Nederland 5 & 10 euro "Grachtengordels van Amsterdam" 2012

Plaats hier berichten over verzamelaarsmunten, dit zijn speciale uitgiften van de euromunten. Denk hier bijvoorbeeld aan zilveren en gouden afslagen voor een bepaald thema.

Moderator: euromunter

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Re: Nederland 5 & 10 euro "Grachtengordels van Amsterdam" 20

Bericht door euromunter » 19 nov 2012, 19:38

Rijksoverheid schreef:

Koninklijke Nederlandse Munt slaat eerste Nederlandse herdenkingsmunt uit Werelderfgoed-serie

Nieuwsbericht | 19-11-2012

Vandaag is het eerste ‘Grachtengordel Vijfje’ geslagen in Het Grachtenhuis, op de Amsterdamse Herengracht. De ceremoniële Eerste Slag van deze munt is verricht door de Amsterdamse wethouder Carolien Gehrels met aambeeld en hamer, onder toeziend oog van staatssecretaris van Financiën Frans Weekers en Muntmeester Maarten Brouwer.

Deze munt is de eerste uit een serie van negen Nederlandse munten uit de Werelderfgoed-herdenkingsmuntenserie. Over de hele wereld worden herdenkingsmunten uitgegeven die een Werelderfgoed als thema hebben. Nederland start met het Grachtengordel Vijfje.

“De Amsterdamse grachten zijn internationaal vermaard. Ik ben daarom zeer trots dat vandaag het ‘Grachtengordel Vijfje’ is geslagen. Deze munt past bijzonder goed binnen het thema Werelderfgoed en ik kijk uit naar de volgende acht munten die binnen deze serie nog geslagen gaan worden”, aldus staatssecretaris Weekers.
groeten Paul

japansehans Nederland
Lid
Lid

Bericht door japansehans » 19 nov 2012, 21:34

Ik vind het echt de grootste flauwekul, de eerste slag, ze liggen gewoon allemaal al klaar. En dan die verzilverde shit, denk de KNM nou echt dat mensen daar rollen van gaan kopen.
Laat ze eens wat serieuzer naar de herdenkings 2 euro 's gaan kijken, daar zit heel Europa op te wachten. Maar daar kunnen ze niet te veel op verdienen. Het is toch idioot dat de 10 jaar euro munt van Nederland niet eens bij de KNM te koop is geweest, het is gewoon een schande. En waarom kan je de 2 euro van NL niet in een abonnement bestellen ? of schop ik nu tegen teveel beentjes ?

rinuske
Senior lid
Senior lid

Bericht door rinuske » 19 nov 2012, 21:42

japansehans schreef:Ik vind het echt de grootste flauwekul, de eerste slag, ze liggen gewoon allemaal al klaar.
klopt ,ik heb ze al in mijn bezit ;)
grtz Rinus

iedere munt is er een!!!
hoe verder weg ,hoe interessanter ie is

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 19 nov 2012, 23:27

japansehans schreef:Ik vind het echt de grootste flauwekul, de eerste slag, ze liggen gewoon allemaal al klaar.
Het heet niet voor niets 'symbolische Eerste Slag'. Ik vind het wel wat hebben die eerste slag. Leuke 'traditie' wat mij betreft voortgezet mag/moet worden.
Laat ze eens wat serieuzer naar de herdenkings 2 euro 's gaan kijken, daar zit heel Europa op te wachten.
Uhm... nee. Daar zit heel Europa niet op te wachten.
denk de KNM nou echt dat mensen daar rollen van gaan kopen.
Dat doen de mensen dus blijkbaar wel, anders maken ze het niet bijna bij elke 5 euro uitgifte opnieuw.
En waarom kan je de 2 euro van NL niet in een abonnement bestellen ?
Waarom zou je dit willen? Bij een abonnement bij de KNM betaal je sowieso al te veel na mijn mening. Je kunt het gemakkelijk ergens goedkoper krijgen. Als verzamelaar ben je niet alleen afhankelijk van de KNM. De munten zijn volop verkrijgbaar bij betrouwbare handelaren. Bespaart je ook een hoop verzendkosten.

