Discussie uitgifte NL 2 euro CC 2012 t.a.v. KNM en de handel
Moderators: numisfreund, euromunter
-
jbeckers
- Volledig lid

Discussie uitgifte NL 2 euro CC 2012 t.a.v. KNM en de handel
Hedenochtend zijn de handelaars door de KNM op de hoogte gesteld van het aantal munten dat men toegewezen heeft gekregen.
Uit de reacties van meerdere handelaren, waarmee ik contact heb gehad, kan ik slechts opmaken dat het in ieder geval niet beter is dan vorig jaar, eerder slechter.
Dit kan dan ook alleen maar leiden tot verhoogde prijzen. We zullen het zien.
Groetjes,
Jan
Uit de reacties van meerdere handelaren, waarmee ik contact heb gehad, kan ik slechts opmaken dat het in ieder geval niet beter is dan vorig jaar, eerder slechter.
Dit kan dan ook alleen maar leiden tot verhoogde prijzen. We zullen het zien.
Groetjes,
Jan
Re: Gemeenschappelijke uitgifte 10 jaar euro 2012
Ik heb gehoord dat het helemaal niet zo slecht is en dat het allemaal wel meevalt. Er zouden meer dan genoeg munten beschikbaar zijn voor de handel. Helemaal om alle verzamelaars te kunnen voorzien.
Bovendien wordt de munt straks op de website van de KNM aangeboden tegen nominale waarde. Komen uiteraard wel de verzendkosten bij op, maar dit zal bij een maximum van 2 stuks per persoon nog altijd goedkoper zijn dan bij de handelaren die 'zogenaamd' heel moeilijk aan de munten kunnen komen. Uiteraard zijn de verzendkosten naar het buitenland hoger.
De handelaren moeten gewoon eerlijk zeggen dat ze lekker veel geld willen verdienen aan de munten en dat ze aan de ene kant wel heel erg blij zijn met dit uitgiftebeleid. Dat zou een echte handelaar sieren...
Gaan ze aankomende dinsdag dan ook allemaal massaal klagen bij de KNM?
groeten Paul
Bovendien wordt de munt straks op de website van de KNM aangeboden tegen nominale waarde. Komen uiteraard wel de verzendkosten bij op, maar dit zal bij een maximum van 2 stuks per persoon nog altijd goedkoper zijn dan bij de handelaren die 'zogenaamd' heel moeilijk aan de munten kunnen komen. Uiteraard zijn de verzendkosten naar het buitenland hoger.
De handelaren moeten gewoon eerlijk zeggen dat ze lekker veel geld willen verdienen aan de munten en dat ze aan de ene kant wel heel erg blij zijn met dit uitgiftebeleid. Dat zou een echte handelaar sieren...
groeten Paul
-
Euro
- Senior lid

Occupy KNM.
Worden de Maltese 2 euro munten meteen weer verhandeld vanuit Nederland zonder ooit in Malta aan te komen, of in ieder geval grotendeels?
Worden de Maltese 2 euro munten meteen weer verhandeld vanuit Nederland zonder ooit in Malta aan te komen, of in ieder geval grotendeels?
Het valt vies tegen, minder (ook collega-handelaren van mij) dan vorig jaar nog.euromunter schreef:Ik heb gehoord dat het helemaal niet zo slecht is en dat het allemaal wel meevalt. Er zouden meer dan genoeg munten beschikbaar zijn voor de handel. Helemaal om alle verzamelaars te kunnen voorzien.
De handelaren moeten gewoon eerlijk zeggen dat ze lekker veel geld willen verdienen aan de munten en dat ze aan de ene kant wel heel erg blij zijn met dit uitgiftebeleid. Dat zou een echte handelaar sieren...![]()
groeten Paul
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!
Club van 2304!
Dan bestel ik lekker 2x een 2 euro voor nominale waarde via de KNM. +verzendkosten natuurlijk.
En wie weet nog wel een proofcassette met de TJE munt als er een partij overgebleven is van de HCF?
En wie weet nog wel een proofcassette met de TJE munt als er een partij overgebleven is van de HCF?
Ik denk dat de met KNM bevriende handelaren inderdaad wel blij zijn met deze uitgiftepolitiek, het verdient immers lekker.euromunter schreef:Ik heb gehoord dat het helemaal niet zo slecht is en dat het allemaal wel meevalt. Er zouden meer dan genoeg munten beschikbaar zijn voor de handel. Helemaal om alle verzamelaars te kunnen voorzien.
Maar voor de niet bevriende handelaren en verzamelaars is dit puur slecht!
Ik heb dan ook geen goed woord over voor KNM, ze gaan mee of lopen zelfs voorop in het verzamelaarsonvriendelijke uitgiftebeleid.
Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat gewone circulatiemunten duur gekocht moeten worden!
Gelukkig zijn er ook nog landen waar wel gewoon rollen gekocht kunnen worden voor normale prijzen.
In het bijzonder Estland verdient hier een pluim, daar kan iedereen voor nominale waarde kopen met uiterst schappelijke verzendtarieven.
