Wie verzamelt er bullion munten?

In deze rubriek vindt je meer informatie over de steeds meer in trek zijnde belegging, of investeringsmunten in goud, zilver en platina

Moderator: euromunter

LeenCoins
Lid
Lid

Wie verzamelt er bullion munten?

Bericht door LeenCoins » 23 sep 2018, 09:02

Ik zou graag de ervaringen en tips van andere bullion coins verzamelaars horen en delen.
Sinds een klein jaartje ben ik naast mijn koninkrijks verzameling ook gaan verdiepen in Bullion munten. Waarom?
- ze zijn vaak mooi qua ontwerp (vind ik) en sowieso in kwaliteit
- veel verschillende producenten komen met series met ieder jaar nieuwe uitgaves, dus aantrekkelijk om te verzamelen
- over de hele wereld worden ze verzameld
- betaalbaar (meestal :sttt: )

Omdat mijn budget beperkt is concentreer ik me voorlopig op zilveren 1 ounce zilveren munten.
Ook vanwege budget redenen vooral op recentere jaartallen. Volgende series hebben mijn aandacht omdat ik ze mooi vind:
Rwanda munten, Congo Gorilla, Preditors, Lunar, Chiwoo. Deze munten komen ieder jaar met een geheel nieuwe uitgave/ ontwerp. Het gaat me niet om vele aantallen (investering) maar juist om de series compleet te krijgen. Maar omdat sommige best duur worden/zijn heb ik dus alleen de laatste jaren.
Het zou leuk zijn om met anderen, hier op dit forum, in contact te komen. Ook om bijv. Munten te ruilen, tips over nieuwe uitgaves, koopjes, beurzen, veilingen, etc. etc.

Waar ik zelf ook mee stoei is hoe je de munten het mooist/ best opbergt. Eigenlijk zou ik het liefst ren mooi album willen waar ze goed inpassen (en niet een cassette), want je wilt er natuurlijk ook regelmatig naar kunnen kijken. Maar dat heb ik nog niet kunnen vinden. Sommige series bewaar ik nu in plastik doosjes.

In duitsland is er wel een druk bezocht forum voor bullion munten, maar mijn duits is niet zo bijzonder goed. Zijn er hier in NL ook veel verzamelaars actief? (Naast deze munten te verzamelen alleen als investeringsobject?)

Willem
Globale moderator
Globale moderator

Re: Wie verzamelt er bullion munten?

Bericht door Willem » 23 sep 2018, 10:21

Ik verzamel de Chinese panda's en de Australische Kookaburra serie`.

Voor het opbergen van munten zou je eens op de volgende site kunnen kijken, daar is veel aanbod van verschillende systemen.

https://www.leuchtturm.de/

Willem

sgtravel
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 23 sep 2018, 10:53

Ik verzamel ook enkele bullion series, waarbij panda's en de Australische lunar munten de boventoon voeren.

Er zijn vele series welke pas enkele jaren lopen en dus nog voor een leuke prijs compleet te krijgen zijn, ook de lunar serie begint volgend jaar aan de derde reeks. Voor enkele series zijn mooie verzamelboxen uitgegeven (kookaburra ,lunar, queens beasts) al moet ik zeggen dat ik alleen voor de lunar munten zo'n box heb. De panda's zitten in en slab (of laat ik certificeren)

Een goed forum voor bullion munten in het Engels is: https://thesilverforum.com/
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

LeenCoins
Lid
Lid

Bericht door LeenCoins » 23 sep 2018, 11:27

Dank voor de goede tips.
Waar kopen jullie meestal je munten?
Marktplaats, heubach-edelmetalle.de en Goldsilver.be zijn mijn favorieten op dit moment.

Willem
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 23 sep 2018, 11:46

Ik koop ze waar ze het goedkoopst zijn en let daarbij ook op de kosten voor verzending. En als ik een beurs bezoek koop ik meestal ook daar deze munten.

Willem

Terug naar “Investering / beleggingsmunten in goud, zilver en platina”