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 20 nov 2012, 08:25

japansehans schreef:Ik vind het echt de grootste flauwekul, de eerste slag, ze liggen gewoon allemaal al klaar. En dan die verzilverde shit, denk de KNM nou echt dat mensen daar rollen van gaan kopen.
Laat ze eens wat serieuzer naar de herdenkings 2 euro 's gaan kijken, daar zit heel Europa op te wachten. Maar daar kunnen ze niet te veel op verdienen. Het is toch idioot dat de 10 jaar euro munt van Nederland niet eens bij de KNM te koop is geweest, het is gewoon een schande. En waarom kan je de 2 euro van NL niet in een abonnement bestellen ? of schop ik nu tegen teveel beentjes ?
Ja, mensen kopen die rollen. Anders zouden ze deze niet uitbrengen. Een aantal jaren heeft de KNM de munten niet in rol uitgebracht en blijkbaar is er zoveel vraag naar dat het rendabel is om ze hierin uit te geven. Kosten zullen lager zijn dan de coincards :knipoog:

Nu ga je ook een nationale uitgifte (5 euro) vergelijken met een internationale munt (2 euro). Wat heeft de 5 euro met Europa te maken, het gaat toch voornamelijk om het nationale aspect. Je kunt er alleen mee in Nederland betalen.

En de KNM bepaalt niet of er een 2 euromunt wordt uitgegeven, maar het ministerie van Financiën! En in 2011 verscheen de eerste nationale uitgifte en in 2013 en 2014 volgt er wederom een nationale uitgifte!

En de 2 euromunt was wél te koop bij de KNM dit jaar :knipoog:

groeten Paul

japansehans Nederland
Lid
Lid

Bericht door japansehans » 20 nov 2012, 10:29

Gedurende hoeveel dagen of beter gezegd gedurende hoeveel uur waren ze dan te koop ?

jbeckers
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door jbeckers » 20 nov 2012, 12:28

japansehans schreef:Ik vind het echt de grootste flauwekul, de eerste slag, ze liggen gewoon allemaal al klaar. En dan die verzilverde shit, denk de KNM nou echt dat mensen daar rollen van gaan kopen.
Hallo Hans,

Over het uitgiftebeleid van de KNM enz kun je beter hier terecht, daar heeft al zowat iedereen zijn zegje gedaan
http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=13&t=9788

mrmoenie
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door mrmoenie » 30 nov 2012, 13:19

japansehans schreef:Gedurende hoeveel dagen of beter gezegd gedurende hoeveel uur waren ze dan te koop ?
Ik heb geen idee, maar ik weet wel dat ik een aantal rollen heb kunnen bemachtigen. Coincards idem, maar ik wilde hier graag meer dan 2 exemplaren van hebben, dus heb deze via marktplaats gekocht. Wel vind ik het jammer dat de muntrollen van 2 euromunten zo duur zijn vergeleken met de nominale waarde.

En volgens mij zijn er nog muntrollen via marktplaats te koop voor dezelfde prijs als waar ik ze voor had bij KNM...?