Het gaat mij eigenlijk helemaal niet om het geld, maar door deze politiek begin ik er steeds meer aan te denken om helemaal te stoppen met het verzamelen van euromunten, en dat dan mede dankzij de hebberigheid van in Nederland KNM en vrienden.
Luit
Naar de verzamelaar mag dit dan onvriendelijk overkomen, maar er zijn toch speciale verzamelaarsedities? Hebben verzamelaars er in hun optiek dan niet meer voor over? Daar ben je dan muntenverzamelaar voor.
Ik mag die handelaars eigenlijk niet zo horen klagen met hun te hoge prijzen. Zij verdienen er toch ruim aan?!? Ik zie hun probleem niet zo. Ze zullen niet alle klanten tevreden kunnen stellen, jammer maar helaas. Hun verdiensten zijn er wel. Zouden ze netto niet even veel winst maken als de munten makkelijk verkrijgbaar zouden zijn? Moeten ze er alleen meer van verkopen en dus meer handelingen verrichten.
De enige die zou mogen klagen is de verzamelaar die goedkoop een 2 euro herdenkingsmunt wil aanschaffen in UNC-kwaliteit. Voor onze buitenlandse verzamelaars is het zo dat de verzendkosten vrij hoog zijn. Daar moet ik je wel gelijk in geven dat Estland daar een heel vriendelijk beleid voor voert.
Maar wat anders: de KNM brengt circulatiemunten uit, bedoelt om te circuleren. Daar zijn ze voor bedoelt. Dat heeft EC ook in de richtlijnen staan. Wat Malta vorig jaar deed, 375.000 munten laten slaan voor de circulatie. Daarvan is er denk ik geen één in de circulatie beland, alles bij de verzamelaars, investeerders en handelaren. Kan toch niet de bedoeling zijn van een munt die bedoelt is voor de circulatie? Dan kunnen ze beter 200.000 stuks in blister uitgeven en net als San Marino een deel aan de handel en een deel aan de verzamelaars die rechtstreeks bestellen.
En dat geklaag van de handelaars drijft de prijzen ook op. Ik zeg niet dat dit hier op het forum gebeurt, maar dergelijke paniekberichten veroorzaken het wel. Is toch te gek voor woorden dat maandenlang de oplage van Portugal 1.000.000 stuks wordt aangekondigd. De munt is voor een gewone prijs aan te schaffen in de voorverkoop, blijkbaar zonder toezeggingen aan betreffende verkopers. De prijzen stijgen in biedingen en worden omhoog gegooid wanneer is het uiteindelijke uitgifteplan de oplage van 500.000 stuks wordt vermeld.
Groeten Paul
Ik mag die handelaars eigenlijk niet zo horen klagen met hun te hoge prijzen. Zij verdienen er toch ruim aan?!? Ik zie hun probleem niet zo. Ze zullen niet alle klanten tevreden kunnen stellen, jammer maar helaas. Hun verdiensten zijn er wel. Zouden ze netto niet even veel winst maken als de munten makkelijk verkrijgbaar zouden zijn? Moeten ze er alleen meer van verkopen en dus meer handelingen verrichten.
De enige die zou mogen klagen is de verzamelaar die goedkoop een 2 euro herdenkingsmunt wil aanschaffen in UNC-kwaliteit. Voor onze buitenlandse verzamelaars is het zo dat de verzendkosten vrij hoog zijn. Daar moet ik je wel gelijk in geven dat Estland daar een heel vriendelijk beleid voor voert.
Maar wat anders: de KNM brengt circulatiemunten uit, bedoelt om te circuleren. Daar zijn ze voor bedoelt. Dat heeft EC ook in de richtlijnen staan. Wat Malta vorig jaar deed, 375.000 munten laten slaan voor de circulatie. Daarvan is er denk ik geen één in de circulatie beland, alles bij de verzamelaars, investeerders en handelaren. Kan toch niet de bedoeling zijn van een munt die bedoelt is voor de circulatie? Dan kunnen ze beter 200.000 stuks in blister uitgeven en net als San Marino een deel aan de handel en een deel aan de verzamelaars die rechtstreeks bestellen.
En dat geklaag van de handelaars drijft de prijzen ook op. Ik zeg niet dat dit hier op het forum gebeurt, maar dergelijke paniekberichten veroorzaken het wel. Is toch te gek voor woorden dat maandenlang de oplage van Portugal 1.000.000 stuks wordt aangekondigd. De munt is voor een gewone prijs aan te schaffen in de voorverkoop, blijkbaar zonder toezeggingen aan betreffende verkopers. De prijzen stijgen in biedingen en worden omhoog gegooid wanneer is het uiteindelijke uitgifteplan de oplage van 500.000 stuks wordt vermeld.
