Nederland 5 & 10 euro "100 jaar Muntgebouw" 2011

Plaats hier berichten over verzamelaarsmunten, dit zijn speciale uitgiften van de euromunten. Denk hier bijvoorbeeld aan zilveren en gouden afslagen voor een bepaald thema.

Moderator: euromunter

Klokkestein
Donateur
Donateur

Re: Nederland 5 & 10 euro "100 jaar Muntgebouw" 2011

Bericht door Klokkestein » 17 mei 2011, 22:05

Het enigste positieve aan deze munt is dat Beatrix er deze keer leuk op staat! Vanavond gelijk maar mijn bestelling gedaan, kon er vier bestellen (coincards) op één account! Daar zit dus geen limiet aan!

Het is zeker dat het schilder vijfje deze maand bij een servicepunt van TNT verkrijgbaar is?

Mvg,

Hans

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 17 mei 2011, 22:56

rtholen schreef:Trouwens de penning in de prestigeset is wel mooi, maar dat ontwerp hebben ze vaker uitgegeven greeny
Dat lijkt wel een Wienecke.
Kijk..dat waren nog eens kunstwerkjes.

Dit is van de ene kant een foto en de andere een ontwerp van een kleuter met een lineaal.
...maar ja mensen blijken het mooi te vinden, dus wie ben ik daar over te oordelen.
...heb moderne kunst ook nooit begrepen.

De KNM is voor mij hier de grote winnaar.
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 18 mei 2011, 08:22

ah-89 schreef:
euromunter schreef:en maar hopen dat het alleen deze ene keer is dat de munten niet tegen nominaal te verkrijgen zijn...
Hij is WEL tegen nominaal verkrijgbaar. Alleen wil de KNM waarschijnlijk eerst even de markt afromen met de duurdere varianten.

Zie optie 3 bij een andere "leverancier": Persoonlijk Intekenformulier:

1. Nieuwe 10 Euro-herdenkingsmunt - 22 karaat Goud - Proof kwaliteit
Ik wil graag voorintekenen op [ ] officiële Nederlandse gouden Euro-herdenkingsmunt ‘100 jaar Muntgebouw 2011’ voor de officiële uitgifteprijs van € 359,95. Uitlevering medio juli.

2. Nieuwe 5 Euro-herdenkingsmunt – Massief zilver - Proof kwaliteit
Ik wil graag voorintekenen op [ ] officiële Nederlandse zilveren Euro-herdenkingsmunt ‘100 jaar Muntgebouw 2011’ voor de officiële uitgifteprijs van € 39,95. Uitlevering medio juli.

3. Nieuwe 5 Euro-herdenkingsmunt – Zwaar verzilverd - UNC kwaliteit
Ik wil graag voorintekenen op [ ] exemplaren van de offiële zwaar verzilverde Nederlandse 5 Euro-herdenkingsmunt á € 5,- per stuk in circulatie-kwaliteit. Uitlevering medio juli. Geen verzendkosten.

Maximaal 5 stuks voor 5 euro excl verzendkosten (en op factuur; geen machtiging nodig)
Deze munt kun je dus NIET tegen nominale prijs aanschaffen (bij uitzondering). Ook staat er GEEN thema bij. Neem nu maar gewoon aan dat wanneer de KNM bericht dat de munt voor 10 euro in coincard te bestellen is, deze dus NIET tegen 5 euro te bestellen is.

groeten Paul

genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius » 18 mei 2011, 08:57

euromunter schreef:
ah-89 schreef:Hij is WEL tegen nominaal verkrijgbaar. Alleen wil de KNM waarschijnlijk eerst even de markt afromen met de duurdere varianten.