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 08 dec 2012, 15:40

Dit verzilverde wangedrocht is gegarandeerd geen wettig betaalmiddel in Rotterdam; echt niemand wil hem aannemen. Waarom hebben ze Youp van het Hek niet voor zijn stulpje neergezet? DAt is pas cultuur... nee, Amsterdam zakt weg door de metrolijn en uiteindelijk heeft iedereen daar natte voeten. Schreierstorenvijfje was toepasselijker geweest, samen met een rondvaartbootje. Heb je echt nodig wanneer je dit kreng wil uitgeven. Overvaren naar Volendam misschien om je broodje paling mee af te rekenen? TULP was al oubollig voor 400 jaar Nl-Turkije, broodje Doner lukt nog wel af te rekenen daarmee met de kapsalon erbij, maar met dit product heb je een heel rare wansmaak. Over datum, over tijd en een broedplaats van bacteries, dat is dit Amsterdams product. Wordt er nog een gewokkelde versie van gemaakt in de nabije toekomst, of moet de Noord/Zuid lijn er eerst overheen. Nederlandse cultuur? Een hunebed in Drenthe, slot Loevesteijn en een boekenkist of het Prinsenhof in Delft zijn beter dan een Grachtengordelroos.. nee, als je goed kijkt zijn de gordijntjes gesloten, moeder ligt te pezen; niet gezien op dit muntje? Moeders is boodschappen doen, grootverpakking condooms halen.. lukt het af te rekenen in de Condomerie hiermee? Voor belasting geheel aftrekbaar dit ranzige product. :twisted: Vingerafdruk als wereldkaart: gevingerd wordt er veel in Amsterdam, je krijgt er wallen onder je ogen door.. nee, een opgeheven middelvinger was cultuurtechnisch meer verantwoord geweest, Amsterdam is immers dievenhoofdstad nr.1 in de Benelux. Struikelende BN'ers van vervallen en twijfelachtig allooi, uit het wegdek zoevende paaltjes wanneer een homo voorbijrijdt. Iedereen die ook maar een beetje iets voorstelt in Nederland woont overal behalve in Amsterdam. Kronkels? Na de dood van Simon Carmiggelt was alle menselijkheid verdwenen uit de stad. BOs en kommer en de fc. Buitenboys: voor 5 euro wordt je doodgetrapt in Amsterdam als vlag op de multiculturele samenleving, daar heb je geen grensrechter voor nodig. Amsterdam heeft nog nooit opengestaan voor open grenzen, stonden met hun hand omhoog de nazi"s te verwelkomen, toen rond de Maasbruggen in Rotterdam diezelfde moffen kapot werden geschoten. Waar kijken alle Amsterdammers naar als " Vroeger was geluk heel gewoon" is afgelopen? Niet naar het Grachtengordelvijfje; zouden ze die massaal in de gracht flikkeren, dan is er nog hoop voor Nederland.
Laatst gewijzigd door grivnagozer op 08 dec 2012, 15:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 08 dec 2012, 15:48

grivnagozer schreef:Dit verzilverde wangedrocht is gegarandeerd geen wettig betaalmiddel in Rotterdam; echt niemand wil hem aannemen. Waarom hebben ze Youp van het Hek niet voor zijn stulpje neergezet? DAt is pas cultuur... nee, Amsterdam zakt weg door de metrolijn en uiteindelijk heeft iedereen daar natte voeten. Schreierstorenvijfje was toepasselijker geweest, samen met een rondvaartbootje. Heb je echt nodig wanneer je dit kreng wil uitgeven. Overvaren naar Volendam misschien om je broodje paling mee af te rekenen? TULP was al oubollig voor 400 jaar Nl-Turkije, broodje Doner lukt nog wel af te rekenen daarmee met de kapsalon erbij, maar met dit product heb je een heel rare wansmaak. Over datum, over tijd en een broedplaats van bacteries, dat is dit Amsterdams product. Wordt er nog een gewokkelde versie van gemaakt in de nabije toekomst, of moet de Noord/Zuid lijn er eerst overheen. Nederlandse cultuur? Een hunebed in Drenthe, slot Loevesteijn en een boekenkist of het Prinsenhof in Delft zijn beter dan een Grachtengordelroos.. nee, als je goed kijkt zijn de gordijntjes gesloten, moeder ligt te pezen; niet gezien op dit muntje? Moeders is boodschappen doen, grootverpakking condooms halen.. lukt het af te rekenen in de Condomerie hiermee? Voor belasting geheel aftrekbaar dit ranzige product. :twisted:
Jaloezie uit 010 mischien?....... greeny :sarcasm1:
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 08 dec 2012, 16:04