Groeten Paul
Dat is net als bij de BU-set van Griekenland 2011. Toen nog niet bekend was dat de 2 euro niet voor circulatie geslagen werd was de prijs gemiddeld zo'n 30 euro, met een beetje zoeken kon je hem met gemak voor 24/25 euro kopen bij diverse veilingssites. Toen bekend werd dat er geen 2 euro circulatiemunten geslagen werden werd er opeens 20 euro bovenop de prijs gegooid.En dat geklaag van de handelaars drijft de prijzen ook op. Ik zeg niet dat dit hier op het forum gebeurt, maar dergelijke paniekberichten veroorzaken het wel. Is toch te gek voor woorden dat maandenlang de oplage van Portugal 1.000.000 stuks wordt aangekondigd. De munt is voor een gewone prijs aan te schaffen in de voorverkoop, blijkbaar zonder toezeggingen aan betreffende verkopers. De prijzen stijgen in biedingen en worden omhoog gegooid wanneer is het uiteindelijke uitgifteplan de oplage van 500.000 stuks wordt vermeld.
-
genius
- Senior lid

Dus je legt de keus wat door verzamelaars verzamelt moet worden bij de uitgiftepunten?euromunter schreef:Naar de verzamelaar mag dit dan onvriendelijk overkomen, maar er zijn toch speciale verzamelaarsedities? Hebben verzamelaars er in hun optiek dan niet meer voor over? Daar ben je dan muntenverzamelaar voor.
Omdat de munten in een kartonnetje voor het x-voudige van de nominale waarde verkocht worden, moeten alle circulatiemunten in het betalingsverkeer geforceerd worden? Munten verzamelen alleen nog maar voor rijke mensen?euromunter schreef:Maar wat anders: de KNM brengt circulatiemunten uit, bedoelt om te circuleren.
Tevens wordt het gebruik van pin-betalingen steeds meer bevorderd. Betekend dit dat er over een aantal jaren muntenverzamelaars "werkeloos" worden? Gezien dan geen circulatiemunten meer nodig zijn, kunnen daarvan ook geen verzamelaarsedities gemaakt worden....
123
Paul, er mogen dan wel verschillende verzamelaardedities zijn, maar niet alle verzamelaars worden hier blij van. Als je zoals ik slechts de UNC munten verzamelt en die probeert te ruilen met verzamelaars uit andere landen dan ben je behoorlijk de dupe van het uitgiftebeleid van de KNM. Ik vind het vervelend om steeds "nee" te moeten verkopen aan diverse ruilpartners gewoonweg omdat ik de munten niet voor nominaal kan krijgen. Nu heb ik gelukkig de Nederlandse munten nog in de voorverkoop voor 2,75 euro per stuk kunnen krijgen, maar handelaars zullen bij een volgende uitgifte ook een stuk voorzichtiger worden met hun prijzen in de voorverkoop. Nu heb ik nog voor een aantal contacten zelf de meerkosten boven nominaal op me genomen, maar als de prijzen van een volgende uitgifte op 4-5 euro beginnen kan dat natuurlijk niet meer.
Ik vind het nergens naar lijken dat ik in de handel munten uit de meeste buitenlanden goedkoper kan krijgen dan de Nederlandse en van de Nederlandse Munt helemaal niets kan krijgen (nu ja, 2 stuks). Dit ondanks dat ik in december begrepen heb dat de KNM ruimhartiger zou zijn met het uitgiftebeleid. Het lijkt er voor mij toch op dat de KNM vooral winst wil maken en dat dat voorop staat: 10 euro voor een munt in een kartonnetje, 75 euro voor 25 munten in een papiertje gedraaid, dat vind ik geen normale prijzen meer. Laat ze in ieder geval een deel van die winsten omzetten in service door de verzamelaars ook een grotere hoeveelheid UNC munten te laten kopen voor nominaal of in ieder geval een prijs in de buurt van nominaal (zoals in Luxemburg).
Bernard
Ik vind het nergens naar lijken dat ik in de handel munten uit de meeste buitenlanden goedkoper kan krijgen dan de Nederlandse en van de Nederlandse Munt helemaal niets kan krijgen (nu ja, 2 stuks). Dit ondanks dat ik in december begrepen heb dat de KNM ruimhartiger zou zijn met het uitgiftebeleid. Het lijkt er voor mij toch op dat de KNM vooral winst wil maken en dat dat voorop staat: 10 euro voor een munt in een kartonnetje, 75 euro voor 25 munten in een papiertje gedraaid, dat vind ik geen normale prijzen meer. Laat ze in ieder geval een deel van die winsten omzetten in service door de verzamelaars ook een grotere hoeveelheid UNC munten te laten kopen voor nominaal of in ieder geval een prijs in de buurt van nominaal (zoals in Luxemburg).
Bernard
@ Genius
Ik bedoel er ook de optiek van de munthuizen mee. In hun optiek zijn er genoeg mogelijkheden voor de verzamelaars.
De coincard is een verzamelaarsuitgifte. Van mij mogen ze er wel een UNC-versie in doen zoals bij de 5 euromunten en tegen nominale waarde verkopen. Dat doen ze nu dus met de UNC-munten in munthouders... Ik heb ook niet gezegd dat we als verzamelaars niet mogen klagen, maar je kunt ook de andere kant eens bekijken.