Zie optie 3 bij een andere "leverancier":
Deze munt kun je dus NIET tegen nominale prijs aanschaffen (bij uitzondering). Ook staat er GEEN thema bij. Neem nu maar gewoon aan dat wanneer de KNM bericht dat de munt voor 10 euro in coincard te bestellen is, deze dus NIET tegen 5 euro te bestellen is.

groeten Paul
Het is waarschijnlijk dat deze andere "leverancier" gewoon een rol van 112.50 Euro pakt en daar 20 munten a 5€ van verkoopt en dann zelf de rest bijlegt. Dit noemen ze dan klantenwerving.... ;)
123

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 18 mei 2011, 19:50

Kritiek alom te horen over deze munt... Smaak is een zeer persoonlijke iets!
En ik dan? Ook niet bepaald enthousiast bij een eerste aanzien, eigenlijk ook wel teleurgesteld tot ik hem nog eens op mijn gemak bekeek. Nederlandse herdenkingsmunten (vanaf de guldenstukken) zijn altijd nogal controversieel geweest wat betreft ontwerp. Wel gedurfd en innovatief wat betreft de muntslag. Wat dat betreft durf ik te stellen dat Nederland een hoge positie op de internationale ladder inneemt.
De geboortemunt uit 2004 maakte gebruik van een heel oud principe wat betreft het verbeelden van meerdere afbeeldingen op een enkel vlak. Maar het te realiseren op zo'n grote schaal en met een dergelijke preciesie was revolutionair in de internationale muntenwereld. De Jubileummunt uit 2005 ging weer een stapje verder door een 'foto' te plaatsen op een rondel. Met behulp van laserpulsen was de techniek al bekend. Bij het persen van CD's blijkt dat ook heel fijne putjes kunnen worden geperst in kunststof maar het slaan van munten is heel andere koek. Eerdere experimenten, pogingen, op dat gebied ken ik wel maar waren lang zo verfijnt als bij deze munt.
Ook ditmaal schijnt men gekozen te hebben voor een 'foto' van de koningin op de voorkant van de munt. Ik verheug me al dit in metaal te mogen aanschouwen, het lijkt me sensationeel verbeterd ten opzichte van de vorige munten! De vernoemde innovatieve technieken in dit kader maken mijn verwachtingen hooggespannen. De vermaleide achterkant van de munt is inderdaad uitdagend, vernieuwend en zelfs provocerend te noemen. De QR-code is een tijdelijke hype. Over vijf jaar is die net zo 'ouderwets' als nu een gewone barcode. Maar dat was een paar jaar geleden ook een revolutionaire vernieuwing, kan door iedere cassiere worden bevestigd! En ach, over een jaar of tien zijn er alleen nog 'antieke' toestellen die de code kunnen begrijpen wellicht. Ondertussen is het wel zo dat ons landje voorop loopt om er toch gebruik van te maken, zelfs op munten. Op postzegels is het al eerder toegepast (weet ik van filmpjes). Zo'n code vertoont echt wel wat meer als alleen maar een http-link.
Zelf ben ik ook een fossiel op technisch telecomgebied maar het is niet voor niks dat steeds meer billboards e.d. ook voorzien zijn van een dergelijke code. Om het dan 'hoepsakee' op een officiele munt te pleuren vind ik spreken van moed, durf en visie!
Ik was blij geweest met een mooi traditioneel ontwerp a la Willem Vis met een oude muntpers en een afbeelding van het muntgebouw. Maar dan (mag ik zeggen: "zakken we af?") tot het internationale niveau. Spanje, Duitsland en vele andere (Euro-)landen leveren prachtig werk af op dit gebied en zeker dat we met ons kleine landje kunnen concurreren met deze traditievolle landen.
Als we op de troepen vooruit willen lopen dan moeten we ook door onze eigen vooringenomenheid van traditionele schoonheid heen durven te stappen. Dit lijkt me geen stapje te worden maar wederom een grootse sprong!

