Overzicht 2 euro herdenkingsmunten 2013

Plaats hier alle berichten, vragen, weetjes, nieuwtjes, etc, over de speciale 2 euro herdenkingsmunten, ook wel de zogenaamde 2 euro commemoratief.

Moderators: numisfreund, euromunter

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Re: Overzicht en uitgifteprogramma 2 euro herdenkingsmunten

Bericht door Munthunter » 26 okt 2013, 09:07

Het zou mooi zijn en ook een passend thema voor een 2 euro herdenkingsmunt, maar hij zal er inderdaad wel niet meer komen dit jaar. Wel een 2 euro herdenkingsmunt voor een honderdjarig weerstation, maar voor een nieuwe koning niet. Om dit alsnog in 2014 te doen vind ik dan weer wat sneu. Het is Nederland toch ook ruimsschoots gelukt, waarom zou België hier dan geen actie in hebben ondernomen? Nogmaals dit lijkt mij juist een thema wat je uit wilt dragen op een munt en welke munt leent zich nou beter dan een 2 euro (herdenkings)munt? De hogere nominale waardes zien alleen de verzamelaars. Ik zeg: "Een gemiste kans!" ;)

Zie trouwens ook dat het Nederlandse stukje over de nog niet uitgegeven 2 euro herdenkingsmunt onder de uitleg van Luxemburg staat.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 26 okt 2013, 09:28

Ik heb dat in juli wel nagevraagd, maar het blijkt dat het administratief in België allemaal niet zo snel gaat en het het niet haalbaar leek om voor het einde van 2013 een munt uit te brengen.

Groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 27 okt 2013, 08:52

malta2cc13.JPG
Officiële uitgifte morgen, maar de rollen zijn voor sommigen al beschikbaar. Afbeelding afkomstig van €uroHobby.

Groeten Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 27 okt 2013, 11:28

euromunter schreef:
Officiële uitgifte morgen, maar de rollen zijn voor sommigen al beschikbaar. Afbeelding afkomstig van €uroHobby.

Groeten Paul
klopt. wij houden ons echter aan de afspraak en leveren dan ook niet eerder uit.
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 28 okt 2013, 10:18

CBoM schreef:

28 October 2013

Issue of €2 Commemorative Coin - Self-Government, 1921

On 28 October 2013, the Central Bank of Malta will issue a third coin in the series of €2 commemorative coins highlighting milestones in Malta’s Constitutional History.

The theme of this coin is ‘Self-government – 1921’. The coin reverse shows the common €2 side while the obverse (national side) depicts a map of the Maltese islands and a representation of the Maltese population designed by the Maltese artist Ġanni Bonnici.

Malta was granted a form of self-rule by the British government in 1921, in the aftermath of the First World War and the socio-economic hardship it left in its wake. Although Britain retained direct control over various key administrative functions, the new constitution granted Malta increased powers of self-government including an elected Cabinet of Ministers which for the first time became responsible for the administration of local affairs.

The commemorative coin will be issued in circulation quality in rolls of 25 coins each, and a limited number of this coin will also be issued in proof quality. The coins were minted by the Royal Dutch Mint.

The Bank will be contacting all those who have placed their orders to inform them of their allocation, the means of payment and the dates on which they can collect their coins. The coins will be available for collection from the Malta Coins Distribution Centre at the main building of the Central Bank of Malta. For further information, the public is kindly requested to contact the Malta Coins Distribution Centre by an e-mail to mcdc@centralbankmalta.org or by calling (+356) 2550 6006/6007.
Groeten Paul

eurofreak België
Donateur
Donateur

Bericht door eurofreak » 28 okt 2013, 13:19

Had vandaag de bestellijst gezien van Malta en man die handelaren verdienen goed hun brood aan de munten.
Kon wel niet meer bestellen maar vanaf nu sturen ze me de bestelformulieren op?
groetjes Luc

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 28 okt 2013, 16:54

Als ik zie dat een rol zonder verzendkosten 70 euro kost dan vind ik de handelaarsprijs voor onder 5 euro best meevallen.
Ik denk dat de horeca op een kopje koffie meer winst maakt als ik kijk wat daar de grondstoffen kosten....
Zelf wil ik ook graag mijn munten zo goedkoop mogelijk, maar ik denk niet dat het makkelijk is voor munthandelaars om met dit soort marges een fatsoenlijk belegde boterham te verdienen.