Volgens mij zijn nog steeds de handelaars de lachende derde partij!?! Zij verdienen er het meest aan. Aan die UNC-munten zal de KNM niet veel verdienen of zelf niets bij de handelaars en verzamelaars. Bij de verzamelaarsuitgiftes uiteraard wel. Maar ook deze zijn tegen lage prijzen te verkrijgen, mits je geluk hebt en de mogelijkheid hebt om ze aan te schaffen bij de KNM (op een coin fair). Bij de handelaren zijn ze duurder, maar daar verdient de KNM toch niet meer aan?
Dus de partij die het minst mag klagen zijn de handelaren.
Wat betreft het pinnen: inderdaad wordt dit steeds meer gepromoot. Ik ben zelf werkzaam in de detailhandel en weet dat het onmogelijk is om het contante geld af te schaffen. Alleen in een controlestaat waarin we gedwongen worden door het contant geld compleet af te schaffen. Maar onderschat nooit wat zwart geld voor de economie doet.
Grappige trend is dat tussen de 20e en het eind van de maand de meeste transacties gepind worden. Daarna gaan mensen meer contant betalen. Bankrekeningen zijn weer 'leeg', het contant geld komt weer te voorschijn, ook om situaties te voorkomen bij de kassa dat er geen geld meer op de rekening staat. Tegen de 20e wordt bij velen het loon/salaris gestort en er wordt weer volop gepind.
Het is echt onmogelijk naar mijn mening om het contant geld af te schaffen. Ik denk dat we bijna tegen de limiet aan zitten van de pinbetalingen, voor zover nu economisch en technisch mogelijk.
Groeten Paul
PS: je moet niet verzamelen, je mag verzamelen
Ik bedoel er ook de optiek van de munthuizen mee. In hun optiek zijn er genoeg mogelijkheden voor de verzamelaars.
De coincard is een verzamelaarsuitgifte. Van mij mogen ze er wel een UNC-versie in doen zoals bij de 5 euromunten en tegen nominale waarde verkopen. Dat doen ze nu dus met de UNC-munten in munthouders... Ik heb ook niet gezegd dat we als verzamelaars niet mogen klagen, maar je kunt ook de andere kant eens bekijken.
Volgens mij zijn nog steeds de handelaars de lachende derde partij!?! Zij verdienen er het meest aan. Aan die UNC-munten zal de KNM niet veel verdienen of zelf niets bij de handelaars en verzamelaars. Bij de verzamelaarsuitgiftes uiteraard wel. Maar ook deze zijn tegen lage prijzen te verkrijgen, mits je geluk hebt en de mogelijkheid hebt om ze aan te schaffen bij de KNM (op een coin fair). Bij de handelaren zijn ze duurder, maar daar verdient de KNM toch niet meer aan?
Dus de partij die het minst mag klagen zijn de handelaren.
Wat betreft het pinnen: inderdaad wordt dit steeds meer gepromoot. Ik ben zelf werkzaam in de detailhandel en weet dat het onmogelijk is om het contante geld af te schaffen. Alleen in een controlestaat waarin we gedwongen worden door het contant geld compleet af te schaffen. Maar onderschat nooit wat zwart geld voor de economie doet.
Grappige trend is dat tussen de 20e en het eind van de maand de meeste transacties gepind worden. Daarna gaan mensen meer contant betalen. Bankrekeningen zijn weer 'leeg', het contant geld komt weer te voorschijn, ook om situaties te voorkomen bij de kassa dat er geen geld meer op de rekening staat. Tegen de 20e wordt bij velen het loon/salaris gestort en er wordt weer volop gepind.
Het is echt onmogelijk naar mijn mening om het contant geld af te schaffen. Ik denk dat we bijna tegen de limiet aan zitten van de pinbetalingen, voor zover nu economisch en technisch mogelijk.
Groeten Paul
PS: je moet niet verzamelen, je mag verzamelen
Als de toewijzing van KNM zodanig was dat aan alle handelaren evenredig munten werden toegewezen had je misschien gelijk.euromunter schreef:Ik mag die handelaars eigenlijk niet zo horen klagen met hun te hoge prijzen. Zij verdienen er toch ruim aan?!? Ik zie hun probleem niet zo. Ze zullen niet alle klanten tevreden kunnen stellen, jammer maar helaas. Hun verdiensten zijn er wel. Zouden ze netto niet even veel winst maken als de munten makkelijk verkrijgbaar zouden zijn? Moeten ze er alleen meer van verkopen en dus meer handelingen verrichten.
Ik weet ondertussen dat het bij KNM niet zo werkt, het is daar een totaal ondoorzichtig achterkamertjes proces waarvan je maar moet wachten wat er uit komt.
Persoonlijk ben ik van mening dat als KNM UNC munten levert voor nominaal, iedere Nederlander daar evenveel recht op heeft!
Door dit alleen aan een select vriendengezelschap te geven worden die ten koste van andere handelaren en verzamelaars bevoordeeld.
Eigenlijk lijkt me dit trouwens ook geen taak van KNM, maar van de Nederlandse Bank.
Zoals je zelf al zegt zijn circulatiemunten bedoeld om te circuleren, waarom dan wel een aantal er tussenuit halen om aan de bevriende handel te leveren?
