termijn van bv 10 jaar je gemiddelde aankoopprijs gaat bekijken zul je zien dat die best meevalt.
Zo leef je ook niet met frustratie van te hoog of te laag kopen.

De gouden regel is natuurlijk, leg niet al je (gouden) eieren in één mand.

Groetjes
Erwin
:wave:

Hercules
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Hercules » 27 nov 2011, 18:01

Als je in gouden of zilveren munten wilt beleggen, zou ik juist munten kopen die zo goed als geen extra premie ten opzichte van de edelmetaal koersen kennen.
Dus bv gouden tientjes, of zilveren guldens en rijksdaalders per kilo.
Als je een kilobaar zilver koopt ben je al snel 30% meer dan de zilverprijs kwijt aan BTW en handelaars marge die je bij verkoop nooit meer terug ziet.
Bij munten die je nu als zogenaamd zeldzaam en FDC koopt, hoor je bij verkoop ineens dat ze maar prachtig zijn en gebruikelijk...
Een kilo goud of een kilo zilver is altijd evenveel waard, waar ook ter wereld.

Davadox
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Davadox » 01 okt 2012, 15:03

Mooi om een oud topic te vinden en terug te lezen.
Die twijfel om op dat moment goud/zilver te kopen,nu een jaar later is het een hoop in waarde gestegen.
He Who's Breaks The Law,Gets Back To The House Of Pain!

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 29 nov 2012, 21:58

Wie wil beleggen, moet nooit aan een verzameling beginnen.
Verzamelaars willen hun collectie behouden en aanvullen tot 1 geheel, beleggers kopen goedkoop in en verkopen bij een duurdere prijs.
Bankbiljetten en postzegels is en blijft oud-papier, munten hebben in de meeste gevallen een metaalwaarde gekoppeld aan een dagkoers.
20 dollar 1933 Flying Eagle goud is in weze net zo veel waard als Engelse penny Brons 1933, want beleggen is alleen interessant wanneer er maar weinig objecten van zijn overgebleven. Hetzelfde geldt voor het aluminium kwartje van 1980 van Nederland of de zinken driekruinenboom 1941, de cent van 1924, de 2 1/2 cent 1942 of de gulden 1906 om maar wat te noemen.
Beleggen doe ik mijn brood met ham en kaas.. en investeren doe ik met lezen over de materie die mij interesseert.

Arnhemmer
Lid
Lid

Bericht door Arnhemmer » 30 mar 2016, 11:59

llinde schreef:
Robby VG schreef: ik bedoel, het kan toch niet zijn dat in een wereld met steeds meer bevolking men zulke grondstoffen niet meer gaat gebruiken of wil in investeren.
Ik wil je niet bang maken, en denk ook niet dat het zal gaan gebeuren, maar waarom zou goud gebruikt MOETEN worden.
Goud wordt gebruikt in sieraden, maar dat is vooral omdat we met z'n allen geloven dat het waarde heeft.
Het is redelijk zeldzaam, maar ook nooit helemaal uitgesloten dat er plotseling veel meer wordt gevonden.
Verder wordt goud ook nog wel in de elektronica industrie gebruikt, maar dat kan ook zomaar veranderen.
Met andere woorden, zonder goud zou de wereld waarschijnlijk gewoon doordraaien.

Luit
Is het niet zo dat goud eigenlijk voornamelijk wordt gebruikt voor sieraden en zilver juist in de industrie vanwege de geleidende eigenschap hiervan? Dit kent dus een zeker verbruik. Vanuit die beredenering richt ik mij enkel op het verzamelen van zilver. Daarnaast is zilver verzamelen veel leuker omdat je tientallen 1oz munten koopt waar je voor hetzelfde geld nog niet eens een krugerrand of iets dergelijks koopt.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 30 mar 2016, 15:23

Arnhemmer schreef:Daarnaast is zilver verzamelen veel leuker omdat je tientallen 1oz munten koopt waar je voor hetzelfde geld nog niet eens een krugerrand of iets dergelijks koopt.
Precies N" Maat, beleggen in edelmetaal kan nooit geen kwaad, natuurlijk gaan rijke mensen ook goud erbij nemen.
De aantrekkingskracht van goud bestaat al vanuit de eerste beschavingen en dat zal niet veranderen zeker, en eigenlijk is het een beetje gek, doordat men voor goud veel geld krijgt
kunnen de gouddelvers enorm veel energie, materiaal, geld en tijd er insteken en dat maakt het goud ook niet goedkoper daarbij maken ze de natuur ter land en ter zee verder mee om zeep.
Maar als de mensen de gewone geld markt beginnen te wantrouwen, willen de mensen iets tastbaar en dat is nu eenmaal edelmetaal, misschien komt er in de toekomst nog eentje bij: "drinkbaar water" :thuink:
Groeten Luc. :D

ToonB
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door ToonB » 29 mei 2016, 19:11

De koers van het zilver is inmiddels bijna gehalveerd tov 2011. Was niet zo goed om in 2011 in te beleggen blijkt achteraf.
Mogelijk nu wel? Over 5 jaar weet iemand vast een antwoord......

Arnhemmer
Lid
Lid

Bericht door Arnhemmer » 29 mei 2016, 19:35

Ach ja, het is koffiedik kijken maar voor mij en ik denk vele andere verzamelaars met me, is het vooral een hobby en is een goede investering een (welkome) bijzaak :-))

marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch » 29 mei 2016, 20:06

Doorgaans bevatten mobiele apparaten koper, goud, palladium en platina. Daarnaast bevat je telefoon nog andere metalen en mineralen, zoals lithium en ion. In de oortjes van een koptelefoontje zit vaak neodymium. Zilver zit volgens mij zelden of nooit in een mobiel apparaat, omdat het te snel oxideert.

Mark

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 29 mei 2016, 22:56

Zilver wordt veelvuldig toegepast in industriële processen en ongeveer de helft van de vraag naar zilver komt uit deze hoek. In de fotografie werd zilver ook veel toegepast, maar dit neemt sterk af; in 2003 lag het verbruik op zo’n 200 miljoen troy ounce, maar dit was gedaald tot zo’n 50 miljoen ounce in 2013.[6] Verder wordt zilver gebruikt voor juwelen en munten. De vraag naar zilver vanuit speculatieve of beleggingsdoeleinden fluctueert heftig van jaar tot jaar. In 2007 was de schatting dat geen zilver voor dit doel werd gekocht, maar in 2013 kochten beleggers ongeveer 245 miljoen ounce zilver.

In 2012 leverde de mijnen in totaal 787 miljoen troy ounce zilver. Mexico was de grootste producent van zilver met een totale productie van 162,2 miljoen ounce.

(Bron: Wikipedia)

:knipoog:

Terug naar “Investering / beleggingsmunten in goud, zilver en platina”