Overzicht 2 euro herdenkingsmunten 2013

Plaats hier alle berichten, vragen, weetjes, nieuwtjes, etc, over de speciale 2 euro herdenkingsmunten, ook wel de zogenaamde 2 euro commemoratief.

Moderators: numisfreund, euromunter

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Re: Uitgifteprogramma 2 euro herdenkingsmunten 2013

Bericht door euromunter » 27 jun 2012, 16:17

Het thema van Portugal voor 2013:

250ste verjaardag van de Clerigos Toren in Porto.

INCM schreef:

... they approved the2 € commemorative coin for 2013.

It will be the 250 anniversary of the Clerigos Tower in the city of Oporto.
Groeten Paul

DutchNapoleon
Donateur
Donateur

Bericht door DutchNapoleon » 27 jun 2012, 18:47

Klinkt goed

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 27 jun 2012, 19:10

Wikipedia schreef:

De Torre dos Clérigos is een bekende toren in het centrum van Porto en zit vast aan de kerk Igreja dos Clérigos.

De toren is vanaf een groot deel van de stad zichtbaar en is één van de meest karakteristieke symbolen van Porto en Portugal. Het was met 76 meter hoogte, de hoogste (kerk)toren van Portugal.

De bouw ervan werd in 1754 begonnen en in 1763 onder leiding van de Italiaanse architect Nicholas Nasoni beëindigd. Het is gebouwd in de barokke stijl.
Afbeelding

Groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 01 jul 2012, 16:21

Duitsland 2013

:klap: :klap: :klap:
Münze Berlin op Facebook:

Foto einer geprägten 2 € Münze "Kloster Maulbronn"

So sieht sie aus, die neue 2 € Münze, die am 1. Februar 2013 erscheinen wird, frisch aus der Produktion, Prägequalität "Normalprägung" für den Münzumlauf bestimmt. Die achte Ausgabe der Bundesländer-Serie. Verkauf wie immer an unserem Stand der World Money Fair im Hotel Estrel.
Afbeelding

Groeten Paul

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 01 jul 2012, 19:28

Ik vind het weer een mooie munt, geheel in stijl met de serie.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

DutchNapoleon
Donateur
Donateur

Bericht door DutchNapoleon » 01 jul 2012, 20:00

Deze is zeker mooi

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 11 jul 2012, 17:44

Volgens berichten vanaf Franse muntenblogs zal in 2013 Frankrijk een tweede 2 euro herdenkingsmunt uitgeven. Het thema is de 150ste geboortedag van Pierre de Coubertin.

Net als in 2012 zal de oplage aan de lagere kant zijn voor Frankrijk.

Groeten Paul

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 11 jul 2012, 17:56

Er mogen er veel dit voorbeeld volgen zenne, is zeer goed voor de collectie. Hopelijk terug wat mooiere ontwerpen dan dit jaar, want na 2011 is dit inderdaad wel quasi een algemene ontgoocheling vind ik.

mvg Kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 11 jul 2012, 18:51

Mooi dat de aangepaste 'muntwet' toch gebruikt wordt! :D

Inderdaad mooi voor de verzameling, maar het moet ook niet te gek worden en doorslaan. Wanneer je doodgegooid gaat worden met munten is het leuke er ook wel weer af... Of toch niet? ;)

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 11 jul 2012, 21:02

Zolang je het nog kunt betalen is het geen probleem, als het gezin er onder lijdt dan moet men toch afhaken lijkt me. Monaco en Vaticaan zal voor mij altijd wel een utopie blijven.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 11 jul 2012, 21:07

Dan maar hopen dat ze niet voor beide munten een aanzienlijk lagere oplage nemen om beide munten te kunnen uitgeven. Dan zijn de verzamelaars de dupe omdat de prijzen weer gaan stijgen (al is het niet kunstmatig door handelaren).

Maar we zullen zien. Tot nu toe ben ik er erg blij mee! :)

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 11 jul 2012, 22:58

Daniël schreef:Dan maar hopen dat ze niet voor beide munten een aanzienlijk lagere oplage nemen om beide munten te kunnen uitgeven. Dan zijn de verzamelaars de dupe omdat de prijzen weer gaan stijgen (al is het niet kunstmatig door handelaren).

Maar we zullen zien. Tot nu toe ben ik er erg blij mee! :)
Dat is inderdaad het gene waar ik ook aan dacht toen ik naar huis toereed vandaag. De oplage wordt bepaald volgens enkele elementen, maar hoe zit het dan inderdaad als er twee munten mogen uitgebracht worden? Wordt die oplage dan verdeeld over beide munten (waarschijnlijk..)