Of iedereen leveren zoveel die wil hebben (het is immers geen zeldzaam product) of helemaal niet en alles in circulatie laten komen
Luit
Bernard, geloof mij dat ik er ook niet vrolijker van wordt, al die hoge prijzen van de 2 euro herdenkingsmunten en die lage oplages. Ook ik sta niet te springen op alle verzamelaarsedities. Maar in de optiek van het munthuis zijn er genoeg manieren om aan een munt te komen, van UNC (2 euro + verzendkosten) tot de Proofset (62 euro) waarin deze zit. Een munthuis zal geen rekening houden met verzamelaars die munten ruilen.
De prijzen voor de muntrollen zijn inderdaad wel wat raar, aangezien de VvR rollen wel voor 50 euro te koop waren (max. 2 rollen p.p.). Maar tel nu eens de oplages op van het aantal rollen en de coincards en wat de KNM daaraan over houdt. Dat is echt niet veel. Ze zouden gerust meer coincards kunnen uitbrengen en rollen, gezien de vraag ernaar. Rare is dat de coincards van Nederlands in een oplage van 15.000 stuks niet voldoende zijn voor de verzamelaars. Tenminste, zo lijkt het. Ik heb alweer prijzen van boven de 20 euro gezien op eBay. De coincard van Slowakije wordt uitgegeven in een oplage van 7.000 stuks. En daar hoor ik nooit wat over...?
En vergeet met z'n allen niet: de KNM is een commercieel bedrijf!!!
Nogmaals: ik zeg niet dat ik het met de KNM eens ben, maar ik snap het beleid wel. Ik wil ook mijn 2 euro herdenkingsmunten (buiten de ministaatjes om) aanschaffen tegen een prijs van 3 euro per stuk, meer is ook niet nodig vind ik. Helaas is het de trend geworden dat munten steeds duurder worden (Finland 2010, Luxemburg 2010, Nederland 2011, Portugal 2011 en Malta 2011 bijvoorbeeld).
Overigens volgt Ierland het voorbeeld van Nederland al.
Groeten Paul
De prijzen voor de muntrollen zijn inderdaad wel wat raar, aangezien de VvR rollen wel voor 50 euro te koop waren (max. 2 rollen p.p.). Maar tel nu eens de oplages op van het aantal rollen en de coincards en wat de KNM daaraan over houdt. Dat is echt niet veel. Ze zouden gerust meer coincards kunnen uitbrengen en rollen, gezien de vraag ernaar. Rare is dat de coincards van Nederlands in een oplage van 15.000 stuks niet voldoende zijn voor de verzamelaars. Tenminste, zo lijkt het. Ik heb alweer prijzen van boven de 20 euro gezien op eBay. De coincard van Slowakije wordt uitgegeven in een oplage van 7.000 stuks. En daar hoor ik nooit wat over...?
En vergeet met z'n allen niet: de KNM is een commercieel bedrijf!!!
Nogmaals: ik zeg niet dat ik het met de KNM eens ben, maar ik snap het beleid wel. Ik wil ook mijn 2 euro herdenkingsmunten (buiten de ministaatjes om) aanschaffen tegen een prijs van 3 euro per stuk, meer is ook niet nodig vind ik. Helaas is het de trend geworden dat munten steeds duurder worden (Finland 2010, Luxemburg 2010, Nederland 2011, Portugal 2011 en Malta 2011 bijvoorbeeld).
Overigens volgt Ierland het voorbeeld van Nederland al.
57 euro plus 14 euro verzendkosten = 71 euro. Bepaalde landen hebben echt abnormaal hoge verzendkosten (Spanje, Slowakije, Luxemburg en Italië bijvoorbeeld).bernard3 schreef:Laat ze in ieder geval een deel van die winsten omzetten in service door de verzamelaars ook een grotere hoeveelheid UNC munten te laten kopen voor nominaal of in ieder geval een prijs in de buurt van nominaal (zoals in Luxemburg).
Groeten Paul
Ik wou ook een rol van Slowakije bestellen en die hadden ruim 11 (of iets in die richting) euro verzendkosten, ook niet bepaald vriendelijk.
Verder begrijp en snap ik Paul's reactie wel. De KNM is een commercieel bedrijf en gaat dus niet alles tegen nominale prijs leveren. Wat de KNM duur maakt maken de handelaren nog duurder en raar maar waar wanneer het uitverkocht is bij de KNM kopen de mensen het veel duurder bij de handelaar.
Je kocht de coincard van Tien jaar Chartale euro voor 10 euro en ze gaan nu regelmatig voor 25 euro weg dus blijkbaar hebben de mensen het ervoor over. Waarom als je er meer aan kunt verdienen de prijs laag houden. Het is niet vriendelijk maar het blijft een commercieel bedrijf met als doel winst maken en het liefst ieder jaar meer winst.
Verder begrijp en snap ik Paul's reactie wel. De KNM is een commercieel bedrijf en gaat dus niet alles tegen nominale prijs leveren. Wat de KNM duur maakt maken de handelaren nog duurder en raar maar waar wanneer het uitverkocht is bij de KNM kopen de mensen het veel duurder bij de handelaar.