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

numisfreund Germany
Moderator
Moderator

Bericht door numisfreund » 18 mei 2011, 20:50

Compliment, Martin, voor deze uitsteekende "Analyse" (Ik weet het correcte nederlandse woord niet).
Groet uit Dortmund / Duitsland van Rudolf

ah-89
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door ah-89 » 18 mei 2011, 21:43

genius schreef:Het is waarschijnlijk dat deze andere "leverancier" gewoon een rol van 112.50 Euro pakt en daar 20 munten a 5€ van verkoopt en dann zelf de rest bijlegt. Dit noemen ze dan klantenwerving.... ;)
en daarbij is 112.50 de consumentenprijs. Een (grote) handelaar betaalt dat niet.
euromunter schreef:
ah-89 schreef:Hij is WEL tegen nominaal verkrijgbaar. Alleen wil de KNM waarschijnlijk eerst even de markt afromen met de duurdere varianten.
Zie optie 3 bij een andere "leverancier":
Ik doe niet aan aannames. Uit de rest van de advertentie blijkt duidelijk dat het over de 100 Jaar Muntgebouw munt gaat.

Het Ministerie van Financiën kondigt de nieuwste Nederlandse Euro-herdenkingsmunt van 2011 aan! Als goede klant van xxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx heeft u nu vast de gelegenheid om voor in te tekenen op deze bijzondere munt.

Nieuwste Nederlandse Euro-herdenkingsmunt 2011: 100 Jaar Muntgebouw
Groot nieuws voor elke verzamelaar: na maanden van wachten mogen wij u eindelijk het thema van de Nieuwste Nederlandse Euro Herdenkingsmunt van 2011 onthullen: 100 Jaar Muntgebouw. Een moment waar vele verzamelaars elk jaar naar uitkijken. U bent de allereerste die wij hierover mogen informeren. Klik hier om uw exemplaar direct te reserveren

Er staat verder onder andere ook nog een foto bij en de toevoeging dat hij niet op het postkantoor verkrijgbaar zal zijn. Een '"goede klant" hoeft er nog nooit eerder iets gekocht te hebben.

genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius » 18 mei 2011, 21:57

Hoe hoog is eigentlijk het BTW percentage op munten in Nederland? 19% of een verlaagt tarief als in Duitsland (7%)?

Stel een handelaar koopt een muntrol voor 112,50 Euro en vraagt aan de belastingdienst de betaalde BTW terug.

112,50 x 0,81 = 91,125 Euro (Dus 8,875 Euro BTW teruggaaf)

Delen we die 91,125 Euro door 20 munten.

91,125 / 20 = 4,55625 Euro per munt

Dus de handelaar betaalt slechts 4,56 Euro voor een 5 Euromunt......

Dit natuurlijk als het BTW percentage van 19% toegepast wordt. De handelaar ruilt immers geen geld (5 euro tegen 5 euro) maar koopt een product, in dit geval de muntrol.
123

ah-89
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door ah-89 » 18 mei 2011, 22:11

Volgens die redenering zou diezelfde handelaar dan wel ook 19% BTW moeten afdragen over de 5 euro die mij voor de munt vraagt. :knipoog:
Maar op wettelijke betaalmiddelen (100 euro) zit geen btw. Op de verpakking en handling (12,50 euro, incl 19% btw) wel.

genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius » 18 mei 2011, 22:22

ah-89 schreef:Volgens die redenering zou diezelfde handelaar dan wel ook 19% BTW moeten afdragen over de 5 euro die mij voor de munt vraagt. :knipoog:
Natuurlijk betaalt hij daar ook BTW dat is niet het punt.
ah-89 schreef:Maar op wettelijke betaalmiddelen (100 euro) zit geen btw. Op de verpakking en handling (12,50 euro, incl 19% btw) wel.
Heb je daar een bron voor of is dit zomaar een uitspraak/gedachte?
123

bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 » 18 mei 2011, 22:35

@ Genius,

Is het niet zo dat je marge-BTW moet betalen? Oftewel dat je de inkoop mag aftrekken van de belasting en alleen over de door jou toegevoegde waarde (BTW = Belasting overToegevoegde Waarde) BTW moet betalen. Daarom zou je de inkoopprijs, nominale waarde, dus mogen aftrekken en betaal je alleen over jouw marge belasting.