Luit

zneel
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door zneel » 28 okt 2013, 16:56

Volgens mij valt het met die marges best mee hoor, zie al die munten zelf maar eens UNC te pakken te krijgen, heb je bijna een dagtaak aan ......

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 28 okt 2013, 18:32

zneel schreef:Volgens mij valt het met die marges best mee hoor, zie al die munten zelf maar eens UNC te pakken te krijgen, heb je bijna een dagtaak aan ......
Die begrijp ik niet...

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 28 okt 2013, 18:59

llinde schreef:Als ik zie dat een rol zonder verzendkosten 70 euro kost dan vind ik de handelaarsprijs voor onder 5 euro best meevallen.
Ik denk dat de horeca op een kopje koffie meer winst maakt als ik kijk wat daar de grondstoffen kosten....
Zelf wil ik ook graag mijn munten zo goedkoop mogelijk, maar ik denk niet dat het makkelijk is voor munthandelaars om met dit soort marges een fatsoenlijk belegde boterham te verdienen.

Luit
Zeg een rol kost 80 euro incl verzending / ophalen of wat dan ook.
Dan is bij een prijs van 4,49 de marge €1,29.
Hier gaat btw vanaf 21% --> houd je €1,07 over. Hier betaal je dan weer winstbelasting over (uiteraard is dit pas nadat alle kosten eraf zijn, maar om het verhaal wat makkelijker te maken). Laten we even van 42% uitgaan. Houd je 62 eurocent over.
Een prof. handelaar heeft net zoals een bijenkorf, hema of mcdonalds (waar de marges vele malen hoger zijn) bedrijfskosten (kantoor,brandstof, opslag met beveiling, verzekeringen, personeelskosten, etc.) waar hij mee te maken krijgt.
Hierbij komt dat je vaak ook nog aan een abbonement vast zit, waarbij je producten krijgt waar amper vraag voor is, maar die je wel af dient te nemen en hierbij soms verlies voor lief neemt etc. etc.

Het is uiteraard wel een heel globaal verhaal (winstbelasting betaal je uiteraard over het bedrag wat je overhoudt onder de streep).
Tot zover een zeeeeeer korte intro bedrijfseconomie :)
Club van 2304!

zneel
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door zneel » 28 okt 2013, 19:12

Munthunter schreef:
zneel schreef:Volgens mij valt het met die marges best mee hoor, zie al die munten zelf maar eens UNC te pakken te krijgen, heb je bijna een dagtaak aan ......
Die begrijp ik niet...

Gr. Jeroen
Ik bedoel te zeggen dat de marges van de handelaren niet al te overdreven hoog zijn, ze hebben ook hun kosten en moeten moeite doen om al die munten te pakken te krijgen, lijkt me best arbeidsintensief ........

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 28 okt 2013, 19:56

zneel schreef:Ik bedoel te zeggen dat de marges van de handelaren niet al te overdreven hoog zijn, ze hebben ook hun kosten en moeten moeite doen om al die munten te pakken te krijgen, lijkt me best arbeidsintensief ........
Daar zijn we het dan in ieder geval allemaal behalve eurofreak dan over eens. Ik geloof ook niet dat er muntenhandelaren zijn die rijk worden van de UNC munten. Bij andere uitgiftes zou dit wel eens anders kunnen liggen natuurlijk.

Luit

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 28 okt 2013, 20:06

llinde schreef:
zneel schreef:Ik bedoel te zeggen dat de marges van de handelaren niet al te overdreven hoog zijn, ze hebben ook hun kosten en moeten moeite doen om al die munten te pakken te krijgen, lijkt me best arbeidsintensief ........
Daar zijn we het dan in ieder geval allemaal behalve eurofreak dan over eens. Ik geloof ook niet dat er muntenhandelaren zijn die rijk worden van de UNC munten. Bij andere uitgiftes zou dit wel eens anders kunnen liggen natuurlijk.