Je kocht de coincard van Tien jaar Chartale euro voor 10 euro en ze gaan nu regelmatig voor 25 euro weg dus blijkbaar hebben de mensen het ervoor over. Waarom als je er meer aan kunt verdienen de prijs laag houden. Het is niet vriendelijk maar het blijft een commercieel bedrijf met als doel winst maken en het liefst ieder jaar meer winst.
Wat betreft achterkamertjes politiek bedrijven en bevriende handelaren meer toewijzen: daar kan ik niet over meepraten. Ik weet niet of dit gebeurt en in welke mate. Kan en wil ik dus niet over oordelen. Wat mij betreft heb ik ook liever dat net als bij de eerste 2 gemeenschappelijke uitgiftes er voor iedereen goedkoop aan te komen is. Ik betaal ook liever minder!llinde schreef:Als de toewijzing van KNM zodanig was dat aan alle handelaren evenredig munten werden toegewezen had je misschien gelijk.euromunter schreef:Ik mag die handelaars eigenlijk niet zo horen klagen met hun te hoge prijzen. Zij verdienen er toch ruim aan?!? Ik zie hun probleem niet zo. Ze zullen niet alle klanten tevreden kunnen stellen, jammer maar helaas. Hun verdiensten zijn er wel. Zouden ze netto niet even veel winst maken als de munten makkelijk verkrijgbaar zouden zijn? Moeten ze er alleen meer van verkopen en dus meer handelingen verrichten.
Ik weet ondertussen dat het bij KNM niet zo werkt, het is daar een totaal ondoorzichtig achterkamertjes proces waarvan je maar moet wachten wat er uit komt.
Persoonlijk ben ik van mening dat als KNM UNC munten levert voor nominaal, iedere Nederlander daar evenveel recht op heeft!
Door dit alleen aan een select vriendengezelschap te geven worden die ten koste van andere handelaren en verzamelaars bevoordeeld.
Eigenlijk lijkt me dit trouwens ook geen taak van KNM, maar van de Nederlandse Bank.
Zoals je zelf al zegt zijn circulatiemunten bedoeld om te circuleren, waarom dan wel een aantal er tussenuit halen om aan de bevriende handel te leveren?
Of iedereen leveren zoveel die wil hebben (het is immers geen zeldzaam product) of helemaal niet en alles in circulatie laten komen
Luit
Maar de KNM verdient toch niet aan de handelaars? Behalve de netto prijzen als ik deze in de prijslijsten zie staan. 1000 munten voor 2000 euro. Lijkt me een mooie deal. Wie verdient er dan aan bij de verzamelaars? De handelaars kunnen niet aan de vraag voldoen en hadden inderdaad meer kunnen verkopen. Maar 1.000 munten verkopen voor 6.000 euro of 2.000 munten verkopen voor 6.000 euro. Doe mij dan meer de eerste optie, heb ik minder werk aan. En dat bedoel ik ermee aan te geven. Nogmaals: ik zeg niet dat ik het met de KNM eens ben wat betreft het uitgiftebeleid!
En wat betreft jouw opmerking over De Nederlandsche Bank: daar heb je zeer zeker een heel goed punt! Maar blijkbaar zijn er afspraken gemaakt tussen de KNM en het ministerie van Financiën.
Ik denk ook dat je het beste je beklag kan doen bij het ministerie van Financiën. Moet je alleen wel geduld hebben met het krijgen van een antwoord. Ik heb een hele simpele vraag gesteld en ik zou binnen 3 werkdagen antwoord krijgen. Inmiddels is mijn e-mail al 3 keer doorgestuurd omdat ze niet over de informatie beschikten om mij een passend antwoord te geven. Inmiddels zijn we al bijna 2 weken verder...
Groeten Paul
Zo bekeken blijken er dus nog steeds knurften te werken bij de KNM. Natuurlijk moeten ze winst maken als commercieel bedrijf maar het is al jaren zo dat je een coincard bij de KNM kunt bestellen en vervolgens worden ze op eBay of MP voor het tweevoudige verkocht. Over het algemeen is het zo dat de coincard na publikatie op hun website binnen 2 dagen is uitverkocht. Zou je toch verwachten dat ze daarvan geleerd hebben en een jaar later meer laten maken en in eigen beheer meer gaan verkopen.Gible schreef:Je kocht de coincard van Tien jaar Chartale euro voor 10 euro en ze gaan nu regelmatig voor 25 euro weg dus blijkbaar hebben de mensen het ervoor over. Waarom als je er meer aan kunt verdienen de prijs laag houden. Het is niet vriendelijk maar het blijft een commercieel bedrijf met als doel winst maken en het liefst ieder jaar meer winst.
Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of 5 met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid Forum: 171
Lid Forum: 171
Dat klopt, daar heb je een punt. Maar er is nog best wel een groot gedeelte over lijkt me die op de World Money Fair verkocht worden. Die oplage die op de website stond is niet de oplage die al daadwerkelijk verkocht is.
Wie weet komt er wel weer een resterend partij te koop op de website.
Ik weet niet precies wie bepaald hoeveel de oplage moet of mag zijn maar wat mij betreft mag de oplage ook hoger om meer mensen te kunnen plezieren.