Amsterdammers kopieren alles in de wereld nog voordat het afgeschreven is. Geen jalouzie, mijn waarde, de Holland Amerikalijn is vlakbij. Er waren wel goede Amsterdammers, ik herinner mij 1 wethouder, Jan Schaeffer van de PVDA, die sloopte de gehele binnenstad weg.. werd gepasseerd door projectontwikkelaars, die veel wonen aan de Grachtengordel. In Rotterdam kregen we Aboutaleb, die stadssdeelraadknuffelallochtoon die nooit wat afmaakt, en we hebben Zeeuwse Mossel Balkenende ook al; waarom zenden Amsterdammers ons altijd hun mislukkelingen als Tante Leen, Andre Hazes,de Veerkampjes en Grachtengordelvijfjes. Als er niets anders is dan Amsterdam als centrum in de wereld, wat zoeken dan die gevluchte Amsterdammers in Haarlem, Volendam, Urk, Almere? IS Flevoland niet een opvangkamp voor getraumatiseerde Jordanezen? :roll: Oh ja, wij hebben Jules Deelder, die wil ook niet met zijn kop op een vijfje.. was pas wat, een internationaal softdrugsicoon voor de coffeeshops in Nederland. Amsterdam is drugs, vraag maar in de USA en overal in het buitenland, een ferme joint was meer Nederlandse cultuur voor Amsterdam, waar het Rijksmuseum al decennia lang dicht is omdat de muren van het gebouw omvallen.. dat schijnt renovatie te heten. Het paleis op de Dam noodt tot schreeuwen wanneer Trix in de buurt is.. geen jalouzie dus, de metro alhier rijdt al sinds 1968 en breidt uit tot en met Den Haag.. Met Een Teringgang Rotterdam Onderdoor, dat is metro. :wave: Wat heb je aan een munt als je er het openbaar vervoer niet mee kan betalen? Het gemeentelijk vervoersbedrijf in Amsterdam accepteert ze ook al niet als betaling aan de kassa.. Kan ze niet kwalijk nemen, het gepatineerde koninginneportret ziet er uit als een geblakende Surinamer van Klein-Kruitberg danwel Ronnie Brunswijk zonder rastakapsel.. Moea Papoea en de Satudaraboyz rijden er ook niet voor om, en op de Albert Cuijp wil geen enkele marktkoopman dit product mee naar huis.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 08 dec 2012, 22:40

Wat betreft het wettig betaalmiddel gedoe: mijn ervaring is dat je de 5 euro munten zelfs niet kwijt kunt bij het postagentschap waar je ze aan kunt schaffen. "Nee, meneer, die nemen wij niet aan. Wij verkopen ze alleen." Alleen de AH accepteert ze zonder problemen.

Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Petijsach » 09 dec 2012, 12:25

grivnagozer schreef:Dit verzilverde wangedrocht is gegarandeerd geen wettig betaalmiddel in Rotterdam; echt niemand wil hem aannemen. Waarom hebben ze Youp van het Hek niet voor zijn stulpje neergezet? DAt is pas cultuur... nee, Amsterdam zakt weg door de metrolijn en uiteindelijk heeft iedereen daar natte voeten. Schreierstorenvijfje was toepasselijker geweest, samen met een rondvaartbootje. Heb je echt nodig wanneer je dit kreng wil uitgeven. Overvaren naar Volendam misschien om je broodje paling mee af te rekenen? TULP was al oubollig voor 400 jaar Nl-Turkije, broodje Doner lukt nog wel af te rekenen daarmee met de kapsalon erbij, maar met dit product heb je een heel rare wansmaak. Over datum, over tijd en een broedplaats van bacteries, dat is dit Amsterdams product. Wordt er nog een gewokkelde versie van gemaakt in de nabije toekomst, of moet de Noord/Zuid lijn er eerst overheen. Nederlandse cultuur? Een hunebed in Drenthe, slot Loevesteijn en een boekenkist of het Prinsenhof in Delft zijn beter dan een Grachtengordelroos.. nee, als je goed kijkt zijn de gordijntjes gesloten, moeder ligt te pezen; niet gezien op dit muntje? Moeders is boodschappen doen, grootverpakking condooms halen.. lukt het af te rekenen in de Condomerie hiermee? Voor belasting geheel aftrekbaar dit ranzige product. :twisted: Vingerafdruk als wereldkaart: gevingerd wordt er veel in Amsterdam, je krijgt er wallen onder je ogen door.. nee, een opgeheven middelvinger was cultuurtechnisch meer verantwoord geweest, Amsterdam is immers dievenhoofdstad nr.1 in de Benelux. Struikelende BN'ers van vervallen en twijfelachtig allooi, uit het wegdek zoevende paaltjes wanneer een homo voorbijrijdt. Iedereen die ook maar een beetje iets voorstelt in Nederland woont overal behalve in Amsterdam. Kronkels? Na de dood van Simon Carmiggelt was alle menselijkheid verdwenen uit de stad. BOs en kommer en de fc. Buitenboys: voor 5 euro wordt je doodgetrapt in Amsterdam als vlag op de multiculturele samenleving, daar heb je geen grensrechter voor nodig. Amsterdam heeft nog nooit opengestaan voor open grenzen, stonden met hun hand omhoog de nazi"s te verwelkomen, toen rond de Maasbruggen in Rotterdam diezelfde moffen kapot werden geschoten. Waar kijken alle Amsterdammers naar als " Vroeger was geluk heel gewoon" is afgelopen? Niet naar het Grachtengordelvijfje; zouden ze die massaal in de gracht flikkeren, dan is er nog hoop voor Nederland.