Luit
Ik heb nog steeds geen villa aan de Bahama's helaas :lollig:
Club van 2304!

eurofreak België
Donateur
Donateur

Bericht door eurofreak » 28 okt 2013, 20:13

Gaat me niet zozeer om die munten van Malta hoor, daar liggen de winstmarge's uiteraard niet hoog.
Maar kreeg vandaag nog een aanbieding van Monaco voor bepaalde 2 euro munten en die prijs ligt toch lager dan die van de handelaren.
Of ben ik verkeerd?
groetjes Luc

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 28 okt 2013, 21:25

Natuurlijk liggen de prijzen aan de bron vaak wat lager, maar ik denk dat je ook moet kijken hoeveel een munthandelaar aan marge nodig heeft om een normaal inkomen te verkrijgen, en dan heb ik niet het gevoel dat het hier gaat om een branche waar nu direct het grote geld wordt verdiend, zelfs niet door de vele zwarthandelaren op marktplaats die onder de prijs van de reguliere handel kunnen gaan zitten omdat ze een heleboel kosten niet hebben.

Dan denk ik dat winstmarges bij bijvoorbeeld Apple telefoons veel hoger zijn, die worden door Apple met een marge van zo'n 400-500% verkocht door het uitbuiten van Chinese werknemers en daar hoor je gek genoeg vrijwel niemand over.

Luit

keeser Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door keeser » 30 okt 2013, 17:31

euromunter schreef:Ik vind het zo op de foto eigenlijk een beetje tegenvallen. Zeker niet mijn favoriet van het jaar.

Misschien valt het wel mee als ik de munt in het echt zie.

Groeten Paul
Ik vind hem toch wel in m'n top 5 terug dit jaar! :D

Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O » 31 okt 2013, 08:15

Ziet er toch best keurig uit zo. Afbeelding laat ook goed de gelegenheid voor de muntslag zien.

Wat me wel opvalt is dat de sterren in de rand niet allemaal even groot zijn.
De ster net rechts van het middenboven is (of lijkt) fors groter dan de overige sterren.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 08 nov 2013, 12:28

euromunter schreef:Afgelopen vrijdag is het bedrag voor de 2 euro herdenkingsmunt Sede Vacante afgeschreven van mijn creditcard. Ik had de 5 euromunt doorgekrast... Misschien dat ze deze bestellingen nu dus gaan afschrijven en verzenden. Nu geduldig wachten op de munt. En... de bestelformulieren voor de volgende 2 euro herdenkingsmunt "Wereld Jongerendagen in Rio" zijn inmiddels ook al (deels) verzonden door UFN. In Duitsland en Frankrijk wordt al gemeld dat de bestelformulieren binnen zijn. Kijken of ik deze munt nog dit jaar aan mijn collectie toe kan voegen :knipoog:

Groeten Paul
En vandaag de Sede Vacante 2 euromunt toegevoegd aan mijn collectie. Afgelopen woensdag afgeleverd bij het PostNL afhaalpunt :thumb up:

De uitgifte van de rollen van Italië "Boccaccio" is overigens vastgesteld op 18 november. Ben benieuwd :knipoog:

Groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 08 nov 2013, 14:36

En ook San Marino vandaag ontvangen!

Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O » 08 nov 2013, 15:09

2 mooie plaatjes voor de collectie!

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 08 nov 2013, 16:50

Finland 2 euro 2013.jpg
lUXEMBURG 2 EURO 2013.jpg
Club van 2304!

keeser Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door keeser » 13 nov 2013, 16:57

Malta 2013 in PROOF kwaliteit, pracht munt!

LeandrosNumismatics België
Senior lid
Senior lid

Bericht door LeandrosNumismatics » 20 nov 2013, 19:48

Sinds maandag is mijn reeks Spaanse coincards weer compleet door de aanvulling van San Lorenzo 2013 :D

2013.jpg
Sp.jpg

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 20 nov 2013, 21:45

image.jpg
Italie Boccaccio!
Club van 2304!

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 27 nov 2013, 20:17

En hierbij een afbeelding van de 2 euro Nederland '200 jaar Koninkrijk'.
Wat een prachtige kwaliteit hebben de munten!
2 euro 200 jaar vz.jpg
Club van 2304!

Terug naar “2 Euromunten commemoratief CC”