Wie weet komt er wel weer een resterend partij te koop op de website.
Ik weet niet precies wie bepaald hoeveel de oplage moet of mag zijn maar wat mij betreft mag de oplage ook hoger om meer mensen te kunnen plezieren.
-
Euro
- Senior lid

Hoe is dit anders in vergelijking tot Portugal en Malta bijvoorbeeld?llinde schreef:Als de toewijzing van KNM zodanig was dat aan alle handelaren evenredig munten werden toegewezen had je misschien gelijk.euromunter schreef:Ik mag die handelaars eigenlijk niet zo horen klagen met hun te hoge prijzen. Zij verdienen er toch ruim aan?!? Ik zie hun probleem niet zo. Ze zullen niet alle klanten tevreden kunnen stellen, jammer maar helaas. Hun verdiensten zijn er wel. Zouden ze netto niet even veel winst maken als de munten makkelijk verkrijgbaar zouden zijn? Moeten ze er alleen meer van verkopen en dus meer handelingen verrichten.
Luit
Daar werd het berendeel meteen doorgegeven aan de 'bevriende?' handelaren en een klein deel verkocht aan particulieren.
Hoe het bij de andere landen gaat weet ik niet eens want daar heb ik nooit geprobeerd iets te bemachtigen.
@ Alfred
Een oplage van 15.000!!! stuks.
Oplage van Slowakije is 7.000 stuks, Frankrijk 10.000, België 7.000, Luxemburg 10.000, Portugal 10.000, Cyprus 4.000...
De KNM biedt in dit opzicht gewoon een ruime oplage, die op de website een aantal dagen te bestellen was, ruim de tijd gehad dus om er zelfs 2 te kunnen bestellen. Voor de World Money Fair in Berlijn heb ze een x-aantal gereserveerd om de bezoekende verzamelaars deze coincard aan te kunnen bieden (commercieel product van een commercieel bedrijf) en ook voor de Holland Coin Fair een weekend later zijn er een aantal coincards gereserveerd om deze aan te kunnen bieden (commercieel product van een commercieel bedrijf) aan de bezoekende verzamelaars.
Je maakt mij niet wijs dat 15.000 stuks niet genoeg moet zijn. Waarom is het hier dan zo'n gewild product en zijn de soortgelijke uitgiftes van andere landen tegen prijzen te verkrijgen die niet ver boven de uitgifteprijs liggen.
Is het ook niet een hype? Misschien wel gecreëerd door handelaren die zoveel mogelijk willen verdienen aan een 'zeldzaamheid'?
Groeten Paul
Een oplage van 15.000!!! stuks.
Oplage van Slowakije is 7.000 stuks, Frankrijk 10.000, België 7.000, Luxemburg 10.000, Portugal 10.000, Cyprus 4.000...
De KNM biedt in dit opzicht gewoon een ruime oplage, die op de website een aantal dagen te bestellen was, ruim de tijd gehad dus om er zelfs 2 te kunnen bestellen. Voor de World Money Fair in Berlijn heb ze een x-aantal gereserveerd om de bezoekende verzamelaars deze coincard aan te kunnen bieden (commercieel product van een commercieel bedrijf) en ook voor de Holland Coin Fair een weekend later zijn er een aantal coincards gereserveerd om deze aan te kunnen bieden (commercieel product van een commercieel bedrijf) aan de bezoekende verzamelaars.
Je maakt mij niet wijs dat 15.000 stuks niet genoeg moet zijn. Waarom is het hier dan zo'n gewild product en zijn de soortgelijke uitgiftes van andere landen tegen prijzen te verkrijgen die niet ver boven de uitgifteprijs liggen.
Is het ook niet een hype? Misschien wel gecreëerd door handelaren die zoveel mogelijk willen verdienen aan een 'zeldzaamheid'?
Groeten Paul
Sterker nog: de groothandel werd rechtstreeks bevoorraad vanuit Utrecht waar de munten waren geslagen. Het merendeel van de munten heeft Malta nooit gezien, hoewel er wel Malta op de munt staatEuro schreef:Hoe is dit anders in vergelijking tot Portugal en Malta bijvoorbeeld?llinde schreef:Als de toewijzing van KNM zodanig was dat aan alle handelaren evenredig munten werden toegewezen had je misschien gelijk.
Daar werd het berendeel meteen doorgegeven aan de 'bevriende?' handelaren en een klein deel verkocht aan particulieren.
Hoe het bij de andere landen gaat weet ik niet eens want daar heb ik nooit geprobeerd iets te bemachtigen.
-
genius
- Senior lid

Prima begrijpelijk.euromunter schreef:@ Genius
2 Euromunten kosten in de productie rond 12cent, zo was dit in iedergeval enkele jaren geleden. Misschien dat dit inmiddels al tegen de 20cent zit. als we die 20 cent "opsplitsen" 10cent voor het rondel. 5 cent voor stempel en het slaan van de munt. en de resterende 5 cent als winst.euromunter schreef:Aan die UNC-munten zal de KNM niet veel verdienen of zelf niets bij de handelaars en verzamelaars.