@ AH89,

Kun jij de munt voor nominaal bestellen? Zo ja, heb je ook een adres dat je (eventueel per pb) met ons/mij kunt delen?

Bernard

genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius » 18 mei 2011, 23:31

bernard3 schreef:@ Genius,

Is het niet zo dat je marge-BTW moet betalen? Oftewel dat je de inkoop mag aftrekken van de belasting en alleen over de door jou toegevoegde waarde (BTW = Belasting overToegevoegde Waarde) BTW moet betalen. Daarom zou je de inkoopprijs, nominale waarde, dus mogen aftrekken en betaal je alleen over jouw marge belasting.
Klop je betaalt alleen de belasting over je marge:

Stel je wilt 1 Euro winst op je 5 Euromunt maken.

Aankoop munt nominale waarde 5 Euro (dus 5 euro voor 5 euro ruilen)

5 Euro (munt) + 1 Euro (winst) = 6 Euro x 1,19 = 7,14 Euro kost deze munt dan in de verkoop. (1,14 Euro BTW)

Als je daarintegen een muntrol koopt voor 112,50 Euro.

Je trekt daar de belasting van af:
112,50 x 0,81 = 91,125 Euro (Dus 8,875 Euro BTW teruggaaf)

Delen we die 91,125 Euro door 20 munten.

91,125 / 20 = 4,55625 Euro per munt

Netto inkoopsprijs: 4,56 Euro per munt.

4,56 Euro (munt) + 1 Euro (winst) = 5,56 Euro x 1,19 = 6,62 Euro (1,06 Euro BTW)

Proef op de som:
5,00 Euro (geruilde munt) + 1 Euro (winst) + 1,14 Euro (BTW 6 x 0,19) = 7,14
5,62 Euro (Bruttoprijs enkele munt uit rol) + 1 Euro (winst) + 0,19 (BTW 1 x 0,19) = 6,81 (klein verschil vanwege rekenmethode)

Als een munthandelaar dus een muntrol koop kan hij de munt goedkoper aanbieden aan zijn klanten dan als hij ze aan de nominale waarde bij de KNM ruilt...... :wtf:

Moraal van het verhaal, de muntrol is te goedkoop......
123

genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius » 18 mei 2011, 23:32

bernard3 schreef:Kun jij de munt voor nominaal bestellen? Zo ja, heb je ook een adres dat je (eventueel per pb) met ons/mij kunt delen?
Hier kan dat bijvoorbeeld: http://www.muntenhuis.nl/5-euro-herdenk ... ntgebouw-3
123

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 18 mei 2011, 23:43

Met voorwaardes:
Leveringsvoorwaarden
Ja, ik wil graag intekenen op exemplaren van de offiële zwaar verzilverde Nederlandse 5 Euro-herdenkingsmunt á € 5,- per stuk in circulatie-kwaliteit.
Met spellingsfouten...

bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 » 19 mei 2011, 08:30

genius schreef:Aankoop munt nominale waarde 5 Euro (dus 5 euro voor 5 euro ruilen)

5 Euro (munt) + 1 Euro (winst) = 6 Euro x 1,19 = 7,14 Euro kost deze munt dan in de verkoop. (1,14 Euro BTW)
Maar waarom zou je in dit voorbeeld dan niet de nominale waarde (toch ook inkoopprijs) mogen aftrekken van de BTW? Ik denk niet dat de situatie wezelijk verschilt van de aankoop van een rol, immers de KNM betaalt ook geen BTW over de nominale waarde van de rol, anders kan deze nooit voor 112 euro worden aangeboden.