mvg Kevin

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 11 jul 2012, 23:03

2. Het totale aantal per uitgifte in omloop gebrachte herdenkingsmunten ▌ mag niet groter zijn dan het grootste van de volgende twee maxima:
(a) 0,1% van het gecumuleerde totale netto - aantal muntstukken van 2 euro dat tot het begin van het jaar vóór het jaar van uitgifte van de herdenkingsmunt door alle lidstaten die de euro als munt hebben in omloop is gebracht; dit maximum mag worden verhoogd tot 2,0% van het gecumuleerde totale netto-aantal muntstukken van 2 euro van alle lidstaten die de euro als munt hebben indien een breed erkende en zeer symbolische gebeurtenis wordt herdacht; in dat geval geeft de lidstaat van uitgifte de volgende vier jaar geen andere herdenkingsmunten ▌met het verhoogde maximum uit en geeft hij de redenen voor de keuze van het verhoogde maximum; of
(b) 5,0% van het gecumuleerde totale netto - aantal muntstukken van 2 euro dat tot het begin van het jaar vóór het jaar van uitgifte van de herdenkingsmunt door de ▌betrokken lidstaat in omloop is gebracht.

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 11 jul 2012, 23:13

Jaa deze regels ken ik, maar heb mijn vraag niet goed geformuleerd misschien dan:

Maar deze regel praat 'Het totale aantal per uitgifte in omloop gebrachte herdenkingsmunten' , dus wnr Belgie 5.013.000 als ene munt nam, mogen ze dit nu 2maal doen..

mvg Kevin

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 12 jul 2012, 09:30

Yosoyke schreef:Dat is inderdaad het gene waar ik ook aan dacht toen ik naar huis toereed vandaag. De oplage wordt bepaald volgens enkele elementen, maar hoe zit het dan inderdaad als er twee munten mogen uitgebracht worden? Wordt die oplage dan verdeeld over beide munten (waarschijnlijk..)
In het geval van Frankrijk zal volgens Serge op zijn blog (http://3bun.blog.kazeo.com/) de oplage als volgt verdeeld zijn:

- 2 euro herdenkingsmunt 50 jaar Elysée Verdrag: 10.000.000 stuks
- 2 euro herdenkingsmunt Pierre de Coubertin: 1.000.000 stuks (wat ook nog maximaal 2.000.000 stuks kan worden).

Groeten Paul

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 12 jul 2012, 09:35

OK dat zijn nette aantallen, zodat er geen schrikbarende bedragen voor neergeteld hoeven te worden.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 12 jul 2012, 10:02

Bij een oplage van 1.000.000 stuks bij Frankrijk ontstaat er lichtelijke paniek onder een deel van de verzamelaars.

Doordat de munten niet bij de banken worden uitgegeven, maar alleen bij Monnaie de Paris, gaan de prijzen bij een 'lage' oplage omhoog. Nergens voor nodig naar mijn mening. Als je kijkt naar de UNC-versie van 2012 (L'Abbe Pierre), dan zijn de prijzen redelijk hoog! Gerucht gaat ook dat maar een klein deel van de munten naar de handelaren gaat en toch een groot deel van de 1 miljoen munten voor de circulatie gebruikt gaat worden!

Ik ben wel benieuwd wanneer de tweede Franse herdenkingsmunt wordt uitgegeven. De geboortedag van Pierre de Coubertin is 1 januari, dus zal de munt dan ook meteen begin januari verschijnen? Hebben we 2 Franse herdenkingsmunten in 1 maand tijd!

Groeten Paul

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 12 jul 2012, 13:31

Munt 1 zal minder kosten dan munt 2, dat lijkt me logisch. En ik vind persoonlijk een prijs van rond de 5 euro voor de munt van lÁbbe Pierre niet al te hoog. Het merendeel van de uitgebracht CC munten vergelijk ik altijd maar met Monaco en Vaticaan en dan valt het helemaal mee.
Mij maakt het niet uit maar voor velen komen nieuwe aanwinsten die in januari verschijnen wel een beetje ongelegen na de dure decembermaand. Een paar maanden later zou beter uitkomen. Misschien is het een goed plan als de eurolanden eens om de tafel gaan zitten om afspraken te maken omtrent de data voor het uitbrengen van een nieuwe munt. Een beetje spreiding zou wel goed zijn.

Gr. Alfred

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 12 jul 2012, 13:46

Lijkt me niet geheel realistisch. Munten worden uitgegeven ter gelegenheid van iets.

Duitsland brengt ter ere van het voorzitterschap van de bondsraad een munt uit (Bundesländer serie) en het Elysée Verdrag stamt van tweede helft januari. Frankrijk brengt deze munt dan ook uit en het zou ook logisch zijn als zij hun Pierre de Coubertin munt in januari uitgeven. Dan volgen Spanje en Luxemburg nog in het eerste kwartaal. Dus we starten hoogstwaarschijnlijk al met minimaal 6 munten!

Groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 03 aug 2012, 12:56

Euromunten Blog schreef:

België maakt volgend jaar gebruik van de nieuwe regeling om twee nationale 2 Euro herdenkingsmunten uit te kunnen geven.

Het thema van de eerste uitgifte zal zijn „100 jaar Ronde van Vlaanderen”, die voor het eerst in het jaar 1913 verreden werd.