0,05 € x 3.500.000 munten = 175.000 Euro winst.
Maargoed dit is een aaname. het zou ook 2 cent kunnen zijn dan kom je op zo'n 70.000 Euro winst voor belasting.
Gezien de het resultaat voor belastingen in het jaar 2010 van 773.000 is dit al bijna 1/10 von het totaal. (zie jaarverslag KNM)
De KNM is een geprivatiseert staatsbedrijf met de staat als enigste aandeelhouder. Simpel gezegt winst van de KNM ist winst voor de staat. Leuk dat de staat de munten niet voor de kostprijs maar voor nominale waarde uitgeeft. 3.500.000 x 1,80 € = 6.300.000 €
De uitgifte van een 2 euromunt is voor zowel de staat als de KNM een winstgevende taak.
Verder leuk verhaal met dat pinnen
123
-
genius
- Senior lid

euromunter schreef:Overigens volgt Ierland het voorbeeld van Nederland al.
57 euro plus 14 euro verzendkosten = 71 euro. Bepaalde landen hebben echt abnormaal hoge verzendkosten (Spanje, Slowakije, Luxemburg en Italië bijvoorbeeld).bernard3 schreef:Laat ze in ieder geval een deel van die winsten omzetten in service door de verzamelaars ook een grotere hoeveelheid UNC munten te laten kopen voor nominaal of in ieder geval een prijs in de buurt van nominaal (zoals in Luxemburg).
Ik begrijp hier jullie punt, maar kun je het uifgifte punt de "schuld" geven van de tarieven van da nationale post?Gible schreef:Ik wou ook een rol van Slowakije bestellen en die hadden ruim 11 (of iets in die richting) euro verzendkosten, ook niet bepaald vriendelijk.
123
Tuurlijk geeft het winst, maar ik bedoelde ermee te zeggen dat het niets uitmaakt of ze de munten nominaal verkopen aan de handelaars of deze gewoon de circulatie ingooien. Anders zou het toch wel erg dom zijn om als commercieel bedrijf zo 'weinig' munten aan de handel te doen.genius schreef:2 Euromunten kosten in de productie rond 12cent, zo was dit in iedergeval enkele jaren geleden. Misschien dat dit inmiddels al tegen de 20cent zit. als we die 20 cent "opsplitsen" 10cent voor het rondel. 5 cent voor stempel en het slaan van de munt. en de resterende 5 cent als winst.euromunter schreef:Aan die UNC-munten zal de KNM niet veel verdienen of zelf niets bij de handelaars en verzamelaars.
0,05 € x 3.500.000 munten = 175.000 Euro winst.
Maargoed dit is een aaname. het zou ook 2 cent kunnen zijn dan kom je op zo'n 70.000 Euro winst voor belasting.
Gezien de het resultaat voor belastingen in het jaar 2010 van 773.000 is dit al bijna 1/10 von het totaal. (zie jaarverslag KNM)
De KNM is een geprivatiseert staatsbedrijf met de staat als enigste aandeelhouder. Simpel gezegt winst van de KNM ist winst voor de staat. Leuk dat de staat de munten niet voor de kostprijs maar voor nominale waarde uitgeeft. 3.500.000 x 1,80 € = 6.300.000 €
De uitgifte van een 2 euromunt is voor zowel de staat als de KNM een winstgevende taak.
Is het wel een goede aanname van mij: de verkoop aan de handelaren voor nominale waarde levert even veel op als de munten de circulatie in doen? Bedenk me nu eigenlijk pas dat ik dit helemaal niet weet.
Groeten Paul
Dit zou inderdaad meer dan genoeg moeten zijn, ik denk ook dat hier sprake is van een hype.euromunter schreef:Je maakt mij niet wijs dat 15.000 stuks niet genoeg moet zijn. Waarom is het hier dan zo'n gewild product en zijn de soortgelijke uitgiftes van andere landen tegen prijzen te verkrijgen die niet ver boven de uitgifteprijs liggen.
Is het ook niet een hype? Misschien wel gecreëerd door handelaren die zoveel mogelijk willen verdienen aan een 'zeldzaamheid'?l
Het kunstmatig zeldzaam maken van de UNC versie helpt hier dan ook nog eens een handje.
Vorig jaar zagen we toch ook het merkwaardige verschijnsel dat simpele plastic doosjes met één proofmunt aanzienlijk duurder werden verkocht dan houten cassettes met naast diezelfde proofmunt nog 8 andere munten...
Luit
Nee, zeer zeker niet. Hier bedoelde ik mee aan te geven dat ik de 'pech' heb niet te kunnen profiteren van de binnenlandse verzendkosten in die landen. Net als buitenlandse verzamelaars dat niet bij de KNM kunnen. Voor mij kost een munt straks 3,50 per stuk inclusief verzendkosten.genius schreef:Ik begrijp hier jullie punt, maar kun je het uifgifte punt de "schuld" geven van de tarieven van da nationale post?
Datzelfde kunstje kan ik niet in andere landen doen, uitzonderingen daar gelaten zoals Estland en Duitsland.
Groeten Paul