Bernard

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm » 19 mei 2011, 08:34

Hier kan dat bijvoorbeeld: http://www.muntenhuis.nl/5-euro-herdenk ... ntgebouw-3[/quote]

Klik je deze link aan, dan zie je op de munt zelf UNC kwaliteit staan, daarnaast staat een beschrijving : Allerhoogste kwaliteit " proof"
Verder is er als voorwaarde dat je moet intekenen op munten van circulatiekwaliteit.

Mijn vraag is wat leveren ze?
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 19 mei 2011, 09:37

hierm schreef:Hier kan dat bijvoorbeeld: http://www.muntenhuis.nl/5-euro-herdenk ... ntgebouw-3
Klik je deze link aan, dan zie je op de munt zelf UNC kwaliteit staan, daarnaast staat een beschrijving : Allerhoogste kwaliteit " proof"
Verder is er als voorwaarde dat je moet intekenen op munten van circulatiekwaliteit.

Mijn vraag is wat leveren ze?[/quote]

Vaak een hoop ellende en ergernis :eeeh:

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 19 mei 2011, 10:23

Ik zie hier een hoop goocheltrucs met BTW staan, maar volgens mij wordt daar vergeten dat in principe over nominale waarde van munten geen BTW betaald wordt, er is immers geen sprake van toegevoegde waarde....
Als KNM het heeft over een consumentenprijs van 112,50 voor een rol met nominale waarde van 100 euro dan zit alleen in die 12,50 ook 19% BTW. Een simpele rekensom leert dus dat de marge die KNM samen met de handelaar heeft 10,50 is, en dat daar dus 2 euro BTW over wordt betaald.
De consumentenprijs ex. BTW is dus 110,50
Wat de handelaar aan KNM moet betalen is mij niet bekend, maar zal waarschijnlijk ergens tussen 100 en 110,50 liggen.

Luit

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 19 mei 2011, 19:36

Het ontwerp wat het niet heeft gehaald:

Afbeelding

groeten Paul

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 19 mei 2011, 19:46

Staat ook in filmpje 4 op de website van het KNM. Leuk om zulke filmpjes te zien, tegenover dit ontwerp vind ik het winnende ontwerp toch wel terecht.

ah-89
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door ah-89 » 19 mei 2011, 21:06

genius schreef:
ah-89 schreef:Maar op wettelijke betaalmiddelen (100 euro) zit geen btw. Op de verpakking en handling (12,50 euro, incl 19% btw) wel.
Heb je daar een bron voor of is dit zomaar een uitspraak/gedachte?
Ik ga af op facturen van knm met btw vermelding. Ook op BU-sets werd over 3,88 euro geen btw berekend.

ah-89
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door ah-89 » 19 mei 2011, 21:24

bernard3 schreef:@ AH89,

Kun jij de munt voor nominaal bestellen? Zo ja, heb je ook een adres dat je (eventueel per pb) met ons/mij kunt delen?

Bernard
Ik heb een link waarbij als je hem aanklikt al direct automatisch de NAW gegevens worden ingevuld in het formulier. Je kunt die vervolgens wel veranderen. Het is me niet gelukt de link te anonimiseren door een deel te verwijderen. Ik ga niet de gegevens van iemand anders op een forum zetten of verspreiden aan mensen die ik niet ken. Er kunnen maximaal 5 exemplaren worden besteld voor 5 euro per stuk, inclusief verzendkosten en er is een optie "Stuur mij een factuur". Het betreft het Nederlands Muntenhuis. Als je het wilt proberen kan ik desgewenst het formulier voor je invullen als je me je naam, adres, e-mail adres en het aantal munten laat weten. Ik garandeer niet dat je ze geleverd krijgt. Ik ga ervan uit dat er vast meer mogelijkheden komen om als je geen interesse hebt in papier, karton en plastic tegen nominaal of een klein beetje meer aan deze munt te komen.

bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 » 19 mei 2011, 22:20

ah-89 schreef:Ik ga niet de gegevens van iemand anders op een forum zetten of verspreiden aan mensen die ik niet ken.
Dat kan ik volkomen begrijpen!