Heerlijk dit :lach: :lach: :lach: :lach: :lach: kun je de oudejaarsconference ook niet doen Grivnagozer, :thumb up:
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.

japansehans Nederland
Lid
Lid

Bericht door japansehans » 09 dec 2012, 20:02

Wat een zielepoot die grivnagozer, aan het aantal berichten dat hij uit zijn mouw schudt , blijkt wel dat hij niets anders te doen heeft de hele dag. Maar hij als Rotterdammer moet toch weten dat er maar een stad in de wereld is waar je echt kan wonen en dat is AMSTERDAM.

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 09 dec 2012, 20:25

japansehans schreef:Wat een zielepoot die grivnagozer, aan het aantal berichten dat hij uit zijn mouw schudt , blijkt wel dat hij niets anders te doen heeft de hele dag. Maar hij als Rotterdammer moet toch weten dat er maar een stad in de wereld is waar je echt kan wonen en dat is AMSTERDAM.
Dat vind ik eigenlijk wel een compliment, want dat betekent dat ieder bericht gelezen wordt dat er geschreven wordt, en als moderator van dit forum heb ik enige tijd in de berichtgeving van dit forum gestoken. Daarom is het het hier ook zo :lollig: .. ik ben heel blij voor je dat je Amsterdam erg toegenegen bent. Maar in verhouding op de rest van Nederland, ben je daarin slechts 1 van de weinigen. Rotterdam is namelijk ook niet alles, alleen we hebben ook een hoop zelfspot.. als ze ooit een Euromastvijfje vervaardigen als cultuurgoed, zal ik de eerste zijn die dit product zal afbranden. Want geef nou maar gewoon toe: het laatste product van de Koninklijke Nederlandse Munt is toch niet te verkopen naar het buitenland? Al mijn overzeese ruilcontacten willen hem gewoon niet hebben. En net als de Euromast staat dat gegeven als een paal boven water... :wave: Groetjes uit Rotterdam.

P.S. er bestaat een munt over Amsterdam die we zelfs als Rotterdammers mooi vinden, de 20 dollars 2000 uit Liberia.
http://www.verzamelaarsmarkt.nl/nl/munt ... 16&id=1431

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 09 dec 2012, 22:49

Wel opvallend aan die verzilverde koperen vijfjes is dat de inflatie hevig heeft toegeslagen. In de Romeinse tijd betaalden de burgers eeuwen lang met zilveren denarii (meervoud voor denarius). Toen de inflatie toesloeg werd de denarius vervangen door de antoninianus. Eerst van zilver, later van koper met een zilverlaagje. Nog wat later deden ze zelfs dat zilverlaagje er niet meer omheen :knipoog:

Het wachten is op het eerste herdenkingsvijfje van koper. En daarna op het exemplaar van aluminium. :shifty:

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 11 dec 2012, 12:41

:lollig: op enige zuurkijkers na, kunnen we ook een top tien met de meest afgrijselijke Eurootjes maken die we het liefst willen hebben om uit te geven. Fantasieloos, afraffeling, totaal zinloos. Bij genoeg stemmen voor hebben we een deskundig afbrandhoekje :jajajaja: :crying: :thumb down: :gniffel: :sttt: :wave:
Voor mij is dat NIET het grachtengordelvijfje, doch het geëmailleerde Nederlandse eurodubbeltje wat ik in Houten mocht aanschouwen, en waar men grif 11 euro voor moest dokken. Geen muntklopperij, doch geldklopperij.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 11 dec 2012, 14:40

grivnagozer schreef:doch het geëmailleerde Nederlandse eurodubbeltje wat ik in Houten mocht aanschouwen, en waar men grif 11 euro voor moest dokken. Geen muntklopperij, doch geldklopperij.
Ik dacht dat het ding maar 4,95 kostte....

Overigens ben ik van mening dat alle normale Nederlandse euromunten van 1 cent tot en met 2 euro in aanmerking komen voor een plaatsje in jouw top 10...
Alhoewel de Belgische zijn nog erger en de Luxemburgse ook niet beter....

Luit

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 11 dec 2012, 16:07

P.s. Ik vind het toch zowiezo al moeilijk om 10 euro of meer te dokken voor een herdenkingsuitgifte 2 euro in unc-kwaliteit; daar koop ik liever iets Romeins of oud-Grieks voor. Het Portugese bootje of de Maltezer hand met stembus is leuk voor een eurootje of 5, maar meer heb ik er niet voor over. Het verhaal van unc. is lollig, doch zie deze munt maar eens gerouleerd te krijjgen, ik denk dat dat de echte uitdaging wordt. Een paar dagen geleden ontving ik een 50 eurocent Vaticaan 2010 met de pauselijke snuit van Godgegeven erop (latijns voor Benedictus); ik zag het als een teken van boven :angel: dat ik zoiets ontvang in de krochten van de Lidl. Maar een briljant ontwerp is het niet; in tegenstelling tot de periode 1929-2001, waarin echt ontwerpen zitten waar je als verzamelaar heel erg vrolijk van wordt. Een prachttige munt vind ik het 2 euro stukje Vaticaanse Garde, alleen de verkoopprijs van 65 euro vond ik toch wel een beetje duur... kan niet wachten totdat ik deze eens mag zien in gerouleerde staat zonder blisterverpakking :angel: op dat moment kan je als atheist een beetje gelovig worden. :lollig:
Laatst gewijzigd door grivnagozer op 11 dec 2012, 16:20, 2 keer totaal gewijzigd.

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 11 dec 2012, 16:07

Ik was samen met Ilosab gekomen en ik ontdekte tot mijn afgrijzen de stand van de KNM met een blauw doosje en daaarin het gewraakte object. Een goede kennis tegenover deze stand had het item een x-maal aangeschaft en rekende er 11 euro voor, wat er door een laatkomer ook voor is betaald. Hij was daar in verhouding nog betaalbaar in, want het kreng ben ik meerdere malen tegengekomen op latere beurzen voor 14.95 euro.
Wanneer de oorspronkelijke uitgifteprijs inderdaad 5 euro was voor dat muntpenninkje, dan was dat niet over de top; doch 11 euro is dat wel en 14.95 is ronduit :dizzie: .

De Nederlandse eurootjes met de devaluerende koningin zijn leuk in de eurocenten, want daar kan je nog goedkoop variaties ontdekken in het sterrenveld. Het kapsel van Beatrix hoort glad te zijn, doch er zitten regelmatig delen van sterren in meegeslagen.

OP zich zijn de beeldenaren van de Euro's vrij aardig: Cyprus, Oostenrijk, Italia, Malta, Slovenia, Finland, Griekenland, Slowakije, Monaco, San Marino mag ik graag aanschouwen als verzorgd visitekaartje. Estland vind ik middelmatig, evenals Frankrijk en Portugal, doch ieder zijn smaak. De Duitse adelaar vind ik het allerlelijkste muntje in de gehele reeks A, D, F, G,J.

Frankrijk 2 euro 2008 Voorzitterschap EU is naar mijn mening het meest fantasieloze muntje tot nu toe aangemunt van de gewone herdenkingseurootjes.

Terug naar “Verzamelaarsmunten”