Van de 2e uitgifte is het thema op het moment nog niet bekend.
Ik wacht op officiële bevestiging...

groeten Paul

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 03 aug 2012, 13:12

Nou, als wielerliefhebber is dat een geweldig bericht dat er een speciale editie komt vanwege 100 jaar Ronde van Vlaanderen. Nu maar hopen dat de munt er een beetje " crescendo " uit gaat zien.
Mooi bericht Paul.
En nog geen reaktie van onze Belgische vrienden. Die zijn de teleurstellingen van de Olympische Spelen nog aan het verwerken. Kunnen ze wel 1 en 2 geworden zijn in de EK Poule op dit forum maar dat levert geen plak op.

Gr. Alfred

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 03 aug 2012, 13:36

Ik ben een fanatiek fan van 2 euro herdenkingsmunten, maar ik begin mij af te vragen of het er straks niet teveel worden.

Luxemburg maakt er meteen in 2012 al gebruik van, ik zie Finland dit ook nog wel doen met het thema "Helsinki 200 jaar hoofdstad van Finland".

En dan komt 2013 eraan. Zolang het ruime oplages zijn en de munten verspreid worden uitgegeven, juich ik het toe, maar ik heb een lichtelijk vrees dat het een overkill aan 2 euro herdenkingsmunten gaat worden.

Ik tel nu al:
- België: 2 stuks
- Duitsland: 2 stuks (of 10 als je de letters telt)
- Finland: minimaal 1
- Frankrijk: 2 stuks
- Griekenland: plannen er 1
- Italië: minimaal 1
- Luxemburg: 2 stuks
- Malta: 1
- Monaco: 1? (vervolg in de serie Dynastie van Monaco)
- Nederland: minimaal 1
- Portugal: minimaal 1
- San Marino: 1
- Slovenië: 1
- Slowakije: 1
- Spanje: minimaal 1 (in de UNESCO serie wordt volgend jaar maximaal 1 munt uitgegeven volgens de meest actuele berichten).
- Vaticaanstad: 1

Dit zijn er al 20 (!!!), de letter varianten van Duitsland niet meegeteld. Ik verwacht eigenlijk geen twee uitgiftes van Vaticaanstad en San Marino, maar ik zal er ook niet van staan te kijken. Italië én Finland zouden er zomaar twee uit kunnen geven, sta ik ook niet van te kijken.

Blijft het alleen stil vanuit Oostenrijk, Cyprus, Estland en Ierland. En dan voegt op 1 juli 2013 ook Andorra zich nog tot de eurozone... En ik zie alleen commerciële bedoeling bij Andorra voor het laten slaan van eigen euromunten, dus ongetwijfeld ook een 2 euro herdenkingsmunt per jaar!

Desalniettemin, als het thema klopt van de eerste herdenkingsmunt van België voor 2013, dan is dit een mooi thema. Leuk dat er ook weer eens eens sport op de 2 euromunt komt. Leuke thema's in België, bijna elk jaar weer!

Groeten Paul

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 03 aug 2012, 14:02

Ik ben wel een fan van 2 euro herdenkingsmunten maar niet zo fanatiek ten koste van alles.
Ik vind het niet erg als er meer uitgaven komen per jaar, dat maakt de verzameling des te mooier en uitgebreider. Het enige wat ik hoop is dat de oplagen een zodanige hoeveelheid bevatten zodat de verkoopprijzen een beetje betaalbaar blijven voor de doorsnee verzamelaar.
Dus in mijn geval zou ik kunnen rekenen op 28 nieuwe munten die uitgegeven worden waarvan er eventueel 26 aangeschaft kunnen worden, Monaco en Vaticaanstad zullen wel afvallen.
En wat mij betreft mogen er veel meer sportuitgaven komen. Wat dat betreft bijt België de spits af met een geweldige munt.

Gr. Alfred

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 03 aug 2012, 14:20

Ilosab schreef:En wat mij betreft mogen er veel meer sportuitgaven komen. Wat dat betreft bijt België de spits af met een geweldige munt.
Daarom had ik ook gehoopt op een 2 euro herdenkingsmunt van Frankrijk met als thema "100ste editie van de Tour de France". Een groot sportevenement wat voor de 100ste keer al worden gereden. Helaas verschijnen er alleen verzamelaarsmunten met dit thema en géén 2 euro herdenkingsmunt.

Groeten Paul

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 03 aug 2012, 15:44

euromunter schreef:Daarom had ik ook gehoopt op een 2 euro herdenkingsmunt van Frankrijk met als thema "100ste editie van de Tour de France". Een groot sportevenement wat voor de 100ste keer al worden gereden. Helaas verschijnen er alleen verzamelaarsmunten met dit thema en géén 2 euro herdenkingsmunt.
Groeten Paul
Ja, had ik ook wel verwacht, beetje een tegenvaller dus. Ik dacht dat die Fransen zo chauvinistisch waren, wat een ellende zeg.

Gr. Alfred

Terug naar “2 Euromunten commemoratief CC”