Ik kijk het even aan, misschien kan ik ze als de uitgifte dichterbij komt wel zelf voor nominaal of bijna nominaal bestellen. Wel bedankt voor het aanbod.

Bernard

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 20 mei 2011, 08:11

De munten van het Nederlandse Muntenhuis zijn afkomstig uit de muntrollen. Zo kunnen zij ze dus voor 5 euro per stuk aanbieden en je een fantastisch abonnement in de maag splitsen :sick:

groeten Paul

Collector
Lid
Lid

Bericht door Collector » 20 mei 2011, 19:38

Goh, iedere keer als ik denk dat we het dieptepunt gehad heb, komt me toch een "ontwerp".

1) Ik kan me herinneren dat we in 2008 bijna geen enkele gelegenheidsmunt hadden, omdat de ontwerpen niet "waardig" genoeg zouden zijn geweest. En dan krijgen we nu dit: "ons pandje bestaat 100 jaar" :( . Ja, en de tempelruines van Göbekli Tepe bestaan 12.000 jaar. Dat je viert dat er in Utrecht al vele eeuwen aaneen munten geslagen worden, is een sterk thema. Maar dat je viert dat je in 1911 een nieuw pand hebt betrokken............................. :thumb down: Zo bijzonder is dat pand nu ook weer niet. Er zijn in NL beduidend interessantere gebouwen van pakweg 100 jaar oud met een minstens zo interessante geschiedenis. Ik vind dit echt geen thema voor een nationale herdenkingsmunt.

2) Rommelig ontwerp. Van alles bij elkaar geraapt en naar ik vermoed om technisch vernuft te demonstreren. Wat latent images. "Oh kijk, eens. Nu zie je letters van zes hoeken. Voorheen maar van 4 hoeken...." Who cares!!!? "Oh kijk eens, een QR-code." Who cares!!!? "Da's de eerste keer" Who cares!!!? Wat moet die code op die munt? Op die munt moet een ontwerp en geen code die een groot deel van je ontwerp in beslag neemt. Waarom heb ik het gevoel dat die die code het ontwerp niet ten goede komt maar daar alleen prijkt, omdat het nog nooit eerder gedaan is? Er is ook nog nooit eerder een QR code op een factuur van de KNM gezet. Dat lijkt me nou een aardig idee: als je geen QR reader hebt, hoef je dan niet te betalen. Lijkt me wel wat.

3) Ik neem aan dat die code straks naar iets echt nuttigs gaat verwijzen en niet naar iets als "en hier kun je nog meer munten kopen".

4) Is een niet-abstract ontwerp in NL verboden? :silent: :silent: :silent: Sind Beatrix, 1980, hebben we louter abstracte ontwerpen. Bea in horizontale strepen, Bea verticale strepen, Bea in lettertjes, hologrammetjes, paar strepen hiet, paar lijnen daar, "het lijkt nergens op maar de kunstenaar legt het wel uit". Maar oh la la, alles technisch super-innovatief. Is het nu zo veel gevraagd om na decennia "abstracte terreur" misschien eens met een ANDER soort ontwerp te komen? Een ontwerp dat de indruk wekt om het ontwerp te gaan en niet om de zoveelste "verheugende innovatie"? Dat concurrerende ontwerp maakte geloof ik geen schijn van kans. Er stond een vrij realistische Mercurius op. Dat "ken nooit wat worduh" in abstract NL. Ik vind dat een nationaal uitgavenbeleid alle kunststromingen een kans moet geven en zich niet louter op abstract moet vastleggen.

5) Ik hoop dat "koop een vijfje voor een tientje want er zit een boekie bij" geen gewoonte gaat worden. greeny

Zoveelste teleurstelling. Misschien moet ik maar ophouden met NL gelegenheidsmunten.

Terug naar “Verzamelaarsmunten”